"תוכנית מע"מ 0% תגרום לצעירים רבים להתייאש ולשקול ירידה מהארץ"

כך אמר שמאי המקרקעין ארז כהן ביחס לתכנית שתגיע לאישור בימים הקרובים. "ל-3 מיליון ישראלים אין דירה"
נדל"ן, צילום: Getty images Israel
אבי לבון, סגן הממונה על הכנסות המדינה, אמר אתמול בוועדת הכספים כי עלות תוכנית מע"מ 0% תעמוד על כ-2 מיליארד שקל בשנה ושמחירי הדירות יעלו עם אישורה .

נזכיר כי השבוע התראיין ב-BizportalTV אסף אנגל, מנכ"ל משותף ב"אנגל שביט", אשר טען שלחלק גדול מהזוגות הצעירים יש תפישה מוטעית לגבי חוק מע"מ 0%, ושמי שיכול, שיחכה 5 שנים עם רכישת דירה כי מהלך זה יאפשר חסכון של הרבה כסף .

שמאי המקרקעין, ארז כהן, אמר היום בנוגע לתוכנית כי "תכנית האוצר לאשר את התכנית הינה הרבה יותר מעוד פיאסקו בדרך החתחתים שבה מובילה הממשלה במשך השנים האחרונות את שוק הנדל"ן אל עברי פי ".
לדבריו, במהלך העשור האחרון ביצעו מקבלי ההחלטות טעות אחר טעות, שהביאו לידי כך שאם בשנות ה-90 של המאה שעברה כ-75% מהישראלים היו בעלי דירה, כיום האחוז צונח לכיוון ה-65%.

"אם לפני 15 שנה בלבד רב לרבע מהישראלים לא היתה דירה בבעלות, שזה היה אז כמיליון וחצי ישראלים (אז חיו בישראל כ-6 מיליון תושבים) , הרי שכיום מדובר בכשליש מהישראלים, שזה קרוב לשלושה מיליון בני אדם (כיום מתגוררים בישראל קרוב לתשעה מיליון תושבים), כלומר כפליים יותר מאשר בשנת 1999."

"ממשלת ישראל הייתה שבויה בכך שיש מספיק התחלות בנייה"
כהן מותח ביקורת חריפה על פעילות הממשלה בעשורים האחרונים: "ממשלת ישראל היתה שבויה בכך שיש מספיק התחלות בנייה, זאת לאחר שבמהלך שנות ה-90 של המאה הקודמת נבנו בממוצע 80 אלף דירות לשנה בעקבות גל העלייה הגדול ממדינות חבר העמים, ולקראת שנת 2000 אף נוצר עודף במספר הדירות בשוק, מה שהתבטא בירידות מחירים בשנים 2001-2004. סביב 2005 מספר התחלות הבנייה עמד על 20 אלף שקל והיה צורך דחוף בקידום קרקע מתוכננת לאור הביקושים הגדלים והולכים. זו היתה הטעות האסטרטגית הראשונה שתרמה מאוד למצב היום של מחסור ב-100 אלף יחידות דיור בשוק".

"מע"מ 0% היא תעלה הון למשק הישראלי, ותגיע במהלך חמש השנים הקרובות לסכום הנע בין 6 ל-8 מיליארדי שקלים. בסכום הזה, לחלופין ניתן היה בנקל, לדוגמא, לקדם תכנית לאומית מקיפה להתחדשות עירונית שהיתה מייצרת מידי שנה לפחות עוד 8-10 אלף יחידות דיור, מה שהיה מביא להוזלה אמיתית של מחירי הדיור, הרגעת השוק, ושדרוג משמעותי של אזורי הביקוש ומרכזי הערים".

"יישום התכנית יהיה בכייה לדורות"
לסיכום, כהן אומר כי "יישום התכנית יהיה בכייה לדורות - היא תגרום לשיתוק שוק הנדל"ן, היא תגרום לדחייה לפרק זמן בלתי מוגבל לתכניות אסטרטגיות חשובות לאין שיעור דוגמת פינוי בינוי, היא תפגע גם בקידום תכניות התמ"א 38 והיא תרסק לחלוטין את אמון הציבור במקבלי ההחלטות. התוכנית עשויה, חלילה, לגרום לצעירים רבים להתייאש ולשקול ירידה מהארץ, זאת משום שבשום מדינה מערבית הדיור אינו עולה כל כך הרבה והדרך לדירה תהפוך לבלתי אפשרית לחלוטין."

תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    יש הרבה דירות בחיפה ב 500 אלף. שעה מתל אביב!!!
    בן אהרון 18/11/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר לצאת קצת מהמרכז ויש פתרונות דיור במחירים סבירים כולל דירות להשכרה. שנית, לא כולם חייבים להיות בעלי דירות, אפשר גם לגור בשכירות, מבחינה כלכלית למי שאין הון עצמי, זה עדיף על פני רכישת דירה והשתעבדות למשכנתא של 90% ל 30 שנה.
    סגור
  • 19.
    אנחנו זוג הייטקיסטים עם הון עצמי של 2.3 מיליון
    רומן 12/11/2014 10:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שקלים, ולא מוכנים לקנות דירה במחירי בועה. שוכרים ומשקיעים בבורסה. דירה רגילה ב 2 מיליון בפתח תקווה או בקריית אונו? לא תודה
    סגור
  • צודק, אנחנו באותו המצב. נקנה 7 דירות בברלין ולא אחת בפת (ל"ת)
    רומיאו 12/11/2014 11:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    תוכנית מפלה שיוצרת עיוותים נוספים
    לימון סחוט 11/11/2014 21:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפיד, מצטער שבחרתי בך. בבקשה לך הביתה לפני שתעשה עוד נזקים.
    סגור
  • ככה זה שבוחרים יהיר שלא גמר בגרות ועשה צבא בגלצ
    משה ראשל"צ 11/11/2014 22:49
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מה ציפתם מאדיוט שכזה רק נזק עשה לכם ביבי נלחם בכל כוחו באדיוט שנתנם לו
    סגור
  • לא, ככה זה כשבוחרים 10 שנים במפלגת הצ'חצ'חים
    תל אביבי 12/11/2014 08:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הליכוד ומחריבים את כל דוסות המדינה עם קומבינות ושחיתות
    סגור
  • 17.
    המדינה צריכה לעודד משקיעים שיממנו דירות להשכרה!!!
    בןן אהרון 11/11/2014 21:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק בישראל המשקיעים חושבים ש 3 אחוז תשואה זה בסדר.
    סגור
  • 16.
    שאף אחד לא אומר את הבעיה האמיתית
    חבל 11/11/2014 15:39
    הגב לתגובה זו
    0 1
    קצב הגידול באוכלוסיה גבוהה מדי . צריך להגביל ילודה. אם תוך 20 שנה נגיע ל 15 מיליון איך המדינה תספק תעסוקה / דיור / דרכי תעבורה לכל האנשים ? המדינה לא יכולה להכיל כמות כזאת .....
    סגור
  • 15.
    ירידה מהארץ
    שמואל 11/11/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש מי ששוקלים ירידה ויש מי שכבר החליטו ועשו מעשה בדיוק מהסיבות כמתואר בכתבה וכן מהגעה למסקנה שאין עתיד לילדנו במדינה ועדיף שעה אחת קודם.
    סגור
  • 14.
    לא כל אחד צריך לגור בתל אביב או מטר מתל אביב. (ל"ת)
    תקנו בראש העין ויבנה 11/11/2014 13:58
    הגב לתגובה זו
    2 4
    סגור
  • טען עוד
  • 13.
    שר האוצר (ל"ת)
    האפס הוא 11/11/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 12.
    אתם לא מבינים יותר טוב מלפיד!! (ל"ת)
    זה היה בצחוק 11/11/2014 13:20
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 11.
    דור של מפונקים
    אריק 11/11/2014 13:14
    הגב לתגובה זו
    3 6
    בקרבת כול ערי הארץ במרכזיות יש דירות זולות שכול זוג נשוי בתחילת הדרך יכול לרכוש! נכון זה בקומה רביעית ללא מעלית, נכון זו לא דירת ארבעה חדרים, נכון זו לא סביבה חדשה ומטופחת אבל זוג עם אמצעים מוגבלים יכול לרכוש דירה. נכון, לא ילך הזוג לאכול במסעדות נכון יוותר על נסיעות לחו"ל ונופשון בצימר, נכון ייסע ברכב בן עשר שנים ומעלה או בתחבורה ציבורית-אז מה? פיזור אוכלוסין זה אינטרס המדינה.
    סגור
  • לאריק יש בטוח כמה דירות להשקעה בקומה רביעית בלי מעלית
    אלי 11/11/2014 14:58
    הגב לתגובה זו
    8 0
    וצריך לאכלס אותן בשכר דירה מופקע, כי אין גבול לחזירות
    סגור
  • לאריק ההזוי
    מפוכח 11/11/2014 14:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אתה בטח מהמחוברים שמנותקים ממה שקורה פה. מחירי הדיור עלו בעשרות אחוזים מ2007. מספר המשכורות לקניית דירה כמעט והוכפל. וזה לכל דירה בכל מקום בארץ. אז אל תתנשא ותפסיק לבלבל בביצים.
    סגור
  • אז תזרוק את האייפון שלך לפח ביחד עם טלוויזיה 50"
    סרגיי 11/11/2014 14:23
    הגב לתגובה זו
    7 0
    המפונק.... צריך לקחת את הדברים בפרופורציה. נמאס לשמוע אמירות כאלה. מי שרוצה לגור במרכז תל אביב, אתא צודק... ומי ששירת בצבא, למד באוניברסיטה ומהווה עתיד של מדינת ישראל מתקשה לקנות דירה למשל בפתח תקוה כדי שיוכל להגיע לעבודה בזמן סביר??? כדי שיוכל להקים תא משפחתי וילדים לא ירגישו יתומים בגלל פקקים??? אתא מפנה את האמירה הזאת לאנשים כאלה??? אי אפשר להתקדם ולהתפתח מצד אחד ומצד שני להשאיר סטנדרטים מלפני 40 שנהץ
    סגור
  • 10.
    איבדנו המון מגרשים ביש"ע.ההיצע קרס (ל"ת)
    תפסיקו לברר-זוג צעיר 11/11/2014 12:59
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    לא בטוח שנרד מהארץ
    שרון 11/11/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    10 5
    אבל נעשה את המינימום למען המדינה. זה אומר אין מילואים, לא הולכים להצביע בבחירות, איפה שאפשר לשלם פחות מס (בצורה חוקית) ננצל, כמה שפחות לקנות תוצרת הארץ ואת הילדים שלנו נחנך שלא ילכו לצבא. אין דירה = אין נאמנות. אם כבר עבדים בלי זכויות במדינה אז עד הסוף !
    סגור
  • בדיוק ככה אני עושה (ל"ת)
    לשרון 11/11/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • לשלם מינימום מס
    מינימום מס 11/11/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 2
    אמרת שבשל המצב אם תוכלו תשלמו פחות מס. אני לא מכיר מישהו שגם אם היה לו הכי טוב פה בעולם היה משלם יותר מס מה מינימום המתחייב את זה אתה כנראה עושה בכל מקרה.
    סגור
  • 8.
    זה קישקוש אמיתי.... נגור בשכר ולא נעזוב (ל"ת)
    מחפש בית 11/11/2014 12:53
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 7.
    מה זאת אומרת להגר לחול ? לאן אפשר להגר אני מתכוון מסודר
    אבי 11/11/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    3 1
    עם אישורים?
    סגור
  • 6.
    כאילו שהיום יש להם מה לחפש פה...
    אורן 11/11/2014 12:48
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כיום כדאי יותר מתמיד לעזוב את המדינה הרקובה שלנו.
    סגור
  • 5.
    לשמאים אין עבודה וארז כהן בלחץ
    שונא אינטרסנטים 11/11/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
    7 2
    ארז כהן מציג את עצמו כדואג לזוגות הצעירים בעוד שבפועל הוא בלחץ אימים מכך שהשוק קפוא ואין עיסקאות (ומשום כך גם אין לו עבודה). אם ארז כהן כל כך "דואג" לזוגות הצעירים איפה הוא היה ב-7 שנים האחרונות כשהמחירים קפצו? למה אז לא שמענו את קולו?
    סגור
  • אל תדאג לפרנסה של ארז
    שונא קשקשנים 11/11/2014 20:02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוב השמאים היו רוצים להתפרנס כמו ארז כהן. קיימים שני שמאים בשם הזה ושניהם נמצאים במשרדים גדולים אחד שותף במשרד BFC ואחד בן של זאב כהן שיש לו את אחד המשרדים הוותיקים והגדולים. בקיצור אתה קשקשן בצבע, כי ארז כהן ימשיך להתפרנס יפה גם אם שוק הדיור יעמוד. יש לשמאים עוד הרבה לעשות חוץ מדירות.
    סגור
  • 4.
    כנראה התוכנית באמת עובדת!!!
    יופי של כתבה 11/11/2014 12:36
    הגב לתגובה זו
    6 2
    בקרוב המפולת ולא צריך שום היתחדשות עירונית.
    סגור
  • 3.
    הממשלה רק תפסיד מהתוכנית. אבל התמלוגים מכיל
    כל מילה בסלע 11/11/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    4 1
    יעזרו . מה שישיאר ישולם למובטלים מכיל. תוכנית 0 של אפסים
    סגור
  • 2.
    איפה הבג"ץ? תוכנית מפלה בין אזרחים ולא גורמת להגדלת
    o 11/11/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    היצע לדירות. ביבי בחר את לפיד ההורס ועונשם לעוף מחיינו כמה שיותר מהר. ביחד עם שלי
    סגור
  • 1.
    די כבר לניסויים בבני אדם...תתחילו להוזיל דיור כבר (ל"ת)
    הומלס 11/11/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • דור בלי דירה