הגענו לקצה גבול היכולת? הביקוש לדירות חדשות צנח ב-25% מאוקטובר

כך עולה מנתוני הלמ"ס. ירושלים - שיאנית המכירות ברבעון הראשון של 2013. היכן חלה צניחה של 38% במכירות
 |  (17)
נדל"ן
רוכשי הדירות ממשיכים למעט בעסקאות – לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במארס 2013 עמדה הכמות המבוקשת של דירות חדשות על 2,999, ירידה של כ-11% בהשוואה לנתוני פברואר (3,360 דירות). בניכוי עונתיות נרשמה ירידה של כ-9.7% בהיקף העסקאות. מדובר בכמות המבוקשת הנמוכה ביותר שנמכרה מאז ספטמבר 2012, אולם עדיין מדובר בעלייה של 8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.בהשוואה לנתוני אוקטובר מדובר בצניחה של 25% בכמות המבוקשת של דירות

בכמות הדירות החדשות שמכרו הקבלנים נרשמה בחודש מארס נרשמה ירידה של 8% לרמה של 1,884 יחידות, זאת לעומת 2,046 דירות שנמכרו בחודש פברואר. בניכוי עונתיות נרשמה ירידה זעירה של 0.8%. בסגמנט הדירות החדשות שאינן למכירה (בנה ביתך, קבוצות רכישה וכו') נרשמה צניחה של 15% במכירות לרמה של 1,115 דירות.

הכמות המבוקשת של דירות חדשות בחודשים ינואר-מרס 2013 היתה נמוכה ב-0.7% מזו של החודשים המקבילים ב-2012. בינואר-מרס 2013 בירושלים נרשמה הכמות המבוקשת הגדולה ביותר של דירות חדשות (כ-730 דירות חדשות שנמכרו ודירות שלא למכירה) וגבוהה בכ-23% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2012. ביישובים תל אביב-יפו ויבנה נרשמה עלייה של כ-37% ו-34%, בהתאמה. לעומת זאת, חלה ירידה של כ-38% בכל אחד מהיישובים נתניה ואשדוד. בגבעתיים נרשמה כמות מבוקשת של כ-150 דירות חדשות לעומת כ-30 דירות וכ-70 דירות בתקופות המקבילות ב-2012 וב-2011, בהתאמה.

בבחינת נתוני המגמה של הכמות המבוקשת של דירות חדשות בשנים האחרונות מסתמנת מגמת עלייה (עם תנודות) שהגיעה מרמה של כ-2,600 דירות בחודש ב-2008, לכ-3,500 דירות בסוף 2010 ובתחילת 2011. במהלך שנת 2011 הסתמנה ירידה, ומאוקטובר 2012 נרשמו כ-3,300 דירות בממוצע לחודש, דומה לרמה שנרשמה עד כה ב-2013.

מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מרס 2013 (כ-20,350 דירות) היה נמוך בכ-6.7% מזה שנרשם בסוף מרס 2012. מתוך הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף מרס 2013, כ-15,110 דירות בבנייה ביזמה פרטית וכ-5,240 דירות בבנייה ביזמה ציבורית.

מכלל הדירות החדשות, שנותרו למכירה, כ-37% מוצעות למכירה במחוז המרכז, כ-17% במחוז תל אביב, כ-14% במחוז הדרום, כ-13% במחוז ירושלים, כ-10% במחוז חיפה וכ-5% במחוז הצפון. בהשוואה לסוף מרס 2012, נרשמה עלייה של כ-40% במחוז הצפון, של כ-29% במחוז חיפה, של כ-18% במחוז ירושלים ושל כ-9% במחוז תל אביב. לעומת זאת, נרשמה ירידה של כ- 29% במחוז הדרום ושל כ- 21% במחוז המרכז.

על פי מספר ממוצע של הדירות החדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים ינואר-מרס 2013, מספר חודשי ההיצע היה 10 חודשים; כלומר, מספר החודשים שיעברו עד מכירת כל הדירות החדשות שנותרו למכירה במרס 2013, הוא כשנה בכל אחד מהמחוזות הדרום וירושלים, כ-10 חודשים בכל אחד מהמחוזות תל אביב והצפון, כ-9 חודשים במחוז המרכז וכ-8 חודשים במחוז חיפה; זאת בהנחה שקצב מכירתן יהיה זהה לקצב מכירתן בשלושת החודשים האחרונים ולא יהיו התחלות חדשות.

כתבות מעניינות נוספות:
בתחתית שוק הנדל"ן: דירות בת"א סביב ה-1,700 שקל לחודש - תמונות קשות
לפיד יוותר? אם המע"מ יבוטל - זוג צעיר שירכוש דירה ב-1.5 מיליון שקל יחסוך 327 אלף שקל במשכנתא ובהון העצמי
תגובות לכתבה(17):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 12.
    לא מבינים דבר המחירים רק יעלו בגלל...
    סבי 05/05/2013 21:47
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שהמדינה קטנה והאוכלוסיה גודלת אם ירדו המכירות אבל
    סגור
  • 11.
    המיתון מתחיל לתת את אותותיו! (ל"ת)
    פשוט מאוד 02/05/2013 21:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    מי שחיכה לקריסה חוגג כותרות ולא קולט גם אם פחות מכירות (ל"ת)
    המחירים המשיכו לעלות 01/05/2013 10:05
    הגב לתגובה זו
    2 6
    סגור
  • 9.
    טריגר קטן והמחירים נופלים
    יורם 01/05/2013 09:49
    הגב לתגובה זו
    5 0
    טריגר יכול להיות מלחמה נוספת בלבנון, מיתון של חצי שנה,תוכנית בניה רצינית. מי ששוקל לקנות הייתי מציע לו לחכות. מצד אחד יתכן שהמחירים יעלו עוד קצת או ידשדשו במקום זמן רב (לא סביר), מצד שני (סביר) שאחד מהטריגרים למעלה יתממש, ואז יפסיד הון רב.
    סגור
  • 8.
    איך ביחד עם כל זה הייתה עליה במחירים?? (ל"ת)
    א.מ 30/04/2013 20:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    כל המספרים האלה לא אומרים שום דבר, מלבד זה שיש אי ודאות
    סטטיסטיקאי צמרת 30/04/2013 15:57
    הגב לתגובה זו
    16 1
    עד לפני פרוץ המחאה החברתית, המגמה הייתה רק בכיוון אחד. בכל המקומות תמיד היו רק עליות במחירים, וכמובן רק עליות בביקוש לדירות חדשות. השוק היה רותח. מאז, המגמה משתנה מדי חודש בחודש. בהתחלה היתה קצת התייצבות פה ושם בביקוש, וקצת התייצבות במחירים פה ושם. לאחר מספר חודשים החלה הירידה בביקוש במספר מקומות בודדים וירידה במחירים במקומות אחרים. לאחרונה יש ירידה בביקוש כמעט בכל המקומות וירידה במחירים במקומות רבים. זה נכון שלא רואים מגמה ברורה, אבל זה בדיוק מה שקורה כאשר השוק מתחיל לשנות את הכיוון שלו. יש המון רעש במערכת וקשה לראות ולהבין את האור בקצה המנהרה. אבל כל מי שמבין בסטטיסטיקה מבין דבר אחד - המגמה של השינוי לכיוון מטה ברורה. וכל הטוקבקים למיניהם עם המנטרה שהמחירים ימשיכו לעלות - כל אלה הם רק אינטרסנטים שמנסים להציל את ההשקעה שלהם. מאז ומתיד, בכל המקומות בעולם, יש לשוק הדיור תקופות של גאות ותקופות של שפל. מדובר על מחזור שנמשך בכל כיוון מספר שנים. והגאות תמיד מגיע, והשפל תמיד מגיע. זה מחזור החיים. וכל מי שמספר לכם אחרת - פשוט אינטרסנט
    סגור
  • 6.
    כבר 5 שנים אומרים אותו הדבר
    eitanb3 30/04/2013 15:54
    הגב לתגובה זו
    5 12
    והמחירים ממשיכים לעלות........ \:
    סגור
  • 5.
    האם הגזרות החדשות יעזרו להחזיר את במשכנתא? (ל"ת)
    תחשבו על זה 30/04/2013 15:50
    הגב לתגובה זו
    13 1
    סגור
  • 4.
    המחירים ימשיכו לעלות בקצב מוגבר
    חכם ומנוסה 30/04/2013 14:47
    הגב לתגובה זו
    4 38
    מי שממשיך לחלום על ירידת מחירים יזדקן בבית ההורים
    סגור
  • טוב לי בבית ההורים, אני חוסך עבור המשבר הבא עלינו לטובה
    טיפש חסר נסיון 30/04/2013 16:02
    הגב לתגובה זו
    10 2
    את החירבה שלך אני גם כך לא מעוניין לקנות. אקנה כשיתחשק לי, ובזול.
    סגור
  • התכחשות למציאות היא לא פתרון ולא תקדם אותך
    חכם ומנוסה 30/04/2013 20:27
    הגב לתגובה זו
    2 9
    ואל תשכח לבקש מאמא שתחליף לך מצעים
    סגור
  • תודה רבה על הדאגה שלך
    טיפש חסר נסיון 01/05/2013 13:22
    הגב לתגובה זו
    5 0
    אבל אמא שלי (שמחליפה לי מצעים), אמרה לי לא להקשיב לעצות של טיפוסים רנדומליים באינטרנט. בהצלחה עם מכירת החירבה, אני בטוח שתמצא קונה במחיר המגוחך שאתה מדמיין. אם לא, מה הבעיה, אפשר להשכיר במחיר שחיטה גם כן. אם גם זה לא? טוב נו, אני בטוח שהבנק יסלח לך ויספר לך את החוב :)
    סגור
  • 3.
    פרסום להרצת פראייר=מחיר הזוי=בועה בפיצוץ50%בפני האשמים= (ל"ת)
    סופר בועה בפיצוץ 30/04/2013 14:46
    הגב לתגובה זו
    16 2
    סגור
  • 2.
    נדל"ו מטורף: באחרונה אני מקבל SMS על דירות של 2 מיליון
    חיים 30/04/2013 14:08
    הגב לתגובה זו
    19 2
    מיה קרה לנו ? השתגענו? מה זה דירה של 2 מיליון ( לא בדיוק במרכז) ,מישהו יכול לקום ולהגיד בבקשה איך משיגים מחיר כזה ? לא הבנתי מדוע הבן שלי טובע את חלקו ברכוש כבר מעבשיו, לפני פטירתנו, מה הפלא?
    סגור
  • 1.
    מרגישים את השינוי זהו חוק טבע של בועה
    זוג צעיר 30/04/2013 14:00
    הגב לתגובה זו
    28 2
    אין כסף למחירים לא הגיוניים
    סגור
  • ההתרסקות תגיע כשנוטלי המשכנתאות לא עמדו בתשלום ויפונו
    כבר רואים התחלה 30/04/2013 15:49
    הגב לתגובה זו
    11 2
    מספיק ש 10% מנוטלי המשכנתא לא יעמדו בה כדי ששוק הנדל"ן יתמוטט.
    סגור
  • הצתה קלה בגבול הצפון, והמחירים טסים כמו טיל למטה (ל"ת)
    מיכל 30/04/2013 14:22
    הגב לתגובה זו
    14 4
    סגור