פרשר: "מי שקנה דירה ב-2009 לא היה חכם, השקעה במעו"ף הייתה רווחית יותר"

מנכ"ל מזרחי טפחות: "זוגות צעירים לא יכולים לקנות דירה בתל אביב? שייקנו בפריפרייה". תוך כמה שנים לדעתו תיפתר מצוקת הדיור?
אלדד פרשר, צילום: אבשלום ששוני
"מדוע בועת הנדל"ן לא הגיעה עדיין למצב של פיצוץ? מהסיבה הפשוטה שהריבית הולכת ויורדת. מה שמעניין את משק הבית זה לא מספר המשכורות שהוא צריך להשקיע בדירה אלא ההחזר שהוא יחזיר כל חודש – אותו נטל חודשי משתנה אבל לא בגדלים שיפסיקו את רכישת הדירות", כך אמר אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות בכנס הנדל"ן השנתי של ארנס אנד יאנג ושטיינמץ הרינג גורמן.

לדבריו, אנחנו קרובים להיות המדינה הכי יקרה בעולם ברכישת דירה, 137 משכורות – "בישראל לפני 5-7 שנים ניתן היה לקנות דירה פחות ממאה משכורות, אין מדינה בעולם שיש בה שיעור כל כך בעייתי לרכישת דירה, לכן זה השיח הציבורי. אבל צריך לשים את היד על הבעיה, השיח הציבורי שאנחנו סובבים סביבו מגיע למחוזות לא קיימים, הם לא אמיתיים".

"הבעיה העיקרית נמצאת בתל אביב"
"בעיית הנדל"ן היא של גלים שמתפשטים, הבעיה העיקרית נמצאת בתל אביב בה מחיר הדירה הממוצעת, 4 חדרים, עומד על 2.7 מיליון שקל. רוב השיח דיבר על רכישת דירה בתל אביב ובגוש דן, אבל כשמתרחקים צפונה ודרומה, המחיר הוא 30%-40% מהמחיר בתל אביב, זה הפספוס הגדול של מדינת ישראל. מצב הנדל"ן הוא תוצר מובהק של היצע וביקוש, של , תוצרים כלכליים, מחיר הדירות בישראל נכון. הממשלה צריכה לעשות משהו שמאז בן גוריון מנסים לעשות – לקנות דירה בפריפרייה, אך חלילה המדינה לא תעשה כזה דבר".

פרשר טוען שצריך להמשיך ולהשקיע בפריפרייה: "הממשלות משקיעות עשרות מיליארדי שקלים זה 60 שנה כדי לפזר אוכלוסיות בישראל לפריפרייה, והנה צצה הזדמנות שהשוק יצר – משק בית בישראל לא יכול לרכוש דירה בתל אביב או בגוש דן. זה לא בסדר, אבל במקום להגיד זה לא בסדר ולנסות למצוא פתרונות קסם, אפשר ליצור מנוף שבו ייתנו העדפה אמיתית לפריפריה, העדפה במשכנתאות בפריפרייה, השקעה מואצת בתחבורה ציבורית לפריפרייה. במקום זה משחררים קרקעות במרכז".

"גם עשירון 10 לא יכול לקנות דירה בתל אביב"
"זה לא נכון כלכלית להחזיר יותר מ-25% מההכנסה הפנויה – גם עשירון 10 כיום לפי זה לא יכול לרכוש דירה בתל אביב, גם עשירון 9 לא יכול לרכוש דירה בירושלים, גוש דן ובשרון, עשירונים 6-7 יכולים לרכוש רק בצפון ובדרום. זוג צעיר לא יכול לרכוש דירה בישראל, ובאותו זמן הרגולטורים אמרו לבנקים תנהגו באחריות, הבנקים נהגו כך גם לפני זה, אך הרגולטורים הוליכו אותם לעוד אחריות. סכום המשכנתא -649 אלף שקל, שווי ממוצע של דירה – 1.3 מיליון שקל, לכן רוב הבנקים בישראל נותנים משכנתא של 50%, את הסכום הנותר תביאו מהבית, מאיפה תביא מהבית 50%? למי יש את זה? אומדן שיעור ההכנסה הוא 27%. למרות שהיו 9 הוראות רגולטוריות ב-4 שנים, שוק המשכנתאות גדל מ-45 מיליון שקל ל-52 מיליון שקל".

פרשר מסביר כי עלייה במחירי הדירות במדינת ישראל המשמעות שלה היא הגדלת אי השוויון בישראל – "אם למישהו יש דירה בתל אביב, היא התחילה ב-2 מיליון שקל, ואילו בקריות ב-700 מיליון שקל, האיש מתל אביב הפך לעשיר. במקום לעודד את הפריפרייה בשעה הזאת, מעודדים את המרכז. תיק המשכנתאות הפך ליותר מסוכן? לא, ה-LTV הלך וירד והיקף שיעור ההחזר מההכנסה הלך וירד. תיק המשכנתאות במדינת ישראל הוא לא מסוכן והוא הפך להיות עוד פחות מסוכן, לכן מי שמכניס את תיק המשכנתאות ואת הסיכון הכלכלי לשיח הציבורי עושה זאת במכוון".

"הממשלה צריכה להסתכל לציבור בעיניים ולומר שהפתרון ייקח זמן"
פרשר מחמיא לממשלה בפעילותה להגדלת היצע הדירות בשנתיים האחרונות - "בשנתיים האחרונות, לזכות הממשלה, אנחנו רואים גידול משמעותי בגמר הבנייה, הממשלה עושה מאמצים אמיתיים לפתרון הבעיה, אך ייקח לה לפחות עוד שנתיים-שלוש להיעלם. הפוליטיקאים יכולים להסתכל בעיניים לאזרחי ישראל ולומר להם זאת, או לייצר פתרונות קסם קצרי טווח. הממשלה עשתה באמת צעדים טובים והיא אפילו לא מתפארת בהם. יש מחסור כיום של כ-50 אלף דירות, אם הממשלה תצליח לייצר כמות כזו כל שנה, אז עוד שנתיים שלוש בעיית המחסור תעלם".

פרשר מעריך שנראה יציבות במחירי הדירות בתקופה הקרובה, אך טוען שהשקעה בדירה לא הייתה בהכרח חכמה – "מי שבשנת 2009 קנה דירה לא היה כל כך חכם, עדיף היה אם היה משקיע במדד תל אביב 25, היה מרוויח יותר".

פרשר מותח ביקורת על התנהלות המדינה בחריש: "יש קשר אקספוננציאלי בין מספר הגופים הממשלתיים הקשורים לגוף מסויים לבין המחירים ואפשרויות המימון. חריש היא דוגמה לכך, אף אחד לא דיבר עם הבנקים כשבאו להקים 5,000 דירות, עיר שלמה. הקימו 3 קבוצות רכישה של למעלה מ-500 יחידות דיור, אתם יודעים מה זה לנהל קבוצת רכישה בגודל כזה? איזה יכולת צריכה להיות לאותו מנהל של קבוצת רכישה. מי שתכנן את קבוצות הרכישה בגודל הזה לא הבין במימון בכלל והוא גם לא התייעץ, ואז הדבר הזה תקוע, אנחנו מנהלים שיחות מימוניות שעדיין לא פתורות, כבר במשך שנה."

קודם לכן אמר עו"ד דני הרינג, שותף ומנהל מחלקת הנדל"ן במשרד שטיינמץ הרינג גורמן, "שר האוצר, יו"ר קבינט הדיור, קרא לפני מספר חודשים לציבור להתאפק ולא לקנות דירה כי כך אולי ירדו המחירים, ואח"כ יצא במסיבת עיתונאים עם "תכנית מע"מ אפס" שבינתיים רק גורמת לבועת ביקושים מבעבעת ועצבנית. כבר שבועות שתכנית זו מתגלגלת ונחבטת בצינורות החקיקה וכל יום מורטים ממנה נוצה או תוקעים בה מקל נוסף. התבשרנו השבוע שבעוד כחודשיים וחצי תאושר התכנית בכנסת. כשהממשלה ונציגיה בכנסת רוצים להעביר חוקים כגון גיוס חרדים או העלאת אחוז חסימה, הם יודעים לעשות זאת ביום אחד. מצוקת הדיור לעומת זאת יכולה מבחינתם לחכות".

כתבות מעניינות נוספות:
רק בת"א: דירה ברוחב מטר וחצי מוצעת ב-245 אלף שקל - תמונות קשות (מאוד)
התמתנות משמעותית במחירי הדירות בישראל - היכן בעולם נסק המחיר 32%?
תגובות לכתבה(51):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 41.
    אין חדש , זו דעת המרוויחים מההשקעה - זה לא אתם
    יואל פ 24/06/2014 10:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היזהרו , אל תחשבו על זה אלא אם הכסף הזה לא חשוב לכם ואתם מוכנים להמר עליו
    סגור
  • 40.
    פרשר מנסה לפתות אתכם להמר בבורסה. בטח. הכי טוב
    תיפלו על הפנים ו 24/06/2014 09:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרשר הגאון: אני קניתי בית ב-1997 ומכרתי אותו ב-2013 במחיר הגבוה פי 2 וחצי ממחיר הקנייה. אתה מבטיח לי בבורסה תשואה דומה, או שגם יש סיכון של הפסדי עתק? אל תפתה אנשים טפשים ללכת להמר בבורסה. לא כולם חלקלקים כמוך ומשתכרים מליונים כמוך. ולא לכולם יש אינטרס כמוך. רובנו אנשים פשוטים שעובדים קשה ורוצים להשקיע משהו כדי לעזור עוד 20 שנה לילדים, אחרי שישתחררו מהצבא. אל תקלקל לכאלה. לא ולנו ספסרי ממון.
    סגור
  • 39.
    ומי שהשקיע בבורסה ב-2008 לא קנה עד היום דירה!!
    מ.משה 19/06/2014 01:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ואוליי גם אין לו כסף למכנסיים ( שהוא פשט...)ממש חכם לאחר מעשה
    סגור
  • 38.
    הכי טוב היו נותנים לך את הכסף ,או לכרישים בבורסה . (ל"ת)
    בא 18/06/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 37.
    חכם לאחר מעשה
    ג'ק 18/06/2014 11:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמו אשתי " אמרתי לך..."
    סגור
  • אין קשר לחכמה, רק דיווח ואל תצפה שמישהו ינבא לך את המגמ
    אלי 18/06/2014 15:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ה , בלי קשר אם היית מוכר דירה ב 2011 ומשקיע במעו"ף היית מפסיד.
    סגור
  • 36.
    מטוטם (ל"ת)
    יעקב 18/06/2014 11:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • פרשר מאחז עיניים. מי שהשקיע בדירה ב-2010 ואילך הרוויח.
    תומר 18/06/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    0 1
    פרשר בחר את 2009 כי המניות היו בשפל לאחר המשבר הגדול של 2008 וברור שמי שהשקיע במניות באותה שנה עשה רווח נאה. אך בשנים שלאחר מכן התשואה מהשקעה בדירות עדיפה.
    סגור
  • 35.
    מצוקת הדיור,מוכרים לציבור את מה ששיך לו,זה הפוליטיקה ?
    ג'ו 18/06/2014 09:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כל הכבוד, גאונים שלי, המדינה מוכרת לאסקימוסי קרח. אני גר בדמי מפתח, גם כאן שילמנו כבר בעד שלוש דירות והדירה בכלל לא שלנו והחוצפה שהמדינה נותנת לבעל הבית מיליונים בתמ"א 38 והפינוי בינוי ביל שיהיה לבעל הבית שהיא המדינה גם לממן עו"ד נגדנו ולסלקנו.
    סגור
  • 34.
    חחח מנכל מזרחי לא חכם בעצמו - לא מבין את המטריה
    נו 17/06/2014 19:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    במציאות אם היה לאדם 300K ב2009 הוא יכל להשקיע בבורסה 300K או לקנות דירה ב 1M (עם משכנתא 700K) בפועל הרווח הוא מכופל כי הרוויח גם על הכסף הממונף תעשה עוד פעם את החשבון ותגלה מי יצא חכם ומי הסתכן הרבה יותר בבורסה ויצא בסוף עם הרבה פחות כסף.
    סגור
  • טען עוד
  • 33.
    למנכ"ל הנכבד: תלוי מתי ב 2009
    אמיר 17/06/2014 17:33
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם בסוף 2009, אז אתה טועה. אם בתחילת 2009 אז נכון. חוץ מזה, אדוני חכם בדיעבד. ומי שהשקיע בבורסה ב 2009, ועדיין מושקע ב ת"א 25, עלול למצוא עצמו עם המכנסיים למטה בעוד מספר חודשים... הבורסה עלולה לרדת עשרות אחוזים. הדירות ממש לא.
    סגור
  • 32.
    עוד טמבל שמשחק אותה "חכם בדיעבד"
    עוילם גוילם 17/06/2014 14:45
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם אני אספר לך בעוד 5 שנים מי היה חכם בהשקעותיו ב - 2014.
    סגור
  • הוא הכ י חכם
    עוד אחד 17/06/2014 15:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא הכי כחם כי הוא מקבל שכר מטורף שעל חשבון לוו המשכנתאות וחשבונות הבנק הוא חי. לכן הוא חכם בדיעבד בעתיד ובהווה לצערי
    סגור
  • 31.
    קנו דירות -מה יכול להיות?
    משה 17/06/2014 13:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    את העודף תשקיעו במניות
    סגור
  • 30.
    הישראלים לא יודעים מה זה בורסה !!אלא נדלן (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 17/06/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 29.
    עוד יום מחזור ורווחים 000000סוגר באסטהאני הולך לישון... (ל"ת)
    יופיטר שוקי הון 17/06/2014 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 28.
    אני רוצה לצטט משפט אחד מהכתבה שלדעתי הוא נכון:
    צביקה דורון יועץנדלן 17/06/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
    2 2
    "פרשר מעריך שנראה יציבות במחירי הדירות בתקופה הקרובה". מחירי הדירות יישארו ברמות הגבוהות בשנים הקרובות, אבל בעוד 30 שנים יהיה הרבה יותר יקר מאשר היום.
    סגור
  • 27.
    משפט מטומטם
    איציק 17/06/2014 12:39
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נבדוק עוד שנה שנתיים.....ונראה מי צדק. התשובה האמיתית: מי שקנה ב- 2009 , מה היה טווח השקעתו ?
    סגור
  • 26.
    מזמן פחות20%=בועהמעל50%=דור צעיר עני=סיכון קיום מדינה! (ל"ת)
    חזירות=בלוף לפראייר! 17/06/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    גאון! הכי קל לנתח לאחור כשהכל ידוע
    מוטי 17/06/2014 12:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מי שמשקיע (או מיעץ להשקיע) כסף לא פנוי, כזה כסף שאם מחר יש ירידה של 10% בערכו אז זה כואב אבל לא סוף העולם, הוא מטומטם!
    סגור
  • 24.
    פריפריה - איזה פופוליזם זול
    אחד מהעם 17/06/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    איזו אפשרויות תעסוקה יש בפריפריה? איזו רמה של מערכת הבריאות? איזו העשרה של לימודים יש שם? סתם לדבר זה קל!
    סגור
  • 23.
    תיק המשכנתאות מאוד מסוכן. זעזוע קטן בכלכלה ימחיש זאת
    גבי 17/06/2014 12:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זעזוע קטן בכלכלה שיביא למיתון לא יאפשר ללוקחי המשכנתאות הענקיות שיאבדו חלק ממשכורתן להחזירן. עליה בריבית שתקרה בודאות בעתיד תעלה מאוד את ההחזרים וגם היא תביא לחדלות פרעון של לוקחי משכנתאות.
    סגור
  • 22.
    תראו איזה רעים הם תקראו את הטוקבק
    רמי 17/06/2014 12:14
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מי שהשקיע אז בבורסה לא נשאר לא כולם המדינה שלנו בגבוי השלטון ונתנו לחברות להתעשר פשוט מחקו למשקעים את כול הכסף וזה מספר לכם סיפורים מי שהיה בבורסה ב2009 היה פשוט מטומטם אחד שלא מבין אחרת הוא לא היה בבורסה עכשו כן כדאי להיכנס לשווקים המפותחים ולהיות בבורסה לא פה בארץ זאות מדינה של עליתה מושחתת שרק הם מתעשרים ושלא יספרו לכם סיפורים ולהם יש מידע פנים אני עם הכומת חיים שלי והאינטיליגנציה שלי למראות שסימתי רק יסודי לא משנה שאחר כך הלכתי ללמוד קצת היום אני שונא את 90 אחוז מהלבנים והם כן גזענים מאוד המזרחי והערבי מבחינתם זה אותו דבר ואני רואה את המינפוציות שלהם בשוק ההון ואני יותר ויותר מתעב אותם והם במרכאות כאילו לא מבנים למה הגזענות והלאומנות והשנאה ליהודים היא כול כך חזקה כי פשוט היהודים גנבו את כול הכסף שבעולם ואיזה יהודים? כמובן יוצאי אירופה
    סגור
  • 21.
    בדיעבד אתה צודק. אבל...........
    דוד מירושלים 17/06/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תוכל להגיד מה לעשות לגבי 5 השנים הקרובות. לספר מה היה בעבר כל אחד יודע. אני למשל מוכר דירה עכשיו בסביבות 2 מיליון ונכנס לבורסה. לפי השיטה שלי, שכבר עובדת ב4 השנים האחרונות אני אעשה אי"ה 10-15% לשנה בביטחון של 99%
    סגור
  • אין סיכוי להרויח 10-15%
    אנונימי 17/06/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    1 2
    תנסה יותר לכיוון ה 6-7% ובתקוה שאתה לא נותן למישהו את הכסף שהבטיח לך כזו תשואה תחשוב שדירה כזו בירושלים, אתה מקבל לפחות 4% בלי מס(אם אתה לא מדווח), כל מניה שאתה קונה ומוכר מעבר לעמלות אתה תשלם מס(אם תרויח) של 25%, כלומר רווח בבורסה של 10% תרויח למעשה 7.5%, ורווח של 5% תרויח 4% ... אם יש לך באמת דירה ועוד בירושלים ואתה לא צריך את הכסף או מוצא שוכרים משלמים בקלות, אל תמכור
    סגור
  • תודה על העצה. אבל כנראה ישנם דברים שאינך יודע
    דוד מירושלים 17/06/2014 13:44
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עושה רושם שאתה אכן מגיב ברצינות, בחום ובטוב לב. אני התמחתי בנושא מסויים שאולי מספר אלפים בודדים במדינה עוסקים בו. אסט' של כתיבת אופ' מעוף והגנות.אם תרצה הסברים נוספים השאר כאן את המייל שלך ואכתוב לך. איך שלא יהיה תודה על העצה ויום נעים
    סגור
  • דוד, באופציות המכה יכולה להגיע גם אחרי שנים של הצלחה.
    אמיר 17/06/2014 17:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וכשאני אומר המכה, הכוונה להפסד שימחק את כל הרווחים וגם מעבר לכך. חבל לי עליך. ואני מדבר מתוך המון ידע וניסיון של עשרות שנים בבורסה.
    סגור
  • 20.
    פרשר = חכם בלילה (ל"ת)
    אזרח 17/06/2014 12:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    חכם גדול ב2008 הבורסה קרסה אתה גאון (ל"ת)
    ישראל 17/06/2014 12:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 18.
    טיפש- מעניין אם זה מה שהוא היה מיעץ לבת שלו
    רונית 17/06/2014 12:00
    הגב לתגובה זו
    3 0
    או שהוא רק חכם ליעץ לאחרים. האם כסף שנועד להבטיח עתיד לבת שלו הוא גם היה שם בבורסה או קונה לה דירה ומשכיר אותה?
    סגור
  • 17.
    היזהרו מעצות אחיטופל- טיפש גמור
    רונית 17/06/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הדבר הכי מטומטם שאפשר ליעץ לאנשים. תודה לאל שקניתי דירונת ולא השקעתי בכלום. כסף של דירה לא שמים בשום בורסה. ולא בשום השקעה. במדינה הזו בלי קורת גג אתה נשאר- הומלס משועבד כל החיים. מי מאשר לך בכלל להביא דברים כאלו לציבור . חוסר אחריות.
    סגור
  • 16.
    חכם גדול אתה לא !
    מרפרשר היקר 17/06/2014 11:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ולמי שמכיר את חברייך המנכלים והסמנכלים יודע טוב מאד שהגל שאתם רוכבים עליו...בירידה. אבל מה זה חשוב, שהרי טעמה של משכורתך והבונוס יסריח הרבה מאד אחרי שאתה כבר תעבור לשרת את אחד הטייקונים במשק לא רחוק מהיום בו ייפול גם תיק המשכנתאות של הבנק אותו אתה מייצג. אז אם אתה כל כך חברתי אז אולי תוותר על הבונוס ... כי אם תצליח להציל נפש אחת...תציל עולם ומלואו וממשכורת של 6 מיליון ...אני סופר לפחות 20 יח"ד ....אל תדאג...ניקח את השאר מהבנק..
    סגור
  • 15.
    מרזים הכל במקום אחד מסכנים החיילים כל יום ראשון
    פינוי מחנות צבאיים 17/06/2014 11:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יצטרכו להידחס ברכבות להגיע לבסיס . מדינה של חלמאים פופוליסטים . פינוי כמה דונמים במרכז יביא למדינה את ירידת מחירי הדיור? בולשיט זאת תוכנית מחנות ריכוז לאוכלוסיה בעתיד העשירים יגורו במרכז והעניים בפריפרייה רק שזה יהיה יותר קיצוני.
    סגור
  • 14.
    מרזים הכל במקום אחד מסכנים החיילים כל יום ראשון
    פינוי מחנות צבאיים 17/06/2014 11:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    יצטרכו להידחס ברכבות להגיע לבסיס . מדינה של חלמאים פופוליסטים . פינוי כמה דונמים במרכז יביא למדינה את ירידת מחירי הדיור? בולשיט זאת תוכנית מחנות ריכוז לאוכלוסיה בעתיד העשירים יגורו במרכז והעניים בפריפרייה רק שזה יהיה יותר קיצוני.
    סגור
  • 13.
    יהיר לפיד לא מביא פתרון!
    בני 17/06/2014 11:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך להוסיף קרקעות למכרזי 'מחיר למשתכן' עד שההצע יספיק לכל מחוסרי הדיור, ופתרון זה הוא בהישג יד, אין צרוך בחקיקה חדשה אלא רק בהגברת כמות הקרקעות היוצאות למכרז!
    סגור
  • 12.
    אסור לפנות את השדה . צריך שדה בתל אביב (ל"ת)
    שדה דוב 17/06/2014 11:26
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 11.
    עוד חזרזירון שנותן הצעות (ל"ת)
    יובל 17/06/2014 11:25
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    הערה אחת
    אזרח 17/06/2014 11:07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    טעית. ממשלות ישראל האחרונות לא השתדלו ויותר מכך לא התעניינו בפיתוח הפריפריה. למה? תבונה מוגבלת, אחריות חסרה, ואפשר עוד. רק להג ומלים באויר. איזו החמצה. הצעה : החלטה מיידית על תמ"א 15 (נמ"ת בינלאומי משלים לנתב"ג ) אחרי 15 שנים של דחייה והנחת אבן פינה (למרות התנגדות מערכת הבטחון) תשנה באחת את המצב בדרום לא רק לתושביו אלא יביאו למעבר המוני מהמרכז. יש לממשלה הזו אומץ? שכל? נראה כי לא.
    סגור
  • 9.
    מדבר לענין אך טועה בעובדה אחת: השקעה בדירה בשנים
    יוס 17/06/2014 11:06
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האחרונות היתה עדיפה בהרבה מכל הבחינות. בכל שאר הדברים- כל מילה בסלע.
    סגור
  • 8.
    תוריד את שכרך המנופח וכך תוזיל משכנתאות (ל"ת)
    יס מיניסטר 17/06/2014 11:00
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 7.
    אבל בפריפריה דורשים כבר מיליון ומעלה. מי ישלם שם מיליון (ל"ת)
    עוד טמבל 17/06/2014 10:54
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 6.
    מסקנה מטעה - משקיעי הדיור בשנת 2009 היו החכמים ביותר.
    גרוסמן 17/06/2014 10:50
    הגב לתגובה זו
    24 2
    מי שקנה בשנת 2009 נהנה מעליית ערך של כמעט 100% במרבית הערים (למעט אולי ת"א וגבעתיים שעלו רק 70%). וכמובן שהוא רכש במינוף של לפחות 50%. לכן התשואה של "הלא כל כך חכם" היא כמעט 200% נטו. כי אין מס. בבורסה. בהנחה שהוא היה צלף וקנה בדיוק בשפל של 650 הוא עשה עד היום בערך 115% אחרי מס. אז מי יותר חכם?
    סגור
  • כתבת 115% אחרי מס אבל זה לפני מס. תבדוק.
    אמיר 17/06/2014 17:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וזה עוד יותר מחזק את דבריך. אבל מה זאת אומרת "כמובן שרכש במינוף של 50%"? לא כל אחד לוקח הלואה לצורך קניית דירה.
    סגור
  • שאפו גרוסמן כל מילה אמת (ל"ת)
    יוס 17/06/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אף אחד מהם לא חכם. הימור מוצלח הוא לא חוכמה.
    יוני 17/06/2014 11:49
    הגב לתגובה זו
    8 1
    תאר לעצמך שהמשבר הכלכלי היה מתגלה כפחות גדול והריבית היתה עולה כבר ב2009? אתה יודע איך היתה נראית ההשקעה אז? צריך מזל בחיים ולך היה מזל. אל תאמין לעצמך שאתה חכם כי אף אחד לא יודע מתי מגיעים משברים כלכליים ובאיזו חומרה.
    סגור
  • קניתי דירה בת 4 חדרים ב260000 ש"ח .
    אביב 17/06/2014 11:46
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה היה ב-2008 אז מה שאתה מדבר זה מתוך אינטרסים או טימטום גמור.
    סגור
  • 5.
    גאון הדור
    אבג 17/06/2014 10:50
    הגב לתגובה זו
    12 0
    אוי ואבוי לנו אם יש לנו מנכל בנק כזה שמרוויח 6 מיליון שקל עם אחריות של בנק המשכנתאות הגדול במדינה וממליץ לנו להשקיע בבורסה עם חכמה בדיעבד מענין איפה הוא היה במפולת הגדולה של סוף 2008 כי זה ממש חכם לבוא עם מדד בורסה בשיא התחתית ולבוא היום בשיא ולעשות השוואה שלא לדבר שעם מיתון קטן ואלפי חייבים שלקחו משכנתאות במיליון שקל שישארו בלי עבודה נראה איך הבנק שלו ישרוד אבל תיהיו רגועים המשכורת והבונוס עם מיליוני שקלים יישארו אצלו ואנחנו נשלם את החשבון
    סגור
  • 4.
    ברור! רק ככה יוכלו להמשיך לשלם לך מליונים
    ש.מ 17/06/2014 10:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כשהציבור ימשיך לקחת משכנתא של מליונים
    סגור
  • 3.
    זה האיש שנלחם על משכורת אסטרונומית לעצמו!!
    לא מתבייש? 17/06/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    15 0
    בעוד שרוב העובדים שלו בבנק מרוויחים שכר מינימום!! הייתם מקשיבים לאדם כזה? ללא מוסר? ללא יכולת הזדהות עם האחר? מכונית משומשת לא הייתי קונה ממנו ושבעתיים נמנע מעצה ממנו.
    סגור
  • 2.
    טעות: גם בפריפריה יקר
    astern 17/06/2014 10:46
    הגב לתגובה זו
    11 0
    בפריפריה גם עשירון 3-4 אמור להיות מסוגל לקנות. אתה אומר שלעשירון 9 המרכז יקר, אז שעשירון 9 ילך לפריפריה. אז לאן ילכו החלשים באמת? זה ברור שמחירי הדיור בכל המחוזות בארץ קשורים זה בזה. ההתייקרות במרכז הובילה להתייקרות עצומה בפריפריה, וכך המדינה כולה תקועה.
    סגור
  • 1.
    עוד פעם אפריקה מזנקת? (ל"ת)
    עוף החול 17/06/2014 10:40
    הגב לתגובה זו
    0 2
    סגור