ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

פרופ' סדן: "אין כדאיות כלכלית בהקמת רכבת לאילת, העיר הפכה ללא רלוונטית"

סדן שהכין חוות דעת הסביר לגל"צ: "רק לכיסוי ההשקעה צריך שמספר הנוסעים לאילת יעמוד על 6-7 מיליון בשנה" - וכמה יש כיום?
רכבת ישראל, צילום: Bizportal
היום תדון הכנסת בערער שהגיש השר להגנת הסביבה אמיר פרץ נגד הקמת מסילת הרכבת לאילת, חזון העל של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר התחבורה ישראל כץ. לפי התוכנית זמן הנסיעה למרכז צפוי לארוך כשעתיים, ומלבד נוסעים היא צפויה לשמש כאלטרנטיבה לתעלת סואץ בשינוע מטענים. גם גם שר הכלכלה נפתלי בנט אינו סבור שקיימת כדאיות כלכלית בהקמת קו הרכבת.

"לא תיסלל מסילה רגילה של רכבת נוסעים לאילת, אולי תקום רכבת משא. לישראל כץ יש הישגים לא נורמאליים בפתיחת השמים ותושבי ישראל יוכלו לבלות כעת באירופה במחיר נמוך מהשהות באילת, גם ללא טיסה. ההישג הזה תוחם את היכולת של אילת להעלות מחירים או להתחרות", אמר פרופ' עזרא סדן, אשר הכין חוות דעת בנושא הקמת מסילת הרכבת לאילת עבור רשות הטבע והגנים בראיון לגלי צה"ל.

סדן ממשיך: "מי ייסע ברכבת הזאת? מדובר על השקעה של 4-7.5 מיליארד דולר שאף אחד לא יהיה מוכן להשקיע, מלבד אולי הסינים שיראו בזה פרויקט פוליטי ולא כלכלי. כדי שיהיה כיסוי להשקעה רק מבחינת התשתית צריך שמספר הנוסעים לאילת בשנה יעמוד על 6-7 מיליון איש, אנחנו מדברים כיום על 1.5 מיליון בלבד."

"10 החלטות ממשלה מאז 1956"
לדבריו, בשביל שינוע משא לא צריך רכבת מהירה וניתן להסתפק ברגילה שתעלה שליש מההשקעה – "אם רוצים לאפשר לרכבת לנסוע במהירות של 300 קמ"ש צריך לסלול 2 נתיבים וזוויות. הפרויקט היותר צנוע מדבר על רכבת שתיסע בתוואי אחר בלילה במשך שעות במהירות של 40-80 קמ"ש ותשמש לשינוע מטענים בלבד. בסופו של דבר לא קורה וכלום לא ייקרה."

דן ברונר, מנהל פרויקט הרכבת לאילת מטעם משרד התחבורה, אמר בתגובה: "מאז 1956 היו 10 החלטות ממשלה בנושא. המסלול הוא של 260 קילומטר בין באר שבע לאילת, השינוי הוא קטע של 10 קילומטר שקיצר את הנסיעה ב-35 קילומטר, אך הוא כרוך במנהרה של 9.5 קילומטר."

לדבריו, אין פרויקט כלכלי בעולם להקמת רכבת נוסעים או מטענים – "יש את העלות התפעולית הכדאית, יש היגיון ביצירת קשר לאילת, החייאת נמל אילת. יש כדאיות לשינוע מטענים וגם להסעת נוסעים. יש סקר בנושא – כבר כיום נוסעים 3.5 מיליון אנשים לאילת בכל אמצעי התחבורה והתחזית ל-2040 היא מעל ל-6 מיליון. יש פוטנציאל להעברת 5 מיליון טון כימיקלים, 200 אלף מכוניות ו-200 אלף מכולות בתוך ישראל. לפי החלטת הממשלה ייסלל הקילומטר הראשון 5 שנים מיום קבלת התוקף. כרגע אין תפקיד לסינים."

כתבות מעניינות נוספות:
"קריסת המרפסות אצל גינדי בחדרה היא תמרור אזהרה לקראת אסון ורסאי הבא"
טריוויה נדל"ן: כמה דירות בקריית שמונה תקנו במחיר של דירת 5 חד' בתל אביב? 10 'נקודות חמות' מדו"ח משרד השיכון
תגובות לכתבה(39):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    העיר לא רלוונטית כי היא נגד המטייל והנופש
    דני 11/01/2014 09:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    העיר נהייתה מגעילה בגלל ראש עיר ומדינה שתומכת בו . 1.אין מקום בעיר שלא מסומן בכחול לבן , כדי לעשוק את הנופש וגם איך אפשר לבוא לחופש ולהירגע שאתה כל הזמן מחפש איפה לשלם את החניה . 2. שעה שתיים יום שישי העיר סגורה .אז למה באנו לאילת יכולנו לנסוע לנופש בבני ברק. 3.אז חברים תתעוררו אילת בדרך להיות בני ברק
    סגור
  • 32.
    חזל שיש אנשים עם מעוף שרואים קדימה
    אורי 10/01/2014 12:58
    הגב לתגובה זו
    1 1
    ולא רק פקידוני אוצר שהדבר היחיד שהם רואים קדימה זה הג'וב שיסדרו להם אצל הטייקונים.
    סגור
  • 31.
    ראיה של חסרי חזון וצרי אופקים (ל"ת)
    thzhe 07/01/2014 11:35
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 30.
    מבחינת עלות-תועלת,לא כדאית!!!
    דוד 06/01/2014 15:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מדובר בהשקעה אסטרונומית ,השאלה הנשאלת היא,האם למדינה כדאי להשקיע סכומי עתק שכאלו באופן ישיר(אפשרות שצריכה להשקל,הינה החכרת המסילה ליזמים שיקימו אותה). רוב המגיבים כאן המצדדים בהקמת המסילה,אינם מודעים למאמץ הנדרש לסלילת 250 ק"מ מסילה על תשתית רכה ורעועה של הערבה. בכדי שהמסילה תעמוד בתנאי מזג האויר בחורף (הצפות) או בקיץ ובתנודות הקרקע (הערבה נמצאת על שבר גיאולוגי)זקוקים לדפן את התשתית בסלעים המשמשים להקמת שובר גלים ורק אח"כ להקים את הסוללה,אתם מתארים מה העלות?. אמת היא שבכל מקום שהמסילה הגיעה אליו,המקום פרח!!!אך לצערי העלות הינה בלתי אפשרית ולא כדאית כלכלית,אלא כפי שציינתי,החכרת המסילה ליזמים שיקימו אותה. באשר למצדדים בטענה שהדבר יביא לשגשוג באילת,לנוכח קלות בהגעת נופשים אליה,שאלתי היא:כמה פעמים בשנה מרבית תושבי המדינה מגיעים לאילת?פעם אחת?שתיים?או בכלל לא!!!
    סגור
  • 29.
    לא כל פרויקט לאומי צריך לראות רק דרך החור שבגרוש. מסיל
    אזולאי מיכאל 06/01/2014 11:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מסילת רכבת לאילת תניח תשתית יוצאת מן הכלל ליישב את הנגב בהרבה יישובים חדשים, תפתח בפניו אינסוף אפשרויות וכיוונים,תשמור עליו ותכין אותו כפלטפורמה האולטימטיבית להאצת פיתוחו ויישובו ולחיזוק הנגב בפרט והמדינה בכלל. מספיק עם הדיבורים הגיע הזמן לעשות.
    סגור
  • 28.
    אתה פרופסור מכובד ומקצועי אבל לא מבין בקופונים שיחתכו
    אריק 06/01/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין ספק, אתה פרופסור מכובד ומקצועי אבל לא מבין בקופונים שיחתכו "החברים"
    סגור
  • 27.
    כמה התיירות תכניס מהרכבת הוא לא בדק.
    אורי... . 06/01/2014 03:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם התיירות תגדל ב 5% בגלל הרכבת (לתיירות החורף באילת תהיה אפשרות לנסוע לירושלים, ולטבריה בקלות) לתיירות החורף בתל אביב, חיפה נתניה... תהיה אפשרות לנסוע לאילת) פירוש הדבר הוא הכנסה נוספת של עוד כמיליארד ש"ח בכל שנה למדינה. וכל זה ללא תואר בפרופסורה
    סגור
  • 26.
    עוד בובה של נערי האוצר לתקוע כל פיתוח רכבות בארץ (ל"ת)
    פרופ' סדן תתבייש 06/01/2014 02:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 25.
    לא צריך
    פונקרט 06/01/2014 02:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא צריך
    סגור
  • 24.
    נהפוך הוא
    לב 05/01/2014 16:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם נכונה טענת סדן שאילת נעשתה לא רלוונטית לתירות פנים בגלל התחרות עם חופשות בחול - אזי דווקא קו רכבת לאילת הוא אולי התקווה האחרונה שלה.
    סגור
  • טען עוד
  • 23.
    דברי הבל קזינו באילת ולא היה מקום בעמידה ברכבת (ל"ת)
    YL 05/01/2014 15:38
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 22.
    החזר ההשקעה אינו רלוונטי
    אסף 05/01/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    2 2
    האם גם כשבונים פארק עירוני מחשבים החזר השקעה? הרכבת נועדה לשפר איכות חיים ולרווחת התושבים במדינה. הבעיה המרכזית של תרבות המערב הנוכחית היא חישובי תועלת בכל מיזם.
    סגור
  • 21.
    עם האוכל בא התיאבון, ועם הרכבת יבואו הנוסעים.... (ל"ת)
    gilads86 05/01/2014 15:08
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 20.
    לא כדאי להשקיע ברכבת לאילת
    karish12 05/01/2014 14:20
    הגב לתגובה זו
    6 1
    רק בן אדם לא חכם במיוחד יכול להגיד דבר כזה. מדינה בלי רכבות כמו בן אדם בלי עורקים. משחושב שרק תל-אביב חשובה וכדאי להשקיע בא טועה. תילמדו מירדן ועקבה אולי תקבלו סחל.
    סגור
  • 19.
    מה זה משנה כמה תיירים יש היום ?
    אנונימי 05/01/2014 14:18
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אם תהיה רכבת כמות התיירים מהמרכז לאילת תגדל משמעותית.
    סגור
  • 18.
    כרטיס לבודפשט עולה החל 30€. למה אני צריך אילת בכלל? (ל"ת)
    אלכס 05/01/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
  • 17.
    הרכבת יצא כבר מהתחנה! מגיעה לשדרות ובקרוב
    הלאה אל המרחק ! 05/01/2014 13:40
    הגב לתגובה זו
    6 1
    תגיע לנתיבות ואופקים ותתחבר לב"ש וגם לאילת, ושהכלבים ינבחו. אמנם יש המון אינטרסנטים שלא מעוניינים בכך, כמו המובילים שמתפרנסים מהובלת רכבים מנמל אילת או האוטובוסים והמוניות וחברות התיור למיניהן... רכבת מאילת זה נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה, שהינה חיונית לפיתוח הנגב וכלכלת המדינה בכלל.
    סגור
  • מה קשורות ב"ש ושדרות לאילת?
    איתן 05/01/2014 15:13
    הגב לתגובה זו
    1 1
    די לבלבל בשכל, לא צריך לסלול לשם מסילת רכבת וזהו. אם אפשר בלי פגיעה בטבע - מילא, אבל אסר להרוס גם את הנכס של שוניות האלמוגים רק בשביל שמישהו (כמוך, כנראה) יוכל לגזור קופון. עדיף כבר לסבסד את מחירי הטיסות. יותר זול.
    סגור
  • 16.
    רק לא סינים
    אי 05/01/2014 13:14
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הסינים יבואו ויכניסו ריגול עם סיבים לאורך הרכבת והמסילה תיבנה כל כך מהר ונרגיש פרייארים וטיפשים עם החלם הישראלי אז עדיף להשאר טיפשים וחלמאים כמו תמיד
    סגור
  • 15.
    ככה שה כשמנהיג המדינה ביבי עייף וזקן ואדיש ורק שורד
    נקעה נפשי 05/01/2014 12:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    בכסא המלכות. ככה זה שהפופוליזים עוד מחלחל אין הגיון אין פה כלום רק הרס וחורבן וזה אך ורק בגלל כמה ברי מזל שעלו לגדולה עי עם אדיוטי רצו לשנות וקבלו יותר גרוע .
    סגור
  • 14.
    עדי
    CHAIML3 05/01/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    4 0
    האם הכל עובר דרך חור הגרוש? מה עם התרומה לפיתוח הנגב, (מצפה רמון וכו')? מה עם מעבר סחורות מהמזרח הרחוק דרך נמל אילת לכל הארץ? שוב בונים עת תעלת סואז? לא למדנו כלום מהעבר?
    סגור
  • 13.
    המדינה צריכה להשקיע רק במה שריווחי ! בנרות לדוגמה....
    הדרומי 05/01/2014 12:52
    הגב לתגובה זו
    7 1
    בי"ח יוספטל לא ריווחי לסגור ! צה"ל לא ריווחי ! לסגור!
    סגור
  • 12.
    אם אין לחם תאכלו עוגות. לכן נוזיל לכם את השמנת המתוקה
    מרי אנטואנט 05/01/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ואם אין רכבת תסעו במטוסים לחו"ל. זה האנשים של היום בשביל זה הם נהיו פרופסורים מנותקים מהעם יושבים עם משכרת מובטחת ומגרבצים כל היום ככה זה כשחמור על תקן אריה
    סגור
  • 11.
    פיתוח הנגב בראיה כוללת
    שלום 05/01/2014 12:44
    הגב לתגובה זו
    6 0
    בהקשר של תכנית אסטרטגית רבת ממדים ותנופה לפיתוח נרחב של הנגב, יש הגיון רב במערכת רכבות המקשרת את הנגב למרכז הארץ. קשה לשער מראש את תחשיב מספרי הנוסעים, וההחלטה צריכה להיות ברמה של השקעה של המדינה בפיתוח חבל ארץ עתיר פוטנציאל זה, על כל הסיכונים והסיכויים הכרוכים בכך. את גוגל למשל, אם לא היו כמה משקיעים 'מטורפים' עתירי חזון ומעוף, לא היו מקימים מיליון פרופסורים אנליטיים לניתוח כלכלי ועסקי. הבעיה היחידה היא סדרי קדימויות לאור החבלה המתמשכת בהשקעות בידע ומחקר ובינוי וכך הלאה המון נושאים ליבתיים לעתיד המדינה, ולכן לכל אלה קדימות על השקעה ספציפית זו ברכבת לאילת. אולי ראש הממשלה לא קורה את המפה נכון, או מהכיוון הנכון...:-))
    סגור
  • 10.
    או שאני בלתי שפוי, או שהמדינה בלתי שפויה.
    יהודה55 05/01/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    10 0
    איש אינו מתייחס לעובדה שקו רכבת לאילת ,יקפיץ מאות ישובים לאורכו של הקו, יעביר בקלות גידולים חקלאיים בערבה למרכז, ויגרום לכל הנגב השומם לשגשוג עצום.
    סגור
  • זה אתה בלתי שפוי... הרכבת לא אמורה לעצור בדרך
    אנונימי 05/01/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
    1 3
    דוך לאילת בשלוש מאות קמש.
    סגור
  • המנהיגות פה מנותקת ןרעה (ל"ת)
    אתה שפןי 05/01/2014 12:50
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 9.
    השתלטו על אילת מסתננים, אז למה צריך רכבת? (ל"ת)
    אני 05/01/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • אחכ נחבר את הרכבת של אילת לקהיר ונשלח אותם לשם (ל"ת)
    למה לא? 05/01/2014 12:51
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    הרכבת מאד חיונית לאילת לנוסעים ולהובלות מהנמל למרכז האר
    ציון 05/01/2014 12:24
    הגב לתגובה זו
    5 1
    הארץ ומימרכז לאילת רק הפחתת התאונות בדרכים יכסו הרבה מההשקעה ויהפכו את החיים לשפויים צריך בחוכמה לקחת הכל בחשבון ולא רק הכסף הריאשוני של השקעה ברכבת
    סגור
  • 7.
    עדיף רכבת לשוויץ
    כלכלן 05/01/2014 12:23
    הגב לתגובה זו
    6 2
    רכבת לשווייץ עם תחנת ביניים בירח נשמעת הרבה יותר מעניינת. אפשר יהיה גם לשלוח בה את האהבלים לחופשה ארוכה ארוכה.
    סגור
  • 6.
    להשקיע כסף בשומרון זה כדאי?
    אהרון 05/01/2014 12:19
    הגב לתגובה זו
    6 3
    בושה לבנט שר הכלכלה שמזרים כסף לשטחים אבל למדינת ישראל זה ביזבוז !!!!!!!
    סגור
  • בוודאי שכדאי. זו השקעה בארץ ישראל
    אריק 05/01/2014 15:14
    הגב לתגובה זו
    3 1
    ולא השקעה בנדל"ן.
    סגור
  • השקעה בשומרון
    אנל מלא רחמים 10/01/2014 18:20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אסון לאומי לדראון עולם, כל ההתנחליות כסף שנשדד ע"י המחלקה להתישבות, משרד השיכון ןהפנים רכבת לאילת קטנה על הנזק שבדרך , חכו לאירופאים מה הם מכינים לנו
    סגור
  • 5.
    ממשלת הימין=בדיחה על חשבוננו כמו הרכבת לאילת. (ל"ת)
    ממשלת פאסאדה 05/01/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
    4 4
    סגור
  • 4.
    סדן מזמן לא רלונטי
    אהרון 05/01/2014 12:02
    הגב לתגובה זו
    9 1
    למי שלא זוכר בשנות השמונים העליזות עם אינפלציה של 450 אחוז סדן היה מנכל האוצר . חשיבתו היום דומה למה שהיה אז רדודה והזויה . הרכבת לאילת באה ליישב את הנגב ולחסום את השתלטות הערבים על קרקעות הנגב . האדם ללא חשיבה אסטרטגית הכול נמדד דרך חור הגרוש . הרכבת לאילת תביא להתפתחות הנגב ולפיזור ישובים ברחבי הנגב . כדאי גם לבדוק אצלו את מי הוא מייצג אולי את אגד ? אולי את ארקיע או ישראייר ? אצלו הכול אינטרסים
    סגור
  • 3.
    אם רכבת תיסע מתל אביב לאילת בשעתיים אז יהיו כאלה
    הפוך גוטה 05/01/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    8 2
    שיצאו ליום כיף באילת למה לא?
    סגור
  • 2.
    עוד אחד מאוסף הפרופסורים שיש לנו שרק גורמים נזקים
    פרופסורים 05/01/2014 11:59
    הגב לתגובה זו
    7 3
    פרופסור האוזר פרופסור טרכטנברג ועכשיו המלומד סדן ומה יקרה כשהדולר יעלה? האירו? מה הוא יגיד אז?
    סגור
  • 1.
    השר לחבלנות הסביבה - איזה אדם נאור לא ירצה רכבת?
    עמיר פרץ 05/01/2014 11:57
    הגב לתגובה זו
    7 4
    שמיים פתוחים זה בדיחה הרי את שדה דוב רוצים לפנות אז אדם מהמרכז יסע לשדה בלוד ומשם יקח מטוס לאילת מדינה שמאמללת את אזרחיה כיף למי שחי בארץ שפויה אחרת תלמדו מברלין
    סגור