בדיקת משרד השיכון: עלות חוק מע"מ 0% ב-2015 - 1.8 מיליארד שקל בלבד

זאת בניגוד להערכות שעמדו על 3 מיליארד שקל. שלמה בן אליהו: "לא כסף גדול, החוק נחוץ למניעת כאוס כלכלי במדינה עקב משבר הדיור"
 |  (16)
אורי אריאל יאיר לפיד, צילום: לילך צור; Bizportal
לאור הדיונים השבוע בוועדת הכספים, ביצעו כלכלני משרד הבינוי והשיכון בדיקה, להערכת עלות יישום חוק מע"מ בשיעור 0%. לפי הערכה שמרנית ומרחיבה, לא תעלה עלות ביצוע החוק על 1.8 מיליארד שקל בשנת 2015. נציין שבבדיקה שנערכה לפני מספר חודשים העלות עמדה על 1.4 מיליארד שקל. מנגד, גורמים באופוזיציה טענו שעלות החוק תעמוד על 3-4 מיליארד שקל.

נזכיר כי אמש הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את הצעת חוק מע"מ 0% עד לפתרון המשבר בתקציב . בתגובה נשמעו קולות במפלגת 'יש עתיד' אשר איימו על פרישה מהקואליציה במידה והחוק לא יאושר. אוהד דנוס, יו"ר לשכת השמאים, אמר היום בתגובה להתפתחויות כי זה לא משנה אם מע"מ 0% יעבור או לא, תהיה נהירה למשרדי המכירות בשבוע הבא .

משרד השיכון ביצע בדיקה חוזרת של הנתונים לשנים 2012 ו-2013, תוך התאמה לכללים שגובשו במסגרת הצעת החוק. זאת, לשם חישוב עלותו המשוערת של החוק, אילו היה חל על הדירות שנמכרו בשנים אלו, כבסיס להערכת עלותו בשנים הבאות.

להלן הנחות היסוד על פיהן חושבה העלות:
1. כלל הדירות העומדות בתנאי הזכאות נמכרות לזכאים (כלומר, ללא מע"מ).
2. שווי הדירות הוא עד 1.6 מיליון שקל.
3. שטח הדירות הוא בין 60 ל-150 מ"ר.
4. נכללו גם בתים צמודי קרקע אשר נמכרו על ידי קבלנים ועומדים בדרישות החוק.
5. המחיר למ"ר בדירה הוגבל לעד 5% מעל המחיר הממוצע למ"ר באותו גוש, בהתחשב בכך שבסטיית מחיר כזו הקבלנים יעדיפו להוריד את המחיר ולמכור לזכאים.
6. עבור דירות שמחירן המקורי נמוך מהמחיר הממוצע באותו גוש, חושבה האפשרות שהקבלן יעלה את מחיר הדירה עד לגובה המחיר הממוצע.

בכפוף להנחות יסוד אלו, העלות המירבית של החוק, תוך הנחה כי לא יהיו דירות הזכאיות להטבת מע"מ אשר לא ייימכרו בהטבה, אילו יושם בשנים 2012 ו-2013 היא כדלקמן:
מקור: משרד הבינוי והשיכון
מקור: משרד הבינוי והשיכון


לפי משרד השיכון, הנחות אלו מחמירות, וסביר כי עלות יישום החוק בפועל תהיה נמוכה יותר. לפי הכלכלנים, סביר להניח כי חלק מהדירות הזכאיות להטבה יימכרו ללא , וכן סביר להניח כי הקבלנים לא יעלו את מחירי הדירות שמחירן נמוך מהמחיר הממוצע במלוא גובה ההטבה.

"על פי הערכות משרד האוצר הידועות לנו ועל פי הערכות משרד הבינוי והשיכון, לפיהן צפויות להימכר כ-10,000 דירות מוטבות בשנה, עלותו של החוק לשנת 2015 צפויה להיות כ-1.8 מיליארד שקל. על פי הערכות התאחדות בוני הארץ כפי שפורסמו בתקשורת, שיימכרו כ-4,000 דירות מוטבות בשנה בלבד, עלותו של החוק לשנת 2015 צפויה להיות כ-720 מיליון שקל".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון שלמה בן אליהו אמר בדיוני ועדת הכספים כי "גם אם העלות תגיע ל-2.5 מיליארד שקל, הדבר כדאי וכי זה לא כסף גדול בכדי למנוע כאוס כלכלי במדינה בעקבות משבר הדיור".

תגובות לכתבה(16):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    על המדינה להציף את השוק בדירות להשכרה במחיר סביר זה
    ציון 17/09/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הפיתרון הנידרש לעת הזו נכון שזה יעלה כסף ההשקעה הריאשונית אך עים הכנסות מהשכרה אפשר יהייה להשקיע עוד וטרוף ויוקר הדירות יתיצב ויחזור לשפיות
    סגור
  • 12.
    מה זה משנה 2 מיליארד כל שנה - העיקר דפקנו את החרדים ואת
    העיקר דפקנו את החרדי 17/09/2014 09:15
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הילדים שלהם.. והורדנו קצבאות ילדים כי אין כסף.. וקצצנו בצהרונים כי אין כסף.. אבל 2 מיליארד כל שנה פתאום יש?!!!
    סגור
  • 11.
    חוק מטופש
    עינת 17/09/2014 08:42
    הגב לתגובה זו
    4 1
    שבאמת ירד מהחוק הזה ויתחיל להשקיע בדירות להשכרה כי לא יתכן שאנחנו במיסים שלנו נשלם את המעמ למי שרוצה לקנות דירה .מי שיש לו שיקנה ומי שלא שידרוש מהממשלה בניית דירות להשכרה וזה מה שלפיד הבטיח ,נו אז הבטיח.
    סגור
  • 10.
    לקבלנים חלק ענק באשמה
    עמית 17/09/2014 08:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רק שלא נשכח שלקבלנים יש חלק משמעותי מאוד בעליית מחירי הדיור לרמות מטורפות כמו היום!!!!. לא שמעתי אף קבלן מתלונן כשהוא העלה מחירים ברציפות בשנים האחרונות. להזכירכם המחירים עלו בצורה קיצונית על קרקעות שהיו כבר ברשות הקבלנים הרבה לפני העלאת המחיר!!!! חזירות לשמה. אני לא מרחם ולעולם לא ארחם על קבלן שפושט רגל או מתחנן על חייו. ואל תאמינו לקבלנים...לא בונים לא קיימים. קבלן חייב לבנות כמו שמוכר ירקות חייב למכור ירקות. אף אחד לא חי בלי להרוויח. למרות שהקבלנים עשקו המון כסף מהציבור בשנים אחרונות בל נשכח שהם התרגלו לחיי מותרות ובזבוזים בהתאם. נא לא קנות דירות בשום אופן לא היום ולא כשחוק מעמ 0 יאושר. בהצלחה לכולנו.
    סגור
  • 9.
    החוק מחלק מתנה של 250,000 לבני עשירים לא הוגן
    צביקה דורון יועץנדלן 17/09/2014 08:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    על חשבון מס הכנסה של מעמד הביניים הנמוך שלא יכול לקנות
    סגור
  • 8.
    שהממשלה תיקח יוזמה ותשקיע 2מיליארד בדירות להשכרה במקום
    ציון 16/09/2014 23:06
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לחלק אותו כהטבה ובכסף שתקבל מהשכרה תשקיע בבניה נוספת להשכרה והכל בתנאי שהדירות יהיו שייכות למדינה ובניהולה באמצעות עמידר ודומיה אים ביבי ולפיד ילכו על הרעיון הזה ויתפשרו בינהם המדינה תרוויח גם פיתרון וגם שמירה על כספי המדינה
    סגור
  • 7.
    ביבי לא יתן ידו להטבה לטובת האזרח
    זה אני 16/09/2014 19:59
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ביבי יודע רק לקחת. תנו לדפוק גזרות ומיסים ואין מאושר ממנו. אך הטבה לאזרח זה מצב בלתי אפשרי אצלו בדיסק. לכן מהרגע שלפיד הגה את הרעיון ידעתי שביבי יחפש 200 סיבות כדי לגנוז את הרעיון. עכשיו מצא את הסיבה. צוק איתן. מחר יהיה ימצא סיבה אחרת ומחרתיים סיבה עוד יותר אחרת. ביבי ושטייניץ בכל ליבם מאמינים שצריך לרמוס את האזרח כדי שלא ירים ראש ויחיה מיד לפה.
    סגור
  • 6.
    מצחיק לקרוא את תגובות הקנאים שלא יזכו במע"מ 0
    דני 16/09/2014 19:19
    הגב לתגובה זו
    6 5
    ח ח ח ח
    סגור
  • הם לא מקנאים, אלא מפחדים על ההשקעות נדלן שלהם (ל"ת)
    תשאל את צביקה דורון 16/09/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    4 3
    סגור
  • צביקה דורון לא מפסיק לטקבק מרוב חרדה על השקעותיו (ל"ת)
    אובססיבי חרדתי צביקה 16/09/2014 20:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • חחח צביקה, החלפת את הנגידה בהשמצות המוטרף עליך. מברוק! (ל"ת)
    נתי 17/09/2014 07:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    די שירד מהטימטום הזה .
    יעקב 16/09/2014 18:34
    הגב לתגובה זו
    6 7
    1.8 מיליארד זה לא כסף ? כולם טוענים שזו טעות שתעלה ביוקר רב אז על מה נלחמים ? על הכבוד הנרמס של איזה יועץ שלא מבין מימינו לשמאלו ? שילך להציל את גאידמק .... מה צריך לחשוב העם ?
    סגור
  • 4.
    זה בכלל לא קשור לכסף. רוצים לפרק ללפיד את המפלגה.!!! (ל"ת)
    איציק ר 16/09/2014 18:32
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 3.
    זה לא עלות- זה חלוקה מחדש של כסף כך שישאר אצל הצעירים
    כלכלן 16/09/2014 18:02
    הגב לתגובה זו
    4 1
    והצעירים שמרוויחים מעט יחסית, לא חוסכים כל שקל מיותר (כמו המבוססים) אלא צורכים בעזרתו, ולכן כשנשאר אצלהם יותר כסף הם מניעים את גלגלי שאר העסקים במשק ומוציאים אותו מהמיתון. אגב שאר העסקים יגלגלו סכומים גבוהים יותר (צמיחה כלכלית) ולכן המדינה תגזור מהם קופון גדול יותר (כלומר חלק מעלות ההטבה בכלל תחזור לממשלה)
    סגור
  • 2.
    בלוףיומי הרצהפראייר=בועה מעל50%=דורצעיר עני=סיכון קיום! (ל"ת)
    החוק=שליטה מחיר גבוה 16/09/2014 17:52
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 1.
    הלוביסטים מתחילים לעבוד האם תחתמו ערבות אישית על הסכום? (ל"ת)
    יעלה כפול לפחות 16/09/2014 17:48
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור