עסקת נדל"ן ענקית נרקמת בלונדון - שתניב 20 מיליארד שקל

חברת התחבורה הציבורית של לונדון מתכוונת להקים מגורי יוקרה, אטרקציות תיירותיות ומשרדים בשטחי תחנות רכבת תחתית ואוטובוסים
בריטניה, צילום: Getty images Israel
ממקסמים רווחים – חברת התחבורה הציבורית של לונדון Transport For London - TfL ועיריית לונדון יוצאות בתכנית לפיתוח אטרקציות תיירותיות, דירות יוקרה ומשרדים מעל 50 תחנות רכבת תחתית ואוטובוסים ברחבי העיר, כך לפי אתר הטלגרף הבריטי.

התוכנית צפויה להניב לעיריית לונדון ול-TfL סכום עתק של 3.4 מיליארד ליש"ט, או כ-20 מיליארד שקל. בבעלות חברת הרכבות הלונדונית נכסים בשטח כולל של כ-23 מיליון מ"ר, שני שליש מתוכם באזורים המרכזיים של 2 ו-3. שטחים רבים אינם מנוצלים ותחנות רבות ננטשו לאחר מלחמת העולם השנייה ומשמשות לצרכי מסחר חברות דוגמת אמזון, סיינסבורי ווייטרוז.

ביום שני הקרוב תקיים TfL מכרז לפיתוח כ-930 אלף מ"ר ראשונים. "אוכלוסיית העיר צפויה לגדול מ-8.4 מיליון נפש כיום ל-10 מיליון עד 2030, לונדון צריכה עוד בתים ועוד שטחי משרדים, בד בבד להשקעות בהמשך פיתוח תשתית הרכבת", אמר מנכ"ל החברה.

בוריס ג'ונסון, ראש עיריית לונדון, אמר שמדובר בתוכנית שייקח 10 שנים ליישם ושמטרתה להפחית את דמי הנסיעה בתחבורה הציבורית עבור תושבי העיר ותיירים.

האם נראה תוכנית כזו גם בישראל?
נציין שגם בישראל אושרה תכנית לפיתוח קניונים, משרדים ומתחמי מגורים בתחנות רכבת . משרדי האוצר, התחבורה והבינוי של הממשלה היוצאת אישרו בפברואר 2014 הסכם פיתוח מקרקעין לפיו וכלו רשות מקרקעי ישראל ורכבת ישראל לפתח מסחר, אזורי תעסוקה ומגורים בסמוך ומעל למתחמי תחנות הרכבת, זאת בהתאם לגודל התחנות. ההערכה היא כי בהתאם להסכם החדש, ב-10-15 השנים הקרובות יקודם פיתוח מקרקעין בתחנות הרכבת השונות בהיקף כולל של כ-7 מיליון מ"ר, עם צפי הכנסות של כמיליארד וחצי שקל והכנסות שוטפות של כ-400 מיליון שקל בשנה.
הדמיית מתחם הרכבת בלוד, קרדיט: פלג אדריכלים
הדמיית מתחם הרכבת בלוד, קרדיט: פלג אדריכלים

במסגרת ההסכם החדש יסווגו תחנות הרכבת ל-4 קבוצות על פי גודלן, מהן נגזר השטח לפיתוח: 1,500 מ"ר נטו בתחנות המוגדרות כקטנות ו-3,000 מ"ר בתחנות המוגדרות כבינוניות, דוגמת נתב"ג, באר שבע, בת גלים, חולון, פתח תקווה וראש העין. בתחנות הגולות תוכל הרכבת לפתח מסחר ושירותים בהיקף של עד 6,000 מ"ר, ואילו בתחנות כמטרופולוניות, דוגמת תל אביב מרכז (סבידור), תל אביב השלום, ירושלים בנייני האומה, חיפה מרכז השמונה, נתניה ובת ים, תוכל רכבת ישראל לפתח מסחר ושירותים בהיקפים גדולים יותר.

הצפי הוא שהיקף הנוסעים יגדל ל-10-15 מיליון בשנה. הגורמים המפתחים מעריכים כי יתאפשר פיתוח של מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-170 אלף מקומות עבודה בצמוד לתחנות הרכבת. לפי התכנון יתוכננו 800 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה בתחנות הרכבת ומעל מבני התחנות ו-1.7 מיליון מ"ר במתחמים הצמודים עד לכ-300 מטר מהתחנות. מעבר לטווח של ה-300 מ"ר מדובר בפיתוח שטחים בהיקף של כ-4.5 מיליון מ"ר.

תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה