לאומי: "ההתמתנות במחירי הדירות תמשך; היקף העסקאות יורד"

האם התקררות שוק הנדל"ן תימשך? כלכלני לאומי מסתכלים על המספרים. "במידה ויימשכו התחלות הבנייה, עשויה להימשך התמתנות הלחצים"
 |  (24)
בקרוב נוכל לקנות דירה?
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו ביום ד' עולה כי בחודש מארס נמכרו כ- 1,200 דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית (נתון מנוכה עונתיות). כלכלני בנק לאומי מסבירים כי קצב המכירות החודשי יציב בחודשים האחרונים, לאחר שעלה מעט בהשוואה להיקף המכירות הנמוך שאפיין את המחצית השנייה של 2011. לדבריהם, את העלייה המתונה בלבד בהיקף המכירות החודשי של דירות חדשות, ניתן לייחס בין היתר לירידה בפעילות המשקיעים בשוק הדירות.

היקף הרכישות של המשקיעים עמד בחודש פברואר על כ- 1,700 דירות (חדשות ויד שנייה), לפי נתוני האוצר, כאשר מדובר בירידה של 8% בהשוואה לחודש ינואר ובירידה של 33% בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. כמו כן, ישנו גידול בהיקף הדירות שנמכרות על ידי משקיעים. משקל המשקיעים מבין מוכרי דירות יד שנייה עמד בחודש פברואר על כ- 21% ובאזורים בהם בלטה פעילותם של המשקיעים, כגון אזור באר שבע, משקלם מסך מוכרי דירות יד שנייה הגיע אף לשליש.

הכלכלנים מוסיפים כי גורם נוסף הממתן את היקף המכירות החודשי, הנו הירידה בהיקף העסקאות בשוק הדירות מיד שנייה, אשר מקשה על משפרי דיור למכור את הדירה שבבעלותם בטרם ירכשו דירה חדשה. כלומר, רצונם של משפרי הדיור להבטיח את מכירת הדירה שבבעלותם ובמחיר התואם את תוכניות הרכישה של הדירה החדשה, מאט את קצב המכירות של דירות חדשות. כך בחודשיים האחרונים עלה מספר חודשי הימצאותם של דירות חדשות בשוק ל- 8.2 חודשים בממוצע, מרמה ממוצעת של כ- 6 חודשים, שאפיינה את 2011. "המשך מצב זה של היקף עסקאות נמוך בשוק הדיור, עשוי לתמוך בהתמתנות מחירי הדיור. התמונה המתקבלת ביחס לביקוש עולה בקנה אחד עם נתון נוסף המצוין בסקירה של משרד האוצר לפיו חלה עלייה בשכר החציוני של רוכשי הדירות."

עוד עולה מנתוני האוצר שבמקביל נמשכת מגמת העלייה במלאי הדירות החדשות הבלתי מכור. "הנתונים עוברים עדכון רטרואקטיבי משמעותי מדי חודש. כך למשל המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית, מראשית 2011 ועד פברואר 2012, גדל בכ- 2,200 יחידות בהשוואה לנתונים שפורסמו בגין אותה תקופה, בחודש שעבר. בנוסף, נתוני המכירות עודכנו כלפי מטה. לכן, בעוד שבחודש הקודם נרשמה מגמת ירידה במספר חודשי ההיצע, לאחר העדכונים המשמעותיים כלפי מעלה של המלאי וכלפי מטה של נתוני המכירות, הנתון של חודשי ההיצע מצוי במגמת עלייה מתונה. אלו עמדו נכון לחודש מרץ על 11.8 חודשים."

לדבריהם, "רמה זו מצביעה על תנאים לירידה בלחצים לעליות מחירים. נזכיר כי קצב עליית מחירי הדיור ב- 12 החודשים האחרונים, לפי סקר מחירי הדיור המבוסס על נתוני רשויות המס, התמתן בחודש פברואר ל- 3.2%, לאחר שבשיא הגיע קצב עלייה המחירים השנתי לכ- 21% באמצע שנת 2010."

הכלכלנים מסכמים כי במבט קדימה, ניכר שפוחתים הלחצים לגידול נוסף בביקוש לדירות חדשות. "במידה ובמקביל יימשכו התחלות הבנייה בהיקף ההולם את הגידול במספר משקי הבית בישראל, עשויה להימשך התמתנות הלחצים לעליית מחירי הדיור. נדגיש כי, נקודת המוצא של הגידול במספר משקי הבית בישראל, כעוגן לצרכי הדיור למגורים בישראל, רלוונטית בין אם משקי הבית ירכשו דירה בעצמם ובין אם יבחרו לשכור דירה ממשקיע. בהתייחס לפילוח השוק לפי הבעלות על דירות, נציין כי לאחרונה אישרה הממשלה הצעה של שר האוצר להעניק פטור ממס לגופים מוסדיים על הכנסה מהשכרת דירות לטווח ארוך. תמריץ זה עשוי לתמוך בהתרחבות של שוק הדירות להשכרה בישראל, במקביל לירידה שכבר מתרחשת מזה מספר עשורים בשיעור הבעלות על דירות בקרב משקי הבית."

כתבות נוספות שעשויות לעניין:
דגני: "הסימנים מדאיגים, שוק הנדל"ן חוזר 5 שנים אחורה"
למחפשי המציאות: דירה במחיר של טויוטה לנד קרוזר המספקת תשואת שכירות של יותר מ-6%
תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 20.
    הלוואי שזה יהיה המצב..
    מירי 28/05/2012 16:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו התחלנו לחפש דירה בתקופה האחרונה, ובו זמנית מבררים על משכנתא, ככה שאם מחירי הדירות ירדו בקרוב זה ממש יתאים! לכל מי שמצב דומה לשלנו, תוך כדי הבירורים נתקלנו בקבוצה נחמדה בפייסבוק "המומחים למשכנתאות" שפתחה פורום ועונה על שאלות בקשר למשכנתא וקניית בית.
    סגור
  • 19.
    17 - אתה גדול.
    רותם 11/05/2012 13:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האמת היא שאתה צודק.
    סגור
  • 18.
    זוג צעיר שהתחתן, מרוויחים ביחד 10 אלף נטו
    אבי 11/05/2012 12:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לקחו משכנתא של 800 אלף ליותר מ 30 שנה. יצטרכו להחזיר כפול, כלומר 4400 בחודש בממוצע. איזה חיים מצפים להם?
    סגור
  • 17.
    אבל 2 השחורדיניות אמרו שתהיה עליה אחרי החגים
    מיני 11/05/2012 11:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ענבל אור והפוקצ' ה השניה... פחחחחח אמרו שתהיה עליית מחירים - אז אמרו. העיקר שראיונו אותם בתקשורת (טלויזה ובעיתונות) כ" מומחיות נדל" ן" ...(?!) חימצנו ערב ליפני, שמו חזיית פושאפ ופאן לשיער על הבוקר, באו לטלויזה והתחילו לשפוך שטויות בכמויות - ומי שטיפש באמת קנה דירה. על זה אומרים " פריארים לא מיתים הם רק מתחלפים" ... אני יושב בהמתנה השנה מבלי לקנות דירה, למה להישתעבד לכל החיים ? למה להמתין לירושה מפתירתם של ההורים ? סבלנות, סבלנות, סבלנות. אני אקנה את הדירה הראשונה שלי מאחד טיפש שלקח משכנתא של 5,000 ש" ח, התגרש, פוטר מעבודתו, משלם מזונות (או מגרושתו שלקחה על עצמה משכנתא כ" כ גבוהה ל 30 שנה) או בעצם את הדירה של ההורים שלהם שנלקחה כערבון למה למהר, ולקנות מקבלנים חמדנים ? מי שכחם ימתין לשנה הבאה, שכירות לא תהרוג אותנו. ההיזדמנויות בדרך.
    סגור
  • 16.
    יש רק דבר אחד קבוע: ההומלסים שחופרים כאן (ל"ת)
    מואה 10/05/2012 21:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    בתחילת המחאה חשבנו שהמחירים ירדו ב 25%, עכשיו (ל"ת)
    ברור שהם ירדו ל 25% 10/05/2012 16:59
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    ראיתם פרסום לאומי=איתך בכיסך קדימה עשה סדר
    דוד 10/05/2012 14:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1.זה עתה הלכה דליה הון עדיר בכיסה חוץ מחניות,דירות,מגרשים שרכשה החדש מכירה ויודעת כל הסודות ופטנתים === ארה" ב בנקים נפלו כי נתנו הלואה כפול ממחיר דירה פיתום הגיע משבר וזה אילצ לפוצץ את הבועה===== גם ישראל יש בועה בדיור ובאופן כללי 2.אחוז כל שהוא במשק בשכר אצטרונומי באפ מדינה לא היו מגעים אפילו חצי מזה 3.היום יש כח לשילטוןאוצר,שיכון,הנגיד זו שעה מתאימה לתקן שכר כאן במקום להגדיל חובות על גבינו שעה טובה לתת ביטה לעיני אחרת איתו נגיע מהר ליוון
    סגור
  • זה אחרית הימים - הטוקבק שלך אומר הכל בעצם. (ל"ת)
    קסנון 11/05/2012 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 13.
    ארץ אוכלת תושביה (ל"ת)
    קול ההיגיון 10/05/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 12.
    רק בישראל
    יש רק מקום אחד 10/05/2012 13:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש רק מקום אחד שבו לא יעלו לך את השכירות .לא תוכל למכור את הדירה שלך.ושוק הנדלן יפסיק לעניין אותך .משלמים פעם אחת לכול ....המוות..המבין יבין
    סגור
  • טען עוד
  • 11.
    החל מאתמול עד סוף הקיץ יתחתנו עוד 10,000 זוגו
    מישקה 10/05/2012 13:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    איפה יגורו באוהלים ? מה עם כל המיתגרשים ? המחירים אולי יורדים אבל לאט לאט.
    סגור
  • הגרושים בעלי הבתים שמתחתנים ומפנים דירות .... (ל"ת)
    ומה עם 10/05/2012 14:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ספינים ודמגוגיה
    איפה הם גרים עכשיו? 10/05/2012 14:04
    הגב לתגובה זו
    0 1
    " בניגוד למה שנוטים לחשוב, רוב הזוגות שנישאים כבר חיו יחד לפני הנישואין, ולכן אין להם צורך ממשי מיידי ברכישת דירה, משפרי הדיור יכולים להרשות לעצמם להמתין ולראות מה יקרה בשוק הנדל" ן וגם המשקיעים לא ממהרים להיכנס חזרה לשוק שהמחירים בו כבר לא מבטיחים תשואה נאה. כל זה בעצם מוביל לכך שהקטרים הראשיים שאמורים היו להניע את שוק הדיור בישראל כיום, תקועים. מצטרפים לחשש מרכישת דירה גם נתוני האבטלה האחרונים עליהם דווח בחודש האחרון, המעידים על כך שכאשר האופק התעסוקתי לא יציב, אנשים לא קונים בתים."
    סגור
  • 10.
    כלכלני לאומי חבורת רמאים! לפני חודש אמרו הפוך (ל"ת)
    יאיר 10/05/2012 13:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    ביזפורטל תצאו לרחוב ותשאלו אנשים על נדלן בארץ
    כ 10/05/2012 13:16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאשר לשאול זאבים שלא שובעים לעולם
    סגור
  • 8.
    גילתם את אמריקה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    השוק החל את הצניחה . 10/05/2012 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    לפני חודש אותם כלכלנים אמרו שהמחירים יעלו
    גולן 10/05/2012 12:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלכלנים עאלק, כל סוחר מתחיל בשוק יודע יותר ממה שהם יודעים
    סגור
  • וגם ככה זה כשמתקבלים לעבודה פרוטקציונרים ולא
    הם אינטרסנטים! 10/05/2012 13:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המוכשרים קשרים ולא כישורים . זה המדינה כאן
    סגור
  • 6.
    אנחנו מפחדים הקריסה בדרך אין התמתנות טעינו
    בנק לאומי למשכנתאות 10/05/2012 12:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש קריסה של כל המערכת המנופחת!!!!!!!!!!!!!!!!
    סגור
  • 5.
    מחירי הדיור בישראל לא תואמים את כושר ההשתכרות (ל"ת)
    הכיוון ידוע לכולם 10/05/2012 11:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    הנדלן בפני קריסה אנשים מפחדים לקנות היציבות
    כלכלן 10/05/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכלכלית של זוג צעירים הוא גורמת לאנשים לא לקנות מחשש לפיטורים ואי יכולת להחזיר הלוואות גבוהות השכירות כרגע עדיפה בהרבה ובסכום של מליון וחצי ש" ח כל אחוז ירידה זה הרבה מאוד כסף וכול חודש יש ירידה של כמה אחוזים למטה
    סגור
  • 3.
    מחיר הזוי מעל30-50%=חרם צרכן=העם לא פראייר!!! (ל"ת)
    הבועה תתפוצץ,מיתון 10/05/2012 11:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    התמתנות הלחצים? חח איזה לחצים שלכם? התרסקות!!
    אמיר 10/05/2012 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    נמאס כבר מהמלצות מפוזיציה כאילו שעוד יש סתומים שיאכלו את זה.....
    סגור
  • 1.
    עושים מיליארדים ע" ח העם הפראייר=מחאה=חרם צרכן (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשלה גנבים 10/05/2012 11:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור