חדשות ענקיות: מחירי הדירות בישראל נפלו ריאלית 3.8% במהלך הרבעון השני, בתוך הכתבה - טבלת המחירים המלאה

הספינה מסתובבת. במחירי הדירות החדשות - התרסקות של 10.5%. היכן נרשמה קריסה של 19%? בטבלה - מחירי הדירות מדן ועד אילת
 |  (36)
נדל"ן
תפנית בשוק הנדל"ן בישראל? משרד הבינוי והשיכון פירסם היום את נתוני מחירי הדירות עבור הרבעון השני של 2013. לאחר שמחירי הדירות הגיעו לשיא של כל הזמנים ברבעון הראשון של 2013, ברבעון השני של השנה מחירי הדירות ירדו ריאלית 3.8% כאשר מחירה הממוצע של דירה בישראל עומד על כ-1.22 מיליון שקל.

מחירי הדירות החדשות רשמו את הירידה הדרמטית ביותר - כ-10.5% ריאלית לרמה של 1.389 מיליון שקל, ומחירי דירות יד שנייה ירדו בכ-1.5% ריאלית בין הרבעון הראשון של 2013 לרבעון השני של 2013 לרמה של 1.14 מיליון שקל. יציבות נרשמה לעומת הרבעון המקביל אשתקד, כאשר הדירות החדשות עלו בכ-1% ריאלית ודירות יד שנייה בכ-2%.

הציבור רוכש דירות חדשות זולות וקטנות יותר
במשרד השיכון מסבירים כי הירידה במחירי הדירות בין הרבעון הראשון לשני נובעת בין השאר מתיקון של השוק לרמת מחירים גבוהה וחריגה ברבעון הראשון של השנה. לדבריהם, המחירים ברבעון השני של 2013 דומים לרמות המחירים שנרשמו ברבעון השני של 2012. הנתונים שהפתיעו גם את אנשי האגף למידע וניתוח כלכלי הם שציבור רוכשי הדירות בחר לרכוש דירות חדשות זולות יותר וקטנות יותר, וכן נתח גדול יותר של דירות בפריפריה. בנוסף, חל גידול במשקל העסקאות של רוכשי דירה חדשה ראשונה.

כמו כן, מחירן הממוצע של הדירות החדשות ירד בכמה מוקדים בין הרבעון הראשון והשני של 2013, כאשר בולטת ירידה של 9.7% במחיר הממוצע הריאלי בתל אביב (עלייה של 1.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) ושל 2.6% בירושלים (אך עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד) וכן ירידה גדולה במספר ערים בפריפריה.

עלייה דו ספרתית בחיפה ובמודיעין
לעומת זאת, באזורי הביקוש נרשמה עלייה במחירי הדירות החדשות במספר ערים בולטות עם עלייה של 26% בחיפה ושל 15% במודיעין (שם ירדה רמת המחירים לעומת הרבעון המקביל אשתקד). בערים רבות בארץ נרשמה יציבות במחירי הדירות החדשות, אך שיעור הירידה הארצי הגבוה מוסבר כאמור בשינוי בתמהיל הדירות, נתח גדול יותר של דירות קטנות וזולות יותר ושל דירות בפריפריה וגידול במשקל העסקות של רוכשי דירה ראשונה מסך העסקות.

במחירי דירות חדשות 4 ו-5 חדרים חלה ירידה ריאלית לעומת רבעון קודם בשיעורים של 10% ו-5%, בהתאמה. ברבעון השני חלה עלייה ניכרת במשקל העסקות בצפון ובדרום לשיעור של 25% לעומת 20.6% ברבעון הראשון השנה.
הירידה במחירי הדירות החדשות התבטאה בכל המחוזות, למעט מחוז מרכז.
חלה עלייה קלה במשקל העסקות בדירות בנות 4 חדרים ובמקביל, ירידה קלה במשקל העסקות בדירות בנות 5 חדרים.

קריסה בדירות 5 חדרים חדשות בירושלים ותל אביב
במחירי דירות חדשות בנות 5 חדרים בירושלים חלה ירידה ריאלית של 7% ובדירות חדשות בנות 4 חדרים 13%. בתל אביב חלה ירידה ריאלית של 19% במחיר הממוצע בעסקאות בדירות 5 חדרים ושל 17% בדירות חדשות בנות 4 חדרים. בתל אביב בולט גידול במספר העסקות ברבעון השני לעומת הראשון (בדירות 4 ו- 5 חדרים).

ברמה הארצית חלה בחודש יוני עלייה ניכרת במספר העסקות בדירות חדשות של רוכשי דירתם הראשונה לשיעור של 48% לעומת 30% עד 33% בחודשים קודמים השנה. בסה"כ ברבעון השני משקל רוכשי דירה ראשונה חדשה עלה ל-38% לעומת 31% ברבעון הקודם. עסקות אלו מאופיינות במחירים נמוכים יותר המשפיעים על המחירים הממוצעים בכלל העסקות.

נזכיר כי בשבוע בראשית השבוע אמר יו"ר לשכת השמאים לשעבר ארז כהן כי שוק הנדל"ן ייכנס לקיפאון החל מינואר 2014 , מגמה אשר צפויה להיות מלווה בירידות מחירים. מנגד, נתוני השמאי הממשלתי משבוע שעבר הראו כי מחירי הדירות עלו דווקא ב-1%.

מתודולוגיית בדיקת המחירים של משרד השיכון: המחיר הממוצע הארצי מתייחס לכל העסקות שנקלטו בכל הישובים. הממוצע מושפע ממספר העסקאות בכל ישוב, כך למשל אם גדל מספר העסקאות בפריפריה והמחיר שם נמוך יותר, ירד הממוצע הארצי. הממוצע מושפע מהתפלגות העסקות לפי אזור, גודל ויד. יש לשים לב שמחירי העסקות מושפעים מגודל הנכס, מיקומו, שטחו, הצמדות וכד'. המחירים מהווים סדרי גודל בלבד לרמות המחירים ולמגמות לפי יישובים והם ממוצע רבעוני של נתוני העסקות ואינם מהווים מדד. נופו עסקות חריגות ולא הגיוניות מבחינת מחיר ושטח או שחסרים בהם נתונים. אי-הצגת נתון באחת הקטגוריות משמעותו שלא דווחו עסקות או שהיקפן נמוך מ-10.














כתבות מעניינות נוספות:
שי ליפמן מסמן 5 מניות נדל"ן עם יותר מ-30% אפסייד - צפו בסרטון
תפוח לוהט: אפל תשלם לגב ים שכ"ד של 70 מיליון שקל ל-7 שנים בהרצליה פיתוח
תגובות לכתבה(36):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 28.
    ממוצע מחירים
    gibri.a 19/08/2013 14:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעניין כשבאים לקנות דירה חדשה אז הדירה הזולה נמכרה כבר . ואז ברבעון הבא המחיריםיעלו ב-10%. נחמד להתעסק במספרים וסטטיסטיקות אבל לא זאת המציאות
    סגור
  • 27.
    על כל עליה בדיור יש להגיב בצמצום צריכה (ל"ת)
    sb 17/08/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 26.
    איפה דירה 4 חדרים חדשה בחולון עלתה בממוצע 1.3 ?!!! (ל"ת)
    1.3 בחולון 15/08/2013 01:31
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 25.
    מי שחי בת"א יודע שהשוק השתנה בחודשים האחרונים
    ירון 14/08/2013 18:08
    הגב לתגובה זו
    9 3
    דירות נמצאות למכירה שבועות רבים ואין קונים, ואני מדבר על מקומות טובים כמו הצפון הישן, ורמת אביב החדשה. משרדי תיווך נסגרים, כי אין כמעט עסקאות. ירידה של 10% וגם 20% לא תספיק כדי להחזיר חיים לשוק הנדל"ן. פשוט כל מי שהיה לו ( או להורים שלו) כסף קנה דירה. כל השאר גם אם יצמידו להם אקדח לראש, לא יכולים לקנות דירה ב-2 מיליון שקל. זהו המאגר נגמר, עכשיו מתחילים לגרד את תחתית החבית.
    סגור
  • 24.
    מיתון קשה=הפראייר עיוור לא מאמין=מחיר הזוי=כמות משכורת! (ל"ת)
    התרעה=בועה50%פיצוץ! 14/08/2013 16:23
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 23.
    הפראייר עיוור=דמגוגיה הרצת פראייר=בועה50%פיצוץ=מיתון!! (ל"ת)
    נדלן=בלוף שיווק 14/08/2013 16:14
    הגב לתגובה זו
    5 3
    סגור
  • 22.
    קיבלתי סחרחורת ולא הבנתי כלום!בטבלאות יש רק עליות .אי
    סתם כותרת 14/08/2013 13:09
    הגב לתגובה זו
    10 8
    אפשר לתת נתונים ברורים לציבור ההדיוט?
    סגור
  • 21.
    לכל אלו שאומרים הנפילה מתחילה
    אנונימי 14/08/2013 12:55
    הגב לתגובה זו
    10 19
    זו לא התגובה שלכם מ2009? בינתיים אנחנו ב2013 ולפחות עד 2015 לא יהיה שינוי כי סביבת הריבית תשאר נכומה ואין בנייה מאסיבית. לא חבל על הכסף של מי שמחכה? מי שיש לו שיקנה, מי שאין לו שיחסוך בינתיים ויחכה עוד כמה שנים. בקרוב לא ישתנה שום דבר.
    סגור
  • 20.
    המחירים לא הוזלו, הציבור קונה דירות קטנות
    יורם 14/08/2013 12:28
    הגב לתגובה זו
    4 10
    שימו לב שהציבור התחיל לקנות דירות קטנות וזאת הסיבה להוזלה, תראו את הניתוח הזה http://www.mortgageloancalculator.co.il/MortgageNewsMain.html
    סגור
  • 19.
    תראו איך הדולר קופץ היום
    קולומבו 14/08/2013 12:24
    הגב לתגובה זו
    10 4
    וזו רק ההתחלה למהלך של עד 4.2 שח
    סגור
  • טען עוד
  • נביא
    gibri.a 19/08/2013 16:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם אתה יודע שהדולר יעלה ל-4.2 בטח כבר מכרת את הבית שלך וקנית דולרים.
    סגור
  • 18.
    להשקיע בדולר
    עוזי 14/08/2013 12:02
    הגב לתגובה זו
    14 4
    הדירות יירדו בעוד 20 אחוז.
    סגור
  • 17.
    כתבה מקושקשת, העיקר לכתוב ,הכל שטויות (ל"ת)
    מוטי 14/08/2013 11:57
    הגב לתגובה זו
    7 8
    סגור
  • 16.
    לכל אלו שאומרים הנפילה מתחילה
    אנונימי 14/08/2013 11:53
    הגב לתגובה זו
    8 24
    זו לא התגובה שלכם מ2009? בינתיים אנחנו ב2013 ולפחות עד 2015 לא יהיה שינוי כי סביבת הריבית תשאר נכומה ואין בנייה מאסיבית. לא חבל על הכסף של מי שמחכה? מי שיש לו שיקנה, מי שאין לו שיחסוך בינתיים ויחכה עוד כמה שנים. בקרוב לא ישתנה שום דבר.
    סגור
  • 15.
    לפי הנתונים המקום הכי יקר בארץ בממוצע הוא
    shay817 14/08/2013 11:51
    הגב לתגובה זו
    8 0
    אבן יהודה!!! הכי זול קריית שמונה. בגדול ממוצע של עיר זה לא ממש מעניין כי יש שכונות ויש שכונות. בצפון ת"א למשל הממוצע הוא בסביבות 3 מליון ושל העיר כולה כשני מליון אז יש לא מעט נכסים שמאזנים את כל צפון ת"א ומגדלי היוקרה. בחיפה ממוצע של 910,000 כשעל הכרמל דירה בשכונה טובה עולה כשני מליון...
    סגור
  • 14.
    מחיריי הדירות בישראל
    מישהו 14/08/2013 11:29
    הגב לתגובה זו
    22 2
    זיכרו את שנת 2000 הפיק הגבוה ביותר במחירי בדירות לצערי הרב אמורה לבוא נפילה במחיריי הדיור רבים מלוקיי המשכנתאות כבר בתסבוכת עוד רגע קט יתחילו פינויים של הבנקים (אחד שעבר את זה)ואז מחירי הדירות יצנחו מטה ממשלת ישראל תעשה כל שביכולתה למנוע זאת כדיי לא להגיע למצב קטסטרופלי אבל כוחות השוק חזקים ממנה ממליץ לא לרכוש דירות בשנה הקרובה שבו על הגדר ותמתינו יש שפע של דירות להשכרה שנה הבאה יהיה הרבה יותר זול לרכישה או אפילו שנתיים שמרו על עצמכם וכספכם
    סגור
  • 13.
    למבינים בלבד הדולר לקראת פיצוץ למעלה
    קולומבו 14/08/2013 11:21
    הגב לתגובה זו
    14 4
    גם מחירי הנדלן וגם מחיר הדולר לא ריאללים הנדלן ירד והדולר יקפוץ מעלה .....
    סגור
  • 12.
    יאיר לפיד -טפל מיד במחירי הנדל"ן ותציל את מעמד הביניים
    לא זמן לקנות דירה 14/08/2013 11:19
    הגב לתגובה זו
    11 1
    כדי לא תתרסקו בבחירות הבאות קח פיקוד על הנדל"ן ולא על גרעונות הממשלה הקודמת
    סגור
  • לא זמן לקנות דירה
    א 14/08/2013 11:46
    הגב לתגובה זו
    5 6
    זה לא יקרה כל כך מהר, לממשלה יש אינטרס שמחירי הנדל"ן לא ירדו - זו פרה חולבת של הרבה מסים כמו כן יש לו עוד כמעט 4 שנים למה למהר?
    סגור
  • שנייה, הנה הוא מטפל (ל"ת)
    אייל 14/08/2013 11:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 11.
    חחחח סה"כ תיקון לעלייה החריפה בתחילת השנה
    ר 14/08/2013 11:13
    הגב לתגובה זו
    7 5
    שנבעה מאימפוטנטיות הממשלה , מה הבשורה פה ? המחירים עדין גבוהים ביחס לתחילת השנה.
    סגור
  • 10.
    אשרי המאמין
    גבי 14/08/2013 11:11
    הגב לתגובה זו
    10 22
    מאז קום המדינה, מחירי הדירות תמיד עלו ועלו ועלו...כך היה וכך יהיה, המחירים ימשיכו לעלות, אף פעם לא יירדו.
    סגור
  • 9.
    המחירים ירדו בקרוב אבל לא זו האינדיקציה בהכרח! (ל"ת)
    טיפש מי שקונה דירה 14/08/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
    11 4
    סגור
  • 8.
    רוב המקומות שמעניינים אותי דווקא עלו ולא ירדו. (ל"ת)
    הכותרת? 14/08/2013 11:07
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 7.
    הקריסה התחילה...
    אבירם 14/08/2013 11:05
    הגב לתגובה זו
    27 7
    בקרוב אצלכם... אתם מסכנים (רוכשי הדירות הפראיירים שקנו עלק שטח מזבלה במדינה מזבלה במיליונים)
    סגור
  • כיף לך לשפוך כסף על שכירות ולבכות כי פיספסת את הרכבת?! (ל"ת)
    יש לי דירה 14/08/2013 12:10
    הגב לתגובה זו
    3 13
    סגור
  • משכנתא לילדים
    רן 14/08/2013 16:06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כיף לך לסדר משכנתא עבור ילדיך ? כמובן זו שלך איזה נדויה אתה משאיר לילדיך איפה השכל שלך העיקר שיש לך בית וחיי עוני גם על הדרך תמיד יש רכבת חדשה שעוברת יותר זולה !!!!
    סגור
  • 6.
    מימוש רווחים צריכים 4 רבוענים רצופים לשינוי מגמה (ל"ת)
    הצלף 14/08/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 5.
    האבן הראשונה במדרון?
    משמעות הבועה 14/08/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
    24 8
    מלבד למשמעות המתמטית הטהורה של לקנות יקר , מרגע שאתה משלם 135 משכורות על דבר ששוה 70 , פירוש הדבר (זה ברור מאילו אבל אני רוצה לחדד) הוא שמישהו אומר לך תן לי 65 חודשים מחייך , אל תשחק עם ילדך , אל תהיה עם משפחתך , אל תבלה עם חברים – או אפילו קרא ספר. אלא תן לי (קבלנים,ממשלה וכו') את הזמן והמשאבים האלה כדי שאתעשר – זוהי ההגדרה לעבדות
    סגור
  • אתה חופר עם התגובה הזו בכל חור אפשרי
    שרון 14/08/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    3 14
    משעמם כשאין דירה?... GET A LIFE
    סגור
  • אתה בעצם משלם פי 4 כי גם על השמכנתא יש ריבית... (ל"ת)
    מסכים ומחזק 14/08/2013 11:41
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • 4.
    נו, אם הרוב בחרו בדירות חדשות זולות יותר וקטנות יותר
    איתן 14/08/2013 10:57
    הגב לתגובה זו
    9 4
    וגם עברו יותר לפריפריה (כמו שכתוב בכתבה), אז ברור שממוצע המחירים ירד - לא? זה לא בגלל שהמחיר של דירה באותם תנאים ובאותו מקום ירד!
    סגור
  • 3.
    המחירים ירדו בשני גרוש אפשר להסתער !!!!
    קדימה להסתער 14/08/2013 10:52
    הגב לתגובה זו
    12 6
    אחרי !!!
    סגור
  • 2.
    אחרי עלייה של 100% אין משמעות ל 3%. (ל"ת)
    זהבי 14/08/2013 10:50
    הגב לתגובה זו
    12 4
    סגור
  • 1.
    ועכשיו הדולר הולך לטוס מעלה