לאחר 67 שנות מרכז - מה יגרום לישראלים לנטוש את "מדינת ת"א" לכיוון הפריפריה?

מסר חד למקבלי ההחלטות: מכון גיאוקרטוגרפיה בדק מה ישכנע את הציבור לנדוד לעבר ערי הצפון והדרום
בית, צילום: Getty images Israel
השבוע אושרה להפקדה תכנית להקמת כמעט 10 אלף דירות באשקלון, ובשכונת כרמי גת בקריית גת רואים גל גדול של רכישות מצד זוגות צעירים ומשקיעים. הקמת עיר הבה"דים דרומית לבאר שבע והעברת קריית התקשוב לבאר שבע ובסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת מעוררים את התקווה שאולי סוף כל סוף, לאחר 67 שנות קיום, הנגב יהווה אלטרנטיבה לאזור המרכז.
 
בנוסף, סלילת כביש 6 קיצרה משמעותית את זמן הנסיעה לישובים רבים בצפון – כיום נסיעה מהמרכז ליקנעם, ללא פקקים, אורכת כ-45 דקות, והפיתוח בחדרה וחריש ממחיש שאזור המרכז מתרחב גם צפונה.
 
אין ספק שניתן להבחין בשיפור בתשתיות התחבורה בשנים האחרונות, אך שיפור זה עדיין אינו מדביק את קצב בניית הישובים, ולכן רבים עדיין נמנעים לרכוש דירה בפריפריה מחמת זמן הנסיעה הארוך שמצפה להם, לא פעם גם שעה וחצי לכל כיוון.
 
לדברי פרופ' אבי דגני, מנהל מכון גיאוקרטוגרפיה, "יישוב הפריפריה נעוץ אמנם בסיבות שונות, ביניהן העובדה שממשלות ישראל לדורותיהן לא השכילו לשלב מגורים ותעסוקה הולמת למי שעבר להתגורר בפריפריה וכן לא השכילו להעניק דגש למרכזים עירוניים גדולים וחזקים והתפזרו על פני עשרות עיירות פיתוח חלשות, אולם אין ספק שהנושא התחבורתי ונושא היוממות מילא תפקיד מרכזי בכישלון זה".
 
מחסום ה-50 דקות
בדיקת גיאוקרטוגרפיה מצביעה על כך כי אם הפריפריה "תתקרב" למרחק של עד 40-50 דקות נסיעה לכל כיוון ממרכז הארץ, ניתן יהיה בקלות ליישב בה רבבות ישראלים בחתך סוציו-אקונומי גבוה. לדוגמא מוצא המחקר כי מידי יום נוסעים מדרום מטרופולין תל אביב (חולון-ראשון לציון-בת ים) כ-1,450 עובדים לעבר באר שבע ועוד כ-2,900 לעבר כלל איזור הנגב והערבה, ובסך הכל כ-4,350. נכון להיום משך הנסיעה בכיוון זה עורך בכל מקרה יותר מ-50 דקות, וברוב המקרים אף עולה על שעה-שעה וחצי, יוממות שרוב  הישראלים לא יהיו מוכנים לבזבז מידי יום על נסיעה מהבית לעבודה וחזרה.
 
על פי הבדיקה,  במידה ומשך הנסיעה לבאר שבע, יקוצר לפחות מ-50 דקות, ולדימונה או ירוחם לכשעה פלוס מינוס, ובמידה ויוצעו לאותם צעירים ומשכילים בחתך סוציו-אקונומי גבוה בתים צמודי קרקע במחירים שווי ערך לדירה ממוצעת בגוש דן, אזי כ-35% מאוכלוסיית היוממים, כלומר כ-1,550 נפש, יהיו בהחלט מוכנים לעקור מגוש דן, להתגורר בבית צמוד קרקע בבאר שבע, ולהמשיך ולעבוד במרכז הארץ.
 
לדברי דגני מדובר במספר משמעותי ביותר, זאת משום שאם ניקח בחשבון גם ישראלים שאינם "יוממים", ונניח גרים בשכירות או בדירה צנועה בגוש דן, שיוצע להם בית צמוד קרקע בבאר שבע ובד בבד הנסיעה לא תארך יותר מ-50 דקות, אזי מספר המוכנים לעבור לבאר שבע וערי הנגב הקרובות, יגדל פי כמה וכמה. בהערכה זהירה, על פי אחוזי היוממים המוכנים לשקול מעבר לנגב ולגליל, אם כלל רוכשי הדירות בישראל יעמדו לפני אופציה של קיצור זמן הנסיעה לגליל ולנגב לעד כ-50 דקות בלבד ממרכז הארץ, כ- 15-20 אחוזים מאוכלוסיית הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, כלומר כ-8-10 אלף בתי אב לשנה (כ-25-30 אלף נפשות) שאינם שוקלים כיום מעבר לנגב ולגליל, ישקלו באופן בהחלט ריאלי את אופציית המעבר מהמרכז לנגב ולגליל.
 
גם בצפון ניתן לשנות
בדיקה דומה ערכה גיאוקרטוגרפיה לגבי היוממות ממטרופולין חיפה לעבר הגליל והגולן. לדברי דגני מידי יום נוסעים מחיפה לעבר אצבע הגליל (חצור הגלילית, קריית שמונה) כ-3,445 נפשות. מדובר בנסיעה ממוצעת ברכב של 80-90 דקות לכל כיוון (כולל הפקקים בכניסות והיציאות למטרופולין חיפה). גם כאן, הוא מדגיש, קיצור זמן הנסיעה לכ-50 דקות, זאת באמצעות רכבת מהירה חיפה-כרמיאל-קריית שמונה, היה עשוי להעביר עשרות אחוזים מהם מחיפה לאצבע הגליל והגולן, קל וחומר אם ויצע להם בית פרטי במחיר אטרקטיבי.
 
לסיכום, דגני טוען כי יש לדאוג לרשת רכבות מהירה, מגובה ב"שאטלים" בין מקום המגורים לבין תחנת הרכבת. "ממשלת ישראל צריכה וחייבת, ובמיוחד כשהיא מחליטה לשווק כמות כה משמעותית של יחידות דיור בערי פריפריה דוגמת באר שבע, קריית גת, קריית ביאליק, עפולה, נצרת עילית וצור הגלילית, לדאוג לנושא "קיצור המרחק" והמחקר שלנו מוצא, חד משמעית,  שטווח  של 50 דקות הינו בדרך כלל ה"גרדום" שמעבר לו רוב הרוכשים לא יהיו מוכנים לשקול, גם אם מחיר הדירה יהיה אטרקטיבי, מעבר מהמרכז לפריפריה, ובמיוחד אם יש להם מקום עבודה מובטח במרכז".
תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 21.
    עבודה שמתגמלת תימשוך צעירים אל מחוץ תל-אביב
    חני 29/04/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקומות עבודה טובים ומתגמלים ימשכו צעירים לגור מחוץ לתל אביב.
    סגור
  • 20.
    הכל עומד להתפורר
    ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
    סגור
  • 19.
    הכל עומד להתפורר
    ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
    סגור
  • 18.
    הטבות ארנונה
    להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
    סגור
  • 17.
    הטבות ארנונה
    להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
    סגור
  • 16.
    תושב הצפון
    ניר 25/04/2015 09:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה מטעה המחסור בתעסוקה מתבטא בכך שאם פוטרת או נסגר מקום העבודה אין לך אופציות לצערי הפריפריה מיועדת לחלשים מאוד או לחזקים מאוד שאינם תלויים בפרנסה באיזור לשמחתי אני משתייך לקבוצה השניה
    סגור
  • 15.
    חדרה והאיזור
    נדלניסט 24/04/2015 23:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    העיר חדרה והאיזור זה הדבר הגדול הבא יש ים קירבה למרכז רכבת בקיצר הכול
    סגור
  • 14.
    מה הבעיה במדינת ת"א?
    יחזקאל 24/04/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה להתחיל את תל אביב באילת ולסיים בקרית שמונה
    סגור
  • 13.
    כל מה שיש לי לאמר זה בוקר טוב אליהו (ל"ת)
    tr 24/04/2015 16:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 12.
    רכבת גוש דן - זמן נסיעה זה גם בתוך גוש דן ולא רק לשם (ל"ת)
    ישראל 24/04/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    תחבורה ציבורית שתואמת את המילניום הנוכחי. (ל"ת)
    ארץ 24/04/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    שיגעתם אותנו עם היוממות שלכם...פלצנים דברו עברית! (ל"ת)
    יממות עלק 24/04/2015 12:28
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 9.
    ההייטק בב"ש ורכבת התחתית במרכז יפילו את המחירים בת"א
    מהנדס 24/04/2015 12:12
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כיום מגזר ההייטק גדל מיום ליום, עוד ועוד אנשים מקבלים משכורות גבוהות והם מפנים את הביקושים שלהם למגורים בתל אביב ובשרון, ורמת המחירים שם עולה. ברגע שיותר ויותר משרות יפתחו בבאר שבע ובדרום, פחות עובדים עשירים כאלה ירצו לגור במרכז, ורמת הביקוש תרד ואיתה המחירים. רכבת התחתית תאפשר להגיע מפתח תקוה או חולון למרכז תל אביב תוך עשר דקות, בכל שעות היום, וללא צורך בתשלום אדיר על החזקת רכב. כמות האנשים שתרגיש שהיא חייבת לגור בתוך תל אביב תרד משמעותית, והמחירים בתל אביב ירדו (ומסביב לה - יעלו)
    סגור
  • רכבת תחתית בתל אביב תקפיץ את מחיר בנדל"ן בעיר (ל"ת)
    אלי 24/04/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 8.
    חיפשתי בגוגל - דירה להשקעה עם שותף
    דירה להשקעה עם שותף 24/04/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    5 2
    זו הדרך להתחיל את הכניסה לשוק הנדל"ן למי שאין הון גדול
    סגור
  • דירה להשקעה עם שותף, זה משהו שפותר מגבלות הון (ל"ת)
    בני דודי קנו יחד 24/04/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 7.
    כבר היום 40% מהישראלים בפריפריה!!!
    קליפ 24/04/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    10 0
    20% מהמגזר היהודי ועוד 20% מהמגזר הישראלי ערבי!!! האם בביטוי "ישראלי" הכוונה למגזר היהודי בלבד???? ולמה האמירה הלגיטימית "ערבים נוסעים באוטובוסים.." נחשבת גזענות?? די לצביעות המצמררת של השמאל ההזוי
    סגור
  • 6.
    יש שני דברים טובים בת"א מקומות עבודה וים
    צפוני 24/04/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כמי שגר במרכז, אני מעדיף את החיים בצפון \ דרום עם האוויר הנקי, היעדר פקקים, דיור זול יותר - ואני כותב זאת לאחר שגרתי שנים במרכז. איך הגעתי לצפון? ראיון עבודה בהיטק, הצעת שכר, תפקיד מאתגר בשכר הוגן ביחס. יש חסרות לצפון מזרח של ישראל - אין ים - יתרון מאוד משמעותי של מדינת גדרה חדרה. מצד שני הכל ירוק. אז מה הממשלה צריכה לעשות? לדאוג שתהיה פרנסה טובה בעיירות וערי הצפון. העברת אוכלוסיה חזקה שבתורה תדרוש עליה באיכות החינות בישובים לטובת כולם. אני מתגורר בשכירות (המחירים הזויים כיום) בדירה של פנסיונרים שקנו את הנכס ב- 50,000$ בעבר בעיירה קטנה בצפון וכיום הדירה הזו משמשת להם כפנסיה. ללא תעסוקה, הם לא היו מצליחים להשכיר בטח לא במחירים שלא רחוקים ממחירי המרכז. כשישוב שלם חי על משכורת של 3,000 ש"ח בחודש אי אפשר לפתח כי המשכורת כולה הולכת למכולת. ואם בני המקום יפתחו עסקים מי בדיוק יקנה וממה? אז התשובה לשאלה שלכם: תעסוקה וחינוך לילדים כל השאר יקרה מעצמו.
    סגור
  • תעסוקה תעסוקה ושכר הולם
    ניר 25/04/2015 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השכר בצפון למי ש"מצליח" 10000 ש"ח כשיהיה כאן אופציות רבות לשכר כפול משולש ומרובע תמליץ לאנשים לעבור המדינה לא תדאג להם
    סגור
  • בקיצור..בפנסיה. וגם אז הילדים יהיו רחוקים. (ל"ת)
    סבבא 25/04/2015 03:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    צריך להודות לישראל כץ על שתרם רבות לפיתוח התחבורה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 24/04/2015 10:41
    הגב לתגובה זו
    7 6
    סגור
  • 4.
    99% מהזמן מסילת הרכבת שוממת. ביזיון!
    קליפ 24/04/2015 10:05
    הגב לתגובה זו
    11 3
    השקיעו מאות מיליארדים בתשתית מסילות,תחנות רכבת......אבל אין רכבת שנוסעת. שחכו לרכוש רכבות. מטומטמים 120 ח"כ אהבלים צמודי רכב שרד לא מבינים שלא ייתכן רכבת פעם ביום!!!
    סגור
  • 3.
    כל בר דעת מבין זאת בעצמו.
    בר מוח 24/04/2015 09:37
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הפקידים שכותבים את ההצעות לשרים שמאשרים אותן פשוט לא מתעניינים בלוותר על יתרונם הנוכחי כמי שכבר מחזיקים בנדל״ן במרכזי הערים ונהנים כך מיתרון יחסי.
    סגור
  • 2.
    שינוי תפיסה
    איש המרכז לשעבר 24/04/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    6 5
    בהחלט, כתבה מצוינת שממחישה כי הדבר הבא זה ישובי הפריפריה, איכות חיים, רוגע ועולם "ירוק" יותר.... תחשבו על זה !
    סגור
  • 1.
    לא מדוייק.
    ניצן 24/04/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    6 11
    1. זמן הנסיעה מהפריפריה אם יוצאים בשעה 5 בבוקר הוא אולי 45 דקות, אחרי זה עולה ועולה ויכול להגיע גם לשעתיים.2. רוב האוכלוסיה פה היא גזענית ולא מוכנה לגור בערים שבפריפריה בשכנות לעולים מאתיופיה ומרוסיה, לא נעים לעודות אבל לצערי זאת עובדה ! מוכנים לעבור רק לישובים קטנים ללא עולים חדשים...
    סגור
  • ומי יעבור לעיירות, רק הנכשלים
    ד"ר מרכוס 25/04/2015 03:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לגור ולגדל ילדים במקום ששס שולט בבית והליכוד ברחוב. עם כל המשאבים שמוזרמים אליהם. השבט לא יצא מהבערות. כי גם המורים באים מאותו הסיר. בעבר את המקרים הקשים שלחו לקיבוצים כמה עילויים יצאו משם. אבל במקום להגיד תודה לאנשים שפתחו את ביתם, התושבים בעזרת הקשת יורקים לבאר. בקיצור...לא למדנו כלום.
    סגור