ביזיון: כאילו "מנסים" פה להוריד את מחירי הדירות - המינהל הקפיץ את מחיר הקרקעות במרכז ב-60% תוך 5 שנים

כך לפי מחקר חדש בבנק ישראל. מנגד, בפריפרייה מחיר הקרקעות עלו ב-15% בלבד, ועדיין מחירי הדירות זינקו. וגם - מה קרה ב-2012?
נדל"ן
בזמן שבממשלה כאילו עושים הכל על מנת לרסן את עליית מחירי הדירות בישראל, דו"ח חדש של חושף היום את שיעור העלייה שהיה תרומה ישירה של הממשלה. לפי הדו"ח, במרוצת השנים 2006-2011 התייקרה הקרקע שמכרה רשות מקרקעי ישראל (ליחידת דיור בבנייה רוויה) בשיעור של כ-30% בממוצע, כאשר באזור המרכז שיעור העלייה היה 60%.

בחטיבת המחקר של בנק ישראל פותח מדד לשינויים השנתיים במחירים ההדוניים של קרקע למגורים, כלומר השינויים לאחר ניכוי של מאפייני הקרקע. הניתוח מתייחס לקרקע שמכרה רשות מקרקעי ישראל בשנים 1998-2012.

נציין כי הקרקעות שרשות מינהל מקרקעי ישראל שיווקה משמשות לבניית מרבית יחידות הדיור, כאשר במרכז הארץ עולה כי חלקה נמוך יותר. במסגרת האומדנים שסופקו ע"י בנק ישראל בולטת עליית המחירים החל משנת 2008 ועד 2011 בסדר גודל של כ-30%, בעוד שבשנת 2012 הם ירדו בשיעור של כ-9%.
מדד שנתי למחירי דירות, מחיר קרקע ומדד תשומות הבנייה; מקור: מחלקת מחקר בנק ישראל
מדד שנתי למחירי דירות, מחיר קרקע ומדד תשומות הבנייה; מקור: מחלקת מחקר בנק ישראל

באם בוחנים את התפתחות מחירי הדירות ומחירי הקרקע לבנייה רוויה, לפי חלוקה למרכז הארץ ולפריפריה (מחוזות הצפון, חיפה והדרום), עולה כי במרכז המחירים הולכים יד ביד, בעוד שבפריפריה אלה אינם פני הדברים. בפריפרייה עלו מחירי הקרקעות באופן מדוד יותר של כ-15%, בשעה שמחירי הדירות עלו ב-50%.

במחירים מוחלטים מחיר הקרקע בפריפרייה עלה בכ-10 אלף שקל והדירות התייקרו ביותר מ-250 אלף שקל. מנגד, באזור המרכז עלה מחיר הקרקע ליחידת דיור במרכז (לא כולל מע"מ) ביותר מ-150 אלף שקל ומחירי הדירות זינקו בסכום העולה על 500 אלף שקל. בשנת 2011 הגיעו מחירי הקרקעות (לא כולל מע"מ) לשיאם: במרכז הגיעו לסדר גודל של 450 אלף שקל ליחידת דיור לבנייה רוויה ובפריפריה הם התקרבו ל-100 אלף שקל, מדובר על כשליש ועל כעשירית, בהתאמה, ממחירה של דירה טיפוסית בת 3.5-4 חדרים.
מדדים הדוניים שנתיים למחירי קרקע ליח"ד; מקור:  בנק ישראל
מדדים הדוניים שנתיים למחירי קרקע ליח"ד; מקור: בנק ישראל

בבנק ישראל מצאו מתאם חיובי בין מחיר הקרקע למגורים לבין שיעור הקרקעות שרשות מקרקעי ישראל מכרה מתוך אלו שהיא שיווקה, והוא גבוה יותר במרכז מאשר בפריפריה. בשנים 2010-2011, בהן רשות מקרקעי ישראל הגדילה במידה ניכרת את היקף שיווק הקרקעות בכל רחבי הארץ, הגיעו שיעורי המכירה במרכז לכ-94%, בד בבד עם עלייה חדה במחיר הקרקע שם, בשעה שבפריפריה שיעורי המכירה והאמרת מחירי הקרקע היו פחותים.

מהניתוח עולה כי במרכז התייקרות הקרקע מתואמת עם עליית מחירי הדירות - פועל יוצא של ביקוש ער למגורים והיצע מוגבל של קרקע לבנייה. לעומת זאת בפריפריה המתאם חלש יותר וקל יותר למתן את עליית מחירי הדירות באמצעות שיווק נרחב של קרקע, שכן חלקה של רשות מקרקעי ישראל בבעלות על קרקעות לא מבונות גדול יחסית, ויכולתה לשווקן בתוך פרק זמן קצר רבה יותר מאשר במרכז גם בזכות מגבלות תכנון פחותות.

ניתן להסיק מהמחקר שהביקוש לדירות באזור המרכז הוא הגורם העיקרי לעליות המחירים ולא מחיר הקרקעות, גם אם מחיר הקרקע במרכז לא היה עולה מחירי הדירות באזור זה היו עולים עקב אי שיווקן של קרקעות בהיקף התואם את הביקוש.
מחיר דירות וקרקע במרכז ובפריפרייה; מקור: בנק ישראל
מחיר דירות וקרקע במרכז ובפריפרייה; מקור: בנק ישראל

השינוי המוחלט במחירים במרכז ובפריפריה; מקור: בנק ישראל
השינוי המוחלט במחירים במרכז ובפריפריה; מקור: בנק ישראל


כתבות מעניינות נוספות:
קבינט הדיור אישר: יוקצו 2 מיליארד שקל לתחבורה שיאפשרו הקמת 30 אלף דירות
יפו של למעלה: דירת 2 חדרים ב-6 מיליון שקל - צפו במלון ובדירות שמקימה רשת W ביפו; כמה תשלמו עבור הפנטהאוז?
תגובות לכתבה(21):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    לזכות המנהל יאמר שזו הדרך ההוגנת ביותר לשווק את הקרקע (ל"ת)
    מיכרז רבותי, מיכרז! 07/06/2013 19:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    למה לא נתנו לכחלון להיות מנהל מקרקעי ישראל הוא האדם הכי
    עכשיו הכל מובן!!! 05/06/2013 15:17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פחות רצוי שם, הוא אדם שפשוט עשה משהו, שם צריכים אחד עם פה בגודל של יהיר לפיד שמבטיח לך את כל העולם ואשתו ולמחרת מרסק לך את הצורה עד השקל האחרון!
    סגור
  • 13.
    עובדים עלינו... ישר בעיניים...רק אתמול פרסם לפיד "קבינט
    עובדים עלינו..... 05/06/2013 14:15
    הגב לתגובה זו
    10 1
    הדיור" להורדת מחירים בלה..בלה...מעלים ב60 אחוז ועושים קבינט איך לזרוק כמה שקלים חרתתנים....נמאסתםםםםםםםםםם..........
    סגור
  • לשמוע את ההבטחות שלהם ולהקיא בבעעעעעעע................. (ל"ת)
    יוגב 05/06/2013 15:03
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • מה אתה רוצה לפיד עשה "קבינט "איך לחסל סופית את הדיור
    סמית 05/06/2013 14:37
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל!הבחור לא מבין על מה הוא מדבר אנחנו צריכים לפקוח עיניים לנתונים שמתפרסמים מאנשי מקצוע ולא לטירון- קשקשון ממשרד האוצר!
    סגור
  • 12.
    בזיון - בחסות הממשלה והנבל הוא משרד
    בזיון !!! 05/06/2013 12:31
    הגב לתגובה זו
    7 0
    האוצר , שמעודד את המנהל לעשות קופה על גב האזרח .
    סגור
  • 11.
    עושים מיליארדים ע"ח העם הפראייר=בועה50%בפיצוץ בפני הגנב (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 05/06/2013 12:22
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 10.
    ביזיון של מדינה...
    עידו 05/06/2013 12:17
    הגב לתגובה זו
    20 0
    המדינה שולטת על מחירי הקרקעות וקובעת מחירים כאלה מופקעים על קרקע מעפנה. מבחינת אדמה אדמה תכלס הקרקע בתל אביב או בחדרה או בכל מקום אחר היא זהה מבחינת האדמה, ואין סיבה ששווי הקרקע יהיה גבוה במרכז ממקומות אחרים בארץ!!! תכלס בואו נחשוב בהיגיון... הממשלה - לא רוצה להוריד מחירים כי מרוויחה מכך המון כסף גם על הקרקע וגם על מיסים על רכישת הדירות. משפחות שהם בעלות דירה - בתכלס למה שמישהו שיש לו דירה שנגיד שווה 2 מיליון ירצה או יסכים שהמחירים ירדו והיא תיהיה שווה למשל כ-מיליון שקל, אף בנאדם לא ירצה להפסיד כסף. הקבלנים - גם לא רוצים שמחירי הדירות ירדו כי הם מרוויחים על כל דירה יותר כסף מבעבר. לכן, מי שכן רוצה שמחירי הדירות ירדו זה רק הצעירים / אנשים שהם לא בעלי דירה. הפיתרון היחיד הוא - לבנות דירות בכמויות, אבל בכמות כזאת שלא תגרום לקריסה, למשל אם נגיד 700 אלף יגרמו לקריסה, אז צריך לבנות נגיד 400 אלף כדי שזה לא יקרה. וכמובן שיפשירו יותר קרקעות ושיורידו את שוויין!! ולהתחיל לבנות מזרחה מקו החוף ולא רק בקו החוף, להתחיל להתפרס מזרחה לכיוון ה"קו הירוק" והאלה, רק ככה יהיה מקום! נמאס מהמדינה
    סגור
  • 9.
    אין גבול להונאה שאנחנו חיים בה
    עירית 05/06/2013 12:01
    הגב לתגובה זו
    88 0
    "הוזלת הדיור" בכאילו. "האיום הבטחוני אם יקצצו" בכאילו..הממשלה הזאת מכורה לכסף שבא ממיסי הדיור-אין לה שום אינטרס להוריד את המחירים במיוחד כשאין מחאה רצינית. ממשלה שונאת אזרחיה!
    סגור
  • 8.
    חברה הגיע הזמן לצאת לרחובות .. הכל מוכן לאביב הישראלי!
    אבי 05/06/2013 11:58
    הגב לתגובה זו
    39 0
    להיות עגלים - כולם עובדים עלינו בעיניים ואנחנו בולעים הכל דייי לעריצות !!! תבינו שכר המינימום זו העבדות של שנות ה - 2000 הטייקונין לוקחים 90% מהרווחים וזורקים לכם פירורוים !!! צריך מ ה פ כ ה ...הגיע הזמן לאביב הישראלי !!
    סגור
  • טען עוד
  • אביב ישראלי
    אני 05/06/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
    9 0
    רק שמישהו יתחיל..
    סגור
  • 7.
    ביבי ויאיר לפיד- כרגיל עובדים עלינו- לא יוותרו על הרווח (ל"ת)
    רוני 05/06/2013 11:54
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • 6.
    זה ביבי (ל"ת)
    אלי לוזגרט 05/06/2013 11:50
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 5.
    בגלל זה רמת גן רק תעלה - אין בה קרקעות לשיווק יותר
    מבין 05/06/2013 11:46
    הגב לתגובה זו
    3 12
    העיר היחידה שצמודה לת"א ואשר אין בה קרקעות לבנייה, רק פינוי בינוי או תמ"א ולכן לכל מי שרוכש דירה ישנה פוטנציאל ענק להרוויח המון כסף!!!
    סגור
  • 4.
    בעיר הפלסטינית וואהבי מוכרים דירה 150-200 מ' ב-200-300
    רן 05/06/2013 11:37
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אלף ש"ח ועדיין עושים רווח! איזו הוכחה נדרשת יותר מזו לכך שהכל בידי הממשלה ומחירי הקרקעות הלא שפויים! כבר מזמן היה צריך לעלות על הכנסת!!!
    סגור
  • 3.
    בגלל זה רמת גן רק תעלה - אין בה קרקעות לשיווק יותר
    מבין 05/06/2013 11:37
    הגב לתגובה זו
    1 11
    העיר היחידה שצמודה לת"א ואשר אין בה קרקעות לבנייה, רק פינוי בינוי או תמ"א ולכן לכל מי שרוכש דירה ישנה פוטנציאל ענק להרוויח המון כסף!!!
    סגור
  • 2.
    60%!!!! לבכות... (ל"ת)
    שירי 05/06/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • תבכי, יהיה יותר גרוע , האוכלוסייה מתרבת כאן מהר. (ל"ת)
    מומחה 05/06/2013 11:47
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 1.
    ככה זה ביבי, הכל אצלו זה בכאילו (ל"ת)
    יאיר 05/06/2013 11:30
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור
  • ביבי לא צדיק אבל הוא מ2009 טמבל לפניו אולמרט
    מני 05/06/2013 12:01
    הגב לתגובה זו
    2 3
    אולמרט
    סגור
  • לא צדיק
    אזרח 05/06/2013 13:00
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם אם תקלל לא תעשה אותו צדיק.
    סגור