נבואת הזעם של מנכ"ל משרד הבינוי: "שוק הנדל"ן עלול לקרוס - כולל הבנקים"

לדבריו של בן אליהו, "כדי למנוע את המשבר הזה אין משמעות למע"מ צריך להגדיל את ההיצע". ומה הוא אומר על התכנית של כחלון?
 |  (50)
אי וודאות בנדל"ן, צילום: Getty images Israel
"מתוך 100,000 עסקאות בשנה, 78% הן דירות יד שנייה. צריך להשפיע על מחירי הדירות מיד שנייה באמצעות השפעה על השוק הקבלני", כך אמר אתמול שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד הבינוי בכנס בבית הספר לנדל"ן במכללה האקדמית נתניה.

לפי בן אליהו, כשמחירי הדיור עולים הם לא מידרדרים בחזרה. "כל מוצר שעולה בצורה כ"כ מהירה יקרוס - כמו במניות - כל מי שיהיה קשור לנדל"ן יקרוס כולל הבנקים. כדי למנוע את המשבר הכלכלי הזה אין משמעות כמה עולה המע"מ צריך להוריד את מחירי הדיור על ידי היצע".

"שוק הבנייה שונה משוק התקשורת"
כשנשאל על התכנית של משה כחלון לבטל את רשות מקרקעי ישראל אמר בן אליהו: "איזה מלכודת. בגדול הוא צודק אבל הוא לא מעשי. בשוק התקשורת כשיוצרים באמת גופים שמתחרים אחד בשני, ערך המוצר יורד. ולכן אם היינו מצליחים שיהיו לנו גופים שונים שמפתחים, מתכננים ומשווקים הערך אכן היה יורד. הדרך הכי יעילה ומהירה לעשות את זה יותר פשוטה ממה שהוא הציע – להפריד את ניהול נכסי קק"ל מהמנהל".

"הבעיה היא שחושבים שלקק"ל יש 12% מהקרקעות, באזורי הביקוש במרכז הארץ זה 50%, בממוצע 35%. אם הייתי לוקח גוף שיודע לתכנן, לפתח ולשווק ויש חברות מצוינות כאלה במגזר הפרטי, זה יהיה גוף שיתחרה במנהל. יהיו שני גופים שיתחרו כמו בשוק התקשורת, אם את התהליך הזה כחלון יישם הוא ימנע את המשבר הבא. את הנוכחי הוא לא יפתור כי זה תהליך ארוך – זה הגוף הכלכלי הכי גדול והכי חזק במדינה. הרעיון הוא רעיון נכון, הביצוע הוא בלתי אפשרי כרגע, זה רעיון יפה לקראת המשבר הבא."

"תמכתי בתכנית מע"מ 0%"
לגבי תוכנית מחיר מטרה, אמר בן אליהו: "כשהממשלה הבאה תקום אנחנו רוצים להרחיב את מחיר המטרה לכל השיווקים של המנהל. במקום שאין את זה שהמדינה תבנה דירות ב-90 מ"ר - רעיון שגנבתי מעוזי לוי, מנכ"ל חברת דירה להשכיר - אני כבנק הולך למדינה ולוקח הלוואה של כמה מיליארדים ויש לי ערבות מדינה על ההלוואה. אני הולך לכל מקום שאין מחיר מטרה, ובונה דירות ב-700,000 שקל. למה בכרמי גת וחריש קבלנים יכולים לבנות היום ב-850,000 שקל? תורידו את הרווח ונגיע למצב שאפשר לבנות דירה ב-700,000 שקל."

לגבי תכנית מע"מ 0% שבוטלה, אמר בן אליהו: "אני תמכתי בתכנית המע"מ, 90% מהכלכלנים שהתנגדו לא קראו את התכנית והצעת החוק. כל הטענות של הכלכלנים לא מבוססות, אני לא סומך עליהם ואני חושב שצריך להעריך את לפיד על תוכניתו והאומץ שלו. התכניות של מע"מ 0 ומחיר מטרה הן תוכניות שיתנו פתרון עד שיירדו מחירי הדיור. אין תכנית שאין בה באגים השאלה מה האלטרנטיבה, לשבת ולקטר או למצוא את הפתרונות?"
תגובות לכתבה(50):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 32.
    המחירים ירדו!!
    מבין דבר 17/01/2015 22:45
    הגב לתגובה זו
    2 3
    מי שעובר על מודעות יד 2- לא יכול שלא להבחין במוכרים שתקועים עם הדירות- חודשים. אל תהיו עדר של פריירים. חכו.
    סגור
  • 31.
    בחיפה המחירים לא עולים כי השוק מאוזן.
    בן אהרון 17/01/2015 12:29
    הגב לתגובה זו
    2 1
    בחיפה יש שוק מאוזן ולכן המחירים לא עולים. יותר מזה, מחירי השכירות גם כן יציבים עם נטליה לרדת!!! למה? כי יש מספיק דירות לספק את הביקוש. הבעיה שתל אביב לעולם לא תהיה חיפה. כולם רוצים לגור בתל אביב ואם אפשר במרכז שאפשר יהיה לרדת לאכול ולשתות קפה באבן גבירול והמחירים בהתאם. אז מספיק עם הסיפורים שחסר דירות!!! חסר רק בתל אביב!!!
    סגור
  • 30.
    הבעיה העיקרית של שוק הנדל"ן
    לא אבדה תיקוותנו 17/01/2015 08:09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    היתה עד כה שר הבינוי ושר האוצר לשעבר . האחד תיפקד כשר של מיגזר המתנחלים עשה יד אחת עם יו"ר ועדת הכספים וכל היתר שיקפצו . השני הלך אחרי היועצים ה"חכמים" שלו שעשו את כל הטעויות האפשריות .
    סגור
  • 29.
    מי שתמך במע"מ אפס הוא דפ"ר מוחלט ולא ראוי למנכל שם (ל"ת)
    מעמ אפס = אסון נמנע 16/01/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 28.
    המשקיעים מספקים לשוק דירות להשכרה.
    בן אהרון 15/01/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זו האמת. למי שאין מספיק הון, עדיף לשכור דירה, זה בדוק מבחינה כלכלית. מי שמחליף לדירה יותר יותר גדולה, מפסיד בסביבות 15%, שזה שכר דירה לשלוש עד חמש שנים. לכן ברור שעדיף לשכור רק הבעיה שאין מספיק דירות להשכרה. את המשקיעים מרחיקים מהשוק והצע הדירות להשכרה יורד וזה חבל מאד.
    סגור
  • 27.
    מוכרים מתחננים למכור!!
    ידיעה מהשטח 15/01/2015 10:27
    הגב לתגובה זו
    8 2
    מי שמחפש דירה יודע: הרבה מוכרים תקועים עם דירותיהם. מתווכים מטלפנים. המחירים עקשנים, אבל הקונים- לא פחות. תמשיכו להתעקש.
    סגור
  • 26.
    תוכנית להורדת מחירי הדיור
    מועדון המימון 14/01/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 1
    באתר "מועדון המימון" ניתן למצוא תוכנית להורדת מחירי הדיור בישראל
    סגור
  • 25.
    למה לחכות ? המחירים יורדים
    מורן 14/01/2015 14:27
    הגב לתגובה זו
    6 2
    בואו תראו את פרוייקט כרמי גת השמועות מדברות על דירות החל מ 660 אלף ש"ח.
    סגור
  • שמועות ,את מצחיקה ,זאת דירה דמיונית לתפוס כותרות ועבדים
    בא 14/01/2015 18:12
    הגב לתגובה זו
    0 2
    לעתיד ממושכן .
    סגור
  • זה יקר, דירה בקרית גת צריכה להימכר ב 450 אלף. (ל"ת)
    מתן 14/01/2015 15:16
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור
  • טען עוד
  • מה קריית גת שונה מעפולה? או יבנה?
    מורן 14/01/2015 15:32
    הגב לתגובה זו
    0 2
    זה ממש מחיר טוב לקרבה כזו למרכז הארץ. במיוחד שמדובר בתוכנית גג עם כל התשתיות..
    סגור
  • 24.
    כן יירדו
    אהרון 14/01/2015 13:26
    הגב לתגובה זו
    16 2
    מחירי הדירות כן ירדו והבנקים כן יחטפו אבל הדורות הבאים ירוויחו
    סגור
  • 23.
    הבדלי מעמדות (המחירים לא יירדו)
    ערן 14/01/2015 13:06
    הגב לתגובה זו
    4 4
    לצערי אנו עדים לשינוי כלל עולמי בו גדלים הפערים בין המעמדות השונים. יהיו בעלי הון או דירה, ולמרבית האוכלוסיה פשוט לא תהיה אפשרות לרכוש דירה ויאלצו לגור בשכירות כדי לסבסד את בעלי ההון. זו תוצאה ישירה של ההקלה הכמותית בארה״ב - תתפלאו אבל ההשפעות הגיעו גם לכאן
    סגור
  • 22.
    מחר ביבי האפס בטח ידאג לפטר אותו (ל"ת)
    תום 14/01/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
    6 3
    סגור
  • 21.
    שאלה לפאינה קירשנביין ,איזה שד היית לוקחת לאי השדים
    בא 14/01/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
    2 0
    דרעי או ליברמן , נראלי שאי השדים סגור ,אבל כלא חרמון דווקא פתוח .
    סגור
  • כוזר חמוד ,אחד מעשר זה אדם שד ,אני רציני ,בכיתה של 30
    בא 14/01/2015 14:08
    הגב לתגובה זו
    0 2
    תלמידים יש 3 שדים , תחשוב על הכיתה שלך כשהיית ילד ,ותספור כמה חלאות אמיתיות היו בכיתה .
    סגור
  • שים לב מי הגנבים הגדולים של המדינה
    כוזר 14/01/2015 13:32
    הגב לתגובה זו
    0 1
    משפחת דנקנר - הירשזון - קירשנבוים נבחרת של כוזרים שלא יעברו אפילו את מבחן חוק מי הוא יהודי
    סגור
  • 20.
    הבועה כן הבנקם יעברו לידי הממשלה כמו בשנותה80 (ל"ת)
    הנדלן יתרסק 14/01/2015 12:18
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 19.
    בבחירות בוחרים מנהל ,לא מצביא או לוחם , מנהל ,מדיניות
    בא 14/01/2015 12:17
    הגב לתגובה זו
    6 0
    זה כול הסיפור , מדיניות נכונה של ראשממשלה תוריד מחירי דירות .
    סגור
  • 18.
    הדרך היחידה להוריד מחירים למסות החזקה של יותר מ-2 דירות
    אורן מזרחי 14/01/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    24 3
    מס שנתי של -3% על מחיר הדירה בשוק, לכל מי שמחזיק יותר מ-2 דירות יוציא לשוק עשרת אלפי דירות ויוריד מחירים. מס כזה קיים על בעלי קרקעות.
    סגור
  • יש עוד כמה דרכים. (ל"ת)
    בא 14/01/2015 12:19
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • לביבי 3 דירות ,מי יעשה מס כזה , הוא המנהל . (ל"ת)
    בא 14/01/2015 12:11
    הגב לתגובה זו
    10 2
    סגור
  • 17.
    "מחירי הדיור לא ירדו".....
    שישקו 14/01/2015 11:47
    הגב לתגובה זו
    33 1
    הדולר לא יעלה מעל 3.50 ₪....הנפט לא ירד מ100 דולר בעשור הקרוב...מחירי הסלור לא ירדו אף פעם....להמשיך?
    סגור
  • חזק אחי חזק תגובה לפנים (ל"ת)
    אוהב אנשים שנונים 14/01/2015 13:46
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 16.
    =בלוףיומי=קרטל שליטמחירגבוה=מניעפיצוץ50%=דור עני=מיתון! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=חזירות 14/01/2015 11:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 15.
    פישר הזהיר את אטיאס שזה עלול לקרות - והודיע על התפטרותו (ל"ת)
    תזכורת 14/01/2015 11:23
    הגב לתגובה זו
    14 1
    סגור
  • פישר סייע בשיעבוד דור שלם לבנקים . (ל"ת)
    בא 14/01/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
    13 0
    סגור
  • 14.
    שוק עבדי הנדלן , שיעבדתם דור שלם ,ועכשיו רוצים לשעבד
    בא 14/01/2015 11:06
    הגב לתגובה זו
    15 0
    גם את הדור הבא , אתה מושחת אומלל , זה חייב לקרוס .ובמהרה ,בעזרת השם בימינו , בועת נדלן זה לא ציוני .
    סגור
  • 13.
    כול מי שיש לו ילדים לא צריך בועת נדלן . (ל"ת)
    בא 14/01/2015 11:01
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 12.
    מחירי דירות כמו הסלולר מנופחים סתם ,יבוא גבר ויסדר את ה
    בא 14/01/2015 11:00
    הגב לתגובה זו
    13 2
    מחירים למטה .עוד תראו .
    סגור
  • 11.
    חדש חדש...רק חדש!!ומה עם הישן???
    אבי 14/01/2015 10:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה עם הבניינים שייקרסו ברעידת אדמה של 6 בסולם ריכטר??? מה עם מתן תקווה בערים עם בניינים בלתי ראויים למגורים!!!חיזוק ושיפוץ שלהם ותוספות בניה הם הפתרון האמיתי!!ופה הפוליטיקאים חוטאים בכך שלא שמים על נושא זה את הדגש
    סגור
  • 10.
    רצוי לקרוא את הכתבה בעיון לפני שרצים להגיב.
    דר' משה פרץ 14/01/2015 10:52
    הגב לתגובה זו
    10 4
    יש לשבח את בן אליהו לתת קרדיט אפילו ללפיד על מע"מ אפס. נכון שמע"מ אפס לא מגביר את ההיצע, אבל הגברת ההיצע זה תהליך שלוקח מינימום שנתיים עד חמש שנים. מע"מ אפס הוא אומנם אספרין, ולא תרופה אמיתית, אבל גם רופאים נותנים אספרין כאשר יש דלקת חמורה. מע"מ אפס מגיב מיד, ומוריד את המחיר ב18% אחוז. הבעיה היא שיאיר לפיד, במקום לאכול את הענבים, הוא התכסח עם כל השומרים של הכרם. יאיר לפיד שכח שהוא כבר לא בתכנית טלוויזיה, אלא שר האוצר, והקדיש יותר מדי זמן למיקרופונים ופחות מדי זמן לעבודה פרלמנטרית מול השרים וועדות הכנסת. בכל הארץ ניתן לראות את מנופי הבניה בפעולה. את התוצאות של בנית עשרות אלפי דירות, על מחיר הדיור, נראה רק בעוד כשנה ויותר.
    סגור
  • אם הרופא שלך ייתן לך אספירין לדלקת חמורה, תחליף רופא!!! (ל"ת)
    יוסי 16/01/2015 21:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • שחרר את עבדי הנדלן.זה מה שהוא כתב או לא . (ל"ת)
    פפפ 14/01/2015 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    כחלון
    דודינקא 14/01/2015 10:51
    הגב לתגובה זו
    4 4
    אתם הבנתם את זה?התקווה האחרונה לצדק בדיור כחלון
    סגור
  • 8.
    בכל מקום שיש מספיק דירות המחירים לא משתוללים
    בן אהרון 14/01/2015 10:41
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לדוגמה חיפה: המחירים חצי עד רבע מתל אביב, יש המון דירות למכירה והשכרה במחירים שפויים. בלי מע״מ אפס ובלי קומבינציות אחרות. דבר נוסף: אם המחירים ירדו חדות, כל מי שרכש דירה עד עכשיו עם משכנתא, נכנס לבעיה ועלול לאבד את הדירה שלו. עלול להיות משבר כלכלי אדיר. זו בעיה קשה שצריך לתת עליה את הדעת וכאן אין פתרונות קלים...
    סגור
  • ההסבר: היום בחיפה הגירה שלילית, ונפלו המון טילים ב 2006 (ל"ת)
    דדד 14/01/2015 11:22
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 7.
    ריבית נמוכה גורמת למחירים לעלות (ל"ת)
    רמי 14/01/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 6.
    לדעתי הקבלנים הם צוואר הבקבוק, הם משהים בניה (ל"ת)
    שמואל 14/01/2015 10:38
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 5.
    שוק הדיור
    אריק 14/01/2015 10:25
    הגב לתגובה זו
    5 1
    בעבר כל הבנקים חוץ מהבינלאומי פשטו רגל ואנכנו האזרחים חילצנו אותם ודי עם אזכיר את ארנסט יפת מבלל מאיר ממזרחי רקנטי מדיסקונט גם הפועלים היה מעורב חשוב לזכור מנכל וישב ראש מבלל עזרו לגנוב יושב ראש הפועלים יושב בכלא ולבעל השליטה אריסון שתמכה בו בניגוד לדרישת בנק ישראל עדיין יש אישור שליטה בבנק עם מחירי הדירות יפלו איתם תיפול מערכת הבנקים בדיוק כמו שהיה באמריקה מי שלא מבין טמבל
    סגור
  • 4.
    היה מחסור חמור בדירות בשנים 1997-2006
    המחיר כיום הוגן 14/01/2015 09:58
    הגב לתגובה זו
    8 32
    המחיר כיום מתקן את העיוותים של העבר ואין בועה, כל בנין חדש נמכר
    סגור
  • אין בועה?
    חזי 14/01/2015 12:26
    הגב לתגובה זו
    17 2
    מחיר דירה בארץ הוא כ 145 משכורות במדינות מפותחות המחיר הוא כ 100 משכורות.
    סגור
  • אתה תומך עבדות נדלן , שיעבדת אותם לבנקים . (ל"ת)
    שתוק לטאה 14/01/2015 11:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • מחסור חמור עד כדי כך שאנשים גרו ברחוב,עוד סיפור של קבלן (ל"ת)
    מיילו 14/01/2015 10:08
    הגב לתגובה זו
    26 1
    סגור
  • 3.
    מזהירים 4 שנים שהמחיר ירד והוא לא. זו הוכחה שיעלה לנצח!
    התאחדות הקבלנים 14/01/2015 09:41
    הגב לתגובה זו
    10 14
    מדובר בחוק מדעי שאי אפשר לערער עליו, ככל שהמחירים עולים גבוה יותר וככל שמתברר שכבר אין לאיפה להוריד את הריבית, כך הסיכוי שהמחירים ימשיכו לעלות לנצח נצחים רק גדל. מי שמזהיר מירידות רק יטעה. ההמלצה היא לרוץ לקנות דירה בכל מחיר, גם אם זה דורש משכון של הפנסיה של ההורים, כי אחרת תתחרטו ותשלמו על דירה בין 500 ל 600 משכורות בשנה הבאה! יאללה קומו מהמקלדת ורוצו לקנות!!!!!
    סגור
  • אתה מושחת אומלל מאוד . (ל"ת)
    שתוק לטאה 14/01/2015 11:11
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • ציניות ?
    הומלס 14/01/2015 10:00
    הגב לתגובה זו
    18 2
    ציניות לא תעזור, העדר הרבה פחות חכם מזה - אך לא ניתן לזלזל בו הוא הכח היחידי שיכול להוריד את המחירים לשפיות מבלי לרסק את כלכלת ישראל - ועתידה
    סגור
  • 2.
    לשחרר דירות
    דוד 14/01/2015 09:39
    הגב לתגובה זו
    9 2
    מי שמחזיק 2דירות ומעלה מססססססס
    סגור
  • 1.
    דביל. דירה לא עולה לקבלן יותר מ 300 אלף. הבעיה היא
    אזרח 14/01/2015 09:26
    הגב לתגובה זו
    26 4
    שהמדינה שהיא הסוחר הכי גדול כאן מנגבת על האזרחים שלה עוד 500-600 אלף והרשויות מנגבות את החלק שלהן בפיתוח ובאגרות ופתאום המחיר 1.5.
    סגור
  • האמת לאמיתה
    חיים 14/01/2015 11:12
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כל מילה בסלע. כל הכבוד
    סגור