דממה במשרדי המכירות: מספר הדירות החדשות שנמכרו בפברואר צנח ב-13%

"הירידה המשמעותית בביקושים מצביעה על חוסר אמון מוחלט של הציבור במהלכי הממשלה". היכן חלה צניחה של 31% במכירות?
 |  (26)
נדל"ן
ציבור רוכשי הדירות מתחיל להדיר את רגליו ממשרדי המכירות – לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הכמות המבוקשת של דירות חדשות (דירות חדשות מקבלן ודירות שאינן למכירה, קרי בנה ביתך, קבוצות רכישה, השכרה, אוכלוסיה מבוגרת וכו') עמדה בחודש פברואר על 3,146, ירידה של 13% בהשוואה לנתוני חודש ינואר. מדובר בנתון הנמוך ביותר מחודש נובמבר. בניכוי עונתיות חל גידול של 2%.

נציין שבשבוע שעבר אישר קבינט הדיור את תוכנית מע"מ 0% של יאיר לפיד להוזלת מחירי הדירות לזוגות צעירים רוכשי דירה ראשונה, ואת תוכנית 'מחיר מטרה' , אשר לפי מומחים בשוק צפויות להוביל בארבעת החודשים הקרובים לקיפאון במכירת דירות. המשמעות היא שהמכירות החלו לצנוח חודש שלם לפני אישור התוכנית, וסביר להניח שבחודשים הקרובים נראה צניחה משמעותית הרבה יותר במכירות.

מספר הדירות החדשות מקבלן שנמכרו עמד על 1,984, זאת לעומת 2,018 בינואר, ירידה של כ-2%. בניכוי עונתיות לא חלק כמעט שינוי במספר הדירות שנמכרו. בדירות חדשות שאינן למכירה (בנה ביתך, קבוצות רכישה, השכרה, אוכלוסיה מבוגרת וכו') חל קיטון של 27% במכירות.

זינוק של 28% במכירות באזור המרכז
באזור הצפון חלה קריסה של 31% במספר הדירות שנמכרו (122) ובאזור הדרום חלה צלילה של 24%. בירושלים חלה ירידה של כ-16% במכירות, בתל אביב ירידה של 13% ובחיפה של 7.2%. מנגד, באזור המרכז חל זינוק של 28% במכירות.

על פי נתוני המגמה, נרשמה ירידה של 1.9% בממוצע לחודש במספר הדירות החדשות שנמכרו בחודשים ספטמבר 2013-פברואר 2014, בהשוואה לעלייה של כ-0.7% בחודשים נובמבר 2012-יולי 2013 ושל כ-2.6% בממוצע לחודש בחודשים נובמבר 2011-אוקטובר 2012.

מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף פברואר 2014 - כ-22,540 דירות - היה דומה לזה שנרשם בסוף פברואר 2013. מתוך הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף פברואר 2014, כ-16,200 דירות היו בבנייה ביזמה פרטית וכ-6,340 דירות היו בבנייה ביזמה ציבורית.

34% מהדירות מוצעות למכירה באזור המרכז
מכלל הדירות החדשות שנותרו למכירה, כ-34% מוצעות למכירה במחוז המרכז, כ-16% במחוז תל אביב, כ-15% במחוז ירושלים, כ-12% במחוז הדרום, כ-11% במחוז חיפה וכ-7% במחוז הצפון. בהשוואה לסוף פברואר 2013, נרשמה עלייה של כ-49% במחוז הצפון, של כ-6% במחוז תל אביב ושל כ-3% במחוז ירושלים. לעומת זאת, נרשמה ירידה של כ- 12% במחוז הדרום, ושל כ-10% במחוז המרכז. במחוז חיפה לא חל שינוי.

על פי המספר הממוצע של דירות חדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים דצמבר 2013-פברואר 2014, מספר חודשי ההיצע הוא 11; כלומר, מספר החודשים שיעברו עד מכירת כל הדירות החדשות שנותרו למכירה בפברואר 2014, הוא כ-15 חודשים במחוז ירושלים, כ-13 חודשים בכל אחד מהמחוזות תל אביב והצפון, כ-11 חודשים במחוז חיפה וכ-9 חודשים בכל אחד מהמחוזות המרכז והדרום; זאת בהנחה שקצב מכירתן יהיה זהה לקצב מכירתן בשלושת החודשים האחרונים ולא יהיו התחלות חדשות.

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר, אמר: "בניגוד גמור להצהרות הזחוחות והאופטימיות של קברניטי הממשלה, המדברים השכם וערב על עלייה דרמטית בהתחלות הבנייה ועל תחילת ירידת מחירים, נתוני הלמ"ס מצביעים על מה שכל זוג צעיר בישראל יודע: ענף הנדל"ן במשבר עמוק, אין עלייה במספר התחלות הבנייה, המחסור בדיור גדל, המחירים ממשיכים לעלות והביקוש יורד בהתאם".

לדבריו, "הירידה המשמעותית של % 13 בקירוב בביקושים מצביעה על חוסר אמון מוחלט של הציבור במהלכי הממשלה ואין ספק שההחלטה על הורדת המע"מ, שכבודה במקומה מונח, לא תשנה מהותית מצב זה, זאת מכיוון שהיא מיועדת לפלח ספציפי של רוכשים בין כ- 8-10 אחוזים. רק הגדלה משמעותית של ההיצע והגדלת שיווי הקרקעות, בד בבד להורדה במיסוי וקיצור הבירוקרטיה ישנו את מצב הקיפאון המאוד בעייתי הזה."

תגובות לכתבה(26):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    לפיד גאון!
    אמפסיז 02/04/2014 09:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    את ההצעה לביטול המע״מ העלה כדי לבלום ביקושים, ההצעה לא תעבור ולפיד הרוויח עצירה של שעטת הכבשים ואת הכרתו כגאון ציבורי.
    סגור
  • 19.
    קנו דירות בגלל חוסר אימון בממשלת הזיגזג, אבל לא הפסיקו
    רוכש דירה 31/03/2014 21:23
    הגב לתגובה זו
    1 3
    לקנות בגלל אימון פתאומי, פשוט יקר מידי. כולם קנו כי הכסף בבנק מפסיד וגם ביבי מסנדל אותו בכול הזדמנות, את קופות הגמל סינדלו ומיסו, פנסיה כנראה כבר לא תהיה לנו,אז לפחות שיהיה מושקע בבלוקים, נקבל קצת זכר דירה למחיה. מזל שקנינו ובאמת שאני חושב שצריך לתת הקלות אבל רק לחסרי דיור, לא משפרי דיור, לא משדרגים וכו'. רק רוכשי דירה ראשונה ובעיקר זוגות, כי זה עתיד המדינה.
    סגור
  • 18.
    לא לקנות!
    יריב 31/03/2014 18:27
    הגב לתגובה זו
    11 0
    בלי שום קשר למע"מ, הצרכנים מתחילים להבין איזה כוח יש להם. אסור לקנות דירות לפחות שנה ולחנוק את כל מנפחי הבועה, שזה עם ישראל בעצמו...
    סגור
  • 17.
    זה כלום חכו לנתון של חודש מרץ ואז תראו קריסה כמו ש
    שלמה מעוז 31/03/2014 17:28
    הגב לתגובה זו
    11 0
    שאמרתי למכור מהר מניות ואג"ח של חברות נדלן ויזמים הם לפני מפולת
    סגור
  • 16.
    תיקון טכני השוק מתאים עצמו למציאות החדשה ולתכנית הדיור (ל"ת)
    ציון 31/03/2014 15:53
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 15.
    במידה וההיצע לא יגדל הכל יעלה שוב לקראת סוף השנה (ל"ת)
    בדבכט 31/03/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
    1 11
    סגור
  • 14.
    רק טמבל קונה היום
    חנן 31/03/2014 15:32
    הגב לתגובה זו
    15 2
    עד היום טענו שעלייה בביקושים מצביעה על אי אמון בממשלה. עכשיון ירידה בביקושים מעידה על אי אמון בממשלה. אולי יש הסבר יותר הגיוני: המחיר אסטרונומי אז אנשים לא קונים. לא קשור לממשלה. אגב בפברואר עוד איש לא דיבר על ביטול המע"מ או כל פעילות אחרת של הממשלה. מעניין מה יהיה במרס... :)
    סגור
  • 13.
    איזה אידיוט. ירידה בביקוש מעידה על דווקא אמון בממשלה!
    יוני 31/03/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    26 4
    מה גם שהנתונים הם בכלל לפני הדיבורים על ירידת המע"מ.
    סגור
  • אתה אומר דבר והיפוכו, שהנתונים בכלל לפני הורדת המע"מ. (ל"ת)
    מיתר 31/03/2014 20:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הוא לא אידיוט הוא בעל אינטרס (ל"ת)
    הכריש 31/03/2014 15:42
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    חייבים לשחרר קרקע בחיפה ולהתחיל במורדות גולדה (ל"ת)
    משה -חיפה 31/03/2014 14:49
    הגב לתגובה זו
    1 4
    סגור
  • 11.
    עזרתי הקטנה בהבנת המשפט הלא הגיוני
    מורה לתחביר 31/03/2014 14:43
    הגב לתגובה זו
    12 2
    הירידה המשמעותית של % 13 בקירוב בביקושים מצביעה על אמון מוחלט של הציבור במהלכי הממשלה ואין ספק שההחלטה על הורדת המע"מ, תשנה מהותית מצב זה, על אף שהיא מיועדת לפלח ספציפי של רוכשים בין כ- 8-10 אחוזים. הגדלה משמעותית של ההיצע והגדלת שיווי הקרקעות, בד בבד להורדה במיסוי וקיצור הבירוקרטיה ישנו את מצב הקיפאון המאוד בעייתי הזה. עכשיו זה הגיוני!
    סגור
  • 10.
    בלוף=קפאון כל החורף=בשטח פחות20%מזמן=מעמד ביניים עני!!! (ל"ת)
    דמגוגיה יומי לפראייר 31/03/2014 14:43
    הגב לתגובה זו
    7 1
    סגור
  • 9.
    התיישבתי על הגדר וקיבלתי שיפוד. מיואש לגמרי. (ל"ת)
    מדמם בלי סוף 31/03/2014 14:41
    הגב לתגובה זו
    4 9
    סגור
  • חכה, יש סיכוי שלפיד עושה מהלך למשקיעים.
    יונה 02/04/2014 09:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרי ביטול המע״מ זה מהלך יוצר ביקושים. הצעת ביטול המע״מ מקטינה ביקושים.
    סגור
  • 8.
    לזה מיתכוונים כשאומרים לכל שבת יש מוצאי שבת זאת שעת אמת (ל"ת)
    ציון 31/03/2014 14:40
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 7.
    "המחירים ממשיכים לעלות והביקוש יורד בהתאם" ???
    קרפ 31/03/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    16 0
    איזה מן משפט זה ????????????? "חוסר אמון בצעדי הממשלה" ? איך בדיוק אם אלו נתונים מפבואר בעוד שדיבורים על צעדי ממשלה החלו במרץ ? הדברים הללו של המרואיין גרמו לי להבין ב-100% את האינטרסנטיות והחשש שלהם מצעדי הממשלה, תודה.
    סגור
  • 6.
    זה ללא קשר למעמ
    טווח ארוך 31/03/2014 14:33
    הגב לתגובה זו
    15 1
    התוכנית של לפיד פורסמה בחודש מרץ שם תבוא הנפילה הגדולה להערכתי החל מחודש יוני 2014 מחירי הדירות ירדו ב 10% לפחות.
    סגור
  • 5.
    לא הבנתי.למה ירידה בביקושים מצביעה על חוסר אמון בממשלה? (ל"ת)
    יוסי 31/03/2014 14:25
    הגב לתגובה זו
    14 2
    סגור
  • כי הירידה הייתה לפני ההכרזה על 0% מעמ (ל"ת)
    ,,,,, 06/04/2014 11:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תשאל את מי שלימד אותו כלכלה..חחחחחחחח
    רבד 31/03/2014 14:38
    הגב לתגובה זו
    12 1
    רק ככה אתה מבין עם מה יש לנו עסק , איזה פאדיחה יאללה
    סגור
  • 4.
    זה "יו"ר אגוד שמאי הנדלן"? כל משפט שלו סותר המשפט הקודם (ל"ת)
    מה IQ מינימלי לשמאי? 31/03/2014 14:21
    הגב לתגובה זו
    12 2
    סגור
  • 3.
    הפןך גוטה, הפוך! אם לא היו מאמינים היו קונים בטירוף!
    ינתי פרזי 31/03/2014 14:11
    הגב לתגובה זו
    21 4
    אנשים הבינו שהפוליטיקאים הפנימו את המצב - אם הם לא מפוצצים את הבועה הם נמחקים! גם ביבי וגם יאיר וגם בנט! לפיכך ישיבה על הגדר היא למעשה אמירה שהאזרחים מחכים שהמהלכים ישאו פרי והמחירים יפלו, ולא חשוב איך שאתה מנסה לסובב את הדברים - זוהי האמת!
    סגור
  • לא,זה לא הפוך גוטה. ירידה של 13% היא ירידה קטנה שמצביעה
    ירון 31/03/2014 14:49
    הגב לתגובה זו
    1 14
    על חוסר אמון. ירידה קטנה שבקלות יכולה להתהפך לעליה.
    סגור
  • 2.
    רק בעלי ההון מגיעים ואילו שמשעבדים את עתידם
    אנונימי 31/03/2014 14:05
    הגב לתגובה זו
    3 3
    במשכנתאות
    סגור
  • 1.
    5 שנים פמפמו עיר הבהדים ואנשים קנו בבאר שבע
    צביקה דורון יועץנדלן 31/03/2014 13:54
    הגב לתגובה זו
    15 3
    במחירים דימיוניים ולא ריאליים. באר שבע תמיד תהיה רחוקה מתל אביב והמרכז ולא יעזור כלום. הבני דודים מחכים לקיץ כדי לשבת בקניונים במיזוג בחינם.
    סגור