רותי הרשקוביץ: "אבסורד שדייר המקבל 1.2 מיליון שקל בפינוי בינוי מתנגד"

כך אומרת האדריכלית ל-Bizportal. "יש יותר מדיי דמוקרטיה בתחום". באיזה עיר העסק דווקא זז?
 |  (30)
רותי הרשקוביץ, צילום: יח"צ
ישראל נמצאת במבוי סתום בתחום ההתחדשות העירונית – היתרונות של תוספת דירות מודרניות ובטוחות במרכז הערים ידועים לכולם, אך הבירוקרטיה המתישה, הדיירים סרבנים, אי הכדאיות הכלכלית ברוב חלקי הארץ וסתם חוסר האכפתיות של רשויות השלטון, מונעים מיוזמות מסוג זה לצאת לפועל. Bizportal שוחח עם האדריכלית ומתכננת הערים רותי הרשקוביץ, הפעילה במייזמי התחדשות עירונית בעיקר בגבעתיים, על הנושא.

תופעת הדייר הסרבן תוקעת פעמים רבות מקלות בגלגלים של ההתחדשות העירונית, איך פותרים את הבעיה?
"דיירים רבים מפחדים מפינוי בינוי וחושדים לא פעם שעובדים עליהם, לכן ברגע שהרשות המקומית מעורבת (כפי שקורה בגבעתיים) ויוזמת את הפרויקט - נוצר אמון רב יותר בקרב הדיירים. הדרך הנכונה לביצוע התהליך היא ביצוע מכרז על ידי הדיירים שמתארגנים ובוחרים בין מספר חברות, בליווי של אדריכל."

רותי הרשקוביץ; קרדיט: יח"צ
"אני באמת לא מבינה מדוע דיירים מסרבים. בפינוי בינוי בתל אביב למשל מקבלים מתנה של 40 מ"ר, זה כמו לתת 1.2 מיליון שקל, ואף יותר כי מדובר בבניין חדש עם מעלית וחניה. אני חושבת שהיום דיירים מתחילים להבין את הרווח ופחות מתנגדים. הבעיה היא שיש עודף דמוקרטיה בהתחדשות עירונית, צריך לדאוג להפחית את הרוב לביצוע תמ"א 38 ופינוי בינוי לרוב רגיל של 51% ולא של 75% ו-80% בהתאמה כפי שקורה כיום. לא ייתכן שהרוב יהיה שבוי על ידי מיעוט, צריך להגיע להידברות עם הדייר הסרבן."

במקום לפעול בצורה פרטנית בכל בניין או מספר חד ספרתי של בניינים, מדוע לא לוקחים מאסה של בניינים, לדוגמה במרכז פתח תקווה, ומחזקים אותם במקביל?
"בפרויקט שאני מבצעת כיום ברחוב ההסתדרות בגבעתיים העבודה נעשית בשלבים, 80-90 דירות בכל שלב ומספר יזמים מעורבים. פרויקט ערבי נחל בגבעתיים יכול היה להיות מוקם מזמן אם היו פועלים שם מספר יזמים. אחד הדברים שאפשרו לנו לבצע את החיזוק בהסתדרות הוא יחס של 3.4 קומות לקומה, כאשר ברחוב ערבי נחל היחס הוא 4.2 קומות לקומה. בתל אביב נרעשים מיחס של 3 קומות לקומה שהורסים, לכן פרויקטים לא זזים, העירייה מתחשבנת ונכנסת לכיס של היזם, אוי ואבוי אם הוא ירוויח."

ומה לגבי הפריפריה? באזורים הכי מועדים לרעידות אדמה אין כרגע כל פתרון
"בפריפריה המדינה חייבת לחזק בעצמה, ניוד זכויות ליזמים, כלומר חיזוק תמורת קרקעות באזורי הביקוש יהיו כל כך מסובכים, הערכות השווים יהיו מורכבות והתוכניות לא ייצאו לפועל כלל."

מהי הדרך הטובה ביותר לביצוע פינוי בינוי?
"לדעתי על ידי ביצוע של הדבר ההפוך - כלומר ביצוע של בינוי ואז פינוי. במילים אחרות, בניית הבניינים החדשים על קרקע עירונית, כגון קרקע של בית ספר או פארק. לאחר תום הבנייה יפנו להריסת השיכונים באותו האזור ודיירי השיכונים יעברו לבניינים שכבר נבנו. במקום השיכונים הורסים, יבנו את בתי הספר וכו'. זו הדרך האידאלית, כפי שמבצעת יהוד, העיר הכי יצירתית בתחום. אך בעייתיות רבה טמונה בריבוי הרשויות המקומיות בישראל - לדוגמה, בגבעתיים, היכן שנמצא שלט הכניסה לגבעתיים, על דרך השלום, רציתי לבצע בינוי פינוי באמצעות הקמת בניין במקום הגינה של השלט ולאחר מכן הקמת גינה חלופית במקום הבניינים הישנים, אך גיליתי שהשלט בכלל נמצא על קרקע של תל אביב ולא יכולתי להרשות לעצמי לבזבז 3 שנים בבירוקרטיה של החלפת שטחים בין הרשויות. זה כל כך טיפשי שלא מקימים רשות מקומית אחת בלבד בכל גוש דן."

הרשקוביץ מתייחסת לנושא עירוב השימושים כפתרון להתחדשות עירונית - "צריך לבצע הצרכה, כלומר עירוב של תעסוקה ומגורים. מדוע לא לקחת אזורי תעשייה נטושים, כמו חלק ניכר מאזור התעשייה של בני ברק מול קניון איילון, ולהעביר אליהם את תושבי שיכוני פרדס כ"ץ הסמוכה, ואז במקום השיכונים הישנים להקים שם שכונה חדשה? הבירוקרטיה בתחום הזה כל כך מתישה. כדאי מאוד שמשרד הפנים יתחיל לחייב רשויות מקומיות לחזק X בניינים בשנה, אחרת שום דבר לא יזוז, דיברנו מספיק כבר על הנושא. סנקציה מול רשויות שלא יעמדו בחיזוק, בצורה של קיצוץ בתקציבים המועברים היא פתרון, או לחילופין תגמול על עמידה ביעדים."

את מאמינה שהממשלה הנוכחית תצליח סוף כל סוף להצעיד קדימה את ההתחדשות העירונית?
"מאמינה שצריך לתת לשר הבינוי והשיכון אורי אריאל את הקרדיט, צריכה להיות פתיחות של הגופים המתכננים, הם חייבים לשמוע את מה שיש לאנשים לומר. חייבים לייעל משמעותית את הבירוקרטיה, תהליך של אישור תמ"א 38 יכול לארוך חצי שנה בלבד מהתחלת החתמת הדיירים ועד לקבלת היתר הבנייה, בתוכנית פינוי בינוי ניתן תוך שנה ליצור תב"ע כך שתוך גג שנתיים תוכנית תוכל לזכות להיתר בנייה. המחסור כל כך חמור והלחץ אדיר לטפל במחסור בדירות כך שגם בממשלה מבינים כעת שאין דרך אחרת מלבד התחדשות עירונית."

כתבות מעניינות נוספות:
דנוס: "מי שהקשיב לממשלה בעניין מחירי הדירות בשנתיים וחצי האחרונות הפסיד סכום עתק - 250 אלף שקלים"
שווה קניה? הבית הכי יקר בכרכור מוצע למכירה - צפו בתמונות

תגובות לכתבה(30):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    הדייר הוא חוצפן והיזם הוא איש נחמד וחייכן
    משה 11/11/2013 16:32
    הגב לתגובה זו
    6 17
    היזם הוא בסך הכל איש נחמד וחייכן שרוצה לעזור לדיירים מסכנים , הוא איננו חוצפן הוא בסך הכל רוצה לעבוד ולהתפרנס ולהרויח כמה שיותר מיליונים מכל קומבינה אפשרית בפרויקט של כמה דיירים חצופים , גם המאכר שבדרך שמארגן את הפרוייקט גם לו מפריעים כמה דיירים חצופים שלא רוצים להגדיל את דירתם , גם העורך דין הקבלן וכל שאר המתפרנסים צריכים לשכנע את החצופים שזה בסך הכל לטובתם
    סגור
  • מה אתה ילד קטן? נמד, לא נחמד, זה עסקים. היזם רוצה
    משה 12/11/2013 13:16
    הגב לתגובה זו
    14 2
    להרוויח הוא לא מתאמץ ומתרוצץ בשביל העיניים היפות שלך ואתה יושב על הספה בסלון ומקבל דירה חדשה עם תוספת חדר ממד, מעלית, מרפסת שמש, בניין משודרג, שכונה מתוכננת עם שירותים קהילתיים ובד"כ כמה שנותנים לא מספיק ומנסים לסחוט. הסחטנות הזו חייבת להפסק בחקיקה ממשלתית. מה לעשות, לא כול אחד מבין מה טוב.
    סגור
  • 10.
    הפתרון רב תכליתי לת"א - פינוי בינוי בשכונת התקווה
    אהוד 11/11/2013 13:26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ביצוע פינוי בינוי בשכונת התקווה יכול לפתור כמה בעיות במקביל: א.מניעת סכנת התמוטטות השכונה - חידוש השכונה שבנויה בסטנדרטים ירודים ביותר מתחייב לפני כל שיקול אחר שום בנין לא יעמוד ברעידת אדמה בינונית שלא לדבר רעידה חזקה. ב. פתרונות דיור לת"א - השכונה ברובה בתים בני 1 עד 3 קומות כך שניתן על השטח שלה לישב לפחות עוד 10000 משפחות ע"י בניה לגובה של 5 - 6 קומות ג. שינוי תדמית הדרום - ע"י בניה חדשה ואוכלוסיה חדשה שתגיע תשתנה כל התדמית של דרום ת"א ד. רישום אדמות השכונה - במקביל לתת פתרון לרישום מסודר של אדמות השכונה.
    סגור
  • 9.
    דייר סרבן
    אפרים 11/11/2013 09:24
    הגב לתגובה זו
    17 0
    מדוע צריך לקחת שנתיים כדי שהוועדות ישאשרו לא מספיק שישה חודשים בכל מקרה אין מומחים בוועדות אלאה חברי מועצה דייר סרבן זה דייר חמדן נקודה אקסיומה סימן קריאה!!!
    סגור
  • 8.
    במקום להבין שהבירוקרטיה ה"ציבורית" הנרפית והטפילית
    מרקו פולו 10/11/2013 19:34
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אשמה בכל המתרחש מאשימים כרגיל את האזרח הפרטי החופשי
    סגור
  • אני לא בטוח במקרה הזה. אני מכיר פרוייקט כזה שנפל כי
    אבי 10/11/2013 23:59
    הגב לתגובה זו
    15 1
    פחות מ-40% מהדיירים חתמו. יש אנשים שצריך להכניס להם שכל עם פטיש ולא עם הסברים הגיוניים.
    סגור
  • 7.
    מחריד. חסרת כל הבנה ועם מערכת ערכים מזויפת
    יופיטר 10/11/2013 19:32
    הגב לתגובה זו
    11 19
    לא מבינה את המהות של זכות האדם על קניינו. אי אפשר לכפות על אף אדם כיצד ומה לעשות עם רכושו. היומרנות של הגברת להבין יותר טוב מהשני מה שטוב לרכושו הוא. גב' הרשקוביץ או ברקוביץ, באמת לא משנה, כל אדם זכאי לעשות ברכושו הוא כרצונו, והוא היחיד המבין מה טוב לו ומה טוב לרכושו. והמשכורת שאת מקבלת מהבירוקרטיה הממשלתית היא משכורת טפילית הנלקחת מהכסף שנעשק מאותם אנשים שעכשיו את מתכוונת לכפות עליהם מה לעשות. המורשת הבולשביקית ממשיכה להרוס את העולם החופשי ואת חירות האדם. בקרו באתר קו ישר
    סגור
  • הלללווו את לא חיה לבד . . . יש עוד שכנים פה!!
    ונוס 14/11/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מה קשור בולשביזם? היית פעם ברעידת אדמה? אני חוויתי - מפחיד ברמות! כל המרכז בנוי על קרקע חולית ומועד לאסון. אם את גרה בבית בודד שיערב לך, אחרת השכנים שלך לא בני ערובה של הגחמות האישיות שלך . . .את חסרת ההבנה כאן
    סגור
  • לי נראה שאתה זה שלא מבין. הרכוש שלך הוא חלק מרכוש משותף
    אבי 11/11/2013 00:01
    הגב לתגובה זו
    22 5
    ואינך יכול לעשות בו מה שבא לך כמו שלא תקיים מסיבת סמים פרועה בו באמצע הלילה רק כי הוא רכושך. כנ"ל לגבי בניין שמהווה חלק תכנון סביבתי, ומה לעשות שיש עוד כמוך שמילא שלא מבינים מה טוב להם,, אלא גם מפריעים לאחרים, וחובה לתבוע אתכם.
    סגור
  • 6.
    ובקיצור, יש פה אנשים שמקבלים זכיה בפיס וזורקים אותה לפח
    אייל 10/11/2013 19:11
    הגב לתגובה זו
    26 2
    אגב בצעירותי הסתובב בראשל"צ סיפור אמיתי על סנדלר בדמי מפתח שיזם רצה לבנות סופרמרקט גדול בשטח לידו והציע לו סכום חביב, הסנדלר סירב והתמקח, הקבלן חזר עם הצעה גבוהה יותר והסנדלר שוב סירב וכל כמה פעמים עד שהקבלן לא חזר יותר. הוא הוציא רשיון לבניה כמעט מסביב לסנדלריה והשאיר מעבר צר להולכי רגל. כשבנה, הסנדלריה הייתה כבר גמורה, אף אחד לא רצה להדחק לשביל הצר והחשוך והסנדלר נטש את המבנה בחוסר כול ואז צירפו את הבמנה למתחם ובעל הבית הודה לקבלן על זכיה כפולה, גם נפטר מדייר עלוקה וגם הרוויח כסף. תזהר שמרוב התנפחותך להיות שותף ליזמות לא תשאר סנדלר ברחובותעזוב מרצונך בלית ברירה. אפשר לבנות גם בלעדיך ויהיה לך הרבה יותר קשה.
    סגור
  • טען עוד
  • 5.
    שתפי את הדיירים ברווחי היזם ופתאום כולם יהיו בעדך
    יוסף 10/11/2013 17:06
    הגב לתגובה זו
    8 18
    אין שקיפות לגבי הרווח היזמי והרווח הקבלני ולכן הדיירים חשדנים בצדק , למה שמישהו אחר פרט לבעלי הנכס יגזור קופון שמן מאוד , בעלי הנכס צריכים להשתתף ברווחים , בכל זאת גם הדיירים לוקחים סיכון באם היזם ואו הקבלן פושט רגל !
    סגור
  • בשביל זה עושים בינוי פינוי, ואז אתה עובר ישר לדירה
    אבי 11/11/2013 00:04
    הגב לתגובה זו
    18 4
    מוכנה עוד לפני שהורסים את דירתך. בנושא ריווחי היזם זה לא עיניינך, אינך שותף לרווחים או להפסדים, אתה מקבל דירה חדשה במתנה וזה הרבה מאד.
    סגור
  • תגובה לאבי
    משה2323 11/11/2013 08:01
    הגב לתגובה זו
    4 16
    אתה מאד פעיל בתגובות שלך אבי..מעניין..כי לא נראה שיש לך הבנה מרובה בתחום הפינוי בינוי...מה שמשאיר רק סיבה אחת לתגובות שלך...
    סגור
  • למשה, מה הבעיה בדיוק? לא נותנים לך פנטהאוס תמורת החירבה
    אבי 11/11/2013 12:58
    הגב לתגובה זו
    16 1
    המתפוררת על הגג? לא מחשיבים את חריגות הבניה שהעיריה והשכנים לא אישרו? חבל, היית יכול לפתור הרבה בעיות בחיים אם לא היית חזיר, אבל מה לעשות? הסוף יהיה שיכריחו אותך לקבל מה שנשאר ועוד פחות ממה שאתה יכול לקבל היום. ראה הוזהרת.
    סגור
  • אתה רוצה להיות יזם? תריץ את הפרוייקט, ואם לא, תגיד תודה
    אייל 10/11/2013 19:01
    הגב לתגובה זו
    17 1
    על הדירה החדשה שאתה מקבל. פתאום כול פוץ רוצה להיות שותף!
    סגור
  • 4.
    600 בניינים תקועים ברמת גן
    עובד אדמתו 10/11/2013 16:45
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כי הועדה המחוזית קבעה שהם פוטנציאל ל"שימור". יד ימין לא יודעת מיד שמאל, 90% מר"ג תתמוטט עם רעידת האדמה הראשונה. המדינה צריכה לחוקק חוקים אגרסיווים לפינו בינוי מואץ...
    סגור
  • 3.
    דיירים סרבנים צריך לעצור לשלוש שנים בנגב
    קבלן 10/11/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אפשר גם לשלוח אותם לעבודות כפיה בבנית התנחלויות ושמירה עליהן.
    סגור
  • או לקולאגים בסיביר לשם חינוך מחדש (ל"ת)
    יופיטר 10/11/2013 19:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • אם אתה כותב שטויות, לפחות תלמד לכתוב אותן נכון-גולאגים! (ל"ת)
    מישה 13/11/2013 20:36
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • לא צריך להסחף לדרמות פתטיות כאלו, מספיק להפעיל את החוק
    אבי 11/11/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    15 2
    ויש מספיק מה להפעיל החל ממחלקת פיקוח וכלה במחלקת הנדסה, ואז גם ישלמו , מה שלא נדרש מהם כעת.
    סגור
  • 2.
    לכי לרמת גן , יש שם פוטנציאל אדיר!!!!!
    מתווך 10/11/2013 16:00
    הגב לתגובה זו
    6 3
    רמת גן זו העיר עם הכי הרבה פוטנציאל בארץ, הן בגלל המיקום הן בגלל האוכלוסייה והן בגלל שאר היתרונות של העיר כגון חינוך מעולה, מקומות עבודה, פארקים ירוקים , הבעיה שהעירייה לא משחררת פרויקטים של תמ"א 38 כפי שהיה בזמנו של צבי בר, נותנים לקומץ צעירים -הירוקים - להגיש ערר בבית המשפט למניעת תמ"א 38 עקב "צפיפות" וכך הורסים לתושבים הותיקים את איכות החיים, צריך להעיף את ההתנגדויות ולהאיץ את התמ"א 38 כמה שיותר מהר, חבל עיר מעולה.
    סגור
  • אתה מדבר על תמא 38/1,שזה באמת תוספת עומס מסוכנת ושלילית
    מישה 13/11/2013 20:39
    הגב לתגובה זו
    8 0
    מכול הבחינות הציבוריות. אבל יש תמא 38/2 שזה פינוי בינוי, או בינוי פינוי, וזו התקווה האמיתית של כול עיר במרכז להצלת המרכז המתפורר שמהווה מוקד ריקבון ופשע. תכנון שכונתי מחודש עם פארקים ושירותים קהילתיים ומרחק מתאים בין בניין לבניין, זו התשובה העירונית למחסור בדיור ותכנון עירוני נכון.
    סגור
  • כולם בורחיןם מרמת גן שמסתמנ כבר היום כסלמס הבא. (ל"ת)
    אייל 10/11/2013 19:02
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 1.
    צודקת. ויש מספר דרכים לטיפול בדיירים סרבנים, למשל קביעת
    אייל 10/11/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    23 4
    מפתח אחיד של תוספת חדר ממד והדיירים מקבלים חניה, מרפסת שמש, מעלית ובנין חדיש בשכונה חדישה ומתוכננת. יש באמת להצמיד ליווי מהעיריה להבהרת הנושא והפגת חששות ובנוסף לקבוע לו"ז להצטרפות. דייר שיצטרף במועד מאוחר יותר ישלם "קנס" בהתאם לתקופת ההצטרפות. בכול מקרה 51% מספיק להתחיל תהליך ובמידה ואין אפילו את זה חובת הרשות לדרוש מהדיירים שיפוץ ושיקום הבתים המשותפים, עם קנסות ואפילו הכרזה על הבנין כמבנה מסוכן. אפשר להתחיל בבתים המסכים לתהליך ומשיראו השאר שהם ישארו בצל המגדלים מסביבם, כבר יבקשו מעצמם להצטרף. אין ברירה, חייבים מקל וגזר למי שלא מבין. יש אנשים שפשוט אומרים תמיד לא ופוחדים מכול שינוי ואין להכנע לריפיון הידיים. בנוסף יש אפשרות ששאר הדיירים יתבעו אותם בבית משפט על ירידת ערך, הזנחה וסיכון מגורים ונזקים של בנין ישן.
    סגור
  • קל לך להגיד ממרום מושבך חסר הכל
    פרשן 10/11/2013 16:15
    הגב לתגובה זו
    3 21
    אבל מישהו שעבד קשה וחסך וקנה לעצמו פנטהאוז בקומה רביעית ועכשיו אתה מציע לו "מפתח אחיד" והשווי של הדירה שלו יהיה כמו שווי של דירה בקומה ראשונה יבעט אותך מכל המדרגות, יתבע וגם יזכה ובצדק! כדי לסבר את האוזן, אף קבלן/יזם לא יוותר על מכירת הפנטהאוז לדיירים חדשים, כי הרווחים הגדולים הם בדירות הפרמיום.
    סגור
  • איזה פנטהאוס בראש שלך? קומה רביעית בלי עמודים שקנית
    אייל 10/11/2013 19:03
    הגב לתגובה זו
    17 3
    יותר בזול מקונה ראשונה הופכת לפנטהאוס?, תקבל דירה בקומה רביעית ותגיד תודה.
    סגור
  • "פנטהואז" בקומה רביעית בשיכון רכבת בלי מעלית..
    אנונימי 10/11/2013 17:43
    הגב לתגובה זו
    17 1
    על מי אתה עובד? המחיר של דירה כזאת, על הרטיבות, הבידוד המעפן וללא מעלית, נמוך בהרבה מאותה דירה קומה ראשונה..
    סגור
  • לפרשן מי שגר בבניין עם פנטהוז לא צריך שיפוץ לבניין אני
    כלכלן 10/11/2013 17:38
    הגב לתגובה זו
    19 1
    לא מכיר פנטהוז בקומה 15 עם מעלית שרוצים לעשות פינוי בינוי
    סגור
  • הפרשנן התבלבל, לרטיבות והפרשי חום וקור שהוא משלם בחשמל
    אייל 10/11/2013 19:06
    הגב לתגובה זו
    17 1
    הוא קורא פנטהאוס ורוצה אחד בקומה ה-22. בכאלו בדיוק צריכה לטפל המערכת המשפטית בקנסות והתראות. יש כאלו שהגיוניים ורואים מייד שבמקום דירה מתפוררת בסך 500-6--אלף ש"ח הם הולכים לקבל דירה ששווה קרוב לשני מליון ויש כאלו שמתבלבלים לגמרי וחושבים שתפסו את אלוהים בביצים וצריך להראות להם מי ומה הם בדיוק.
    סגור
  • אני חושב שהפרשן בכלל תימני, וקומה 5 בלי מעלית ובלי כלום
    שאול 11/11/2013 13:02
    הגב לתגובה זו
    16 0
    מרגיש לו כמו פנטהאוס, למיזוג הוא פותח את דלת המקרר ולחימום את דלת התנור. למעלית הוא קושר דלי בחבל לקניות.
    סגור