ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

"מחירי הדירות גבוהים ב-35% עד 40% ממה שהם באמת צריכים להיות" - וזה מה שיגרום לירידת מחירים חדה ומהירה

רפי גוזלן: "הממשלה החמיצה את השגת ה"נחיתה הרכה" בנדל"ן. נדרשים צעדים שימתנו באופן דראסטי את הביקושים מצד משקיעים"
בועת נדל"ן, צילום: Getty images Israel
לפי נתוני הלמ"ס הגיעו התחלות הבנייה ברבעון השני של השנה לכ- 9,300 דירות בלבד, ירידה של כ-20% ביחס לרביע הראשון של השנה. רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI, אומר כי מוטב לקחת את האומדנים הראשונים של התחלות הבנייה בזהירות רבה:

"האומדן הראשוני שפורסם במרץ השנה לגבי התחלות הבנייה ב-2013 עמד על 44.3 אלף דירות ואילו בעדכון האחרון טיפסו ההתחלות ב-2013 בכ-2,000 דירות ביחס לאומדן זה ל-46.3 אלף דירות. כמו כן, האומדן לרבעון הראשון שפורסם במאי השנה עמד על 10.3 אלף דירות ועודכן כלפי מעלה ב-1,200 דירות לכ-11.5 אלף דירות. כפי שציינו בעבר, במהלך השנים האחרונות עדכונים אלו הם דבר שבשגרה ותמיד כלפי מעלה כך שלא נופתע אם כך יהיה הדבר גם לגבי נתוני הרביע השני של השנה".

"קיימת כדאיות גבוהה להמשיך ולבנות"
לגבי תוכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד, אומר גוזלן כי "אומנם אי הוודאות סביב מע"מ אפס מהווה לכאורה תירוץ להקפאת התחלות הבנייה, אך באותה מידה ניתן לומר כי מכיוון שקיימת הערכה סבירה למדיי לכך שהירידה בביקושים היא זמנית כלומר קיימים ביקושים כבושים, קיימת כדאיות גבוהה להמשיך ולבנות".

גוזלן טוען כי כתוצאה מהעדכון כלפי מעלה של נתוני התחלות הבניה עודכנו מן הסתם גם היקף הדירות בבניה פעילה והן מגיעות לכ-95 אלף דירות, הרמה הגבוה ביותר מאז אמצע שנות ה-90 סביב גל ההגירה העצום ממדינות חבר העמים.

לדבריו, "התבוננות במאפייני העלייה בהיקף הבנייה מחדדת את הסיכון הגבוה בענף הנובע משילוב של בנייה בהיקפים גבוהים על רקע מחירים מנופחים. כפי שניתן לראות בפרספקטיבה ארוכה יחסית, רמות הפעילות והמחירים גבוהות משיווי משקל, בסדר גודל של 35%-40%. רמות מחירים אלו נשענות בסופו של דבר בין במישרין (רכישת דירות) ובין בעקיפין (שכירת דירות) על שוק העבודה, ומכאן נגזר הסיכון העיקרי של המשק בשנים הקרובות, כלומר הרעה בתעסוקה שתוביל לפגיעה בכושר ההחזר ולירידת מחירים מהירה יחסית על רקע רמות הפעילות הגבוהות מאוד בענף".

"ענף הנדל"ן חשוף לזעזוע שלילי"
גוזלן מוסיף כי "הירידה בביקושים בחודשים האחרונים מתוך המתנה יישום תוכנית מע"מ 0%, תמכה בעלייה ניכרת במלאי הדירות הלא מכורות. "מכאן ניתן להסיק כי ענף הנדל"ן חשוף לזעזוע שלילי מצד שוק העבודה (על רקע שילוב של היקפי בנייה גבוהים ומלאי דירות לא מכורות). בנוסף, הדבר ממחיש את ההחמצה של הממשלה בהשגת "נחיתה רכה" של שוק הנדל"ן באמצעות ריסון הביקושים ולא דרבונם".

"יישום חוק מע"מ אפס יוביל לעלייה בביקושים, ובהנחה שלא יחול שינוי משמעותי לרעה במצב המשק, הוא יוביל לעלייה נוספת במחירים ויגדיל את הסיכון הפיננסי הגבוה ממילא אליו חשוף המשק הישראלי בעקבות מחירי הנדל"ן המנופחים. בכדי לאזן את השפעת מע"מ אפס, נדרשים צעדים שימתנו באופן דראסטי את הביקושים מצד משקיעים, כדוגמת מס רכוש על דירות להשקעה, ובבוודאי לא צעד כמו מע"מ 0%".

כתבות מעניינות נוספות:
יניב חברון: "תוך שני רבעונים מחירי הדירות יזנקו מחדש - כמו פיצוץ"
מחיר של אתמול: באיזו עיר נמכרה דירת 4 חדרים ב-370 אלף שקל?
תגובות לכתבה(46):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    חובה להעיף את הממשלה הזאת!
    אלכס 08/09/2014 18:33
    הגב לתגובה זו
    8 3
    הבעיה - אין את מי לבחור. לא משנה מי יבחר, נקבל אותו דבר...
    סגור
  • 26.
    קשקשן. מחיר שיווי משקל נקבע רק ע"י היצע וביקוש.
    אמיר 08/09/2014 16:21
    הגב לתגובה זו
    1 16
    והוא מתעלם מכל השנים שבהן מחירי הדירות קפאו והאינפלציה שחקה את ערך הדירות (1995-2007) מה שקרה מ 2007 היה צפוי בהחלט לצורך איזון ופיצוי על השחיקה. כך היה בשוק הדירות בארץ מאז ומתמיד.
    סגור
  • אבל מה קובע את הביקוש? רק הציפיות, והציפיות שיהיה זול (ל"ת)
    חכם 08/09/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • לא נכון
    ליאור שגיא 15/09/2014 19:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הביקוש בחלקו סטטי, ונובע מהיחס בין גודל האוכלוסיה וכמות הדירות, ומשקל התפיסה לפיה אדם צריך לעזוב את הבית בגיל מוקדם.
    סגור
  • הציפיות כבר גלומות במחיר. כמו בבורסה. (ל"ת)
    חכם בריבוע 08/09/2014 17:18
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • לא נכון לא כאן ולא בבורסה (ל"ת)
    ליאור שגיא 15/09/2014 19:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • נכון, ומה מגולם? שאנשים לא קונים! (ל"ת)
    דן 09/09/2014 18:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 25.
    אינטרסנטים=בועהמעל50%=דור עני=צדק חברתי למעןילדיכם!!!!! (ל"ת)
    בלוף הרצה פראייר!!!! 08/09/2014 16:11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 24.
    בלוף לפראייר=בועהמעל50%=דור צעיר עני=סיכון קיום מדינה!! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים! 08/09/2014 16:05
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 23.
    משכנתאות רק בקל"צ- אין יותר סיכון וגם המחירים ירדו מיד (ל"ת)
    הפתרון פשוט: 08/09/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    איך כול המבריקים הללו יודעים תמיד לייעץ על עוד ועוד
    מיטל 08/09/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מיסים? כאילו לא קלקלו מספיק ויש תמיד עוד מה לקלקל. אלו קלקלנים אמיתיים.
    סגור
  • 21.
    מה קורה עם המומחה דוד לוי? (ל"ת)
    פעם כתב היה כתב 08/09/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 20.
    המלצה חמה למי שצריך דירה
    שרון 08/09/2014 13:12
    הגב לתגובה זו
    9 21
    אם ישנה הדירה שאתם ראיתם ורוצים והמחיר סביר שווה כבר לקנות ולו רק בשביל להפטר מהלופ המתיש הזה של כל הקקה שמלעיטים על יושבי הגדר.. מה גם שאין תחליף לגור בבית שהוא שלך ורגע אחרי שאתה קונה דירה כבר לא מענייןם אותך מהמחיר- יירד יעלה, זה כבר הרבה פחות חשוב... קניתי דירה וכבר חלפה לה שנה בלי ששמתי לב. חסכתי שנת שכירות, הרווחתי שנ של מגורים נעימים ואפילו שמחירה בשוק עלה זה ממש לא מעניין אותי. לא קניתי אותה למסחר. אני לא מוכר כי עלתה ולא אחפש למכור אותה ולהשתדרג אם המחיר בשוק יירד. ולא פחות חשוב - לזוג ציר כונו שלא יכול לחסוך היום, רכישת הדירה היא תוכנית חיסכון טובה. בעוד 28 שנה תפתח לנו תוכנית החסכון בשווי אחלה דירת 4.5 חדרים במרכז הארץ. החיים קצרים מדי בשביל כל בלבולי המוח הבלתי נגמרים האלה. בהצלחה לכולם
    סגור
  • אז זהו שלא חסכת כלום אתה משלם שכר דירה לבנק..
    גילי 08/09/2014 14:56
    הגב לתגובה זו
    23 4
    ושכר דירה שיעלה ויעלה כשהריבית תעלה. מה גם שמחיר הדירה שחשבת שאתה קונה אינו המחיר האמיתי (אם זו משכנתא ל - 28 שנה זה בערך פי 1.5 ממחיר הדירה. בהצלחה
    סגור
  • ושכר הדירה לא עולה? עולה ובסוף אתה נשאר בלי דירה.... (ל"ת)
    אלי 08/09/2014 15:28
    הגב לתגובה זו
    3 12
    סגור
  • ואם המחיר ירד גם שילמת משכנתה וגם שווה פחות (ל"ת)
    gidi12 08/09/2014 15:20
    הגב לתגובה זו
    15 2
    סגור
  • ואם לסבתא היו גלגלים הייתה עגלה ונסעה לירושלים. (ל"ת)
    אלי 08/09/2014 15:29
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור
  • איזה היתממות כאילו אובקטיבית???
    משה מתווך לשעבר 08/09/2014 16:01
    הגב לתגובה זו
    18 1
    עכשיו אני כבר לא מתווך סיימתי ללמוד ויש לי משרה טובה. אז אני יכול להגיד לכם עשרות מטומטמים לחוצים התאבדו על בתים ב ארבע השנים האחרונות קנו מלחץ שהשוק לא יברח ואני עודדתי אותם שבמקסימום אם יסתבכו המחיר יעלה הם ימכרו ויכסו את החוב רוב הקונים קנו מעבר ליכולתם אז אל תשחק לי אובייקטיבי תמים השוק על סף קריסה ובית הוא לא שלך הוא של הבנק.
    סגור
  • 19.
    כמות התחלות הבניה מראה על פחד!!!רק טמבל יתחיל
    טלטל 08/09/2014 13:05
    הגב לתגובה זו
    1 7
    לבנות אם הצפי הוא לירידות במחיר הדירות.וכאשר לא בונים,קיים מחסור שאינו מדביק את הצרכים הגידול באוכלוסיה הגידול בכמות המתגרשים רק יעלה את מחיר הדירות לפחות בטווח הניראה לעין.
    סגור
  • מה שאתה אומר לא הגיוני
    ליאור שגיא 15/09/2014 19:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם יש לו רווח ממכירות, הוא יבנה כמה שיותר כדי לנצל את הרווח באופן מיטבי (קרי - עד שירד לרמת השקעות חלופיות) זה שהמחירים יורדים לא אומר שכדאי לא לבנות. תמיד תהיה תשואה מהבנייה.
    סגור
  • 18.
    הכל קשקוש - כאשר חסר דירות המחיר גבוה
    משה ראשל"צ 08/09/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    0 11
    כאשר ההיצע יהיה גדול מהביקוש המחיר יירד כתבה מסכמת את שוק הנדלן בשתי שרות
    סגור
  • 17.
    מדובר בלא פחות מפשע של ממשלת ישראל נגד אזרחיה
    אחד 08/09/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    25 0
    מעולם לא היה מצב כמו עכשיו מצוקת דיור אדירה בשילוב עם חוסר רצון של הממשלה להתערב ולפתור את הבעיה. בשנות ה 50 ו ה 60 נבנו שפע של דירות על ידי המדינה, בשנות ה 90 בעקבות העלייה הגדולה המדינה הוציאה מכרזים לדיור ונבנו עשרות ( אם לא מאות) אלפי דירות. ומה קורה היום ? כלום!המדינה פשוט לא עושה כלום, מפקירה את האזרחים למלתעות "השוק החופשי", קרי קבלנים ומשכירים תאוי בצע, שגורמים לאזרחים רבים להוציא חצי ממשכורתם על דיור. את הדיור הציבורי המדינה הרגה, דיור בר השגה המדינה גם לא מחייבת , זהו לא פחות מפשע של ממשות ישראל בעשור האחרון , פשע שמחייב ועדת חקירה ממלכתית.
    סגור
  • 16.
    לכל החכים
    אשר 08/09/2014 12:53
    הגב לתגובה זו
    10 0
    לכל החכים יש דירותולא אחת אלא כמה וכמה דירות אז למה להוריד לעצמם את ההון העצמי
    סגור
  • 15.
    תורידו את המס על שוק ההון והנדלן יחזור
    מרדכי 08/09/2014 12:40
    הגב לתגובה זו
    20 4
    למימדיו הנורמלים. ובנוסף יזרום כסף להשקעה בצמיחה. אני לא מבין את ההתעקשות על מס גבוה בתחום שהוא מטבעו לא וודאי ועל כן נדרשים תמריצים להשקיע. מי ישקיע בשוק ההון אם המיסוי גבוה, בוודאי שכולם ילכו לנדל"ן ואת התוצאה כולנו מרגישים.
    סגור
  • 14.
    הבעיה: מחסור מכוון=חובה להגדיל ההיצע= וועדת חקירה למחס
    כותבי תרחישים 08/09/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    7 2
    באם יתקפו את נושא הביקוש הקבלנים יקטינו הבניה ממש כמו שהם פועלים מזה מס חודשים ראו פירסום דוח מכירות
    סגור
  • 13.
    הנדל"ן לא יירד כל עוד הריבית נמוכה. (ל"ת)
    באמת חכם. 08/09/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    9 4
    סגור
  • 12.
    הבעיה: מחסור מכוון=חובה להגדיל ההיצע= וועדת חקירה למחס
    כותבי תרחישים 08/09/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
    5 2
    באם יתקפו את נושא הביקוש הקבלנים יקטינו הבניה ממש כמו שהם פועלים מזה מס חודשים ראו פירסום דוח מכירות
    סגור
  • 11.
    הוא הבעיה..ריבית בזיון
    בנק ישראל השחצני 08/09/2014 12:07
    הגב לתגובה זו
    12 1
    צריכה לעלות 3 אחוז
    סגור
  • 10.
    למה נביא זעם? זאת האמת לאמיתה (ל"ת)
    הומלס 08/09/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
    10 1
    סגור
  • 9.
    ללא משקיעים לא תהיה שכירות, ומחיריה יעלו ! (ל"ת)
    דניאלה 08/09/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    5 17
    סגור
  • ללא משקיעים הדירות ימכרו ישירות לצעירים, שלא יצטרכו
    טעות קשה 08/09/2014 14:14
    הגב לתגובה זו
    18 1
    לשלם למשקיע שכירות, רק בגלל שהוא חטף להם את הדירה שרצו. משקיעים קיימים יכולים למכור, אבל למי? רק לצעירים שגרים אצלם בשכירות, ואז מחיר המכירה יצנח (המוני משקיעים מוכרים בו זמנית זה עודף היצע)
    סגור
  • אתה יכול גם היום לקנות, יש הרבה מודעות (ל"ת)
    אלי 08/09/2014 15:30
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 8.
    העושר והשחיתות - עוד סיבה למיתון ולקריסה שבדרך (ל"ת)
    לאנשים אין כסף 08/09/2014 12:00
    הגב לתגובה זו
    18 3
    סגור
  • 7.
    הביקוש שיתווסף בגלל מע"מ אפס מוגבל בתקרה!!!!!!
    מכבסת מילים 08/09/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
    11 1
    הרי אם זוג ללא דירה יקנה בשקל מעל תקרת הפטור - הוא לא יקבל את הפטור!
    סגור
  • לא נכון.יקבל עד הגג. (ל"ת)
    ןדייק 08/09/2014 12:41
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 6.
    יש כל כך הרבה מה לעשות... לפיד הצדיק היחיד
    רון 08/09/2014 11:38
    הגב לתגובה זו
    18 8
    היחידי שלפחות מנסה... לאחרים פשוט לא אכפת ועמם נבוא חשבון בבחירות
    סגור
  • 5.
    לא תצליחו להעביר הציבור לבורסה. הם ילכו לדירות
    צביקה דורון יועץנדלן 08/09/2014 11:33
    הגב לתגובה זו
    9 23
    הריבית האפסית לא תיקח את הציבור לבורסה למניות אלא לקנות דירות לילדים. אם רוצים להניע את המשק אז שקרנות פנסיה ומוסדיים ישקיעו בישראל במקום לקנות נדל"ן ומניות בחו"ל.
    סגור
  • ואתה נוכל שכמותך לא תצליח לשכנע אותי להשקיע בנדלן (ל"ת)
    חפש מקצוע אחר נודניק 08/09/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    19 2
    סגור
  • אם לא תקשיב לצביקה דורון תגור בשכירות כל חייך
    למגיב הבכיין 08/09/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    3 21
    עדיף לשלם משכנתה ולא שכר דירה, ומה תשאיר לילדים שלך ?
    סגור
  • לא אהבל, עדיף לגור בשכירות ולהשקיע בבורסה בעולם. 10%
    תל אביבי 08/09/2014 19:41
    הגב לתגובה זו
    12 2
    בשנה מכסה שכירות גם בת"א אם יש לך סכום טוב שהיה מאפשר לך לקנות דירה (נניח 700K). לקנות בטון נייח במחירי שיא בשביל 3-4% בשנה? לא תודה.
    סגור
  • 4.
    צריך לפטר את לפיד, הוא נכשל בגדול, הוא יהיר מדי. (ל"ת)
    כרמי 08/09/2014 11:32
    הגב לתגובה זו
    8 12
    סגור
  • 3.
    הבועה שואבת את הכסף מהמשק . (ל"ת)
    בא 08/09/2014 11:27
    הגב לתגובה זו
    25 1
    סגור
  • 2.
    0% מעמ זה הנחה ישירה לצעירים . מס רכוש זה למדינה
    עוד מיסים? 08/09/2014 11:27
    הגב לתגובה זו
    4 5
    החמדנית. מספיק כבר עם מיסים. גזלנים
    סגור
  • איזה צעירים?
    שם 08/09/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    6 0
    כמה צעירים כבר יכולים לקנות דירה חדשה לגמרי? רק הייטקיסטים למיניהם או בעלי עסקים רציניים. החוק הזה נותן הנחה על דירות שהופכות מלהיות המון מעל הטווח האפשרי, להרבה מעל הטווח האפשרי, בשביל רוב הזוגות. כל זה במקום לעזור לזוגות שלא מצליחים לקנות דירה קיימת
    סגור
  • הייטקיסטים נבונים מכדי לקנות דירה בסוף בועה (ל"ת)
    ליאור שגיא 15/09/2014 19:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    לא החמיצה כלום זה בכוונה!!!!! (ל"ת)
    ממשלת israhel 08/09/2014 11:24
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור