דש: "המגמה של ירידת מחירי הדירות בארץ יכולה להתהפך בחדות ובמהירות"

כך אומר צופה כלכלן המאקרו של דש ברוקראז'. ""הגבלת נגישות לאשראי של חברות הבנייה מאפיינת בדרך כלל שלבי סיום של בועות הנדל"ן"
 |  (45)
הנדל"ן ישוב לדהור?
אלכס ז'ב'ינסקי, כלכלן המאקרו של דש ברוקראז', אינו צופה כי שוק הנדל"ן הישראלי יתרסק כמו בארצות הברית, דרום אירופה או אירלנד.

ז'ב'ינסקי מתייחס לסקר מגמות הערכות בעסקים אשר הצביע על הרעה במאזן הכולל של המגזר העסקי בחודש דצמבר לעומת נובמבר, והתמקד בחברות הבנייה. "משקל החברות בענף הבניה אשר ציינו שקיימת מגבלה חמורה בהשגת אשראי, הן הבנקאי ובמיוחד החוץ בנקאי, עלה בחודשים האחרונים בצורה ניכרת. נגישות חברות הבנייה לאשראי תקשה על המשך השקעות בענף", ציין ז'בז'ינסקי.

אולם כאמור, ז'בז'ינסקי אינו צופה קריסה כוללת בענף - "הגבלת נגישות לאשראי של חברות הבנייה מאפיינת בדרך כלל שלבי סיום של בועות הנדל"ן. ההבדל בין הבועות שנוצרו במדינות אחרות כגון ארה"ב, מדינות דרום אירופה או אירלנד, ובין הבועה הישראלית נובע מכך שאצלנו המחירים עלו בעיקר בתגובה לביקושים האמיתיים, בשעה שבמדינות אחרות הביקושים בשלבים המאוחרים של הבועה ניזונו בעיקר מביקושים ספקולטיביים. לאור ההיצע הלא מספק בישראל, ביקושים של רוכשי דירות לצורכי מגורים עדיין לא מולאו."

לדבריו, כעת מתברר, שההיצע גם לא יגדל בקצב דרוש, בין היתר בגלל מגבלות האשראי בענף הבנייה. "להבדיל מאותן מדינות, התפוצצות הבועה אצלנו לא התרחשה על רקע יצירת עודפי דירות. עובדה זו עשויה להקטין נזק כולל למשק כתוצאה משינוי המגמה בשוק הדיור מחד, אך מאידך מבטיחה שתהליך ירידת המחירים יכול להתהפך בחדות ובמהירות, במידה ותנאי המשק ישתפרו."
תגובות לכתבה(45):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    לכל מי שלא הבין הוא מדבר מפוזיציה ברורה!!!!!!
    אחד שמבין 17/01/2012 10:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דש מושקעים עד מעל הראש במניות ואגרות חוב של חברות נדל" ן ישראליות... לא צריך לקחת אותו יותר מדי ברצינות
    סגור
  • יפה אמרת (ל"ת)
    אילן 17/01/2012 10:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 30.
    רוצו לפמח שיגמר ......................
    er 16/01/2012 22:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ש רק ק רק רק שכל הכלכלנים הנ" ל יודיעו לנו אחרי שהם ממשו את הנכסים שלהם כדי שנדע מתי במחירים ירדו כדי לרכוש דירה של 3 חדרים ב1.2 מליון צריך הון עצמי של לפחות 400 אלף אז אם לא קיבלת את הסכום מההורים אין לך שום סיכוייייייייייייייייייייייייייייייי
    סגור
  • המחירים כבר ירדו ב 10 עד 15 אחוזים וימשיכו
    מבין 100 17/01/2012 00:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לרדת עד 30 עד 45 אחוזים בהתאם למיקום ואז ישבו שם כמה שנים. !!! לא לקנות
    סגור
  • 29.
    באבן גבירול יש " למכירה" על כל מרפסת שלישית
    א.מ 16/01/2012 19:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    זה אין מספיק היצע?ממתי כל אחד מבין בנד" לן?לחזור שוב על דיסק שחוק שאין מספיק היצע?
    סגור
  • 28.
    כתבה מגמתית.זהירות טומנים לנו פח !!!!
    זרובבל 16/01/2012 18:52
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר מידי מומחים מגויסים לשכנע ,כדי שנרוץ לקנות ,הגיעו ימי המשיח ? כולם רוצים את טובתינו
    סגור
  • 27.
    ועל כך נאמר פחחחחח לכו תמכרו במבה, לא קונים. (ל"ת)
    פחחחחחחח 16/01/2012 18:26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 26.
    מיד אני רץ
    אני 16/01/2012 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אמשכן את החותנת והאישה העיקר שאוכל לקנות כי אמרו שיעלה...
    סגור
  • 25.
    קלקלן
    רונן 16/01/2012 15:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא חושב שיקרה פה מה שקרה בארה" ב , אולם לא צריך להיות גאון ולהבין את תנאי השוק והאוירה הכללית בארץ ולהגיע למספר מסקנות פשוטות : 1 הזרים הפסיקו להוות משקל בקנית דירות , 2. תנאי הסף לקבלת משכנתא קשים בהרבה מאשר לפני שנה, 3 האטה כללית במשק המושפעת מהמצב בארופה וגם מארה" ב , האטה שתורגש יותר במחצית השניה של 2012 , כל זה מביא למסקנה ברורה , קטסטרופה לא אולם ירדה כן , כמה ?? ביו 10% ל 25% , לצעירים של היום אין אפשרות לרכוש דירה בתנאים הקיימים
    סגור
  • 24.
    אל תקנו,תגורו אצל אמא שלכם
    אנונימי 16/01/2012 14:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם כל המשפחה, יהיה סבבה.אולי תשכירו בית ותשלמו לבעל הבית 3000-5000 שקל בחודש שנה שנתיים חמש שנים ותישארו עם כלום ביד. המחירים תיכף יורדים...כמו ששמעתי לפי עשור
    סגור
  • טען עוד
  • אולי אני יכול לגור אתכם עד שהמחירים ירדו (ל"ת)
    חסכן 16/01/2012 15:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 23.
    בוודאי!
    מור 16/01/2012 14:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בוודאי! והמחירים של נדל" ן בארץ עם משכורות של 1000$ (לא להשוות עם ארץ תל אביב) ועוד מעט מלחמה אזורית עם טילים מכל כיוון יהיו לא כמו במנהטן אלא פי שתיים משם. כלכלן בתשלום! לא בונים מספיק דירות? היכנסו ל יד2 ותראו שיש ים של דירות ריקות. ארנונה כפולה תוציא אותם לשוק. בחירות על הפרק וביבי הולך הביתה אם המחירים ישארו במצב הזה והוא יודע את זה.
    סגור
  • 22.
    צפו להמשך העלאת ארנונה אוכל דלק חשמל מים
    שאלה 16/01/2012 14:46
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם ישאר משהו לדירה
    סגור
  • 21.
    כרגיל מחירי הדירות יורדים רק בטוקבקים
    מושיקו פלברה 16/01/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צאו לאתרי הבנייה או דירות יד 2 בגוש דן , שום ירידות מחירים מקסימום אחוזים בודדים פחות מהשיא. ברור שאלה שאין להם דירה מתים שהנדל" ן יתרסק בכדיי שגם להם יהיה - אשליות רבותיי , אשליות , מחירי הדירות בינתיים מיתרסקים רק בטוקבקים.
    סגור
  • מי משלם לך? גם אני רוצה.. (ל"ת)
    אילן 17/01/2012 10:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • באמת! איך לא חשבתי קודם!
    Denis 16/01/2012 15:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דירות ביד 2 זה ממש אינדיקציה חכמה! תגיד לי דבר אחד למה יש מודעות בלי מחיר? לא רוצים להראות שמחירים יורדים? ליצנים
    סגור
  • 20.
    גם סבתי ז" ל יכולה להתהפך בקברה... אבל היא לא. (ל"ת)
    ירושלמי 16/01/2012 14:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 19.
    דירות זה לא בורסה, כשמתחילה מגמה זה לא מתהפך. (ל"ת)
    דוד 16/01/2012 14:42
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אהבתי,הראלי הבא בנדלן יבוא עוד 6-7 שנים (ל"ת)
    רועי 16/01/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    המחירים רק יעלו ובעיקר באזורי הביקוש !!! (ל"ת)
    אבי קול 16/01/2012 14:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • איך יעלו?מי יקנה?לצערי תאלצו לדחוף את הדירות
    א.מ 16/01/2012 19:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האלו לתחת.
    סגור
  • אזור הביקוש?
    Denis 16/01/2012 14:53
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אזור הביקוש זה אזור שיש לך דירות למחירה שם? חחחח
    סגור
  • 17.
    כן בטח פתאום לאנשים יצמח כסף בחשבון הבנק (ל"ת)
    רון 16/01/2012 14:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 16.
    מחירים
    אהרון 16/01/2012 14:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל תלוי באיפוק לקנות פחות מזון לחכות עם קניית דירה מחירי הדירות יירדו השנה לפחות ב15 אחוז .
    סגור
  • 15.
    אין לי כסף לדירה!!! (ל"ת)
    אקדמאי 16/01/2012 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לי לא היה היום יש לי! תמשיך לעבוד אל תתבכיין! (ל"ת)
    אבי קול 16/01/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    אם אקדמאים אנשי מקצוע לא יכולים לקנות..
    אקדמאי 16/01/2012 14:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז השוק בדרך לקריסה.
    סגור
  • 13.
    ביקושים אמיתיים? מה האוכלוסיה בישראל
    ארי 16/01/2012 14:22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדלה ב 100% בשלוש שנים? 75% 50% 25% מה זה הבולשיט הזה?
    סגור
  • 12.
    חברה לכו לקנות למה בערב מעלים תמחירים ב 40%
    אם ואם ואם... ואם ל 16/01/2012 14:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המצב הכלכלי יהיה טוב והמשקיעים בעולם לא יברחו והקבלנים ישרדו ויושבי הגדר יקבלו משכנתא של 900000 שח והכלכלה במדינה תהיה מעולה ולא ניכנס למיתון ובצרפת המשקיעים הזרים ימשיכו לקנות דירות ואם ואם ואם .... אז הדירות יעלו ל40 מיליון דולר לדירת 2 חדרים בדרום ת" א .... קישקוש בלבוש גם אם יהיה פה מחסור של 200 אלף דירות המחירים לא יעלו כי פשוט לאנשים אין כסף
    סגור
  • 11.
    כן כן
    י 16/01/2012 14:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם המשכורת הממוצעת בשוק תוכפל יש סיכוי סביר שמחירי הדירות יעלו ב20% אבל כעת שלדירה בנתניה דרושים 20 שנות משכורת הכיוון ברור. תכניסו את זה טוב לראש נגמרו הפריירים זה נכון גם בנדל" ן גם במחיר הקוטג וגם בהנפקות הביומד
    סגור
  • 10.
    זה יוריד את השוק בטירוף (ל"ת)
    בקרוב מיסוי השכירות 16/01/2012 14:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 9.
    הקריסה לפנינו.לאנשים אין כסף לקנות.
    מילה 16/01/2012 13:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אחד אינטרסנת שפוחד שערך נכסים שלו ירד.
    סגור
  • 8.
    תמסור דש לדש ממשקיע שעזב בגלל דברים כאילו (ל"ת)
    נתי 16/01/2012 13:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אוכל אין לאנשים כסף לקנות קריסה מוחלטת ברשתות
    ההה 16/01/2012 13:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המזון ואתם מבלבלים את המח על עליית מחיירם של דירות? חחחחחח אנשים ישנים בעמידה
    סגור
  • 6.
    מי שקונה עכשיו היה יסבול לכל חייו מחיי עוני (ל"ת)
    קובי 16/01/2012 13:48
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    תנו לזמן לעשות את שלו לא לקנות דירות במחירים
    המתנה 16/01/2012 13:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מופקעים
    סגור
  • אתה חי באשליות! תקנה בפריפריה במרכז אין סכוי
    אבי קול 16/01/2012 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הכל עניין של אזורי ביקוש...תמשיך לחיות באשליות לדירה בתל-אביב או במרכז ובאזורי הביקוש הגדולים...אין קרקעות ואם יש הם פרטיות...הממשלה תבנה רק בפריפריה...!!!
    סגור
  • 4.
    הכוח בידינו להוריד את הביקוש ,פשוט להתאפק.. (ל"ת)
    להתעורר 16/01/2012 13:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 3.
    זה לא אותו אחד שלפני חודש צפה ירידה של 15%?
    שימי 16/01/2012 13:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד אנליסט שלא יודע כלום
    סגור
  • זה ההוא שצפה שהמע" וף יעלה 8% ב2011 ... (ל"ת)
    א.מ 16/01/2012 19:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    דירה בחדרה עולה כמו בניו יורק (ל"ת)
    חחחחחחחחחחחחחחחחחחחח 16/01/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אז מה? איזה השוואה? אז תעבור לניו יורק!!! (ל"ת)
    אבי קול 16/01/2012 14:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ???
    זיו 16/01/2012 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    " אז מה?" מוגבל בשכל?
    סגור
  • 1.
    אל תקנו זה מה שיוריד את המחיר
    לחוץ לבית 16/01/2012 13:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום השכירות יותר זולה ממשכנתא זה בסוף יצנח רק אם יהיה ביקוש גדול זה יעלה פשוט לא להתייחס לכתבות חבר שלי קנה לפני חודשיים בית חדש שלפני חצי שנה אמרו לו 1300000 ועכשיו הוא קנה ב1070000 זה עוד יירד
    סגור
  • גני תקווה