יוג'ין קנדל: "אני הייתי אומר לבת שלי לחכות ולא לרכוש דירה כעת"

(עדכון) אטיאס: "אדאג לבטל את רכיב המע"מ בחוק ערבות מכר דירות". יוג'ין קנדל - "אני הייתי אומר לבת שלי לחכות ולא לרכוש דירה כעת; הזוגות הצעירים רוצים הנחות ולא מטבח משודרג"
 |  (24)
יוג'ין קנדל, צילום: DELETE
"אני שמח שאנחנו מתחילים לראות את הפירות בשוק הנדל"ן", אמר אריאל אטיאס, שר הבינוי והשיכון היום – "גידול של כמעט 50% בהתחלות הבנייה, 80 אלף יחידות דיור בבנייה פעילה, הגבוה משנת 1999. בחצי השנה האחרונה לדעת כולם עליות המחירים פסקו, לפי הנתונים המשוקללים שלנו עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אנו רואים ירידה של 7% במחירי הדירות החדשות."

אטיאס התייחס למחנק האשראי לבנייה וטען שהמצב בו יזמים זוכים במכרז, מתקשים לגייס הון ומוותרים על הקרקע הוא נורת אזהרה. "פניתי לראש הממשלה, לנגיד ולשר האוצר, לצערי הצעד להקל על מחנק האשראי עדיין לא צלח. חוק ערבות המכר מאוד מגן על הצרכן והוא חוק טוב, אולם יש בו מרכיב של המע"מ, כלומר אם הדירה עולה מיליון שקל, רכיב המע"מ מופיע גם בערבות. אני פונה לממשלה שכל רכיב המע"מ ייצא מהערבות.המשחקי האשראי בראש ובראשונה פוגעים בזוגות הצעירים, היזמים לא מתחילים פרויקטים בלי שנותנים להם חמצן."

אטיאס אף התייחס לנושא הדיור להשכרה וטען כי למרות הסקטפטיות בנושא מתחילים לראות שינוי בשטח. "השוק אינו משוכלל מספיק עבור דיור להשכרה. תפקדינו כממשלה שהקמת דיור להשכרה כן תשתלם. יש עכשיו מכרז ברעננה ל-294 יח"ד, ערך הקרקע לפי השומה הוא 800 אלף שקל, אנחנו נותנים הנחה של 70% בקרקע ודואגים שיהיה אטרקטיבי ליזמים לבנות. אנחנו משחררים קרקעות באזורי ביקוש לדירות בשטח 100 מ"ר. אותם משקיעים שמשקיעים באירופה יכולים להשקיע בבית, נאמר לי בצורה מפורשת שאם יהיו תשואות נכונות הם יהיו בפנים."

"המדינה לראשונה אומרת שהקרקע לא נועדה לשרת את הרווחים אלא את האזרחים", הוסיף אטיאס. אנחנו רוצים להסדיר אחת ולתמיד את המושג דיור בר השגה – גם לקרקע של המדינה וגם לקרקע פרטית. כל מי שמחזיק קרקע פרטית יוכל לקבל זכויות בנייה נוספות אם יבנה דירות קטנות והוועדות המחוזיות יהיו מחוייבות להכניס דירות קטנות בהיקף של 20% מכלל הדירות בפרויקט. יזם יוכל להקים 300 יחידות דיור במקום 200 אם יקצה 20% מהן לאלו שזו דירתם הראשונה. הבעיה היא שמשרד האוצר לא מוכן שתהיה התערבות במחיר ואני חושב שזה לא נכון – כשיש מחסור בהיצע, בטח בדירות קטנות, נכון להתערב במחיר, בשכירות הצלחנו לקבוע שהמחיר יהיה נמוך ב-20% ממחיר השוק, אולם בנדל"ן למגורים אומרים באוצר שיש לתת לשוק לפעול בעצמו."

עוד קודם לכן ניבא יוג'ין קנדל, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה כי מחירי הדירות ימשיכו לרדת: "אני הייתי אומר לבת שלי לחכות ולא לרכוש דירה כעת. מחירי הדירות עלו מעבר לעלייה הנובעת מירידת ריביות. מחירי הדירות עלו מסיבה אחת שההיצע היה יותר מדיי נמוך בין השנים 2004 ל-2008 ושנית בגלל פאניקה שאחזה בקונים. קצב עליית המחירים יהיה שלילי – הממשלה תפעל להורדת מחירי הדיור, היא מחוייבת לכך".

לדבריו, "בסוף 2011 ניבאו שעליית המחירים תמשיך עד הרבעון השלישי של 2012, לא לקחו בחשבון את הגידול בבנייה ואת הצעדים שנקטו משרדי הממשלה ובנק ישראל שציננו את ציפיות הקונים לעליות מחירים נוספות. חשבו שמדובר היה בכוסות רוח למת והמחירים לא יירדו בעקבות הרגלוציה, אך לבסוף זה קרה, המחאה החברתית שמה עוד כמה מסמרים."

"יש דיסוננס מאוד גדול בין ציפיות הקונים לציפיות המוכרים, לכן שני הצדדים מחכים – המוכרים מחכים שאולי המחירים יעלו והקונים יחזרו, אך יש פה בעיה כי זה לא מסתדר עם מדיניות הממשלה", הוסיף קנדל. "הציבור לא מתמודד עם המחירים – יש פער של 15% מהשיווי משקל למחירים כיום. חלק מחברות הבנייה נותנות הנחות שאינן מופיעות בסטטיסטיקה – מטבח יותר טוב, אשראי יותר טוב. לא מעניין את הזוג הצעיר מטבח יותר טוב, הוא רוצה דירה, לא טוב לשוק הזה 'ללכת עם ולהרגיש בלי'.

קנדל הסביר כי "הממשלה לא יכולה להסכים לכך שהמחירים ישארו גבוהים, היא תפעל שמחירי הדירות ישובו לשיווי משקל. כממשלה אנחנו לא יודעים מספיק על מחירי הדיור, הם לא אמינים מספיק כדי לבנות עליהם מדיניות, אנחנו עכשיו מיטיבים את המחירים עם מנהל מקרקעי ישראל, האוצר ובנק ישראל."

לדבריי קנדל הממשלה פועלת בימים אלה לקידום תחום ההתחדשות העירונית במרכזי הערים וכי בשנים הקרובות נראה את השינוי בשטח - "באזורי הביקוש הגדולים אין עתודות קרקע גדולות, אולם יש בניינים שהוקמו בשנות ה-50 עם צפיפות קרקע נמוכה. מבנה התמריצים לפינוי ובינוי היה נמוך מאוד, יש יותר מדיי גופים שמטילים וטו ואין אמון בין הגופים, ניצור מצב בו הצדדים יאמינו אחד השני, נשפר את התמריצים ונוריד את היכולת של אנשים שיכולים להרוויח קצת יותר מאחרים להטיל וטו על התהליך."
תגובות לכתבה(24):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    ואם הייתה לו היה לה כבר דירה.
    אין לו בת 06/03/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להמליץ למשהו לחכות כי ביבי יוזיל לנו את הדירות הוא פתתי
    סגור
  • 8.
    בהצעותייך מר " יועץ" הרסת מגזר הנפט והגז כולל
    משקיע בגבעות עולם 06/03/2012 11:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המשקיעים, אלו המלוים והמממנים את גבעות וחברות אחרות שנים ארוכות אתה, כמו צבוע, חותף את הצייד שניצוד במאמץ וידע אדיר ע" י אחרים!!!!!!!!!! אל תציע לביתך להשתתף בעושק הזה!!!!!!!!!
    סגור
  • 7.
    צדק חברתי=חרםצרכני=הישראלי הפסיק להיות פראייר (ל"ת)
    ישראלי לא פראייר 05/03/2012 18:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    תרשום גם שם של התיווך, שאתה ממליץ. אינטרסנט. (ל"ת)
    ע 05/03/2012 14:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה זה שבטוח לא יקנה דירה...
    מי זה ???? 05/03/2012 17:11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני {המתווך} מאמין במה שרשמתי... אז תעשה מה שבא לך ו20 שנה של שכרויות לפי ממוצע של 3000 ש" ח זה 720.000 ש" ח במזומןןןןןןןןןןןןן
    סגור
  • תגיבה לאינטרסנט
    יא 05/03/2012 17:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם מחר לזוג צעיר לא יהיה כסף לשכירות אז הם יחליפו את השכירות וזהו. אם לא יהיה להם כסף להחזיר משכנתה מטורפת? מה לעשות? כול החיים להחזיר מאות אלפי ש" ח של ריביות, כי אין סיכוי למכור את הדירה באותו מחיר מיידי. אתה אינטרסנט תעזור להם? אתה מה שמעניין אותך רק כסף מהעיסקה!
    סגור
  • אתה אומר שלא יוכלו להחזיר משכנתא... אז תמשיך
    מי זה???? 05/03/2012 18:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לגור בשכירות. ולמה לא לקנות דירה בתקציב מגביל לשכירות??? אתה אומר ריבית??? לפחות אתה משלם על הדירה ולא תורם את הכסף שלך לבעלי דירות... בסופו של יום אתה תשאר עם דירה אז לכל הצדקנים תעשו מה שאתם רוצים
    סגור
  • פרסום בובה נדלניסט תרגיל שיווקי להרצת פראייר! (ל"ת)
    קבלן,בנק,ממשלה גנבים 05/03/2012 18:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    אני תמיד אומר לבת שלי כשהקבלנים......
    סילביו 05/03/2012 13:43
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כשהקבלנים אומרים שיש עליות מחירים-- המציאות בשטח היא הפוכה חכי כעת -אל תקני המחירים ירדו בקרוב ב-30% הקבלנים קורסים ראי את חברת המכוניות BMW חתכו במחירים 25% בקרוב גם הקבלנים יחתכו
    סגור
  • 4.
    עזוב אותך יוג' ין, מה עם החופש ביום ראשון ???
    צחי 05/03/2012 12:29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתי עוברים לשבוע עבודה מתואם עם העולם (למעט בתי ספר וצבא) ?
    סגור
  • טען עוד
  • 3.
    ל 1, בעת הזו הממתין ירוויח (ל"ת)
    אלי 05/03/2012 12:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    הייתי מתחתן עם הבת שלו, כי הכל כאן זה נפוטיזם (ל"ת)
    אמת 05/03/2012 12:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    כל אחד שנותנים לו במה הוא מבין יותר מכולם...
    תפסיק לבלבל 05/03/2012 12:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין ביטוח על שום ירידה או עליה. אני אומר תחיו את השוק ומי שיכול לקנות דירה שיקנה... כי בסוף אתם תמצאו את עצמכם 20 שנה בשכירויות.
    סגור
  • תרשום גם שם של התיווך, שאתה ממליץ. אינטרסנט. (ל"ת)
    ע 05/03/2012 15:38
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זה זה שלא יקנה דירה בחיים שלו...
    מי זה ???? 05/03/2012 17:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בהצלחה אחי, אני רק נתתי טיפ וכן אני מתווך
    סגור
  • כן, זה הוא ואני ואיתנו עוד הרבה
    יא 05/03/2012 17:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יחד אתו לא יקנו יותר מ 80% מהאוכלוסיית יהודים של ארצנו (אם משכורת של 7000 אין סיכוי לקנות, ויש משכורות יותר קטנות בארץ). אם אתה נהנה מעובדה הזו שאחרים סובלים... טוב, לכם (למתווכים) יש אלהים משלכם. כסף ורווח! אחרים שימותו
    סגור
  • זה שוב המתווך, אתה מפנטז שזה יקרה ואם זה יקרה
    מי זה???? 05/03/2012 18:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז זה יקרה עוד הרבה שנים, שוב בגדר " אם" ועד אז תאמין לי שאתה תבזבז הרבה כסף על שכרויות אלה אם כן אתה גר אצל ההורים.
    סגור
  • מה יקרה?
    יא 05/03/2012 21:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני ברוך השם קניתי לפני 20 שנה. כואב לי הלב על ילדים. תגיד לי, אינטרסנט, מה זה תקציב מגביל לשכירות? 720.000 ש" ח ל 20 שנה - זה מה שרשמת? מה מחיר של דירה של היום? מתחילים מ 1.000.000 ש" ח. נגיד יש לי 200.000 ש" ח(לרוב אין), 800.000 ש" ח צריכים להביא מהבנק. כמה צריכים להחזיר אם ריבית? כמה שנים, 30 שנה?אז 720.000 ל 20 שנה - נשמה יותר טוב.. .או שלקנות בעוד שנתיים. הרי ברור שמחירים יירדו כאשר נעיף את אינטרסנטים כמוך מהממשלה. על תגיד שלא, כי הפוזיציה שלך שקופה, לגנוב מאנשים כמה שיותר כסף
    סגור
  • 720.000 ש" ח 500.000 ש" ח משכנתא=דירה חדשה...
    מי זה??? 06/03/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקבלן במרכז!!! אז נתחיל בדירה קטנה מעכשיו ובסוף נקנה דירה חדשה, לפחות ככה יש לנו סיכוי לקנות משהו... אבל בדרך שלך... לפי מה שאתה אומר אל תקנו דירה ולא משנה מה. ומה אז? נחכה 3 שנים=100.000 ש" ח שכירויות והמחירים אולי יירדו ו???????????????????????
    סגור
  • אם מורידים30%למהלא.אז אתה מסכים שכן,יש ירידות (ל"ת)
    יא 07/03/2012 00:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אז בסוף הגעת לתשובה שלי... " המתווך" (ל"ת)
    מי זה??? 06/03/2012 17:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אבל אתה יודע מה!?
    יא 06/03/2012 15:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יכול להיות, שמישהו כבר עכשיו מנסה למכור דירה שלו במכיר די סביר... 20%, 30% פחות ממה שהיה לפני חצי שנה. במקרה הזה אני מסקים איתך, כדאי לקנות. כול מקרה כדאי לבדוק.
    סגור
  • ????????? מה זה? אתה לחוץ? חחח
    יא 06/03/2012 15:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    " מחיר הקרקע בראש העין צלל בשיעור של 34%, פוטנציאל הוזלה של 150 אלף ש" ח" . על זה אתה אומר אין ירידות? מה אתה אומר, 100.000 ש" ח זה 3 שנים שכירות? כמה חוסכים פה - 150.000 ש" ח? 4.5 שנים של שכירות? על זה שאתה רוצה שהמחירים יירדות תספר לסבתא. עדיפות שלך לקבל אחוז מסכום כמה שיותר גבוה. עכשיו אתה לחוץ כמו טמפון כי אין לך עסקות ואתה מתפרץ בקללות גם בגלל הלחץ. בשנים אחרונות הרווחת מספיק, אז תפסיק לבלבל את המוח לאנשים, בתקווה שהם יבואו ויעשו לך רווח כמו של פעם. הבנתי את הראש שלך: לא משנה מה, בואו לקנות! דירה קטנה במחיר של וילה במנהטן. בואו לקנות! על תשמו 100.000 ל 3 שנים, תשלמו 200000 או 300000 ש" ח יותר על דירה מוזנחת יותר, בואו לקנות! איפו אתה חי? אין איום מאירן עם נשק גרעיני? יש שקט בסוריה ומצריים? לא צריך להביא הון עצמי ענק לפני שמבקשים משכנתא? שכר מינימום עלה ל 8000 ? מחירים כבר לא קפצו פי 2 לפני שנתיים? לא בנו עשרות אלפים דירות? משקיעים לא ברחו מהארץ? מצב שלך גרוע, אתה חי באשליות. אבל אתה יש לך תשובה אחד:בואו לקנות! תעשו לי כסף!
    סגור
  • אני חושב שאתה בכיין ולא מנסה לחיות את השוק
    מי זה??? 06/03/2012 11:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וברור שאני רוצה שהמחירים יירדו. ותאמין לי שהעבודה של ה" מתווכים" תעלה בענק... אבל הכי קל זה להגיד קשה קשה קשה... אני בסך הכל רוצה לשנות את התפיסה של האנשים וזה לא קל. אבל הרבה חברים קרובים שלי ומשפחה מברכים אותי ולא בוכים.
    סגור