מלחמה בדירות הריקות: אושרה הטלת כפל ארנונה - 46.8 אלף דירות על הכוונת

בשורה לשוק הנדל"ן? ועדת הכספים אישרה תקנות לגביית כפל ארנונה לדירות מגורים שאינן בשימוש. מה אומרים על זה בשוק הנדל"ן?
פארק צמרת מגדלי יו, צילום: Bizportal
הסוף לחלונות החשוכים בלב ירושלים? ועדת הכספים אישרה היום (ב') תקנות לגביית כפל ארנונה לדירות מגורים שאינן בשימוש ("דירות רפאים"). על פי נתונים שהוגשו לקבינט החברתי כלכלי, בישראל ישנן 46,855 דירות שאינן בשימוש. הערים בהן התופעה היא הנפוצה ביותר הינן תל אביב-4,746 דירות, חיפה-3,445 דירות וירושלים-3,429 דירות.

בערים מסוימות בישראל רכישת דירות לצורכי נופש או מגורים לפרקי זמן קצרים הפכה לתופעה שכיחה ביותר. דירות אלה, שבמרבית הזמן עומדות ריקות, מקטינות את היצע המגורים בעיר ופוגעות במרקם העירוני בשכונות הקיימות. מטרת המהלך הוא לעודד הוצאות חלק מהדירות הללו להשכרה.

חוסר שימוש במשך 9 חודשים ברציפות
משרדי הפנים והאוצר גיבשו תקנות, הקובעות כי ייגבה תשלום ארנונה כפול עבור דירות מגורים שלא יהיה בהן שימוש במשך תשעה חודשים. כמו כן נקבע כי התקנות יותקנו כהוראת שעה לשנתיים, במהלכן ייבחנו יישומן והשפעתן על שוק הדיור.

התקנות מאפשרות לרשויות להחליט, באישור שרי האוצר והפנים, על יצירת סיווג חדש בצו הארנונה לפיו בעליהן של דירות שאינן בשימוש יידרשו לשלם כפל ארנונה. יצוין, כי רשויות שיחליטו על החלת הצו בשטחן יוכלו להחריג מקרים מסוימים על פי שיקול דעתן על מנת להימנע מפגיעה באזרחים שדירותיהן נכנסות לקטגוריה האמורה בשל נסיבות ייחודיות.

שר האוצר, יאיר לפיד: "התקנות שאושרו היום בוועדת כספים הן צעד נוסף שיסייע להגדיל את היצע הדירות בישראל. אמשיך לפעול בכל מסגרת אפשרית כדי לפתור את מצוקת הדיור ולהקל על מעמד הביניים הישראלי".

שר הפנים, גדעון סער: "המשבר מחייב לנקוט בכל צעד אפשרי כדי להגדיל היצע הדירות בשוק, בין להשכרה ובין לרכישה. הכפלת תשלום הארנונה על דירות מגורים שאינן בשימוש תעודד את השכרת הדירות, תגדיל את היצע הדיור בבנייה הקיימת ותסייע בשמירת המרקם העירוני".

"מדובר בדירות לעשירים בלבד"
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, הביע היום ספק רב לאפשרות אכיפת ההוראה על ידי הרשויות המקומיות ולהשפעתו על מצב הדיור בישראל.

"בלי קשר לכך שקשה מאוד יהיה לאכוף את זה, לא תהיה לכך כל אפקטיביות להוזלת מחירי הדיור", אומר דנוס. "ברור לכל שדירות הרפאים המדוברות הן לא דירות סטנדרטיות, אלא בדרך כלל דירות יוקרה, באזורים יקרים מאוד. בעלי הדירות הם אנשים עשירים, שמסוגלים לחיות גם עם אורות דולקים באופן רציף בדירה, על מנת לעבור את מכסת החשמל שקבעה ועדת הכספים. מדובר בעוד צעד פופוליסטי, אשר לא ישנה במאומה לזוגות הצעירים ולמעמד הביניים".

עו"ד ירון נדם, ממשרד עו"ד בן אליעזר העוסק במיסוי עירוני, אמר: "המשמעות היא החזרתו לחיים של מס הרכוש שהוטל בזמנו על מגרשים ריקים במטרה לעודד בנייה. זאת אלא שעולה השאלה מה בין ארנונה לבין מס שמטרתו הגדלת הציע הדירות? מטרת הארנונה היא למלא את קופת העירייה למימון הוצאותיה. כאשר הדירה ריקה הוצאות העירייה קטנות הואיל ולא צריך לפנות אשפה, אין הוצאות חינוך, בריאות וכו'. אז למה להגדיל הכנסותיה? ועוד עירייה עשירה למשל כמו תל אביב ? אם ובכלל נכון להטיל מס לעודד שימוש בדירות במטרה להגדיל את ההיצע ראוי היה לייעד כספים אלו לקרן שתקצה כספים לרשויות נזקקות."

נזכיר כי בחודש שעבר הציגה חברת אפריקה מגורים -0.54% אפריקה מגורים 6,599 -0.54% אפריקה מגורים בסיס:6,635 פתיחה:6,611 גבוה:6,612 נמוך:6,562 תמורה:28,311 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: פנטהאוז בלב ירושלים במחיר של כ-20 מיליון שקל . לפי מנכ"ל החברה, אורן הוד, 90% מרוכשי הדירות בפרויקט, הנקרא 'רב קוק 7, הינם תושבי חוץ.

כתבות מעניינות נוספות:
רמון עמית מלידר מונה 4 מניות נדל"ן עם אפסייד של עד 25%
למשקיע המרושש: דירות בזול, ב-10 ערים שונות - צפו ברשימה
תגובות לכתבה(32):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 19.
    תגידו הממשלה הזו יודעת רק לקחת? מה עם הטבות לחסרי דיור? (ל"ת)
    מוטי 11/12/2013 10:15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    פשוט ביזיון
    דני 09/12/2013 21:06
    הגב לתגובה זו
    4 1
    חוק אנטי דמוקרטי ממדרגה ראשונה
    סגור
  • סתם תירוץ למסחטת כספים נוספת. הנדלן והרכב הפרות החולבות
    אשר 10/12/2013 20:57
    הגב לתגובה זו
    3 0
    של ממשלת העושק.
    סגור
  • מס 10 צודק וחכם !!
    אלויס100 09/12/2013 22:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צודק לחלוטין ! לאפשר מיד חלוקת דירות גדולות לקטנות ! פתרון זמין מהיר ולא עולה לממשלה כלום !
    סגור
  • 17.
    צריך כלכלן בכיר ולא לפיד במשרד האוצר
    שמואל 09/12/2013 16:36
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אתה מנסה לפגוע בחופש . ולא תצליח. אתה לא תמיד אומר את האמת וגם את זה ראינו . אתה לא מתאים ומפלגתך תקבל פעם הבאה 0 מנדטים . כל התקופה של זה היה סתם . כלום. יש לנו סבלנות עד שתעוף.
    סגור
  • 16.
    זבלים
    זאביק השועל 09/12/2013 16:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שני הזבלים האלה גבעות וגלוב . בניצוחו של טוביה החולב החובב.מה גם שבכך שיש להם פורומים מיוחדים רק להם בספונסר למשל יש פורום מיוחד לגבעות הזבל . וזה עוד יותר הורס לדעתי את החברה והמשקיעים שיושב על הגבעה ויושבים שם ומיתבכינים כל היום. אוי אוי שני מניות הזבל האלה. חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 15.
    בולשביזם ימני קפיטליסטי. הממשלה מתערבת ברכוש הפרטי
    צבי 09/12/2013 15:52
    הגב לתגובה זו
    8 1
    הליברליזם מת נרצח על ידי הביבי וחבורת פושעי ממשלתו. במקום לשחרר אדמת לאום בני הברת השגה ברוחייות צנועה, מתערבים בחיי הפרט וברכוש הפרטי. כשאינטירס המדינה גובר על כיבוד זכויות הפרט, קוראים לזה פשיזם. ממשלת ביבי פשיסטית.
    סגור
  • 14.
    ממש זה יפחיד את בעלי הדירות!!
    MVS 09/12/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
    9 0
    והם מיד ימכרו, בזיל הזול את הדירות למען העם היושב בציון. כן כן.
    סגור
  • או לחילופין ישכירו לחסרי דיור במחיר שווה לכול נפש..... (ל"ת)
    רחל 09/12/2013 19:21
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 13.
    שטות וטימטום - ובעיקר אנטי דמוקרטי!
    CICS 09/12/2013 15:43
    הגב לתגובה זו
    10 1
    מהלך כזה יכניס כסף לקופת המדינה בלבד!!!, זה לא יפתור את בעיית הדיור בישראל, במקום לשבת, לדון בפתרונות יצירתיים ואמיתיים, נתפסים לפתרונות פופוליסטיים. כמה עצוב ואומלל האדם שחושב "שזה" מה שיפתור את הבעיה האמיתית. בואו "נעניש" את מי שכספו בידו, בואו נדפוק את היהודים שרוצים "עוגן" ומפלט ליום סגריר.
    סגור
  • טען עוד
  • יום סגריר?
    צבר 09/12/2013 16:31
    הגב לתגובה זו
    3 7
    הם דווקא מחכים לימים שטופי השמש כדי שיוכלו לבוא לכאן להשתזף, בזמן שאני וחבריי עושים מילואים כדי לשמור להם על הנכסים. את הנכסים הם קונים בכסף שאותו עשו בין היתר בזמן שאנחנו עשינו צבא סדיר וקיבלנו 600ש"ח לחודש והם בינתיים עבדו או למדו והתקדמו בחיים. אלו אותם הנכסים שנמצאים במגדלי יוקרה אשר נבנו על קרקע רחבה ויקרה שעליה יכלו לבנות יחידות דיור רבות בהרבה למעמד הביניים (כן כן, אלו שעובדים ועושים מילואים כבר אמרנו??) וכך אולי היו תורמים משהו לאיזון מחירי הדיור הבלתי שפויים... יום סגריר... הצחקת אותי
    סגור
  • אוי אוי אוי כמה פאתוס, ממש כול הסדירניקים הומלסים
    רחל 09/12/2013 19:23
    הגב לתגובה זו
    3 2
    והמשתמטים מליונרים, ובוודאי בגלל ההשתמטות, מזכיר את ההסתה נגד היהודים באירופה או בארצות ערב.
    סגור
  • 12.
    כאילו שלעשירים איכפת. לבנות דירות קטנות גם למבוגרים
    איציק ר 09/12/2013 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אנשים בגיל השלישי יעברו מרצונם לדירות קטנות וככה יפנו דירות גדולות . בחו"ל זה עובד יפה. שכונה שלמה לגיל השלישי עם כל השירותים בקרבת מקום. תחשבו על זה. אפשר לשלב גם צעירים זה הולך יחד.
    סגור
  • 11.
    כפל ארנונה
    יוסי 09/12/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    6 2
    מה לגבי דירות בעיקר בפריפריה שהמשכיר לא מצליח למצוא שוכר ? מה הדין במקרה זה ? על מה יש הצדקה לחייב אותו בכפל ארנונה כאשר האשמה היא לא בבעל הדירה ?
    סגור
  • בקיצור שליפות פופוליסטיות לתוספת מס שזו כנראה ההתמחות
    מירב 09/12/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    7 1
    המיוחדת של לפיד, בהדרכת הלהטוטן הראשי וזוגתו.
    סגור
  • 10.
    צריך דירות קטנות חדר עד שניים לצעירים רווקים וגרושים!!!
    בן אהרון 09/12/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הכוונה לנשים וגברים וגם משפחות חד הוריות. כל אלה לא צריכים ולא יכולים להחזיק דירות פאר של 4 , 5 חדרים. אבל זה הדבר היחיד שבונים. דואגים רק למשפחות. או שתתחתן ותקים משפחה או שתגור אצל ההורים??? לפחות שיאשרו לחלק דירות כי אין להם פתרון אחר כי הפתרון של דירות שותפים הוא פתרון גרוע שנותן איכות חיים ירודה לדיירים ללא כל פרטיות ולא מתאים לכל האוכלוסיה שהזכרתי לעיל !!!
    סגור
  • 9.
    ואיך יאכפו את החוק?
    מה זו השטות הזו? 09/12/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    2 1
    הרי רק דירות להשכרה מעל סכום מסוים חייבות בדיווח מס... איך אוכפים דבר כזה? שמים בלשים?! עוד כסף...? הקצאות לפקחים? וואלה לא ברור איך מתנהלים שם בירושלים...
    סגור
  • זה יהפוך להיות מס התנדבותי
    אבי 09/12/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כי מי שיתנדב לשלם את המס, ישלם. כל האחרים ימצאו כבר את הדרך להראות "כאילו" גרים בדירה.
    סגור
  • בוודאי, אין בעיה להראות כאילו, או לפחות "להשכיר כמה
    מירב 09/12/2013 15:47
    הגב לתגובה זו
    4 1
    חודשים לקרוב משפחה ואז שוב הדירה ריקה. מי שיודע להתנהל לא ישלם, רק מי שירש דירה ולא יודע איך להתנהל אולי ימכור יותר מהר.
    סגור
  • 8.
    היו ליצנים, נשארו ליצנים. (ל"ת)
    דמגוג 09/12/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 7.
    הקו הפופוליסטי יהרוס את הכלכלה שכבר הרוסה במילא
    ממשלת הגזלנים 09/12/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    12 4
    אז בעלי הדירות במליונים ישכירו אותם לחוליגנים בחצי מחיר? הממשלה הזאת לא רק שלא מתפקדת בכלל אלא מנצלת כל דבר להגדיל ולגזול את הציבור . לממשלת הגזלנים אין זכות להגיד לצבור מה לעשות ברכושו . במקום להעניש את הצבור היא צריכה לבנות אבל לא היא לא תבנה לא כדאי לה. הגדלת הארנונה בירושלים תאפשר לחרדים לא לשלם ארנונה יש מי שמשלם במקומם .
    סגור
  • 6.
    שר האוצר, יאיר לפיד - אתה הדיוט...זו לא הדרך...!!! (ל"ת)
    אבי קול 09/12/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 5.
    מדינה שעושקת וגוזלת בכול דרך מקנינו ורכושו של האזרח!!!
    אבי קול 09/12/2013 14:34
    הגב לתגובה זו
    12 2
    אפילו אם הוא תושב חוץ...במקום לפתור את בעיות הדיור...היא מענישה את האזרח שהשקיע ושלם מס רכישה גבוה...אני בטוח שיוגש בג"ץ על גזל זה...וכול התקנה תדחה על הסף בבג"ץ...!
    סגור
  • הם מה זה חרוצים בלהטיל גזירות מיסוי כול יום שני וחמישי
    מירב 09/12/2013 15:45
    הגב לתגובה זו
    6 0
    אבל הקלות לרוכשי דירה ראשונה, כמו נקודות זיכוי עבור משכנתה, פטור ממע"מ וכו', הס מלהזכיר. ממשלת עובר ולא שב, רק יודעים לסחוט כספים אבל לא לתת.
    סגור
  • 4.
    לקבוע כבר מהחודש הראשון כפל ארנונה ככה בעלי דירה
    כלכלן 09/12/2013 14:29
    הגב לתגובה זו
    9 9
    להשכרה ילחצו וישכירו את הנכס מהר מחשש לארנונה כפולה ולא יחזיקו דירה ריקה עד שהפראייר התורן ישלם להם מחיר מופקע שהם דורשים
    סגור
  • מתי האוצר יקבע מס קנאה? זה ימלא את קופת האוצר ויחסל את
    אשר 10/12/2013 21:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    החוב הלאומי. קנאה מביאה מחלות, ראו הוזהרתם....
    סגור
  • הכלכלן צודק מאה אחוז סוף סוף עושים משהו נגד החזירים (ל"ת)
    אנונימי 09/12/2013 21:51
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 3.
    דירות להשכרה
    avi 09/12/2013 14:23
    הגב לתגובה זו
    8 5
    אני מבקש להשכיר הדירה אך אין שוכרים, האם נשכיר אותה לעיריה?
    סגור
  • תוריד מחיר, תמצא שוכרים (ל"ת)
    קלקלן 09/12/2013 15:04
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 2.
    חוק מעולה
    avi abs 09/12/2013 14:18
    הגב לתגובה זו
    5 10
    מחכה לירידות של 70% בשוק הדירות כדי לקנות דירה בנהריה
    סגור
  • 1.
    לא לשכוח אקווריום עם דגים
    אריק 09/12/2013 14:03
    הגב לתגובה זו
    10 1
    אני לא יודע האם זה שיא הטיפשות?
    סגור
  • כנראה שיא הרושם של מחממי הכסאות בממשלה, וזלזול ב-
    מירב 09/12/2013 15:39
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אינטיליגנציה הכללית של כלל האוכלוסיה.
    סגור