אחרי רשתות האופנה, האם גם חברות הקניונים בסכנה?

מהוניגמן ועד סליו, רשתות האופנה נקלעו לקשיים, וחברות הנדל"ן ששולטות בענף הקניונים המקומי לא נשארות הרבה מאחור

 |  (1)
ימים קשים עוברים על ענף רשתות האופנה, בתחילת החודש הודיעה רשת האופנה הוניגמן כי היא התחילה בהליכי חדלות פירעון לאחר שנקלעה לחובות של 240 מיליון שקל, קודם לכן היו אלו הרשתות יפו- תל אביב, מיש-מיש וסליו שנקלעו אף הן לחובות כבדים של עשרות מיליוני שקלים.
סקטור רשתות האופנה המקומי ריכוזי מאוד ונשלט על ידי קבוצת גוטקס ישראל, קבוצת פוקס וקבוצת קסטרו־הודיס כל אחת מהן אחראית לכ-9% מהמכירות בשוק האופנה. אחריהן בדירוג נתח השוק ניצבות קבוצת המשביר לצרכן עם 5% מהמכירות, קבוצת H&M עם 4%, קבוצת פקטורי 54 עם 3% וקבוצת גולף עם 2%.
סקטור הביגוד, ההנעלה, האקססוריז ובתי הכל-בו מהווים כ-40% מסך פדיון הקניונים, ולכן הירידה העקבית בפדיון החנויות, הפטור הרגולטורי מתשלום מע"מ ברכישות או-ליין עד לסכום של 75 דולר וכניסתה האפשרית של אמזון לשוק הישראלי מאיימים באופן ישיר על עתידן של קבוצות הקניונים החזקות ביותר. במאמר זה ננסה לבחון מהם האיומים הקיימים על החברות הנדל"ן אשר שולטות בענף הקניונים המקומי.
1. ריבוי וצפיפות קניונים - הבעיה המרכזית אשר ניצבת בפני מנהלי הקניונים היא הריבוי חסר הפרופורציה בשטחי המסחר הקמעונאיים אשר מונים, נכון להיום כ-9.8 מיליון מ"ר, כלומר יחס שטחי המסחר לנפש עומד על 1.13 מ"ר (מחוז המרכז אוחז ביחס של 0.61 מ"ר לתושב ומחוז חיפה מחזיק ביחס של 0.59). עומס שטחי המסחר מוביל לירידה הדרגתית של פדיון החנויות ובכמות המבקרים הממוצעת בכל קניון אשר עומדת כיום על יחס של 0.5-0.7 מבקר למ"ר - הרבה פחות ממה שנוטים לחשוב ומצהירים.
2. רכישות אונליין - תעשיית המסחר האלקטרוני היא אחת התעשיות המובילות והצומחות ביותר בעולם, כאשר תחום הקמעונאות המקוונת, הכולל צריכה של מוצרים ושירותים ברשת, תופס חלק מהותי מתוך הפעילות של סקטור הקמעונאות בכלל. אמנם, הצרכן הישראלי מפגר מעט אחרי הצרכן המערבי אך ע"פ התחזית, בחמש השנים הקרובות הקניות ברשת יגדלו  בשיעור של 20% עד 30% מסך ההוצאה של משקי הבית על מוצרים קמעוניים, לעומת 8%–10% כיום.  
נדגיש כי המסחר האלקטרוני לא משפיע באופן אחיד על כלל הסקטורים. הלבשה, אלקטרוניקה, ספרים, מוזיקה ורהיטים נמנים עם הסקטורים היותר פגיעים לתחרות מצד הסחר האלקטרוני - בעוד שמסעדות, מכולות ושירותים פגיעים פחות.
 
3. קניות בחו"ל - עם חתימת הסכם "שמיים פתוחים" הונהגה רפורמה בענף הטיסות מישראל ואליה וכיום ניתן לרכוש טיסות ישירות זולות של מפעילים שונים מישראל למגוון יעדים באירופה. בשנת 2017 מחירי הטיסות לחו"ל ירדו וכמות הנוסעים הטסים לחו"ל גדלה בעשרות אחוזים. כפועל יוצא מכך, היקף הקניות של היוצאים לחו"ל גדל מאוד והשפיע בעיקר על רמת הפדיונות של הרשתות הבינלאומיות. על פי מחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי בשנת 2017 העביר הצרכן הישראלי חלק מהרכישות שלו לקניות בחו"ל בהיקף של 11%, וע"פ התחזיות מגמה זו צפויה להתגבר בשנים הקרובות.
לסיכום, עד כה הצליחו חברות הקניונים לחמוק מהורדה רשמית של שכר הדירה, בין היתר על ידי כך שהן העניקו לשוכרים הטבות בשווי מיליוני שקלים לפתיחת חנויות ושיפוצן, אולם התחזית היא שלא יהיה להן מנוס גם מהפחתה בדמי השכירות, מהלך אשר ישפיע באופן ישיר על ה-N.O.I  ואף להוביל להפחתה בשווי ההוגן של הנכסים המסחריים. אנו סבורים כי חברות הקניונים המובילות: עזריאלי, מליסרון, ביג ואחרות תידרשנה לבצע התאמות בתמהיל העסקים המוצעים לצרכן, ובקרוב נראה ירידה בהיקף שטחי המסחר הקמעונאי לצד עלייה בשטחי השירותים הרפואיים, התרבות והפנאי.
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית
צחי קלמין הוא מנהל מחקר ואסטרטגיה ב'פרוקסימה'
תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ומה לגבי קניון גינדי tlv?
    אבשלום 01/03/2018 08:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הקניון הוקם בהשקעה עצומה ועד היום לא הצליח להתרומם.
    סגור