חוזרים לגדר? לפי האוצר, צניחה של 22% במכירת דירות באוגוסט - מנתונים ראשוניים - ירידה נוספת בספטמבר

קריסה ברכישות מצד זוגות צעירים, 50% מהמשקיעים בב"ש מכרו את הנכס תוך פחות מ-3 שנים. היכן נרשמה 57% צניחה במכירות?
 |  (23)
נדל"ן
האם שוק הנדל"ן מתחיל להראות סימני רגיעה? הסקירה החודשית של מצב המשק של משרד האוצר 'אורות אדומים' מראה שבחודש אוגוסט נרשמה ירידה חדה של 22% במספר העסקאות בהשוואה לחודש הקודם. בהשוואה לאוגוסט אשתקד נרשמה ירידה של 15%. יש לציין כי בארבעת החודשים האחרונים נרשמת תנודתיות גבוהה במספר העסקאות.

הירידה החדה במספר העסקאות הקיפה את כל האזורים, למעט באר-שבע, בה נרשמה עלייה מתונה. את הירידה במספר העסקאות הוביל אזור ירושלים, עם ירידה של 57% בהשוואה לחודש הקודם (וירידה של 22% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד). ירידה זו בולטת במיוחד ברכישת דירות יד שנייה, לאחר רמת השיא שנרשמה באזור זה בחודש הקודם. סביר להניח כי העובדה לפיה בסוף חודש יולי פג תוקף הזכאות לקבלת "מענק ירושלים" לרוכשי דירה ראשונה הרוכשים דירה יד שניה בעיר, תרמה הן לגידול החד בעסקאות בחודש יולי והן לירידה החדה בחודש אוגוסט. בהקשר זה יש לציין כי משקל דירות יד שנייה שרכשו זוגות צעירים באזור ירושלים בחודש אוגוסט (מסך הדירות שנרכשו על ידם בחודש זה) ירד לשיעור של 43% בלבד, לעומת שיעור של 80% שנרשם בחודש יולי.

ירידה של 75% ברכישות מצד צעירים בירושלים
את הירידה במספר העסקאות באוגוסט הובילו הזוגות הצעירים, עם ירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם. גם בפילוח זה בולט אזור ירושלים, עם ירידה של 75% במספר העסקאות (על רקע סיומו של "מענק ירושלים". האזור היחידי בו נרשם גידול ברכישות הזוגות הצעירים באוגוסט הינו אזור באר-שבע (עלייה של 17%). נציין כי לפי נתוני משרד השיכון, ברבעון השני שילמו רוכשי דירה ראשונה 16% פחות בהשוואה לרבעון הראשון של השנה .

רכישת דירות על ידי משקיעים ירדה בשיעור של 20% בחודש אוגוסט. משקל המשקיעים בסך העסקאות עלה ב 1%, בעיקר על רקע גידול במשקל המשקיעים באזור חיפה. הירידה ברכישות המשקיעים בולטת במיוחד באזורים המאופיינים ברמות מחירים גבוהות (ירידה של 36% בת"א ובאזור השרון). מנגד באזורי חיפה והצפון נרשמה ירידה מתונה, כאשר באזור טבריה אף נרשם גידול של 7%.
סה"כ עסקאות; מקור - משרד האוצר
סה"כ עסקאות; מקור - משרד האוצר

ירידה במכירות מצד משקיעים
מכירת דירות על ידי משקיעים רשמה ירידה של 25% בחודש אוגוסט, בדומה לשיעור הירידה בסך העסקאות בדירות יד שניה. ירידה חדה של 64% נרשמה במכירות המשקיעים באזור ירושלים. ניתן להניח כי ירידה זו הושפעה אף היא מסיומו של מתן "מענק ירושלים" לרוכשי דירה יד שניה בעיר, שכן שיעור גבוה מהדירות שמכרו משקיעים בירושלים בחודשים האחרונים, נרכשו ע"י מי שהיו לקבלת המענק (65% מהדירות שמכרו משקיעים באזור ירושלים בחודש יולי, נרכשו ע"י זוגות צעירים. בחודש אוגוסט ירד משקל זה ל-18% בלבד).

בפילוח תקופת ההחזקה בנכס בולט גידול בשכיחות המשקיעים המחזיקים בנכס לא יותר מ- 3 שנים, מקרב סך המשקיעים שמכרו את דירתם בחודש אוגוסט. הדבר בולט בפרט באזור באר שבע - מחצית מהמשקיעים באזור זה, אשר מכרו את דירתם בחודש אוגוסט, החזיקו בנכס לא יותר משלוש שנים, גידול של 10 נקודות אחוז לעומת המחצית הראשונה של השנה. ניתן להניח כי תרמה לכך העובדה לפיה החל מינואר 2014 תחול חבות במס שבח בעת מכירת דירה ע"י מי שבבעלותו יותר מדירה אחת. נתונים ראשוניים לחודש ספטמבר מצביעים על ירידה נוספת במספר העסקאות.

כתבות מעניינות נוספות:
יחימוביץ': "הנתון שפורסם השבוע על מחיר הדירות - מחריד, ולפיד - הוא מקים חברה בעניין - בשביל ג'וב למקורב"
דירת 2.5 חד' ב-1.6 מיליון שקל - צפו במתחם מגורים חדש ביפו

תגובות לכתבה(23):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 16.
    תגידו "שלום" - מיתון כבר כאן...
    צעיר ירושלמי 13/10/2013 17:39
    הגב לתגובה זו
    9 3
    כבר לא מחפש לקנות דירה, אלא לעזוב לארה"ב.
    סגור
  • 15.
    גם לכם זה מרגיש שהבועה בדרך להתפוצצות.?!
    איציק ר 13/10/2013 15:58
    הגב לתגובה זו
    9 2
    זה לא קורה ביום אחד...ידיעות שליליות על הנדל"ן יזרמו, רוב הציבור יראה את התמונה ואז אנשים יגיבו בהתאם. הירידות יהיו כואבות. בתי יוקרה מתקשים למכור כבר זמן רב.
    סגור
  • תמשיך לשבת על הגדר
    עמית 13/10/2013 18:50
    הגב לתגובה זו
    2 5
    ובעוד שנה תגלה ששוב המחיר עלה.
    סגור
  • לא. אמרו את זה גם לפני שנתיים, שלוש, ארבע ... שנים
    יוני 13/10/2013 16:49
    הגב לתגובה זו
    3 2
    תשובה- אף אחד לא יודע !!!!! לא להשלות ולא להתאכזב......
    סגור
  • צודק
    חזי 14/10/2013 10:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמרו את זה אבל זמן המחזור של 7 שנים כבר הגיע. 2003 נדלן ברצפה 2007 כנ"ל 2014 כבר כאן
    סגור
  • 14.
    קונקטקס לנתונים
    אני 13/10/2013 15:21
    הגב לתגובה זו
    2 6
    אוגוסט וספטמבר היו רעים בכל המגזרים במשק בגלל החופשים והחגים הצמודים. לצערי, אני לא חושב שהנתונים הללו מצביעים על מגמה.
    סגור
  • 13.
    מחירי הנדלן נמצאים בקריסה - כנסו
    התמוטטות מחירים 1/9 13/10/2013 14:53
    הגב לתגובה זו
    12 2
    ב- 1/9 נכנסו המגבלות החדשות של בנק ישראל בנושא המשכנתאות. מגבלות אלו, יחד עם המגבלות הקודמות, חוסמות למעשה את גובה המשכנתאות שיכולים לקחת מהבנקים זוגות צעירים ומשקיעים. מנתונים שיש גובה המשכנתא החל מה 1/9 של זוגות צעירים ומשקיעים יעמוד על כ- 400 אלף ש"ח. בתוספת להון עצמי, הם יוכלו לרכוש דירה של עד 700 אלף ש"ח. זה כל הסיפור. הבועה התפוצצה ב 1/9. מי שעדיין לא משוכנע שימתין לנתוני המכירות של ספטמבר ואוקטובר. מחירי הדירות ושוק הנדלו בכללותו נמצאים על ציר אחד ברור ומהיר של ירידה. אל תגידו לא ידעתי. חפשו גם בועת נדלן.
    סגור
  • 12.
    שטויות ,בישראל המחיר תמיד עולה
    קבלן שתקוע עם מלאי 13/10/2013 14:41
    הגב לתגובה זו
    2 3
    קבלן שתקוע עם מלאידירה בירוחם במיליון שקל, יקנה אותה בעוד חודש בשני מיליון..
    סגור
  • תכונן לפשיטת רגל (ל"ת)
    קבלן קקא מייקא 13/10/2013 16:55
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 11.
    הממשלה מודאגת
    אבי 13/10/2013 14:33
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ה ממשלה והאוצר מודאגים בגלל איך ימשיכו לגנוב כסף 400000על כ דירה שהם מוכרים
    סגור
  • טען עוד
  • 10.
    מבול של נתונים חלקם סותרים..כמו לפני חודש לא הבנתי כלום (ל"ת)
    א.מ 13/10/2013 13:36
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 9.
    בקיצור: בניכוי ירושלים, שום דבר לא השתנה
    יוסי 13/10/2013 13:32
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה הלהט של הציבור לבועה. בועה תפגע בכולם
    סגור
  • 8.
    כשהמחירים ירדו, הריבית תעלה...
    יוני 13/10/2013 13:28
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ההחזר החוזי בחישוב האינפלציה לא משמעותי כפי שנראה...
    סגור
  • 7.
    הכיוון של הגרף די ברור..חורף קר הולך להגיע...
    מתווך 13/10/2013 13:18
    הגב לתגובה זו
    6 1
    בשטח, מי שלא מוריד מחירים לא מוכר.
    סגור
  • חורף קר רק למי שאין דירה. מי שלא חייב לא מתפשר על המחיר (ל"ת)
    חופי 13/10/2013 18:11
    הגב לתגובה זו
    0 3
    סגור
  • למה קר ?
    חזי 14/10/2013 10:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    שוכרים דירה ישנים בשקט בעל הבית מתקן הכל . ממש ליסינג. הכל רגוע , כדור השלג החל להתגלגל ורק הממונפים מלאים במחשבות אל תוך הלילה...
    סגור
  • 6.
    תיכף בובליל שולח את אוהד דנוס למתקפת נגד על הנתונים
    אחד מבפנים 13/10/2013 12:57
    הגב לתגובה זו
    21 0
    ראו הוזהרתם!
    סגור
  • 5.
    " אני מאשים " את BB וממשלתו בפשע הדיור בישראל.....
    יוסי 13/10/2013 12:47
    הגב לתגובה זו
    25 1
    כל נבחרי העם בכנסת ובממשלה אשמים אישית בפשע הדיור בישראל. הנגב והגליל משוועים לבניה, מיליוני דונמים מגדרה ודרומה, מרחבים ללא גבול עומדים שוממים, ונבחרי העם שותקים. מה הבעיה להציף באדמות לבניה של מאות ישובים קטנים. בינתיים הבדואים שודדים את האדמות באין מפריע, סעו דרומה מבית קמה/באר שבע לכיוון ערד ודימונה ותראו בעיניכם את גזל האדמות הגדול. כל נבחר ציבור ידע שהוא אישית אשם בפשע הדיור, וחייב לקום ולעשות מעשה.
    סגור
  • בצפון המצב לא הרבה יותר טוב. (ל"ת)
    א.מ 13/10/2013 13:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 4.
    תרגעו
    אי 13/10/2013 12:36
    הגב לתגובה זו
    4 8
    אחרי שכולם רצו לקנות לפני הגזירות ברור שתבוא ירידה במכירות אבל לצערי לא במחירים
    סגור
  • 3.
    השוק מזכיר את תקופת האינתפדה הכל מת ומי שעיניו בראשו
    בדבכט 13/10/2013 12:36
    הגב לתגובה זו
    9 2
    שילך לטאבו תל אביב בקרית הממשלה ויראה שיממון
    סגור
  • 2.
    והאם זה משפיע על המחירים? (ל"ת)
    רש 13/10/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 1.
    לא להישבר ולהוריד מחירים