"משקיעים רכשו 130 אלף דירות תוך 5 שנים, בלעדיהם לא הייתה מצוקת דיור"

אלכס ז'בז'ינסקי: "כמות הדירות החדשות שנבנו לשימוש עצמי מגלם ששוק הדיור כבר נכנס לקיפאון עמוק". מה יקרה למחיר השכירות?
נדל"ן
"כמות הדירות החדשות שנבנו לשימוש עצמי של בעל הקרקע (בנה ביתך) מגלם ששוק הדיור כבר נכנס לקיפאון עמוק עם ירידה חדשה בחודשים האחרונים", כך אמר אלכס ז'בז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש ברוקראז' בסקירתו השבועית הבוקר. "בשנים האחרונות כמות דירות אלה הייתה דומה לדירות שנמכרו מקבלנים, אך לאחרונה נפתח פער גדול".

לדבריו, גם בדירות שנמכרו מקבלנים נרשמה ירידה קלה שעדיין לא מבשרת על שינוי המגמה. "ניכרת האטה בקצב השנתי של מכירות הדירות באזורים רבים למעט תל אביב ואזור הצפון. בצד ההיצע, כמו דירות חדשות שעומדות למכירה ירדה במקצת במקביל להאטה בביקוש. בהתאם, מספר חודשי ההיצע נותר ללא שינוי."

"עודף היצע של 50 אלף דירות בשכירות"
בנוגע לשוק השכירויות, טוען ז'בז'ינסקי, כי נוצר עודף ביקוש - "מסקר הוצאות משק בית על הדיור שהתפרסם בשבוע שעבר ניתן ללמוד ששיעור משקי בית בעלי שתי דרות ויותר עלה בין השנים 2007-2012 בחדות מ-2.5% ל-7.9%. פירושה של העלייה שמספר דירות שנרכשו להשקעה בשנים אלו עומד על כ-130 אלף לפחות, בהנחה שכל משקיע רכש רק דירה אחת, ומהווה קרוב לשני שליש מסך התחלות הבנייה בשנים אלו. אלמלא המשקיעים, כמות התחלות בנייה הייתה מספיקה לענות לביקושים של משקי בית חדשים. לכן, למשקיעים הייתה תרומה נכבדה ביותר לביקוש בשוק הדיור בשנים האחרונות"

לדבריו, כמות משקי בית שגרים בשכירות גדלה בין השנים 2007-2012 בכ-80 אלף, כאשר כמות הדירות שנרכשו להשקעה גדלה ב-130 אלף לפחות, למעשה נוצר עודף היצע בשוק השכירות של לפחות כ-50 אלף דירות.

"להבדיל משוק הדיור בבעלות בו הביקוש מושפע מהתחלות הבנייה, שוק השכירות מושפע בפיגור מכמות הדירות שבנייתן הסתיימה. השיא בגמר בנייה צפוי להיות בשנת 2014, כאשר תסתיים בנייתן של הדירות שהחלה ב-2011. אז עודף דירות להשכרה שנרכשו על ידי המשקיעים צפוי לבוא לידי ביטוי ולמתן עליות המחירים בשוק השכירות שמשפיעות ישירות על מדד המחירים. אנו צופים שהביקושים לדירות יתמתנו בשנה הקרובה בהשפעה של האטה בצריכה הפרטית, עלייה באבטלה והצעדים להגבלת שוק המשכנתאות בהם נקט ."

כתבות מעניינות נוספות:
הרשעה: אדם הפך בית אבות ל-56 דירות לשוק החופשי - מה גובה הקנס שקיבל?
שווה קניה? דירת פנטהאוז על 350 מ"ר, במרחק נגיעה מת"א - צפו בסרטון
תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    האשם העיקרי הדוד סנטלי פישר (ל"ת)
    קלקלן 05/12/2013 11:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    גם בלי תושבים במדינה לא היתה מצוקת דיור - אז רדו לחו"ל
    OFER 02/12/2013 15:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד שהדוגמן (לפיד) לא יטיל מיסים על כסף זר שנכנס לארץ, כל מי שחי פה יכאל הרבה קש. צריך להטיל מס רכישה של 100% לתושבי חוץ.
    סגור
  • 16.
    המשקיעים הם שגורמים לקריסה של מעמד הביניים (ל"ת)
    והמדינה עוזרת 01/12/2013 22:08
    הגב לתגובה זו
    3 3
    סגור
  • 15.
    חייבים לגרום למשקיעים למכור דירות - מיסוי חכם ומיידי
    כלכלן 01/12/2013 22:07
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מס רווחי שכירות מהשקל הראשון, מס רכוש על דירה שלישית ומעלה והורדת מס רווחי הון
    סגור
  • שוב פתרונות הקסם המתפוגג של האוצר=העלאת מיסים, אבל
    משולם 03/12/2013 18:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקבל חזרה משהו מהמיליארדים שהמדינה סוחטת? זה לא!
    סגור
  • זה אומר שלא צריך דירות להשכרה?? או שהשוכרים ישלמו יותר? (ל"ת)
    אביב 02/12/2013 09:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 14.
    חסר דירות כי לא בונים הרבה דירות ! (ל"ת)
    א 01/12/2013 21:51
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 13.
    המשקיעים הם הפרות החולבות של המשק, לשמן את הוילה בקסריה
    מני 01/12/2013 17:43
    הגב לתגובה זו
    4 1
    עם 6000 ש"ח שקלים לנרות ריחניים ו90000 חשבון מים, מה שרה מחליפה כול יום את המיים בבריכה? תקציב מטורף שנשען על כול הפרות החולבות של המשק ועוד מאשימים אותנו???
    סגור
  • פתרון מיידי !
    אלויס100 01/12/2013 23:22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ל 11 - צודק לחלוטין ! יש אלפי דירות גדולות במרכז , שאפשר לחלק לדירות קטנות , למדינה לא עולה כלום , והפתרון זמין ומיידי !
    סגור
  • 12.
    המדינה מתפרנסת מכול המשקיעים הללו שמחזיקים את המשק
    שאול 01/12/2013 17:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    הצולע, אבל התושבים לא רואים פירור מכול הכספים הללו, הממשלה עסוקה לשסות אותם אחד בשני ולקחת לעצמה את הכסף, מה מזה מגיע לתושבים???
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    מה שחסר באמת זה דירות קטנות של חדר, שניים עד 35 מר!!!
    בן אהרון 01/12/2013 14:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    המדינה לא מקצה קרקעות לדירות עבור בודדים רווקים ורווקות או גרושים וגרושים: מינימום 4 חדרים וזה מתאים רק למשפחות. ההצע היחיד לדירות קטנות זה דירות מחולקות, אבל זה לא חוקי כי זה מוריד את הביקוש לדירות גדולות, ... אז או שיקצו קרקעות לבניית דירות קטנות, חדר עד שניים, או שיאשרו חלוקת דירות, כי אין למדינה פתרון זמין אחר ואי אפשר לשלוח את כולם לגור בדירות שותפים. זה בקושי מתאים לסטודנטים ונותן איכות חיים מאד נמוכה.
    סגור
  • 10.
    חסר דירות רק בתל אביב וירושלים !!!
    בן אהרון 01/12/2013 14:50
    הגב לתגובה זו
    1 1
    בכל יתר הארץ יש עודף דירות, משקיעים כבר לא קונים וקשה להשכיר את הדירות!!! ירושלים ותל אביב לא משקפות את המצב בכל הארץ. הקבלנים לא רצים לבנות בפריפריה כי הם יודעים לקרוא את המפה יותר נכון. אין למי למכור דירות הפריפריה. כולם רוצים לגור במרכז תל אביב וזה מה שמנפח לכאורה את הבועה. אבל מי אומר שכולם צריכים לגור במרכז תל אביב? חיפה זה שעה מתל אביב ויש דירות להשכרה ורכישה בשליש המחיר מתל אביב.
    סגור
  • 9.
    למשבר קוראים - ביבי נתניהו!! (ל"ת)
    להעף אותו לאשפתות 01/12/2013 14:17
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • צודק ! נניח שמשקיעים בדרום ירצו למכור דירות... למי ?! (ל"ת)
    כולם רוצים רק במרכז 01/12/2013 21:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 8.
    אלק "ימתן העליות" , כבר עכשיו אני רואה ירידה בשכירויות
    יוני 01/12/2013 13:58
    הגב לתגובה זו
    9 4
    תסתכלו לדוגמא על כל עיר מלבד ת"א וי-ם, כל דירה אפשר היום להשכיר ב3-5% פחות מאשר בשנה שעברה. בדוק!
    סגור
  • תרכיב משקפיים ותראה את פרסומי מחירי השכירויות שעולים
    עמי 01/12/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    4 10
    כול חודש בפרסומים בדה מרקר.
    סגור
  • 7.
    יפה שמיטב-דש מפרסמים את הטוקבק שלי אחד לאחד בסקירה שלהם
    תומר 01/12/2013 13:51
    הגב לתגובה זו
    7 0
    נכתב במקור בתגובה שלי באתר "בועת נדלן" בפוסט על "רוביני: בישראל נוצרה בועת נדלן...." שפורסם לפני יומיים. המקור: עפ"י דה מרקר משקל המשקיעים בעלי 2 דירות לפחות, עלה תוך 5 שנים בלבד מ 2.5% מהאוכלוסיה ל 7.9% המשמעות היא שעוד 5.4% ממשקי הבית רכשו לעצמם דירה נוספת בשביל הכיף. במספרים זה יוצא 130,000 דירות שנרכשו תוך 5 שנים להשקעה, כנראה מעבר לשיעור המשקיעים הנורמלי (יכול להיות שקפצתי פה למסקנות לא מבוססות, אבל שיעור המשקיעים באוכולוסיה אמור להישאר קבוע באחוזים, לא משנה מה גודל האוכלוסיה). ברור שאם במקום למכור 500,000 דירות ב 5 השנים האלו, פתאום יש עוד 130,000 שרוצים דירה וגם משיגים אחת, אז יש עודף ביקוש רציני המעלה את המחיר. ברור שאם באותם שנים גם בנו כ 40,000 פחות מדי דירות בגלל אוזלת ידה של הממשלה, אז המחירים יעלו עוד יותר. ובפוסט "מעמד הביניים הולך ומתפרק", כתבתי: מצד שני, סיומי בניה זה חשוב להשפעה על מחירי השכירות ולהקלה על "מצוקת הדיור" (אפשר להתווכח אם יש בכלל כזו) אבל למזלנו מספיק שיהיו הרבה התחלות בניה ב 2014 כדי להוריד את מחירי הדירות "על הנייר" שישווקו לציבור בשנה זו
    סגור
  • 6.
    כשהרבית שואפת לאפס הכסף מחפש דרכים להרויח
    דליה 01/12/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    10 0
    וזה לא רק העשירים, לא לשכוח את הפנסיונרים שחסכו פרוטה לפרוטה, ובזמן שרק לפני כעשור אפשר היה לחיות מרבית על תוכנית חסכון, כיום זה בלתי אפשרי והאפשרות לרכוש (או לא למכור) דירה שנייה אלא להשכירה, היא אופציה שעוזרת לפנסיונרים לגמור את החודש בכבוד.
    סגור
  • 5.
    משבר דיור
    י.ס 01/12/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
    6 1
    לדעתי האמת היא הפוכה, ככל שיותר אנשים קנו דירות להשקעה, כך הקבלנים בנו יותר. בדרך כלל הקבלן מתחיל לבנות רק לאחר שהוא מוכר מעל ל 50% מהדירות על הנייר. וכל דירה נוספת בשוק הדירות מורידה את הביקוש לקניה או להשכרה. לדעתי ההפך מהרצוי, הגזרות שהממשלה השיתה על קוני דירות להשקעה רק מורידה את התחלות הבניה וגורמת לעליית מחירים נוספת.
    סגור
  • אמת, הקבלנים בונים לפי דרישת השוק, ללא המשקיעים, היתה
    עמי 01/12/2013 14:36
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ירידה בבניה והיה מחסור אדיר בדירות לרכישה ולהשכרה. במצב היום יש שפע דירות גם לבניה וגם להשכרה. כול הכתבות המתוזמנות הללו הקוראות להסתה כנגד משקיעים, תושבי חול, חברי חבר ומי לא, רק באות לכסות על אזלת יד הממשלה בסיוע לרוכשי דירה ראשונה; לו הממשלה הייתה עושה צעד קטן אחד של תוספת נקודת זיכוי לכול רוכש דירה ראשונה ושתיים לזוג עד סוף המשכנתה, היה פה צעד אמיתי לסיוע, אבל זו ממשלה רעבה שרק רוצה הכנסות ולמה? תקראו מה הוצאות הבית בקסריה של הוד רוממותם ותבינו.
    סגור
  • 4.
    כמו להגיד העשירון העליון שתה הרבה אלכוהול מחירהארק עלה (ל"ת)
    אנונימי 01/12/2013 13:16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 3.
    אל תהפכו אותנו לאויב העם -כולם נהנו אז תתחילו לבנות (ל"ת)
    אנונימי 01/12/2013 13:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 2.
    בשורה טובה לשוכרים, אם התרחיש יתממש, השכר דירה ירד!!! (ל"ת)
    בן אהרון 01/12/2013 12:48
    הגב לתגובה זו
    5 4
    סגור
  • 1.
    מה זה משנה מי בעלי הדירה?
    כלכלן 01/12/2013 12:47
    הגב לתגובה זו
    15 1
    המחסור בשוק הוא בשירותי דיור, קורת גג. אפשר לגור או בשכירות או בבעלות. מי שגר בבעלות בעצם שוכר מעצמו שירותי דיור ונושא בעלויות מימון של המשכנתה. אם כל בעל דירה היה משכיר את דירתו ושוכר אחרת במקומה הוא היה הופך למשקיע וכל הדיירים במדינה היו שוכרים. מה זה היה משנה למחירי הדירות?
    סגור