דגני: "הסימנים מדאיגים, שוק הנדל"ן חוזר 5 שנים אחורה"

כך עולה מניתוח של מכון גיאוקרטוגרפיה. "רק מי שמוכרח קונה היום דירה; אם המצב יימשך כך, צפויה האטה משמעותית בשוק,
שוק תקוע
גם נתוני הרבעון הראשון של 2012 בשוק הנדל"ן בישראל לא מבשרים טובות. מניתוח כלכלי שערכה רינה דגני, מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה, עולה כי גם ברבעון הראשון של 2012 לא נרשמו שינויים משמעותיים במחירי הדירות בהשוואה לרבעון האחרון של 2011. במילים אחרות המחירים נותרו יציבים, ואם הייתה באזור מסויים עלייה או ירידה במחיר, מדובר בשינויים מזעריים.

"שוק הנדל"ן תקוע ומספר העסקאות קטן מחודש לחודש. מספר העסקאות שבוצעו ב-2011 ירד ל-86 אלף עסקאות, בשנת 2012 הירידה נמשכת. אם לא תיעצר הירידה, אני צופה שנגיע לרמת העסקאות שהיינו עדים לה בשנת 2005 שהסתכמו ב-82 אלף דירות בלבד", אומרת דגני.

לדבריה, "כל הפעולות בהן נוקטים משרדי השיכון והאוצר, לא מחזירים את האנשים לשוק, ברגעים מסויימים אנשים חוזרים לשוק, אך עולים שוב על הגדר כשהם רואים את רמות המחירים. שוק הנדל"ן נמצא כיום במצב שבו רוכשים לא קונים דירות בכל מחיר, למרות שהם צריכים, ומוכרים מסרבים להתפשר כיוון שהם יודעים שיש צורך בדירות שלהם."

דגני מסבירה כי רק מי שמוכרח קונה היום דירה. "בניגוד למה שנוטים לחשוב, רוב הזוגות שנישאים כבר חיו יחד לפני הנישואין, ולכן אין להם צורך ממשי מיידי ברכישת דירה, משפרי הדיור יכולים להרשות לעצמם להמתין ולראות מה יקרה בשוק הנדל"ן וגם המשקיעים לא ממהרים להיכנס חזרה לשוק שהמחירים בו כבר לא מבטיחים נאה. כל זה בעצם מוביל לכך שהקטרים הראשיים שאמורים היו להניע את שוק הדיור בישראל כיום, תקועים. מצטרפים לחשש מרכישת דירה גם נתוני האבטלה האחרונים עליהם דווח בחודש האחרון, המעידים על כך שכאשר האופק התעסוקתי לא יציב, אנשים לא קונים בתים."

"לשוק התקוע עלולה להיות משמעות קשה אם המצב הזה יימשך לאורך זמן, כי המכפיל הכלכלי של שוק הדיור גבוה, הוא יוצר פרנסה לעשרות תחומים אחרים - שמאות אדריכלות, תכנון, ריהוט, נגרות, וכל מה שקשור ברכישת דירה. אם המצב יימשך כך, צפויה האטה משמעותית בשוק."

תגובות לכתבה(35):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 27.
    מצויין הלוואי קריסת נדל" ן - שכל האניה תטבע! (ל"ת)
    אבי 08/05/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    " סימנים אופטימיים" זו הכתורת הנכונה (ל"ת)
    רונן 08/05/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 25.
    לא שווה לקנות דירה נקודה
    כלכלי 08/05/2012 06:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מחירים מטורפים עלות עו" ד מס רכישה מצריך לגמור את כל ההון העצמי לקחת מינוף שיידרש יותר מכל החיים לשלם בשביל תשואה אפסית ולך תדע בכמה תצליח למכור אם תהיה חייב וגם לזה יש עלויות עסקה.
    סגור
  • 24.
    מחירי הדיור =בועה סופה של בועה להיתפוצץ (ל"ת)
    כלכלן בכיר 07/05/2012 22:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    סעיף הדיור זה העיקר=רוב הוצאות על דיור (ל"ת)
    דפני 07/05/2012 22:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 22.
    משפחות שלמות נהרסות .זוגות מתגרשים ללא בית (ל"ת)
    דפני 07/05/2012 22:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 21.
    מחירי הדירות =בועת מחירים ביחס לעולם (ל"ת)
    חרם הדירות 07/05/2012 22:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 20.
    חרם =לא קונים מחירים צונחים (ל"ת)
    חרם הדירות 07/05/2012 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    חסרים 220 אלף יחדות דיור
    העם רוצה צדק חברתי 07/05/2012 22:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה קורה עים הסופרטנקר
    סגור
  • 18.
    חוזרים למחירים 2003 כלומר ירידה של 62 אחוז (ל"ת)
    העם רוצה צדק חברתי 07/05/2012 22:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    המוכרים זורקים סחורה והעיקר למכור (ל"ת)
    מתוך דירות 07/05/2012 22:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    ברור רק חזירים לא רוצים ירידת מחירי דיור (ל"ת)
    צדק ואמת 07/05/2012 22:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    בית נועד לתת בית חם לא להשקעה וכספים קלים (ל"ת)
    דפני 07/05/2012 22:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    הקריסה החלה (עכשיו לקנות יהיה ממש ממש טיפשי)
    זהו עובדות מהשטח 07/05/2012 22:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עכשיו יהיה יותר קל לפלטר מי מדבר מתוך אינטרסט ומי לא עם עובדות בשטח אי אפשר להתווכח, ירידות המחירים התחילו השאלה הגדולה עכשיו היא היכן זה יעצר?
    סגור
  • 13.
    למכור כאן ולקנות בארה" ב
    מורגנשטיין 07/05/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים כאן לא שפויים!! דירת 4 חדרים בגבעתיים ב2 מיליון ש" ח??? בברוקלין אפשר לקנות 3 דירות במחיר הזה... לא יאומן...
    סגור
  • 12.
    האזרח הקטן נאלץ לשלם בגדול (מחכים למשיח)
    איתן 07/05/2012 16:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האזרח הקטן נאלץ לשלם בגדול מה שבא בקלות באותה הקלות ייעלם
    סגור
  • 11.
    זהו האנליסטים נכנעים-המצב ברור כעת-קריסה בדרך (ל"ת)
    פ 07/05/2012 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 10.
    מבחני לחץ לבנקים
    אפי 07/05/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא סתם בנק ישראל עושה מבחני לחץ לבנקים בירידה של 25% כל הבנקים בצרות מה שקרה בארצות הברית ואירופה יקרה בארץ
    סגור
  • 9.
    לא רק הקבלנים תקועים אלא גם האוצר עם ביבי
    אב פת 07/05/2012 12:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשו קופה אדירה על גב הציבור ממסים ומחירי הקרקע וכעת חסר להם הכסף בקופת האוצר,אגב, אל תשכחו להצביע שוב לביבי ע" מ שיגלח אתכם פעם נוספת אחרי הבחירות
    סגור
  • 8.
    סימנים מדאיגים ? סימנים מעולים !!!
    גיא 07/05/2012 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הציבור כבר לא ממהר לקנות מוצר שיקר ב 40% ממחירו הריאלי. השוק צפוי להמשיך לרדת עוד שנים רבות. הבלוף הישראלי בגדולתו.
    סגור
  • 7.
    אחד לאחד כמו בחו" ל - התנהגות קלאסית של בועה.
    ירושלמי 07/05/2012 10:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדהים... רק להסתכל ולצחוק. כשהבועה גאתה והון הוזרם לכיסי הקבלנים, הספסרים, הבנקאים, וכמובן למדינה, אף אחד לא פצה פה והגענו למצב שהעם יצא לרחובות. עכשיו, כשהחגיגה נגמרה פתאום מבינים כולם את האסון שהבועה הזאת הביאה לכלכלה הישראלית. כל עוד חגגו, לאף אחד לא היה אכפת, הפראיירים ישלמו.. עכשיו תאום נזכרו כולם - עת התשלום הגיע, והוא יהיה כבד... מיתון, אבטלה, גרעון עצום וריסוק מחירי הנדל" ן - כל זאת בקרוב... והכי מצחיק - שהכל היה ברור כשמש אבל אף אחד לא לקח אחריות ועשה מעשה לעצור את זה. חלם זה כאן...
    סגור
  • 6.
    מחיר הזוי מעל30-50%,מחאה=חרם צרכן!!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    הבועה תתפוצץ,מיתון 07/05/2012 10:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    שטויות!! זה ששוק הדיור והקבלנים תקועים, בגלל
    הדברים כפי שהם 07/05/2012 10:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המחירים הגבוהים לא אומר ששוקי המשנה סובלם מהאטה דומה, להפך!!! אנשים מעדיפים לשפץ, להרחיב, לשנות את הקיים, דבר המספק הרבה תעסוקה לנגרים אדריכלים, מעצבים וכו' ... הבעיה היא רק של הקבלנים, וכדאי שיתעשתו ומהר!! במחירים הללו רק אידיוטים, ועשירים קונים! המחירים יחתכו ב30-40% כמו שקורה בכול העולם, לפני שהציבור יוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה חדשה!! תבינו אחת ולתמיד, בכלכלה של היום, לרוב הציבור א י ן כ ס ף, ורוב הציבור הוא זה שעושה את הרכישות (במיוחד עכשיו, כשמבינים העשירים שדירה זה לא השקעה כדאית מבחינה כלכלית
    סגור
  • 4.
    עושים מיליארדים ע" ח העם הפראייר=מחאה=חרם צרכן (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשלה גנבים 07/05/2012 10:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    דיור גם לחילונים , לא רק לחרדים (ל"ת)
    אחד 07/05/2012 10:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    זהירות
    אייל 07/05/2012 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תבדקו טוב טוב מה אתם קוניםכמעט כל התחום הזה עם הערת עסק חי. 30 אחוז מהם יפשטו את הרגל ברבעון הבא
    סגור
  • 1.
    רק ירידה במחיר הדירות של 50% לפחות יביא קונים (ל"ת)
    רשת תיווך 07/05/2012 10:17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא הגזמת בכלל
    רונן 07/05/2012 11:17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ירידה של 50 אחוז במחירי הדירות (אפילו 20 אחוז) תוביל לזה שנכסים יהיו שווים פחות מהמשכנתאות שהבנקים נתנו, מה שיוביל לקריסת הבנקים, מה שיוביל לנפילת הכלכלה בארץ, מה שיוביל את כולנו לאבדון כולל אותך.
    סגור
  • ממי שמעת את זה?
    איזו שטות 09/05/2012 11:44
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אם יש לך דירה אתה יודע שהבנק נותן הערכת שמאי שנמוכה משמעותית ממה שאתה משלם על הדירה והבנק נותן לך משכנתא לפי הערכה זו בלבד!!! איזה כיף להגיד דברים ששמעת בלי להבין כלום כמו אוכ' שלמה שאנו מכירים שעושה בדיוק מה שאומרים לה בלי לבדוק
    סגור
  • איך בדיוק אם מחיר דירה יירד ב20% יוכיל לקריסת
    לרונן 07/05/2012 21:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנקים?איך זה יהפוך דירה לשווה פחות מהמשכנתא? אם דירה עולה 1.5 ומשכנתא עבורה 800000 אז ירידה של 20% תהפוך אותה ל1.2 מליון ואיך בדיוק הכלכלה תקרוס והבנקים יקרסו? הרי האנשים כבר התחיבו על הדירה מה זה משנה מה המחיר?מה שיכול ליצור בעיה זה פיטורים מיתון ואז אנשים לא יעמדו בהצחיבויות ואז מה אולי תמסה את אלה שאין להם דירה כדי לשלם לאלה שקנו בחוסר אחריות דירה?אולי תמסה את האזרחים כדי שלקבלנים יהיה עוד כסף וחס וחלילה לא יפשטו רגל?אולי תוזיל את עלות הכסף כדי להגדיל את הבועה?אתה מבין שכל הפתרונות הללו לא הוגנים ולא נכונים וגם לא יצילו את מה שצריך ליפול? אז בשביל מה לשתמש בהפחדות ופופליזם זול?
    סגור
  • פשיטת רגל בבנקים
    דורון 08/05/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ירידה של כ 20% במחירים תיגרם ע" י האטה במשק , פיטורי עובדים , וכדומה, למלווים רבים לא תהיה כלל אפשרות להחזיר משכנתאות , ואז תתחיל הבעיה של הבנקים , אבל אין צורך לדאוג להם יותר מידי , יש להם הרבה שומן
    סגור
  • מחירי הדירות טסו בשנים אחרונות 130 אחוז
    כלכלן בכיר 07/05/2012 22:53
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משפחות נהרסות
    סגור
  • כמה אנשים כבר קנו דירה ב-4 השנים האחרונות??
    שרון 07/05/2012 11:25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא יקרה כלום ולא נעליים, תפסיקו לרמות את הציבור! יותר גרוע אם אנשים לא יוכלו לקנות דירה בכלל או לשלם שכירות הבנקים כבר עשו את החישובים שלהם וידעו מה הולך לקרות כבר לפני כמה שנים כאשר התרחשה העליה הטורפת הזאת במחירים והם לא יירו לעצם ברגל אתם בסה" כ אנשים רעים שרוצים להרויח על חשבון הציבור את החצי מליון ש" ח עליות של 4 השנים האחרונות ותתביישו לכם !
    סגור
  • אם
    דדי 07/05/2012 10:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הטיפשות היתה אוניה, אתה היית רב חובל. בירידה של 50% השוק יעצר ,נראה פשיטות רגל, אבטלה ומשבר.
    סגור
  • וכשזה עולה ב - 100% אז הכול דבש נכון ???
    שלומי מודיעין 08/05/2012 13:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא נגרם שום נזק נכון ? מי שקנה ושיעבד את החיים שלו בשביל 4 קירות לקח משכנתא שלא יכול להחזיר שילמד לחיות עם זה שהמחירים יחזרו כמו שהיו לפני 5 שנים נחזור לקנות מכונסי נכסים
    סגור