השוק מתקרר: ירידה של 16% בנטילת משכנתאות בנוב' - ההגבלות משפיעות?

בהשוואה לנתון השיא של מאי נרשמה צניחה של 34% בהיקף המשכנתאות. ערן כרמל: "מתגברת תחושה של ירידת מחירים בקרב הצעירים"
משכנתאות, צילום: Bizportal
האטה משמעותית בשוק המשכנתאות - לפי נתוני שפורסמו היום, בחודש נומבר הסתכם היקף המשכנתאות שנטל הציבור בכ-3.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-16% בהשוואה לנתוני חודש אוקטובר שהסתכמו בכ-4.4 מיליארד שקל.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמה ירידה של כ-9.8% בהיקף המשכנתאות מרמה של 4.1 מיליארד שקל. היקף המשכנתאות הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים היה בחודש מאי, עת הסתכם היקף המשכנתאות בכ-5.6 מיליארד שקל, ירידה של 34%.

נזכיר כי בנק ישראל התערב שוב בשוק המשכנתאות בסוף חודש אוגוסט , כאשר הגביל את שיעור ההחזר מן ההכנסה ללא יותר מ-50%, כאשר הלוואות לדיור בהן שיעור ההחזר החודשי מההכנסה הוא בין 40% ל-50% משוקללות כעת ב-100% לצורך חישוב יחס הלימות ההון. המשמעות היא שעבור הבנק נתינת המשכנתא שההחזר החודשי בה עולה על 40% הופכת לעניין יקר מאוד עבור הבנק - ולכן לא כדאיי.

ערן כרמל, מנכ"ל טאבו ישיר משכנתאות מקבוצת קו מנחה, אומר: "בחודשים האחרונים מתחזקת התחושה של הזוגות הצעירים שמחירי הדירות עשויים לרדת, כחלק מהאימרות של שר הבינוי והשיכון שבשנת 2014 נתחיל לראות את ירידת המחירים. עם זאת, חודשי ספטמבר עד אפריל מאופיינים בירידה בהיקף העסקאות והמשכנתאות בכל שנה. תוספת לכך היא המגבלה האחרונה של בנק ישראל המקשה על זוגות צעירים ליטול משכנתאות משתי סיבות עיקריות: ההחזר החודשי גדל והגבלה של המרכיבים המחושבים לצורך יחס החזר המשמשים לאישור הבקשה."

תגובות לכתבה(10):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בואו כל אחד ניקח משכנתא של מליון ויותר
    חנן 11/12/2013 20:52
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לא ניתן לבנקים להפסיד עלינו כסף רוחיות הבנקים מעל הכל!!!
    סגור
  • 5.
    לא לקנות עכשיו דירות הבועה עומדת להתפוצץ,תחכו ותרוויחו.
    עופר 11/12/2013 17:12
    הגב לתגובה זו
    5 2
    משהו שנמצא בלב העניינים ומבין דבר אחד או שתיים בחיים....
    סגור
  • הלואי שיש אחד שיודע להגיד ולנבא באופן ברור מתי ובמכה יר
    בן נביא 11/12/2013 18:09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כולנו נמתין ונצפה שהכל יקרוס לאט לאט ואז זה יתגלש במהירות... אבל אי אפשר לדעת האם בכלל ומתי ואיך ובכמה ירד... בשורות טובות!!!
    סגור
  • 4.
    אם מתחשבים בעונתיות הרגילה, מדובר בצניחה של 26% !
    מומחה נדל"ן 11/12/2013 15:36
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אם נשווה לשנת 2010 בה כל החגים התרכזו בספטמבר, (כמו השנה) נראה שיש דווקא עליה של 10% במספר המשכנתאות ובסכום המשכנתאות בין אוקטובר לנובמבר. לכן אם יש ירידה של 16% זה בעצם ירידת ביקושים של 26%. אם תשוו לשנים אחרות הירידה אפילו יותר משמעותית. המסקנה- הביקוש לא כזה קשיח כפי שטענו הקבלנים והבנקאים, והוא בהחלט תלוי ביכולת לקבל מינוף מהבנק. רק בדצמבר נראה את מלוא ההשפעה של ההגבלות האחרונות כך שאולי הירידה בביקוש טיפה יותר גדולה מ 26%. אני ממליץ ליזמי הנדל"ן להפסיק להציע מחירים מטורפים על קרקע. הם צריכים להתכונן למציאות שבה הדירות נמכרות במחיר נמוך יותר. יש גם השפעות של מס שבח הלינארי שנכנס תיכף, ושל השיווקים של משרד השיכון, שניהם לוחצים בכיוון של ירידת מחירים.
    סגור
  • 3.
    אכן טוב עשה בנק ישראל שהגביל את אחוז לקיחת המשכנתה לפי
    מישל 11/12/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ההיזר, אבל עכשיו צריך לבוא התיקן של הקלות בנקודות זיכוי לחסרי דיור הרוכשים דירה. אי אפשר רק לקחת ולקחת ולקחת, מישהו צקיך להזכיק לממשלה שהיא נבחרה בשביל לתת ולא רק לקחת.
    סגור
  • 2.
    אנשים מתחילים להבין שהסיכוי להחזיר את המשכנתא הוא נמוך (ל"ת)
    ועלולים לאבד את הבית 11/12/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
    13 4
    סגור
  • 1.
    יועץ נדל"ן, לא מתווך - נראה לי שההורים התחילו להבין
    צביקה דורון 11/12/2013 13:11
    הגב לתגובה זו
    22 3
    שעליהם לשמור לעצמם כסף לזקנה ולהפסיק לשפוך מאות אלפי שקלים על הון עצמי לילדים. הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדירות בישראל היא הסיוע של ההורים ולא הריבית. כל בחורה בת 27 שקונה עם בעלה דירה ב 1.5 מיליון בפתח תקווה, לא קונה מחסכונות שלה. אפילו את מיליון השקלים משכנתא ההורים עוזרים להחזיר בכל חודש. המדינה השתגעה לגמרי.
    סגור
  • דורון.... דורון...
    עידן 11/12/2013 13:47
    הגב לתגובה זו
    5 19
    "הסיבה העיקרית לעליית מחירי הדירות בישראל היא הסיוע של ההורים". טעות!! (חמורה..) עליית מחירי הדירות היא מגמה עולמית!. יש מדדי מחירי דיור והמגמה תימשך שכן היצע הקרקע העולמי מוגבל, האוכלוסיה מנגד לא מוגבלת. בתשובתי אני מתעלם משחיקת ערך הכסף, עלייה ברמת החיים, שינוי במבנה המשפחה, מגמה עולמית של מעבר מדירות בבעלות לשכירות, ריבית נמוכה, בירוקרטיה, חוסר יעילות. ד"א, להורים יש פנסיה טובה לעומת הדור הצעיר פי כמה אז אל תדאג להורים (קרן פנסיה ותיקה- "זכויות" ולאקרן פנסיה חדשה- "צבירה").
    סגור
  • אי אפשר להתחיל להתייחס לכמות השטויות שאתה כותב :)
    עידן ...עידן 11/12/2013 14:04
    הגב לתגובה זו
    11 3
    העיקר שתמשיך לשכנע את עצמך :)
    סגור
  • שמע לקחתה לי את המילים מהפה חהחהחהחה יום טוב לכולנו (ל"ת)
    ציון 11/12/2013 15:21
    הגב לתגובה זו
    8 1
    סגור