מתלבטים אם לקנות דירה? מיכאל שראל מספק תחזית חותכת למחירי הדירות

לקנות או להמתין. בראיון ל-BizportalTV מתייחס הכלכלן הראשי לשעבר באוצר למצב שוק הנדל"ן, ומספק תחזית ברורה - צפו בראיון
מיכאל שראל, צילום: Bizportal
הקיפאון נשבר סופית ובאגרסיביות. לפי סקירה שפרסם אתמול משרד האוצר, בחודש דצמבר נמכרו 11 אלף דירות - שיא חודשי של מעל עשור ( לכתבה המלאה, לחץ כאן ).

בראיון ל-BizportalTV מתייחס היום ד"ר מיכאל שראל, ראש פורום 'קהלת' לכלכלה והכלכלן הראשי במשרד האוצר לשעבר (שהתפטר בקול גדול בעקבות סוגיית מע"מ 0%), לשוק הנדל"ן, שאלת הבועה והתחזית בעניין מחירי הדירות.


צילום ועריכה: גילי מייזלר

תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    לכל הטוקבקיסטים
    חזי 05/02/2015 18:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המשמיצים ומכנים את דר' שראל בשמות גנאי עדיף שינברו ויבדקו את ניתוחיו ותחזיותיו בשנים קודמות.אין ספק שהוא אחד מכלכלני המאקרו הטובים ביותר אם לא הטוב ביותר.קחו את המלצותיו ברצינות התחזיות שלו פשוט קולעות למטרה.
    סגור
  • 30.
    לכל הטוקבקיסטים
    חזי 05/02/2015 18:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המשמיצים ומכנים את דר' שראל בשמות גנאי עדיף שינברו ויבדקו את ניתוחיו ותחזיותיו בשנים קודמות.אין ספק שהוא אחד מכלכלני המאקרו הטובים ביותר אם לא הטוב ביותר.קחו את המלצותיו ברצינות התחזיות שלו פשוט קולעות למטרה.
    סגור
  • 29.
    אין מצב שיבנו בשנה 70,000 דירות אז בפועל
    ייעוץ נדל"ן בגוגל 05/02/2015 08:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    חפשו בגוגל ייעוץ נדל"ן
    סגור
  • 28.
    תזכירו לי...הפקידון פעם נתן תחזית וצדק?
    קליפ 04/02/2015 00:26
    הגב לתגובה זו
    1 3
    הנחת יסוד שגוייה: מיליוני יהודים בדרכם ארצה. בזכות גלי אנטישמיות שיבריחו היהודונים ארצה......עם הזנב בין הביצים הרועדות.....
    סגור
  • 27.
    יש סתירה בראיון
    מ 03/02/2015 19:24
    הגב לתגובה זו
    1 4
    המסקנה הסופית (יש בועה) סותרת את ההסברים היפים על השיפור בנטו והגידול במספר המפרנסים שהביא שראל בטור מלפני כמה ימים בישראל היום. http://www.israelhayom.co.il/opinion/255121 הרי אם היחס למשכורת נטו נמוך מ 1999 ועולה רק ב17% מ2004 אז זה משנה את התמונה שנוצרה מהיחס לשכר ברוטו ופתאום לא נראה שאנחנו בטריטוריה קיצונית. אם מוסיפים לזה את הריבית הנמוכה משמעותית מהזמנים ההם אז בכלל אפשר לומר שבהתחשב בריבית השוק נמצא בשיווי המשקל. מכיון שאפשר לקחת משכנתא קבועה לשינוי הריבית בעתיד לא תהיה השפעה על אלו שלא לוקחים ריבית משתנה כלל. אז לא הבנתי, קשה או לא קשה? יש בועה או אין? הבחור לא קונסיסטנטי.
    סגור
  • 26.
    דעה אישית.. ...
    שאול 03/02/2015 11:20
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כתבתי פוסט בנושא בבלוג הפיננסי "המיספר"
    סגור
  • 25.
    עוד קשקשן עם עצות אחיתופל
    משה 03/02/2015 07:33
    הגב לתגובה זו
    10 2
    אסור שטיפוסים כמוך יהיו במשרד ה אוצר
    סגור
  • 24.
    אי אפשר לשמוע את הטמבל המנותק והרע הזה (ל"ת)
    מרקו 03/02/2015 06:02
    הגב לתגובה זו
    5 5
    סגור
  • 23.
    אולי אצלו בבית הילדים משתתפים ברכישת הדירה
    עובד בשביל עצמו 02/02/2015 22:59
    הגב לתגובה זו
    4 1
    אבל במשפחה סטנדרטית יש רק שני מפרנסים שקונים דירה. אז גם אם תכפיל את זה פי 0.7 או 0.8 מפרנסים בממוצע, זה עדיין שני אנשים עובדים (וה0.2-0.3 זה לעשירים)
    סגור
  • פשוט היום יש יותר נשים עובדות וקרייריסטיות (ל"ת)
    בטח לא אצלך 04/02/2015 21:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    פירושו הקשחת עקומת ההיצע בקטע מסויים ולכן גודל הביקוש
    מעמ 0 ומחיר מטרה יחד 02/02/2015 22:13
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא היה משנה כאן. שראל בודאי יודע מה זה שוק משוכלל ולא משוכלל.מה שהוא טוען להגדלת הביקושים זה כשהשוק משוכלל. וכל העליהום על יאיר לפיד לא היה במקום.הבעייה היתה שקבוצות לחץ גרמו לשינוי הקריטריונים שבתחילה היו צודקים ולהורדת הכדאיות של התכנית.
    סגור
  • 21.
    מה יקרה שהאבטלה תעלה? אני לא רוצה לחשוב.
    א 02/02/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    20 1
    כרגע כולם חיים בהנחה שהם יהיו מועסקים באותה רמת שכר ב-30 שנים הבאות או בשכר גבוה יותר. הנחה שגוייה מאד.
    סגור
  • 20.
    מהר לפני יגמר
    לקנות עכשיו!!! 02/02/2015 20:07
    הגב לתגובה זו
    4 8
    דחוף לקנות!!! בולשיט
    סגור
  • 19.
    לצערי אני חושב שהוא טועה ובענק.
    שגיא טובי. 02/02/2015 20:05
    הגב לתגובה זו
    3 16
    ודווקא דמרי צודק.אני רואה את הביקושים כשאני מחפש דירות והם מטורפים.עוד 10 שנים ע"פ התחזיות יחיו כאן עוד כ-1.5 איש ואני רואה שההיצע רק הולך ויורד והביקוש עולה ועולה....אין השקעה טובה יותר מדירה בישראל לדעתי,כיום.
    סגור
  • אני חושב שאתה צודק ב-100%. אני רואה את הביקושים
    אשקלוני 03/02/2015 07:14
    הגב לתגובה זו
    2 9
    באשקלון בברנע. דירות נחטפות כמו כלום. ומרגישים בהחלט שיש יותר עולים מצרפת בעיר, שקונים בתים במזומן. זה מטורף, על הנייר רצו ממני 1,200,000 שקל בשביל 4 חד' קומה ראשונה. וזה עוד מקבלן שלא נחשב טוב. אני מקווה מאוד שאני אצליח לקנות בעיר דירה, כי אם לא אז האופציה הבאה זה שדרות.
    סגור
  • ביקוש מטורף זה מאפיין של בועה. והביקוש יעלם יום אחד...
    ספרד ארה"ב אירלנד 02/02/2015 22:07
    הגב לתגובה זו
    20 2
    ולגבי התוספת של 1.5 מיליון איש, לא הבנתי מה הבעיה פה? גם בין השנים 1997 ל 2007 נוספו למדינה 1.5 מיליון איש ומחירי הדירות היו בכלל בירידה איטית בתקופה הזאת. ומה לגבי שנות ה 60 בהם קצב הריבוי הטבעי היה כפול!!!! מאשר היום? הידעת שמחיר דירה היה כ 50 משכורות בלבד?
    סגור
  • אתה מניח הנחות שגויות
    תל אביבי 02/02/2015 21:21
    הגב לתגובה זו
    14 2
    ביקוש לבדו אינו מעיד... תוסיף את היכולת לשלם על המשכתא למדד הביקוש, וקיבלתי שרבים לא יוכלו לעמוד בזה ב-15-20 השנים הקרובות...
    סגור
  • מספר דברים....
    שגיא טובי 03/02/2015 16:21
    הגב לתגובה זו
    2 4
    קודם כל אין מה להשוות את ישראל לשום מדינה בטח שלא ארה"ב השטח כאן הוא מצומצם עם ריבוי טבעי הכי גבוה בעולם המערבי ועליה בלתי פוסקת של יהודים מרחבי העולם.....התמ"ג גדל כל הזמן והשנה עקף 40,000$.....גם אם יהיו כאלו שלא יצליחו לעמוד במשכנתאות מיד יקנו אחרים את הדירות....הפיצוץ יגיע בדמות עשרות אלפי אנשים ברחובות עוד 10 שנים. אני מקווה שאתבדה אך לא נראה לי.....הפתרון היחידי לדעתי הוא מס כבד על משקיעי דירה 3 ומעלה,הפקעת קרקעות (בדרום ת"א יש שטח עצום שאפשר לבנות עליו אך הוא פרטי) ובניית יחידות דיור עליהן (צריך המון דירות 40-50 מ"ר לא צריך 4-5 חדרים) ויציאה מהמרכז עם תמריצים רציניים (עלות קרקע 0 למשל בדרום ובצפון).....מקווה שאתבדה אך בינתיים אני רואה גידול בלתי פוסק בביקוש,וההיפך.....אגב הרבה כלכלנים שאני מכיר ניבאו ירידות מחירים עוד ב-2010.
    סגור
  • 18.
    איזה מיתח-אנג'ל הפינק הזה
    המקצוען 02/02/2015 19:58
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה הוצבע את הזקן או את השיער ממתי כתום הולך עם שחור באמת קוקCינל אחולמאניוק
    סגור
  • 17.
    מיכאל שראל
    ביבי 02/02/2015 18:45
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כתבה מאד מעניינת ,אך השידור תמיד נפסק באמצע בגין תקלה וחבל מאד-מה עושים????
    סגור
  • 16.
    הסיבה היחידה
    משה 02/02/2015 17:40
    הגב לתגובה זו
    1 2
    זו מדינה קטנה עם המון מהגרים והמון תעסוקה כך שלא פלא שהכל מיתיקר קחו לדוגמא הבדוים בנגב ס"ה היו פה 150000 והיום מיליונים וזה מהגירה של מאות אלפי בדוים מסיני לכאן ועוד הרבה דוגמאות כאלה יש שגורמים לביקוש ולעלית המחירים
    סגור
  • הנגב נקי מיהודים. רק ערבים
    דרומי 02/02/2015 20:35
    הגב לתגובה זו
    2 2
    א"י נמסרה על מגש התקשורת הזדונית (מימון אסלם רצחני) לישראל הערבית. יהודים יכולים להגר לאירופה המתאסלמת
    סגור
  • 15.
    היצע דירות יפתור את הביקוש. מס נוסף לא ריאלי.
    איציק ר 02/02/2015 16:40
    הגב לתגובה זו
    7 4
    אתם מבינים כמה מס משלמים היום?! גם הקבלן וגם הציבור, אז מי שחושב שיש להטיל מס נוסף טועה ובגדול. רק היצע דירות יפתור את הבעיה.צריך להילחם בבירוקרטיה.
    סגור
  • 14.
    למה שנקנה? נשים כסף בבנק ונשלם מס לטרכטנברג (ל"ת)
    קניית דירה 02/02/2015 15:50
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 13.
    המדינה גוררת רגלים.יכולה לפתור את נושא הדיור בתוך 3 שני
    טלטל 02/02/2015 15:06
    הגב לתגובה זו
    18 1
    מיום קבלת ההחלטה!!!!יש עודף של 90 מיליארד דולר בבנק ישראל.בנק ישראל מחוייב להחזיק לפחות 3 חודשי יבוא למדינה!שזה אולי מגיע ל-20-25 מיליארד דולר.בלי בעיות אפשר להביא בתוך זמן קצר חברה סינית ולהקצות לה קרקע שתבנה 3-4 ערים כולל תשתיות בעלות של כ-40-50 מיליארד דולר כפתרון עבור 300000 משפחות שישלמו שכירות למדינה או לחליפין יקנו את הדירה במחיר שפוי.הסינים יודעים לבנות עיר כולל תשתיות בתוך 2-3 שנים. מי יוביל המהלך?
    סגור
  • מהלך כזה אכן יוריד את מחירי הדיור, אך הממשלה לא רוצה
    אזרח 02/02/2015 18:00
    הגב לתגובה זו
    10 1
    יש יותר מדי אינטרסנטים שלא רוצים שמחירי הדיור ירדו, בראשם פוליטקאים ( כולל ראש ממשלה) שברשותם דירות , קבלנים מקורבי ליכוד , בנקים והמשת"פ שלהם בנק ישראל , משרד האוצר שחולב מיסים ממחירי הקרקע, ועוד ועוד...
    סגור
  • 12.
    מס רווח הון 90% על דירה שניה
    רוח 02/02/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    12 8
    הוראת שעה פטור 3 שניםממחר 200,000 דירות בשוק
    סגור
  • לא רק שאין מס, יש פטור - ואני משלם מס על שכר מינימום
    א 03/02/2015 21:28
    הגב לתגובה זו
    2 0
    איך זה הגיוני שעל דירה להשקעה, הרווח פטור ממס (אלא אם כן יש בבעלותך יוצר מ 3 דירות), בעוד שמי שיש קצת כסף, ומשקיע אותו בבורסה (כי אין ברירה) משלם 25 אחוז מס על רווחי הון ????
    סגור
  • 11.
    אהבתי את רוב הראיון
    אלכס 02/02/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    17 4
    חוץ ממשהו אחד שלא הבנתי וזה הקשקוש שאומר שההסתכלות על מספר המשכורות שצריך לרכישת דירה לעומת העבר זו הסתכלות חסרת משמעות כי היום יש הרבה יותר מפרנסים פר משק בית. מה?! כשמדברים על משק בית של זוג צעיר נורמטיבי שעובד ומתקשה לקנות דירה, מדברים על שני מפרנסים - גבר ואישה. בהנחה ששניהם עובדים, גם היום וגם לפני 10 שנים, היום הרבה יותר קשה להם לקנות דירה. מה לא בסדר בהסתכלות הזו? אין עוד מפרנסים. זה נחמד שיש אבטלה נמוכה, אבל גם ככה כשאחד מבני הזוג לא עובד אז אף אחד לא חולם אפילו על דירה. התרחיש הקלאסי מדבר על שני בני זוג שעובדים. ואין להם הכנסה נוספת, לא מהורים ולא מילדים.
    סגור
  • פשוט לו יש דירה ( אולי שתיים) אז זה לא רלוונטי לו. (ל"ת)
    אחד 02/02/2015 15:33
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 10.
    לא נעים לו לומר, אך הורדת המיסוי על שוק ההון הייתה
    מוטי 02/02/2015 14:56
    הגב לתגובה זו
    32 0
    משיגה את האפקט הרצוי. גם מחירי הדירות היו יורדים וגם הכלכלה הייתה צומחת יותר והאבטלה הייתה ממשיכה להיות נמוכה. משום מה בשיח הקומוניסטי התקשורתי שמתהווה פה. אף אחד לא מעיז לומר זאת.
    סגור
  • 9.
    הוא מספק תחזית למשקיעים ולא לזוגות צעירים
    לירון 02/02/2015 14:54
    הגב לתגובה זו
    16 4
    צעירים לא יכולים לחכות 10 שנים, משקיעים כן.
    סגור
  • 8.
    הוא שכח לציין שמעמ 0 היה מוריד את המשקיעים מהביקוש
    קלקלן בגרוש 02/02/2015 14:35
    הגב לתגובה זו
    20 8
    וגם את משפרי הדיור כי איך הם היו משפרים דיור אם אף צעיר לא היה קונה את דירתם הישנה כי יש לו חדשה ב15.25% פחות?
    סגור
  • 7.
    ניתוח מבריק...
    משה 02/02/2015 14:31
    הגב לתגובה זו
    9 14
    צריך להקשיב לו !!!
    סגור
  • 6.
    ביום שכל הפסיכים לא יוכלו להחזיר משכנתא
    שלומי 02/02/2015 14:29
    הגב לתגובה זו
    25 6
    אני אצחק - ואצחק - ואגיד מגיע להם
    סגור
  • וגם אם מחזירים עדיין עבדים לקירות בלוקים
    אזרח שלא טס"אל על" 02/02/2015 17:13
    הגב לתגובה זו
    6 2
    ל 25 שנה
    סגור
  • 5.
    כדי לסתור את השפעת הריבית הנמוכה יכלו לעשות 3 צעדים:
    עמירם 02/02/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
    10 4
    ואני מדבר על תחילת 2009 ועל המעבר החד מסביבת ריבית של 4% לסביבה של 0.5% . קודם כל היה צורך להטיל מס רכישה גדול מאוד על משקיעים, כדי לודא שהביקוש מצידם לא משתולל. דבר שני היה צריך לדרוש לקחת 50% מהמשכנתא בריבית קבועה, כדי למנוע זעזועים בהחזר החודשי וכדי למנוע מאנשים לסמוך על הריבית המשתנה הזולה כאילו היא תישאר עד סוף המשכנתא שלהם. אם צעדים אלו לא היו מונעים טיפוס מחירים בנדל"ן, היה אפשר לקצר את משך המשכנתא כדי להגדיל את ההחזר החודשי לרמה הרגילה שלו, כלומר לרמה שבו הוא היה במהלך 2007 למשל. שימו לב שקיצור המשכנתא מאפשר לרוכשים ליהנות מהריבית הנמוכה, אבל לא מיידית כמו שקרה בפועל, אלא רק בהדרגה במשך תקופת המשכנתא. בכל אופן החלב כבר נשפך ב 2009
    סגור
  • היו שומעים לך היה פה אסון כלכלי . מספיק יש לנו
    אם 02/02/2015 15:19
    הגב לתגובה זו
    14 6
    את שלי יחימוביץ וכל הטמבלים שלא עשו כלום
    סגור
  • 4.
    בעוד 10 שנים יחיו כאן עוד 1.6 מיליון בני אדם אז
    ייעוץ נדל"ן בגוגל 02/02/2015 14:14
    הגב לתגובה זו
    7 10
    חפשו בגוגל ייעוץ נדל"ן
    סגור
  • חיפשתי. יש שם אחד צביקה דורון או משהו. נראה לא רציני. (ל"ת)
    משקיע נדל"ן 02/02/2015 15:27
    הגב לתגובה זו
    24 3
    סגור
  • 3.
    מס רכוש 20% + הגבלת משכנתא ל 15 שנים= המחירים ירדו ממחר (ל"ת)
    גם ברמת ההיצע הקיימת 02/02/2015 14:10
    הגב לתגובה זו
    12 10
    סגור
  • 2.
    אם היה מע"מ 0% היתה התנפלות גדולה יותר אך הגרלות היו
    לא כלכלן ובכל זאת 02/02/2015 14:06
    הגב לתגובה זו
    10 7
    קובעות מי יזכה בדירה, כך שגם אם עודף הביקוש יהיה עצום, המחיר לא יעלה במילימטר מעבר לתקרת המחיר לכל מטר רבוע שקבע השמאי הממשלתי (לכל שכונה). הקבלן גם לא היה יכול לנצל את הביקוש כדי למכור דירות באיכות נמוכה כי גם האיכות מפוקחת במפרט מאוד מפורט. אך יש צד שני למטבע ----- חלק מהביקוש שהיום מופנה לדירות שאינן במסגרת מע"מ אפס, כמו למשל דירות יד שניה, היה מופנה אל הדירות במע"מ אפס. זה אומר שהיה נשאר פחות ביקוש לדירות בשוק החופשי, ולכן השוק החופשי היה נאלץ להתחיל להוריד מחירים. עודף הביקוש לדירות במסגרת התוכנית לא יכול לעלות מחיר בגלל שקבעו תקרות. אבל תת-הביקוש לדירות בשוק החופשי כן יוריד מחיר
    סגור
  • אתה לא כלכלן
    וגם לא מבין 02/02/2015 15:43
    הגב לתגובה זו
    1 6
    דברת על הגרלה, ומה עם הזוגות שנופלים בהגרלה? מי יקבע את מחיר הדירה עם/בלי מע"מ? אתה מבלבל בין מחיר מטרה (אורי אריאל מהבית היהודי) ומע"מ 0
    סגור
  • 1.
    קרטל שליט מחירגבוה=מניעפיצוץ=בועהמעל50%=דור עני=מיתון!! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים! 02/02/2015 14:06
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • גמגם ברור בבקשה (ל"ת)
    סוחר 02/02/2015 14:36
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור