רגע לפני מע"מ 0%: נתוני מארס - צניחה של 21% ברכישת דירות חדשות תוך שנה

מדובר בנתון הנמוך ביותר מספטמבר 2012. ארז כהן: "ירידת המכירות מבשרת את בוא המבול - והיא רק תתעצם". צניחה חדה במכירות במרכז
בנייה, צילום: Buzportal
צניחה חדה ברכישת דירות חדשות – לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כמות הדירות החדשות שנמכרו בחודש מארס (כמות מבוקשת של דירות) צנחה ב17.7% לרמה של 2,684 – הנמוכה ביותר מחודש ספטמבר 2012, עת נרכשו 2,630 דירות. בניכוי עונתיות, נרשמה ירידה של 16% במכירות. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמה צניחה של כ-21% במכירות.

בדירות חדשות שנמכרו מקבלנים נרשמה ירידה של 12.3% במכירות לרמה של 1,795, זאת לעומת 2,046 בחודש פברואר. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז חודש ספטמבר 2013. בניכוי עונתיות חל קיטון של כ-9.7% במכירות. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד מדובר בירידה של 3.1%. בדירות חדשות שלא למכירה (בנה ביתך, קבוצות רכישה, להשכרה וכו") נרשמה ירידה של כ-27% במכירות, ובניכוי עונתיות של כ-25%. הסיבה לירידת המכירות בסקטור זה נעוצה בירידת חלקן של קבוצות הרכישה בשוק - בתקופה של ינואר מארס 2014 נמכרו 680 דירות בקבוצות רכישה, לעומת 960 בתקופה המקבילה אשתקד.

הדיבורים על תוכניות הדיור הרחיקו רוכשים
מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מרס 2014 – כ-23,610 דירות – היה גבוה ב-4.6% מזה שנרשם בסוף מרס 2013. מתוך הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מרס 2014, כ-16,720 דירות היו בבנייה ביזמה פרטית וכ-6,890 דירות היו בבנייה ביזמה ציבורית.

נציין שב-24 במארס אישר קבינט הדיור את תוכנית 0% מע"מ להפחתת מחירי הדירות עבור זוגות צעירים שרוכשים דירה ראשונה, ואת תוכנית "מחיר מטרה" , הקובעת מחיר קבוע לקרקעות במכרזים הנמוך ב-15%-20% ממחיר השוק. במהלך כל חודש מארס דובר רבות על תוכניות להפחתת מחירים ולכן ייתכן ודיבורים אלו החלו להשפיע על קהל הרוכשים שהחליט "לחזור לגדר".

בירושלים נרשם זינוק של 79% ברכישת דירות חדשות (298), ביהודה ושומרון נרשם גידול של 52% (67 דירות) ובתל אביב נרשמה עלייה של 38% (415 דירות). מנגד, באזור הדרום נרשמה צניחה של 49% במכירות (136 דירות), באזור המרכז נרשמה ירידה של כ-34% (613 דירות), באזור הצפון נרשמה ירידה של 30% (85 דירות) ובאזור חיפה נרשמה ירידה של כ-18% (181 דירות).

לדברי ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "הירידה הינה חשכת העבים המבשרת את המבול. מהנתונים מתברר כי באפריל, וקל וחומר בחודשים הקרובים מגמה זו רק תתעצם והיא קשורה במישרין הן ליוקר הדירות, הן לקשיים הנערמים על לוקחי המשכנתאות והן להכרזה המיותרת והלא מתוכננת היטב של שר האוצר במחצית מארס על ביטול המע"מ."

כתבות מעניינות נוספות:
דרשו 3.39 מיליון שקל על בית בהוד השרון, מה המחיר שקיבלו בסוף?
זה אפשרי: 6 דרכים קלות לחתוך בריבית על המשכנתא - ולחסוך גם 44 אלף שקל
תגובות לכתבה(34):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 25.
    לקבור את הפוליטקאים תחת קרקע הלאום שהם מספסרים בו (ל"ת)
    צביצ 08/05/2014 20:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    חריקה? אז כבר לא צריך דירות? מה שיקרה אחרי יום אישור
    לא קבלן 05/05/2014 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 3
    מע"מ 0 (כולנו נשלם את האין מע"מ) שהזכאים יקנו אותן דירות באותו מחיר בדיוק וללא מע"מ, המע"מ בכל מקרה לא הלך לקבלנים וזאת גם ההזדמנות שלהם למשוך את המחירים לכיוון מקסימום לפטור. הביקוש הכבוש ייצר התפרצות רכישות.
    סגור
  • 23.
    לפיד מאחז עיניים ועובד על הציבור
    שעור בכלכלה 05/05/2014 08:35
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מיום הכרזת מע"מ 0 הקבלנים לא מתחילים פרויקטים חדשים ... הקבלנים לא קונים קרקעות .... הקבלנים מתאימים את קצב הבניה לקצב המכירות עקב דרישות הליווי הפיננסי של הבנק .... התוצאה תהיה פחות דירות חדשות ... במציאות שהאוכלוסיה גדלה בכ- 40,000 משפחות בשנה הזקוקים לדיור ... ובמציאות שחסרים כ- 100,000 דירות מהעבר ... רק בניה של 60,000 דירות בשנה יכולה לענות על הביקושים תוך 5 שנים מהיום ... במציאות שבונים רק 50% מהצרכים, המחירים רק יעלו ... שהציבור יבין שיאיר לפיד יצר ביקושים עצומים וחתך בהייצע, מחירי הדירות באזור המרכז יזנקו בפראות
    סגור
  • למה אתה נשמע כמו קבלן לחוץ? נראה חצי שנה קבלן חייב
    אנונימי 05/05/2014 10:24
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כסף לבנק עוד חודש יגמר לקבלים האוויר ויתחילו ירידות המחיר תבין טומטום לא קונים דירה עד שלא יורידו 30 אחוז במחיר אנשים לא יוותרו לכם גזלנים
    סגור
  • אתה צודק 100 אחוז ,בקרוב יביאו קבלנים מסין במכרזים .
    בא 05/05/2014 09:08
    הגב לתגובה זו
    5 0
    לסינים זה משחק ילדים לבנות 100 אלף דירות תוך שנה .
    סגור
  • 22.
    הריבית האפסית תומכת במחירי הדירות
    צביקה דורון יועץנדלן 05/05/2014 08:11
    הגב לתגובה זו
    2 4
    בינתיים מצטברים ביקושים שבעוד כמה חודשים יתפרצו בבת אחת וימצאו היצע קטן של דירות למכירה ! מה שבטוח זה שמחירי הדירות יהיו גבוהים יותר בעוד 10 שנים בגלל שיעור הילודה !
    סגור
  • אתה צודק לגמרי גיבור ,לכן יביאו קבלנים מחול ,עניין של
    בא 05/05/2014 09:48
    הגב לתגובה זו
    5 0
    החלטת ממשלה .
    סגור
  • 21.
    טיפול מלאכותי וכושל במצב קטאסטרופאלי
    משה - חיפה 04/05/2014 16:33
    הגב לתגובה זו
    0 4
    ביום הראשון שהחוק יעבור אין דירה בישראל ל5 השנים הקרובות, ביום השני הקפצת מחיר איומה של עשרות אחוזים. לגזור ולשמור.
    סגור
  • 20.
    עדיין הביקוש גדול מהיצע - ולצערי אין נפילה וגם לא ירידה
    משה ראשל"צ 04/05/2014 16:13
    הגב לתגובה זו
    0 4
    כבר כמה שנים אתם מדברים על הנפילה וזה סתם הזיות
    סגור
  • 19.
    תל אביב מתמלאת בשלטי מכירה לדירות
    שחר 04/05/2014 15:52
    הגב לתגובה זו
    3 0
    איני יודע אם זו תחילת המפולת, אך ברור שכיום קשה יותר למכור דירה, צריך סבלנות או להוריד במחיר, זה כבר לא שוק של קונים בלבד.
    סגור
  • טען עוד
  • 18.
    אחיזת עיניים וגנבת דעת.
    גאון 04/05/2014 15:25
    הגב לתגובה זו
    1 13
    המחיר לא ירד הוא אפילו יעלה. זאת רק הפסקונת.
    סגור
  • 17.
    שום חריקה טיפשות של מי שמאמין שיקבל דירה בחינם
    קובי 04/05/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 14
    מחירי השכירות יאמירו תמשיכו לחקות ולהאמין
    סגור
  • 16.
    ההכרזה של לפיד הייתה "מיותרת" רק עבור הקבלנים (ל"ת)
    עז רך 04/05/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 15.
    למכור מהר מניות ואג"ח של קבלנים וחברות נדלן אנחנו לפני
    שלמה מעוז 04/05/2014 14:57
    הגב לתגובה זו
    9 1
    מפולת
    סגור
  • 14.
    שוק הדירות לפני מפולת גדולה ,אין עסקאות בשוק היד שניה. (ל"ת)
    יואב 04/05/2014 14:52
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 13.
    מי שקונה היום דירה זה כמו לקנות את המעוף בינואר 2008 (ל"ת)
    השפוי 04/05/2014 14:49
    הגב לתגובה זו
    27 2
    סגור
  • 12.
    לא לקנות ירידה של יותר מ50% במחיר ,יש כבר מיתון פה היזה (ל"ת)
    מאיר 04/05/2014 14:47
    הגב לתגובה זו
    23 4
    סגור
  • 11.
    התקופה התחילה
    זמן לשלם 04/05/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
    21 2
    מי שחזיר יותר יפסיד יותר
    סגור
  • הבועה על סף פיצוץ אין כסף (ל"ת)
    אפי 04/05/2014 15:37
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • 10.
    שאלה לקבלנים ,חגרתם חגורת בטיחות . (ל"ת)
    בא 04/05/2014 14:34
    הגב לתגובה זו
    24 2
    סגור
  • שאלה לאובססיבי, לקחת ריטלין היום שאתה מחלק לעצמך לייקים
    מאיר 04/05/2014 15:26
    הגב לתגובה זו
    0 10
    ותגובות בלי הכרה????
    סגור
  • למאיר הממאיר ,אתה יכול לא לקרוא וללכת לראות טלויזיה . (ל"ת)
    בא 04/05/2014 16:46
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • מאיר הקבלן ,אם היית ציוני היית מבין . (ל"ת)
    בא 04/05/2014 16:14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 9.
    בסין בונים ל1.5 מיליארד ,מדיניות נכונה של הממשלה תפיל
    בא 04/05/2014 14:29
    הגב לתגובה זו
    17 5
    את המחירים הב50 אחוז בקלות ,קבלנים סינים יכולים לפתור את הבעיה בקליקלות , הבנקים לא יפלו , אל דאגה ,יש להם רווחים עצומים .
    סגור
  • 8.
    המבול
    אבנר 04/05/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    22 3
    בתקופתו של נח ניתנו התראות על סוף העולם וכולם צחקו ולגו גם כיום ניתנות התראות על ידי שרי האוצר והשיכון ועל ידי כלכלנים בארץ ובעולם ועל ידי מומחים בנדלן כולם מזהירים מהבועה הנוראית שהולכת וגדלה מיןם ליום לממדי מפלצת ורק הקבלנים ורוכשי הדירות טוענים שהכל בסדר אוי לכם מיום הדין ואוי לכם מיום הקריסה ליבי ליבי לרוכשי הדירות התמימים
    סגור
  • 7.
    השוק מתומחר גבוה מידי , קבלנים ומוכרים אבדו את הצפון
    מדווח מהשטח 04/05/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    25 4
    לדוגמא דירות עוברות את חסם ה 2 מיליון בנס ציונה בלי קשר לכלום . אלו משלקחו משכנתאות חנוקים עד הראש . לכל המתווכים והמוכרים והקבלנים זהו לכל מסיבה יש סוף וירוויחו אלו שיבינו שכללי המשחק השתנו . מחירון ריאלי לדירות במרכז : דירת 5 חדרים 1.3 4 חדרים 1.1 ו 3חדרים 800,000 . חג עצמאות שמח !!!
    סגור
  • 6.
    נגמר לאנשים הכסף הקל (ל"ת)
    אנונימי 04/05/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    27 2
    סגור
  • 5.
    אחיזת עניים של האוצר "הכנסו"
    יהודה 04/05/2014 14:10
    הגב לתגובה זו
    8 26
    מה שאני יכול להגיד כאחד שמתעסק בשיווק נדל"ן . שבסופו של דבר מי שישלם את מחיר ההקפאה במכירות הם הרוכשים ,כי נכון להיום אנחנו מעלים את המחירים באופן יזום עד שהחוק יצא לפועל אם יצא בכלל .אנחנו נשאר עם אותם מחירים של היום גם לאחר הורדת המע"מ ,ולמה כי אין מספיק דירות לעומת הביקוש ואז תתחיל החגיגה והמלחמות בין הרוכשים שירוצו לרכוש
    סגור
  • ככה מדבר אדם ציוני ,איזו בושה לספסר על זוגות צעירים . (ל"ת)
    פפפ 04/05/2014 14:31
    הגב לתגובה זו
    15 4
    סגור
  • הקונים יחליטו מתי לקנות ולא אתה (ל"ת)
    רואים שאין לך מושג!! 04/05/2014 14:17
    הגב לתגובה זו
    21 4
    סגור
  • 4.
    סופסוף!!! כל כך חיכינו לזה. שיירדו 25% לפחות, אמן!!!!!! (ל"ת)
    עודד 04/05/2014 14:09
    הגב לתגובה זו
    28 2
    סגור
  • 3.
    למכור מהר לפני המפולת בנדלן מי שחזיר יפסיד בסוף (ל"ת)
    שלמה מעוז 04/05/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    23 3
    סגור
  • 2.
    מחירי נדלן גבוהים זה לא ציוני ,חג שמח ביבי ופישר .פישר
    בא חג שמח 04/05/2014 14:01
    הגב לתגובה זו
    16 1
    ציוני כשר שגר ........באמריקה והיה ונישאר מנותק ,וביבי צריך לראות את רכבת הקרח באתר seretil me . בחיים צריך גם תיאוריה וגם פרקטיקה ,לביבי בעיות בתיאוריה .
    סגור
  • 1.
    מי שקונה דירה חדשה 100 מ"ר ביותר מ600K משלם מחיר יקר (ל"ת)
    בועז 04/05/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
    28 3
    סגור