אלכס ז'בז'ינסקי: "בועת הנדל"ן כבר כאן! סטנלי פישר טעה, הוא בעצמו מודה שהטיפול במחירי הדירות היה לא יעיל"

הכלכלן הראשי של דש מיטב על נאום סטנלי פישר בשטוקהולם: "לא מורידים ריבית כשהנדל"ן משתוללים" - איך מרגיעים את המחירים?
סטנלי פישר, צילום: Getty images Israel
"בועת הנדל"ן כבר כאן! בפעם הבאה רצוי שבנק ישראל לא ימשיך להוריד את הריבית כאשר מחירי הדיור משתוללים", כך אמר אלכס ז"בז"ינסקי ביחס למדיניות הריבית של ולנאומו של פרופ" סטנלי, סגן נשיא הפד היום בכנס בשטוקהולם, שבדיה.

ז"בז"ינסקי טוען כי מלבד התייחסות לנושאים שונים שקשורים למדיניות המוניטארית והמצב הכלכלי בעולם, התייחס פישר לנושא של היציבות הפיננסית ולטיפול בעליית המחירים בשוק הדיור.

"בפרט הקדיש הנגיד הקודם מספר מלים למסקנות שלו מהטיפול של בנק ישראל בעליות המחירים בשוק הדיור הישראלי. לפי דעתו של פישר, כנראה שבנק ישראל היה צריך לפעול בצורה יותר אגרסיבית להטלת מגבלות על שוק הדיור. כפי שנאמר ע"י פישר, חלק מהצעדים לא היו יעילים וחלקם היו יעילים רק במידה מוגבלת".

ז"בז"ינסקי מותח ביקורת וטוען כי הניסיון שמצטבר בישראל מראה שנקיטת צעדי המדיניות מאקרו יציבותיים, כמו שנקט בנק ישראל כדי לעצור עלייה במחירי הדירות, די מורכבת ולא כל כך יעילה.

"לעתים, אם צעדים מסוג זה לא עוזרים, אין מנוס מלהפעיל את הכלי העיקרי שיש ברשותו של בנק מרכזי ולא להוריד ואולי אף להעלות את הריבית. גם הנגיד פישר בנאומו אינו פוסל שימוש בהעלאת הריבית, אם הצעדים האחרים לא עוזרים לעצור התנפחות המחירים בשוק הדיור. אולם, ניסיון זה יכול לשמש את בנק ישראל רק לפעמים הבאות. בועת הנדל"ן כבר כאן. אולי בפעם הבא בנק ישראל לא יסתפק רק במגבלות על הבנקים למשכנתאות ועל הלווים, אלא לא יזדרז להוריד את הריבית כאשר מחירי הדירות לא מפסיקים לעלות".
תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    לא נמאס לכתב לירון סהר להגיד שיש פה בועה
    כבר כמה שנים!!!!! 13/08/2014 21:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי שהקשיב לו - אכל אותה...
    סגור
  • 19.
    ההורים לוחצים עלינו חזק שנקנה דירה במקום שכר דירה (ל"ת)
    זוג צעיר 12/08/2014 10:32
    הגב לתגובה זו
    2 7
    סגור
  • אז תקנו, אני מחכה לכם לקנות עוד מכונית לאשתי...הקבלן (ל"ת)
    הקבלן ואתם הטיפשים 12/08/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 18.
    בועת נדלן? הצחקתם
    חובבן 11/08/2014 23:19
    הגב לתגובה זו
    1 4
    כשאגחים ממשלתיים ל 4 שנים נותנים 4% נה רע בנדלן מניב שעושה זאת בשנה אחת? הנזק העיקרי של בנק ישראל הוא קיזוז עשרות מליארדים מהפנסיות העתידיות כשהממשלה וגופים עסקיים לווים מהציבור חב ללא ריבית ריאלית לטווח ארוך יחסית.
    סגור
  • 17.
    עם הריבית הנמוכה והשקרית
    נבלות 11/08/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אפסים
    סגור
  • 16.
    בעוד 20 שנה לא יהיה כסף בקרנות הפנסיה יגידו טעינו
    פריד היהודי 11/08/2014 19:01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    איפה יהיה ביבי לפיד שטייניץ כל חכמי הדור מנהלי בתי ההשקעות שגרפו מיליונים איך אומר הגשש טעה טעיני תעינו
    סגור
  • 15.
    אנשים משחררים פקדון בריבית אפס וקונים דירה להשקעה
    ביקושים חזקים מתמיד 11/08/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
    5 5
    גם הכנסה חודשית משכירות, גם עליית ערך הדירה וגם ירושה לילדים...
    סגור
  • צריך לבוא בטענות לבנקים!!! עם ריבית האפסית. (ל"ת)
    ריבית אפס=אסון 11/08/2014 17:37
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 14.
    בועת נדל"ן? לא שמתי לב
    שמואל ברגר 11/08/2014 17:01
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אתם בטוחים?
    סגור
  • 13.
    אין פה שום בועת נדלן כולם איתי נראה את פישר מה שווה
    יופיור שוקי הון 11/08/2014 16:42
    הגב לתגובה זו
    0 2
    כולם היכן שאני ולהתכונן!!!!!!!!!!!!!להרים כל חומות !!!נגד חיצי USD !!!!מיד!!!!! לקריסת USD צריך לומר האמת ולא להסתיר יש כאן אחריות
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    פישר מלכד את מחירי הדיור
    אלון בדיחי 11/08/2014 16:31
    הגב לתגובה זו
    6 0
    פישר וביבי הביאו לעלייה החדה במחירי הדיור בארץ ומבחינתי , הם אחראים לכך שאיין לי דירה היום . מבחינתי הם לא פחות מאשר פושעים !!! אני מקוה שיום יבא בקרוב ויעיפו את ביבי הביתה ופישר ,שיהיה בריא ....ושיסדרו כבר את בעיית הדיור ויוקר המחייה פה !!!
    סגור
  • 11.
    פישר כבר הרוויח מקום בגיהנום ,עזר בהרס ושיעבוד כמה
    בא 11/08/2014 15:07
    הגב לתגובה זו
    18 0
    דורות.
    סגור
  • 10.
    מה קרה אלכס, לא הספקת לקנות דיר בזמן?
    מוטי 11/08/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
    1 23
    אגב, צבי סטפק מדבר על בועת נדלן כבר 6 שנים וואלה כלום לא קורה.
    סגור
  • צודק! סטפק וגם הליצן הזה הם שקרנים שמדברים מהפוזיציה (ל"ת)
    נופר 11/08/2014 16:56
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • לשיטתך, כמה מדברים מהפוזיציה ההפוכה? (ל"ת)
    איציק 11/08/2014 23:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 9.
    משנת 99 ועד 08 המחירים לא עלו מ- 08 המחירים עלו מאד
    שיטרית וממשל אולמרט 11/08/2014 14:20
    הגב לתגובה זו
    2 5
    מ- 99 ועד 08 מחירי הדירות דרכו במקום או ירדו ראלית ... ממשל אולמרט ומאיר שטרית כשר הפנים מנעו תכנון דירות במרכז ... מה שיצר מחסור בדירות חדשות ... ואז בשנת 08 מחירי הדירות המריאו לשמיים ... כל זמן שלא יהיה היצע כל תרופות המדינה לא יעזרו
    סגור
  • רק שכחת שגם השכר הממוצע לא ממש עלה
    עידן 11/08/2014 14:37
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ומבחינה ריאלית אף נשחק
    סגור
  • 8.
    לכל אורך הדרך טענתי שפישר נגיד גרוע..............
    בנישתי משה 11/08/2014 14:20
    הגב לתגובה זו
    23 0
    פישר הנגיד שברח גרם לבועה מארץ הבועות+שקל חזק........בגלל שרצה לדאוג לחברים שלו בארה"ב, קנה מהם דולרים ביוקר{כאשר השער היה 4 שקל בממוצע}.החברים שלו קנו מחמי"מ הרוויחו כסף בטונות וגם לא שילמו מסים{רווחים קלואים}.ביבי לא פחות אשם תפס פריירים מהפריפריה שלא מבינים מכלכלה{נוסף לכל גם הצביעו בשבילו.................
    סגור
  • 7.
    נביא קוסם ,אולי הוא יחזיר את הסוסים לאורווה , (ל"ת)
    בא 11/08/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 6.
    יסכימו אותי כל בר דעת שסטנלי פישר ברח כמו עכבר קטן
    גידי 11/08/2014 13:50
    הגב לתגובה זו
    45 1
    אחרי שהוא עשה נזק לדור שלם! עמד בצד בשקט לא דיבר ,עשה נזק ועוד נזק ואף אחד לא פצה פה. סמכו עליו שיבחו אותו על כלום , אלא רק על היותו בעל חזות של אחד שלא נעים לתקוף אותו גבר בגיל העמידה משדר אלגנטיות וחכמה ובעל מראה אשכנזי. דפק עם וברח כמו עכבר קטן. אפילו לא לוקח אחריות,עשה נזק וטס מפה. אפס!!!
    סגור
  • אתה צודק ,עכשיו צריך לפתור את הבעיה במהירות ,אין מה
    בא 11/08/2014 15:05
    הגב לתגובה זו
    7 2
    לבכות ,ואין להוריד ריבית ,צריך לפתוח את השוק לתחרות מחול .
    סגור
  • 5.
    אז איך ל טימטום מקבלים 70.000שקל בחודש +1 מיליון ב3שנים
    פקידים תמיד ישארו פק 11/08/2014 13:48
    הגב לתגובה זו
    21 2
    אלו האנשים שהורסים 40% מהציבור
    סגור
  • 4.
    החורבן בדרך...
    אלון 11/08/2014 13:47
    הגב לתגובה זו
    17 2
    אחת אחרי השניה, המערכות יקרסו. זה יתחיל ביום שבו החרדים יגיעו ל - 50% מהאוכלוסיה. והיום הזה לא רחוק. כמו גוף שמאבד חמצן, הפריפריה נדפקת ראשונה, איברים לא 'חיוניים' גם הולכים. הלב והמוח נשארים אחרונים. הם דאגו לעצמם למאגרים. אבל גם הם נגמרים בסוף. המבול המודרני, יהיה חומרי. עוד אין לנו מושג מה מחכה לנו.
    סגור
  • 3.
    פישר--הרסת את המשק ויש לך עוד זכות דיבור?????
    הכתום 11/08/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    33 1
    בוש לך .אדם קטן!!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • 2.
    הבועה תתפוצץ! מתי? לא יודעים...
    ש 11/08/2014 13:42
    הגב לתגובה זו
    42 0
    אבל בועות תמיד מתפוצצות
    סגור
  • 1.
    הפישר הקטן דפק אותנו וברח (ל"ת)
    אנונימי 11/08/2014 13:31
    הגב לתגובה זו
    29 2
    סגור