"במקום מע"מ 0% יש לאפשר 95% משכנתא והלוואות מדינה כמו בארה"ב"

כך אומר רועי מרציאנו, מנכ"ל CITYR. שמואל סלבין: "אם כל פקידי הממשלה מתנגדים, סימן שהתוכנית לא טובה"
 |  (25)
יאיר לפיד, Getty images Israel; ארז חרוד - עושים צילום
"חוק מע"מ 0 הוא מבולבל ומסובך וניתן היה למצוא פתרונות קלים יותר ופשוטים יותר על מנת להקל על הזוגות הצעירים", כך אומר שלמה גרופמן , יו"ר 'קרן פייר' לקראת אישור החוק בוועדת הכספים.

גרופמן תקף את החוק ובעיקר את המציאות שיצר בשוק הנדל"ן. "לצערי, הזמן שחלף מאז שהוכרזה התוכנית הביא לעצירה של חלק מהקונים ברכישת דירות, להקטנת ההיצע בשוק מכיוון שיזמים עצרו את התחלות הבנייה ועקב כך להעלאת מחירים".

גרופמן צופה "עומס עצום בהגשת בקשות לתעודת זכאות ויש להניח שבין הבקשה לבין היישום יחלוף זמן רב ואני לא בטוח שהזכאים יבינו איפה ובאיזה אזור יוכלו לרכוש את הדירה המוזלת. כמות הדירות שהחוק מגדיר אותן ככאלה שיפלו במסגרת, הוא מועט והוא מגיע למספר אלפים מצומצם ויש להניח שהביקוש יעלה על ההיצע. לכן, אני צופה כי עד לביצוע ובאם יהיה ביצוע שהחוק מאפשר, ההיצע בשוק יקטן, הקונים מהארץ ומחו"ל ירכשו דירות במחירים מלאים והיצע הדירות ימשיך לקטון ובהתאם לחוק הידוע של היצע וביקוש אני צופה שהחוק יביא בסופו של דבר לעליית מחירים בשוק הנדל"ן".

רועי מרציאנו , מנכ"ל משותף ב-CITYR, מציע במקום מע"מ 0% ללמוד מהנעשה בארצות הברית: "בארצות הברית יש הלוואות ממשלתיות עבור זוגות צעירים בגובה של 95% משווי הנכס. ההלוואה מהסוג הזה היא בריבית הרבה יותר נמוכה. הממשלה צריכה לאפשר הלוואות בריבית נמוכה יותר וכן משכנתאות עם של 15%-20% שיאפשרו לזוגות צעירים לקנות דירה בשווי של 1.5 מיליון שקל עם הון עצמי של 225 אלף שקל".

שמואל סלבין , לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ויו"ר קרן הריט סלע קפיטל, אומר: "תוכנית לפיד מפלה, לא הוגנת וחסרת כל הגיון כלכלי. ההצעה למע"מ בשיעור אפס תגרום נזק ותוביל לעליית מחירים. ראשית לכל, התוכנית מפלה ולא הוגנת: אם רוצים לעזור לזוגות צעירים, צריך לתת הטבה לכולם, לא למעטים. מותר לשר להחליט על תוכנית או על מדיניות ולא להקשיב לפקידים - אך אם כולם מתנגדים, סימן שהתוכנית פשוט לא טובה - מוטב היה אם שר האוצר לא היה הולך ראש בקיר במקום להיות כה יהיר ובטוח בעצמו".

מנגד, עו"ד ענת שביט , ראש מחלקת מיסים במשרד פישר בחר חן וול אוריון, מאמינה שתוכניתו של לפיד בהחלט יכולה לעבוד: ""יש להסתכל על הצעת החוק להחלת מע"מ בשיעור אפס כסובסידיה הניתנת לציבור הזכאים באופן דומה למענקי המקום הניתנים לזוגות צעירים חסרי דירה לרכישת דירה בפריפריה. לא נכון לבחון את תוכנית המע"מ של לפיד בטווח הקצר במנותק מן המערכה הכוללת המנוהלת על ידי המדינה בשוק הנדל"ן - הציפייה כי מחירי הדירות ירדו בטווח הקצר איננה מציאותית. אם בוחנים את כלל המהלכים אותם מובילה המדינה בשוק הנדל"ן התוכנית הכוללת של המדינה יכולה בהחלט להוריד את המחירים בטווח הבינוני והארוך בעיקר בפריפריה".

תגובות לכתבה(25):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    תדרוש קורת גג לא את הזכות ללוות (ל"ת)
    דרוש ממנהיגיך 16/08/2014 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    לרועי מרציאנו- שמעתה על משבר הנדל"ן בארה"ב
    Sp 16/08/2014 07:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא כל דבר צריך ללמוד מחברתנו הגדולה, עדיף שזוגות צעירים לא יקפצו מעל הפופיק זה מסוכן לממן 95%
    סגור
  • 22.
    עשרות אלפי זוגות לפני התנפלות על קצת דירות...
    ביקוש מצטבר 15/08/2014 10:51
    הגב לתגובה זו
    0 2
    איך המחירים ירדו בדיוק?
    סגור
  • 21.
    כסף זול יעלה עוד את המחירים (ל"ת)
    עזרא 15/08/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 20.
    לפיד תותח (ל"ת)
    רק לפיד 15/08/2014 09:28
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור
  • 19.
    להגביל רכישת דירות. מקסימום דירה אחת לבנאדם (ל"ת)
    הומלס 15/08/2014 02:18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 18.
    זה אני או שהוא ממליץ על הרעיון שהפיל את ארה"ב
    אלי 14/08/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה לא ברור שבשביל להוריד מחירי נדל"ן צריך להפסיק את עושק הקרקעות שהמדינה עושה. עוד לא ראיתי מצב שלכולם ברור שהמחירים גבוהים וכל הפתרונות שמנסים למצוא לא נוגעים בבעיית ההיצע!!
    סגור
  • 17.
    חייב לחזק את לפיד על חשבון ביבי הליצן והחרדים (ל"ת)
    אין ברירה אחרת 14/08/2014 09:47
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 16.
    לעזור בשכר דירה לכל מי שדחה את רכישת הדירה
    גדי 14/08/2014 08:54
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יש עודף ביקוש מאז 2009 לכן יש להוריד ביקוש ולצ'פר את מי שמוכן לחכות
    סגור
  • 15.
    המנוול רוצה שאנשים יהיו משועבדים לכל חייהם (ל"ת)
    חרא של מדינה 14/08/2014 00:08
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    הייתי בבנק והפקידה נותנת לי ריבית אפסית
    יעל 13/08/2014 20:00
    הגב לתגובה זו
    4 3
    הולכת לקנות דירה. הכסף בבנק פשוט בדיחה
    סגור
  • טרולינג!!! (ל"ת)
    אחד שיודע 14/08/2014 10:40
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 13.
    איפה הקבלן לא יחוכל שלא להעביר ההטבה.
    יוסי בן-משה 13/08/2014 18:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הבעיה שעולה, התייקרות הדירות בגלל חוסר היצע, עליית המחיר כי הקבלן ימיח מראש 18ֵ אחוז פחות עלות לרוכש, רק שהפעם הסכום יגיע לכסו במקום למדינה. כלומר, ההטבה לקבלנים בלבד.
    סגור
  • 12.
    דיבורים לא מספקים ! קדימה
    TAXI10VIP_miz 13/08/2014 16:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    חברת כנסת של ישראל ביתנו בעינין זה אוליי בכיוון הזה תצרו קשר תריצו את העיניין כחוק שם זה המיגרש.טלפון בכנסת:02-6408895 פקס:02-6753570 דואר אלקטרוני:olevy@knesset.gov.il דף הפייסבוק של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס
    סגור
  • 11.
    הטבת 0 אחוז למי שקונה עכשיו ולא למי שקנה כבר- אפליה (ל"ת)
    ב- 2013 לא היה יקר? 13/08/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 10.
    הצעה מסוכנת ומטופשת. 95% משכנתא תגרום לעליית מחירים!
    יוני 13/08/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    8 1
    זה מגדיל את הביקוש ויעלה מחירים. בטווח הארוך אנשים יפשטו רגל בגלל החוב הגבוה.
    סגור
  • 9.
    לתת מענק זהה לרוכשי דירה ראשונה, מענק זהה יטיב הפריפריה (ל"ת)
    מענק ולא מעמ0 13/08/2014 15:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 8.
    קראתי והגעתי למסקנה שהמחירים יעלו מחסור בדירות !!
    מיכל 13/08/2014 14:59
    הגב לתגובה זו
    5 5
    הכתובת על הקיר
    סגור
  • 7.
    הטבה לעשירים
    יוסי 13/08/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    3 2
    מה עם אלה שאין ביכולתם לרכוש דירה חדשה וזה בערך רוב הצעירים הם לא יהנו מההטבה בדירות יד שנייה לפיד טוב לבני טובים.....
    סגור
  • 6.
    זה הדבר הכי מטומטם ששמעתי
    קורא בגרגירי חומוס 13/08/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ומה השלב הבא קריסת בנקים?
    סגור
  • 5.
    לא הוגן
    montilyo 13/08/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    יש הרבה אנשים שמבקרים את התוכנית מציעים דברים אחרים בכל הזדמנות פותחים פה למה לא לעשות , וחבל שלא עשו את זה במקום ההוא וכדומה צריך להודות על האמת !!! סוף סוף מישהו עושה משהו בנידון מחירי הנדלן ולא רק מברבר ומייעץ מתוך אינטרסים כאלו ואחרים יאיר לפיד העיקר שתעשה ואני מקווה שגם תצליח אם לא תצליח לא סוף העולם רק אל תפסיק לנסות הרווחת ביושר קרדיט עבור מלאכת עשייה בניגוד לכל הברברנים האינטרסנטים של שני העשורים האחרונים כל הכבוד
    סגור
  • 4.
    אם כבר כמו ארה"ב...
    שאול 13/08/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מה עם ריבית על החזר משכנתא כהוצאה מוכרת לצורכי מס?
    סגור
  • 3.
    לפיד יהיר ולא מקשיב לאף אחד, הפתרון הפשוט להגביר את השי
    רזי 13/08/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    2 1
    לשווק קרקעות לעשרות אלפי יחידות דיור, רקזה יוריד את המחירים וללא עלויות לתקציב המדינה! דבר כזה פשוט ולפיד לא מבין!
    סגור
  • 2.
    בני עניים ישתמטו מגיוס בגלל 0% מע"מ לדירה מקבלן
    יש עתיד לעשירים 13/08/2014 14:03
    הגב לתגובה זו
    7 2
    לפיד ירק בפרצופם של חילים בני עניים | החוק שיזם יאיר לפיד בענין מע"מ בשעור 0% על דירה הנקנית מקבלן- חוק זה מפלה לרעה בני עניים (שאינם יכולים לקנות דירות מקבלן) לעומת בני עשירים. ההפליה מגדילה את הפער שביניהם, שהוא הבסיס לאי-שוויון ההזדמנויות שבפניהם, בסכום של עד כ-240 אלף שקל. הפליתם לעומת בני עשירים שלא שרתו בצבא היא רק בסכום של כ- 145 אלף שקל = סכום המע"מ במכירה בסך 950,000 שקל. אבל אם בני עניים ישרתו בצבא, אז חוק זה שנועד לתת "ביטוי לחסרון הכיס שנשאו בו עקב השירות" (כלשונה המפורשת של הצעת החק) "יפצה" אותם על הפסדם משרותם באופן שהשרות שלהם דוקא יגדיל את ההפליה שגלומה בחק זה בינם לבין בני העשירים, עמיתיהם לשרות, בעוד כ- 100 אלף שקל
    סגור
  • 1.
    ומי שלא עומד במשכנתא ומחזיר את הנכס לבנק נקי מכל חוב ..