תרחיש אימה של בנק ישראל: "עלייה באבטלה ובריבית תוביל לצניחה במחירי הדירות - ואז בנקים ייכנסו לקשיים"

מחקר חדש: בנק ישראל מסמן תרחישים למשבר משכנתאות ענק בארץ."המצב בישראל יותר מסוכן מבארה"ב ואירופה" - צפו בגרפים
 |  (59)
בועת נדל"ן, צילום: Getty images Israel
מביע דאגה חמורה מהזינוק במחירי הדירות בשנים האחרונות ופרסם היום (א') מחקר המסמן שני תרחישים לשוק המשכנתאות. מנתוני הבנק עולה שבין השנים 2008-2012 עלה מחירה של דירה ממוצעת בכ-54% בעוד שההכנסה הממוצעת של משקי הבית עלתה בכ-20% בלבד. נזכיר כי בחודש שעבר הטיל בנק ישראל הגבלה נוספת על הלווים כאשר הפעם הגביל את ההחזר החודשי לעד 50% מהשכר . תוך כך, בחודשים יולי ואוגוסט המשיך עם ישראל ליטול משכנתאות ליטול משכנתאות בהיקפי שיא של כ-10 מיליארד שקל .

"בשל העלייה החדה בסכומי המשכנתאות בשנים האחרונות, ההחזר החודשי הממוצע של נוטלי המשכנתאות החדשות עלה בקצב גבוה יותר מקצב הגידול של ההכנסה הממוצעת של משקי הבית, זאת למרות שהריבית על המשכנתאות ירדה בחדות בשנים האחרונות, והלווים החדשים נטלו משכנתאות עם תקופות פירעון ארוכות יותר מבעבר", אומרים ד"ר גולן בניטה וד"ר זיו נאור מחטיבת המחקר של בנק ישראל.

"שיא במספר המשכנתאות בסיכון גבוה"
"התפתחות זו הביאה לעלייה ניכרת ברמת הסיכון של הלווים בתיק האשראי לדיור של הבנקים, שהתבטאה בעלייה חדה הן בשיעור ההחזר הממוצע של נוטלי המשכנתאות, העומד כיום על רמה גבוהה בהשוואה בין-לאומית, והן במשקל המשכנתאות בסיכון גבוה (עם שיעורי החזר הגבוהים מ-40%), העומד כיום על שיעור שיא בהשוואה היסטורית. ראוי לציין כי טרם עליית מחירי הדירות סיכון הלווים בישראל היה ברמה סבירה הדומה לרמה הממוצעת בעולם."
ההכנסה הממוצעת של משקי הבית וההחזר החודשי הממוצע בעת נטילת המשכנתא; מקור: בנק ישראל
ההכנסה הממוצעת של משקי הבית וההחזר החודשי הממוצע בעת נטילת המשכנתא; מקור: בנק ישראל

ממצאי המחקר מראים כי בנוסף להתפתחות ההיסטורית של התפלגות שיעור ההחזר החוקרים אומדים את ההתפתחות הצפויה במספר תרחישים. בתרחיש הראשון החוקרים מניחים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנה הראשונה בקצב הדומה לקצב עלייתם בשנתיים האחרונות, ולאחר מכן יתפתחו בהתאם לאינפלציה הצפויה; ההכנסה הממוצעת של משקי הבית תגדל בהתאם לקצב גידולה הממוצע בשנים האחרונות, והריבית והאינפלציה יתפתחו בהתאם לציפיות הנגזרות מנתוני השוק.

הסכנה שבריבית המשתנה
עוד מראים ממצאי המחקר כי בתרחיש זה סיכון הלווים בשוק המשכנתאות צפוי להמשיך ולעלות בשנים הקרובות הן בשל המשך העלייה במחירי הדירות שתשפיע על שיעור ההחזר של הרוכשים החדשים, והן בשל העלייה הצפויה בריבית, שתגדיל את ההחזר החודשי על המשכנתאות שנלקחו בעבר בריבית משתנה. שיעורן של משכנתאות אלו בזרם המשכנתאות החדשות עלה בחדות בין השנים 2009-2011 והגיע לשיעור שיא של כ-80% ערב הטלת המגבלה של המפקח על הבנקים על שיעור המשכנתאות בריבית משתנה. כתוצאה מכך, שיעור ההחזר הממוצע של נוטלי המשכנתאות ביתרת האשראי לדיור של הבנקים רגיש מאוד לשינויים בריבית.

ראו גם - קוזניצקי מזהיר: "מחול השדים הזה בנדל"ן יתפוצץ לכולנו בפרצוף כמו בסאב פריים - זה יוביל את המדינה לאסון"

בנוסף לתרחיש של המשך העלייה במחירי הדירות החוקרים אומדים את התפתחות ההתפלגות של שיעור ההחזר מההכנסה בשני תרחישי קיצון, המתבססים על המשבר שפקד את המשק בשנים 2002-2003: עלייה חדה בשיעור הריבית ומיתון בפעילות הריאלית במשק, שתתבטא בירידה ברמת השכר תוך עלייה בשיעור האבטלה. החוקרים מניחים כי מחירי הדירות יגיבו לשינויים בגובה הריבית וברמת האבטלה בהתאם לגמישויות שנמצאו במחקרים קודמים.
השוואה בין-לאומית של שיעור ההחזר הממוצע בגין משכנתאות ושל יחס חוב משקי הבית לתוצר; מקור: בנק ישראל
השוואה בין-לאומית של שיעור ההחזר הממוצע בגין משכנתאות ושל יחס חוב משקי הבית לתוצר; מקור: בנק ישראל


"עלייה באבטלה הינה אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לחדלות הפירעון"
ממצאי המחקר מראים כי בשני התרחישים סיכון הלווים צפוי לעלות בחדות, ועלול להביא לעלייה ניכרת בשיעור חדלות הפירעון, כפי שהתרחש במדינות שחוו משבר בשוק המשכנתאות. הממצאים מלמדים כי ההשפעה של מיתון בפעילות הריאלית על סיכון הלווים היא משמעותית יותר מההשפעה של עלייה חדה בריבית. יתר על כן, תרחיש זה טומן בחובו סיכון גבוה יותר משום שעלייה באבטלה הינה אחד מגורמי הסיכון המרכזיים לחדלות הפירעון, ובפרט עבור לווים עם שיעורי החזר גבוהים, כפי שנמצא במחקרים רבים בעולם."

ד"ר בניטה וד"ר נאור מדגישים במחקרם כי כתוצאה מהעלייה החדה במחירי הדירות בשנים האחרונות, הפסד האשראי הפוטנציאלי של הבנקים בתרחיש של חדלות פירעון ירד משמעותית, עבור משכנתאות שניטלו קודם לעליית המחירים, או בשלבים מוקדמים שלה. "אולם, יתכן כי בתרחיש של עליה חדה בשיעור חדלות הפירעון תוך ירידה במחירי הדירות (כפי שצפוי בתרחישי הקיצון), הבנקים יתקשו לממש כמות גדולה יחסית של נכסים. התפתחות זו עלולה להביא לירידה חדה נוספת במחירי הדירות ולהחמיר את הפסדי האשראי של הבנקים, כפי שהתרחש במשברים פיננסיים במדינות אחרות. הוראות המפקח על הבנקים שפורסמו באוגוסט המגבילים את שיעור ההחזר מההכנסה, את משך תקופת הפירעון, ואת שיעור המשכנתאות בריבית משתנה פועלות לצמצום סיכונים אלו."

"עלייה חדה בשיעור ההחזר מהווה איתות למשבר בנקאות מערכתי"
לפי המחקר, מחקרים אמפיריים מהעולם מראים כי כאשר שיעור ההחזר מההכנסה של הלווים גבוה מרף מסוים ההסתברות לחדלות פירעון גדלה באופן ניכר. זאת ועוד, מחקרים שבחנו את הקשר בין משברים פיננסיים ושיעור ההחזר מההכנסה מצאו כי עלייה חדה בשיעור ההחזר מהווה איתות למשבר בנקאות מערכתי, וככל שהעלייה בשיעור ההחזר חדה יותר, המשבר שבא לאחריה הוא עמוק יותר. לפיכך, מהיבטים מקרו-יציבותיים, קיימת חשיבות רבה במעקב אחר ההתפתחות של התפלגות שיעורי ההחזר של הלווים ביתרת האשראי לדיור של הבנקים, ובפרט לאור הגידול החד של היתרה בחמש השנים האחרונות.
משקל המשכנתאות עם שיעורי החזר גבוהים מ-40% ביתרת האשראי לדיור  בתרחישי קיצון ; מקור: בנק ישראל
משקל המשכנתאות עם שיעורי החזר גבוהים מ-40% ביתרת האשראי לדיור בתרחישי קיצון ; מקור: בנק ישראל


כתבות מעניינות נוספות:
כל מ"ר שווה זהב: בכמה נמכרה "דירת" 16 מ"ר ליד נמל תל אביב?
"מחירי הדיור בישראל זינקו ב-75% מאז 2008 והגיעו לרמה בעייתית"
תגובות לכתבה(59):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 43.
    הכנתיי בית מקופסת קרטון של מקרר
    מובטל 29/09/2013 22:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני הולך להתנחל ברחוב אצל דוקטור לשם כבוד יאיר לפיד ללא מיסי ארוננה וללא משכנתא . חינם
    סגור
  • 42.
    כתבה פלצנית פסדו-איטלקטואלית כי
    משה ראשל"צ 21/09/2013 21:32
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנק ישראל דואג לעובדים שלו שיהיה על לחקור בועת אויר או בועת הנדלן שלא קיימת בארץ אין דין ארץ ישראל כמו ארהב שם מישהו מוצא עבודה לאלסקה מוכר דירה ועף לאלסקה כאן בארץ המנטליות שונה אנשים ישכירו מזבלה בשנקין רק להיות במרכז הגיפה(תא)
    סגור
  • 41.
    זה בגלל תופעת העדר של עם ישראל.. (ל"ת)
    רוני 17/09/2013 08:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 40.
    כמה שיגדילו את המשכנתא ככה יעלו מחירי הדיור (ל"ת)
    קשר ישיר 16/09/2013 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 39.
    לקבלנים החמדנים ,הנצלנים יש חלק אדיר בבועה ,מתנהגים כקר (ל"ת)
    מחוסר דיור 15/09/2013 19:30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 38.
    רוצים שהמחירים ירדו? תפסיקו לקנות! (ל"ת)
    אלי 15/09/2013 17:47
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • 37.
    תפסיקו לחפש אשמים האזרח המטופש שרץ לקנות אשם......
    יעקב 15/09/2013 17:15
    הגב לתגובה זו
    10 2
    גינדי מוכר ב2 מיליון רצים לקנות...גינדי עולה ל2.5 מיליון רצים לקנות....גינדי עולה ל3 מיליון רצים לקנות...הקונים טיפשים אז למה שגינדי יעצור את המחירים ?? זה כל הסיפור בנדל"ן אז תפסיקו להאשים פוליטיקאים ואחרים....אתם הלקוחות הטיפשים אתם אשמים ולכן מגיע לכם שהמחירים יתרסקו
    סגור
  • דירה היא מוצר בסיס ולאזרח אין ברירה. מי שאשם היא הממשלה
    אלי 16/09/2013 17:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שנתנה למצב בשוק הדירות להגיע למחירים מפלצתיים רק כדי לנפח את קופת האוצר מהמיסים.
    סגור
  • 36.
    לחסרי הדיור אל תצפו לירידה במחירים,כשהיא תבוא (ל"ת)
    תיהו חסרי עבודה 15/09/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • עדיף להיות ללא משכנתא כשאתה מחוסר עבודה (ל"ת)
    תחשוב קדימה 17/09/2013 14:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 35.
    אבטלה // מדינת האקזיט
    יהואש 15/09/2013 16:19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כאשר המדינה תעצור את מדיניות עידוד האקזיט יהיו עוד מקומות עבודה ותרד האבטלה בינתיים תרבות השילטון היא לעודד אקזיט זה מפחיד בהיבט הלאומי אבל גם ביב ולצערי גם פרס מעודדים כרגע יום יום את מדיניות האקזיטים אז אל תבלבלו אותנו כל יום עם עבודת מחקר
    סגור
  • תפסיק להאשים פוליטיקאים..העם הזה מת על כסף וזה הסיפור (ל"ת)
    יעקב 15/09/2013 17:11
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 34.
    לגרום למשקיעים לשחרר דירות כבר עכשיו ואז לא ניפול חזק (ל"ת)
    מיסוי כל רווחי נדלן 15/09/2013 16:06
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 33.
    כשתגמר האינפוזיה האמריקאית לשווקים יתחיל מיתון עולמי
    אלי 15/09/2013 15:53
    הגב לתגובה זו
    4 0
    כמובן חוץ מהאי של יציבות <:)
    סגור
  • 32.
    שקוף
    בנצי 15/09/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    3 2
    תרחיש צפוי- השאלה כמה זמן- הצעירים שלא הצליחו לרכוש ירוויחו בענק בעזרת ה. משכנתאות ענק מי יכול לעמוד בתשלום. שלא לדבר על ההון הראשוני... שיחזירו את המענקים לצעירים בפריפריות....
    סגור
  • 31.
    טבע טוסי מעלההההההההההההה. חזקקקקקקק
    משה. ששון ישר 15/09/2013 15:35
    הגב לתגובה זו
    0 4
    טבע חברה הכי טובה שיש!!!!
    סגור
  • 30.
    קנו טבע !!!! ופריגו!!!!
    מכרתי כיל קניתי טבע 15/09/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
    0 6
    הצילוווווו
    סגור
  • 29.
    סטנלי פישר (פ דגושה) ועוזרתו היו מנותקים מהעם
    עשהאל 15/09/2013 15:29
    הגב לתגובה זו
    5 2
    היום שר האוצער יהיר לפיד שעתידו מאחוריו חושב שהוא יודע אז שיחשוב, כולו הפודליהו של הB.B
    סגור
  • 28.
    יש רק שני תרחישים סבירים
    ערן 15/09/2013 15:25
    הגב לתגובה זו
    2 10
    אם יימשך המיתון, השכר יישאר נמוך אך גם הריבית תשאר נמוכה, ומכאן ססטוס-קו. אם הכלכלה תתאושש, השכר יעלה וכך גם הריבית וכך גם ההחזר החודשי. בשני התרחישים הנתח שתופס ההחזר החודשי מההכנסה נשאר דומה. עליית ריבית בזמן מיתון - לא יהיה. ירידת ריבית בזמן ראשלי - גם לא יהיה.
    סגור
  • 27.
    המחירים לא יעלו ולא ירדו
    רונן 15/09/2013 15:23
    הגב לתגובה זו
    1 13
    לידיעתכם משנת 1994 ועד היום המחירים של הדירות עלו פי שניים. השכר הממוצע עלה הרבה יותר מפי שניים. תעשו מסקנות לבד.
    סגור
  • מחיר הזוי=מס.משכורת=צדק חברתי לדור הצעיר=קיום המדינה!!! (ל"ת)
    תפסיקו החזירות כולם! 16/09/2013 17:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    קישקוש (ל"ת)
    רון 15/09/2013 15:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    הבדל קטן בין ישראל לארה"ב במשכנתאות
    שרון 15/09/2013 15:05
    הגב לתגובה זו
    3 4
    בישראל כאשר פלוני לוקח משכנתא הוא אמור לכסות אותה גם אם החוב שלו גבוה מערך הדירה בארה"ב לעומת זאת, אם פלוני-אלמוני לקח משכנתא והיה חדל פרעון - לקחו לו את הבית והחוב "נגמר" כך שבישראל הבנקים מכוסים הרבה יותר מאשר בארה"ב
    סגור
  • מי שנלקחה ממנו הדירה, מצבו כ"כ קשה שהבנק לא יראה שקל (ל"ת)
    אלי 15/09/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    4 5
    סגור
  • 24.
    מספיק עם זה
    סתם אחד 15/09/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    3 3
    ביזפורטל, די להביא בעיקר ידיעות פסימיות ודרמטיות. סוף סוף חיובי בבורסה אז מביאים ידיעה פסימית כלשהי. מספיק לדכא את קהל הגולשים. בסוף הכל מסתדר על הצד הטוב ביותר.
    סגור
  • 23.
    פישר כבר שותה מרטיני בקאריבים..חפשו אותו בסיבוב (ל"ת)
    בני 15/09/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 22.
    בנק ישראל מחפש כסתח-הם מנעו בניית דירות
    כותבי תרחישים 15/09/2013 14:56
    הגב לתגובה זו
    3 2
    בשנת 2011 התחלות הבנייה יו 44200 דירות + אפשרת להגדלה ל 48000 דירות לשנת 2012 בשנת 2012 התחלות הבניה =ירדו ל 40000 דירות= ! ההוראה להקטנת הבנייה ניתנה עי בובו + " אל תגיד נגיד " תגיד וועדת חקירה בובו = בו , בו אלי פרייר נחמד שב אל תנוע ואל תצרח אנו דואגים לבנקים כמו במפולת של 1983,ולא לאזרחים
    סגור
  • 21.
    תרחישי קיצון ככסת"ח
    אנונימי 15/09/2013 14:55
    הגב לתגובה זו
    2 4
    פרקטית בארץ לא יהיה מה שקורה בארה"ב. בארץ אין קשר בין שווי הנכס לאחר לקיחת ההלוואה לחובת המשכנתא. משפחה תחזיר את מלוא הסכום גם אם ערך הנכס יירד. לדוגמא - זוג שקנה דירה ב-1.5 מליון עם נניח 1.1 מליון משכנתא והחזיר בינתיים 100 אלף חייב לבנק מליון ש"ח. רק אם ערך הדירה יירד מ1.5 מליון לפחות ממליון הבנק יפסיד. ככל שעובר יותר זמן מאז ההגבלות של בנק ישראל יש יותר יציבות לבנקים. המשפחות לעומת זאת יכולים להשאר בלי דירה ולהתחיל מ-0 (זאת פחות בעייה של הבנקים). שום קטסטרופה לא תהיה פה...
    סגור
  • 20.
    למה תרחיש אימה?ומה עם חסרי הדיור? (ל"ת)
    הומלס 15/09/2013 14:53
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 19.
    וועדת חקירה למחסור בדיור שגורם לעליית מחירים מכוון
    כותבי תרחישים 15/09/2013 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחסור בדיור מכוון לפי הוראה מבובו + " אל תגיד נגיד - תגיד וועדת חקירה הם הפילו את הזוגות הצעירים בנמוק : צריך לדאוג לעמידות ("ולזיקפה ") של הבנקים החל מאביב 2014 תא תתמלא מפגינים
    סגור
  • 18.
    אימלה איזה פחד השתנתי במיכנסיים - אני קונה בנקים
    משקיע 15/09/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש למישהו עיניין לשמור את מחירי הבנקים בריצפה . נמשק הישראלי ידע עליות ומורדות במחירי הנדלן ועובדה שכולם חיים טוב מזה .
    סגור
  • 17.
    מה זה כיסוי תחת של בנק ישראל לפני המפולת? (ל"ת)
    רוסי 15/09/2013 14:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    האם כדאי לקנות היום, מצאתי דירה טובה
    לא יודע מה לעשות 15/09/2013 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 2
    הבנק לוחץ שאקנה, אומרים שהמחירים רק יעלו
    סגור
  • 15.
    מניות בנקים
    שלום 15/09/2013 14:36
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לברוח ממניות הבנקים ובניין עד אשר יתבהר המצב!!!!!!!!!
    סגור
  • 14.
    אנ מאמין שכלל אזרחי המדינה יפגעו במקרה של התרסקות...
    אנונימי 15/09/2013 14:32
    הגב לתגובה זו
    3 2
    לא רק הלווים יפגעו גם אילו שלא לקחו הלוואה יפגעו הנזק שיגרם למשק יגרום להתרסקות עסקים רבים ולפגיעה במערכת הבנקאות.בזמן שבארה"ב היו אותם מחירים לא שפויים (והלווים בארץ אומרים שהמחירים הגיוניים) למעלה מ-430 בנקים נעלו את דלתותיהם .כדי להניע את המשק צריך בנקים על מנת להלוות מהם .אז אין 430 בנקים.לפי דעתי חברות בנייה. ספקים. בנקים יפגעו אנושות במקרה של תרחיש כזה.
    סגור
  • 13.
    בישראל הבעיה היא בטלה ולא אבטלה.תמיד תהיה עבודה.....
    שי 15/09/2013 14:09
    הגב לתגובה זו
    3 2
    רק לא להתפנק. יש עבודב בבנין, בחקלאות ועוד.שיתפסו את מקומם של הזרים. כשהבטן מקרקרת הם ילכו לעבוד בכל עבודה.
    סגור
  • תמיד אלה שמדברים על בטלה
    ישראל 16/09/2013 10:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הם הבטלנים הכי גדולים, תפנים, אם בבניין במקרה הטוב אתה מרווית אולי 500 שח יותר אם היית עובד במקום ממוזג, עם הפסקות וקפה וכו, למה לך לעבוד בבניין, דרך אגב הידע בגיאומטריה שנדרש מפועל בניין טוב, מראה על כישורים מטמטיים דיי גבוהים, כך שלמה לך לשרוף אנרגיה על עבודה שלא יוצא ממנה חיר עד שלא יחזירו את הכבוד לעבודות אלה, כשאני אומר כבוד, שפועל בניין ירוויח משמעותית שכר גבוהה, אנשים לא ילכו לשם, רק מזוכיסטים ילכו לעבוד בבניין (אני הייתי אחד כזה, היום אם אתה שואל אותי, להתרחק כמו מאש)
    סגור
  • אז תלך נראה אותך מרוויח 20 שקל לשעה בשמש
    יוסי 15/09/2013 15:02
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ויפנקו אותך בפיתה בצהריים שתרגיש טוב.
    סגור
  • 12.
    נתונים ממש לא מדוייקים!! (ל"ת)
    מיכל 15/09/2013 14:05
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 11.
    חוץ מזה מגיע לכם ואת האשמים במצב צריך לשפוט (ל"ת)
    גילתם את אמריקה? 15/09/2013 13:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    שמיטת משכנתאות - Moratorium now (ל"ת)
    שפירא/ראשל"צ 15/09/2013 13:56
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • 9.
    לא יקרה. כנסו
    מוטי 15/09/2013 13:53
    הגב לתגובה זו
    5 13
    אין סיכוי שתהייה קריסה של מחירי הדירות בישראל. יהיה תיקון אולי של כמה אחוזים וזהו. ואז זה ימשיך לעלות. לכל מי שבונה על זה שבעקבות חדלות פירעון של אנשים שלקחו משכנתאות יירדו מחירי הדירות אז הוא חיי בסרט. נכון להיום יש בישראל 43 אלף! דירות בכינוס נכסים בעקבות חדלות פירעון והמחירים עדיין ממשיכים לעלות. זה לא מדגדג לאף אחד. בוודאי לא לבנקים.
    סגור
  • מאיפה הנתון ההזוי ?
    אהרון 15/09/2013 14:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאיפה לקחתה את המספר 43 אלף דירות הכינוס נכסים ?
    סגור
  • זה מה שאמרו בארה"ב
    היצע וביקוש 15/09/2013 14:25
    הגב לתגובה זו
    10 0
    נתנו משכנתא לכל הומלס. המחירים רק יעלו - עוד שנה תמכור את הדירה ברווח של עשרות אחוזים! ואז פתאום נכנסו למיתון. אנשים לא יכלו לשלם את המשכנתא והמוני דירות נשארו. היצע מסיבי! זה הגיע לרמה שאנשים ראו שדירה שלהם שווה פחות מאשר המשכנתא שהם משלמים - ואז גם הם הפסיקו לשלם! אם פתאום האבטלה תעלה משמעותית (בגלל מיתון רציני - למשל אם היצוא יפגע מאוד קשה... וזה כבר קורה בגלל הירידה בשערי המט"ח) עלול להיווצר מצב דומה אצלנו. גם אני לא הייתי בונה על זה - כי נראה שבנק ישראל משתדל לצמצם את ההקיף של פגיעה כזו. אבל מכאן ועד להגיד "אין מצב"... את זה לא הייתי אומר.
    סגור
  • בארה"ב זה שונה
    אנונימי 15/09/2013 14:50
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה יכול להחזיר את הנכס הממשוכן תמורת מלוא הסכום הממושכן ואם הבית שווה פחות מהמשכנתא שווה להחזירו לבנק. בארץ זה לא ככה - אתה תחזיר את הסכום הממושכן גם אם הנכס שווה פחות ממנו.
    סגור
  • שאדם לא עובד אין לו להחזיר מה תעשה תהרוג אותו? (ל"ת)
    כלכלן 15/09/2013 15:48
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 8.
    זה ממש לא סרט אימה
    המתווך 15/09/2013 13:45
    הגב לתגובה זו
    35 4
    מחירי הדיור בישראל מנותק מרמת המחיה וההכנסה. זה בכלל לא תסריט אימה זו האמת - השאלה היא רק מתי המפולת ותבוא אך כאשר תגיע - שימו לב המחירים יפלו ב 70%. אף אחד לא ירצה לגעת - ומי שרכש גבוה יישאר עם תשלומי משכנתא אסטרונומים. ראו הוזהרתם.
    סגור
  • 7.
    מפחידים ולא מדייקים, כנסו..
    דוד 15/09/2013 13:43
    הגב לתגובה זו
    15 3
    אתמול ביום כיפור ישבנו בגינה עם מספר מכרים, חלקם הביע תקווה לירידת מחירים את הביעו חשש למצב הבנקים. אתם מבינים מחדירים לנו שהאזרח הקטן צריך לדאוג לשרי אריסון !! נכון המחירים צרכים לרדת ובגדול 30% ויותר. בואו תסבירו לי איך הבנקים בסכנה. אם יש להם בטחונות של 40% מערך הדירה הסכום הראשוני של הקונים. גם אם כל הדירות יוזחרו לבנקים וימכרו בפחות מ 30% מערכם קיום הבנקים לא יפסידו, רק האזרחים הפראיירים שקנו. עכשיו ננתח זאת לעומק, 20-30% מהדירות נקנו להשקעה כך שמי שקנה יכול להתמודד עם ירידת המחיר. 30-40% זו דירה ראשונה למגורים שימשיכו לעבוד ולשלם משכנתא. כ 30% אלו שלא יוכלו להחזיר עקה פיטורין וכו' יפגעו, כלומר הבנקים חשופים רק לכשליש מהדירות. תפסיקו להפחיד ותתחילו לבנות ולדאוג למחיר דירה הגיוני. הרי הפסד המשק מעליית המחירים גבוה הרבה יותר, יש פחות כסף פנוי לצריכה, משמע אבטלה והכנסות מיסים יותר נמוכות.
    סגור
  • בכלל לא מפחידים
    המתווך 15/09/2013 13:57
    הגב לתגובה זו
    41 0
    כפי שאתה מבין זו בכלל לא בעיה של הבנקים. הבנקים היו ישנם ויהיו כך גם המשכנתאות. מי יאכל אותה בגדול זה הציבור - לא אין שום הגנה - פשוט יישארו לגור בדירות כמו בכלא מאד יקר.
    סגור
  • 6.
    לכל בועה יש גם
    מזל טוב 15/09/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
    6 3
    פיצוץ סבלנות !!! עד מתי האזרח הקטן יסבול
    סגור
  • 5.
    חוסר הבנה מוחלט
    דב 15/09/2013 13:17
    הגב לתגובה זו
    4 13
    מי שמשווה את המשבר בנדלI לארה"ב אינו מבין כלום בכלכלה בישראל קונים דירות כדי להשתקע בהן ורוב הקונים זוגות צעירים שבונים את עצמם כלכלית לא יתכן מצב של משבר דוגמת ארה"ב מי שמהלך אימים על הציבור יאכל את הכובע מחירי דירות ירדו אולי וחשוב שירדו אז מה ? מי אומר שזה משבר? בברכה דב
    סגור
  • צודק חלקית
    ישראל 15/09/2013 13:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מחירי הדירות יכולים לרדת, השאלה אם יש כמות קריטית של לווים, שלא מסוגלים להחזיר משכנתה ואז זה משבר, אחרת זה אנשים שאוכלים את הלב שקנו ביוקר. כשיר ירידה חדה במחירים, בזמן קצר, בדרך כלל זה מלווה במשבר, כי אנשים לא יכולים להחזיר את המשכנתה. מספיק שהשוק בנוי מ20 אחוז משקיעים, שהם ממונפים, ו5 אחוז מהם פתאום לא מצליחים להשכיר את הדירות, אז זה פתח למשבר, זו כמות מספיקה לערער את הבנקים
    סגור
  • מי שחסר הבנה כאן זה אתה
    המתווך 15/09/2013 13:52
    הגב לתגובה זו
    6 1
    כאשר מחירי הדירות יורדים הם לא סתם יורדים. במחיר שרכשו דירת 4 חדרים יהיה ניתן לרכוש 2-3 דירות זהות. הם יישארו לשלם את המשכנתא הגבוה - שתהיה פי שתיים ממחיר השכירות על אותה דירה. בארה"ב חביבי קונים דירות בכדי להשתקע ומי שרכש אכל אותה חזק עד העצם. זה בדיוק אותו הדבר. אני מקווה שאתה מבין שזה אותו הדבר ואפילו לא אותה גברת בשינויי אדרת.
    סגור
  • 4.
    ידעתי שזה יגיע
    אנונימי 15/09/2013 13:16
    הגב לתגובה זו
    7 3
    תנחומים ללוקחי המשכנתאות ולבנקים שיצרו את הבועה
    סגור
  • 3.
    כל חגיגה לא מרוסנת סופה להיגמר במשבר (ל"ת)
    זיו 15/09/2013 13:09
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 2.
    ברוכים הבאים לגיהנום של הממונפים!
    ירושלמי 15/09/2013 13:02
    הגב לתגובה זו
    22 1
    כשזה יגיע זה יהיה רע מאוד - ושלא יהיה לכם ספק, זה יגיע, וקרוב ממה שאתם חושבים...
    סגור
  • 1.
    ואיפה הבנק הדגול היה עד עכשיו? נתן לבועה לגדול
    vבנק ישראל 15/09/2013 13:01
    הגב לתגובה זו
    22 0
    פישר ושותפתו פלוג לא עשו כלום. היא עוד חושבת שהיא צריכה להיות נגידה ושלי יחימוביץ ולפיד תומכים בה. זה רק מראה איזה נזקים יש ויהיה לנו ממשרד האוצר הכלכלנית הדגולה שלי וכל הנשים של לפיד ראש ממשלת הגמדים
    סגור
  • שמר על הבנקים
    נתי 15/09/2013 13:34
    הגב לתגובה זו
    8 2
    בנק ישראל דואג לבנקים יותר מאשר לאזרחי ישראל.
    סגור
  • אפשר היה להגביל את המשכנתאות ולא לתת למפלצת הנדלן
    שמר על הבנקים? 15/09/2013 13:47
    הגב לתגובה זו
    6 1
    להרים ראש. לא לתת לאף זוג צעיר לקחת משכנתא של מליון שח והמתונים 800 אלף שח.זה לשמור על הבנקים? לא ולא זה להעשיר את הבנקים ולהפוך כמה צעירים טפשים לעבדים לכל החיים. הבנקים לא יפלו גם אם תהיה ירידת מחיר של 30% פשוט ימכרו להם את הדירות בזול. הבנקים יקבלו את כספם. מי שנתן לזה לקרות הוא פושע וזה מחדל בדיוק כמו מחדל יום כיפור. שמעו ראו ולא עשו כלום. ראש הממשלה צריך להתפטר ולא לבחור בו עוד קדנציה הוא עושה הרבה שגיאות מברבר לעם על אסון מאירן וסוריה והעם הנרדם לא שם לב כיצד הוא נשדד מכספו. ביבי עייף ולא מתפקד. שחררו אותו להינות מגולף בקיסריה ומהים ומאשתו שרה. הנזקים שהוא עשה למדינה הם גם בחירת האטום המרושע לשר אוצר . הדבר היחיד הטוב שהוא עשה עד עכשיו זה להעיף את פלוג עוד מכשפה עם קשרים יותר מאשר כישורים היא והמרשעת אנדורן ואבגואן צריכים לעוף
    סגור