מניית ת"א 35 שנפלה 13% מהשיא - האם נוצרה הזדמנות כניסה?

פרשן וול סטריט של Bizportal על המניה שנעצרה בחודשים האחרונים ועל הסקטור המבטיח
שלמה גרינברג, צילום: Bizportal
השקעות בסקטור החלל והביטחון: בצדק כרכה וול סטריט את שתי תעשיות ענק אלו יחדיו וזאת בשל המציאות העסקית שהרי כל חברה "ביטחונית" מובילה עוסקת גם בענייני חלל וכל חברת חלל עוסקת גם בנושאי ביטחון. יותר מכך, התקדמות מהפכת הטכנולוגיה הולכת ומהדקת את "השותפות" בין שתי התעשיות ומחדירה אותן לסקטורים שונים ומשונים כמו התכנה, התחבורה, החקלאות, הבנייה, המתכות ועוד.
המציאות העסקית שמתפתחת מבטיחה ששני הסקטורים הללו, ביטחון וחלל, רק ילכו ויתרחבו והתשואה של ההשקעה בהם תמשיך להוביל. אם תבדקו תגלו שמאז החלה התאוששות 2009 הניב הסקטור את התשואה הגבוהה ביותר מבין הסקטורים שמרכיבים את כלכלת ארה"ב וזה בולט מאז נכנס טראמפ לתפקיד. 4 סלים מובילים את הסקטור וכולם נמצאים בשיא כל הזמנים.
הסלים הם: ה-ITA (ר"ת iShares U.S. Aerospace & Defense) שהוא הסל הגדול ביותר שמתואם למדד הביטחון/חלל של הדאו ג'ונס וכולל 40 חברות אמריקאיות בתחום בראשות בואינג, יונייטד טכנולוג'יז ולוקהיד. ה-XAR (ר"ת SPDR S&P Aerospace & Defense) שכולל את 37 החברות שעיסוקן בתחומים הנ"ל ושמניותיהן נסחרות במסגרת מדד ה-S&P500, ה-PPA (ר"ת PowerShares Aerospace & Defense Portfolio) שכולל 53 חברות בתחום שנבחרו על ידי המנפיק וה-DFEN (ר"ת Daily Aerospace & Defense Bull 3X) שהונפק במרץ 2017 וממונף. מאז הניב הסל תשואה גבוהה בהרבה מכל האחרים אבל הסיבה לכך היא המינוף בשוק עולה אז נא להיזהר כי גם בתיקון הוא "יניב" יותר.
תחום החלל/הגנה מתאים למשקיע הסולידי, צומח באיטיות יחסית אבל נחשב יציב מאוד בשל השימוש בחוזים ארוכי טווח שברובם ממשלתיים. עובדה זו פוגעת אמנם בביצועי הסקטורים בתקופות של קיצוצים בתקציבי ביטחון ופתוח אבל זה קורה לעיתים נדירות (חשוב לקחת זאת בחשבון). ב-2016 הציג התחום הכנסה גלובלית כוללת של כ-1.8 טריליון דולרים, 674.4 מיליארד דולרים מהסכום בתעשיות החלל ולמעלה מ-60% בארה"ב. שתי התעשיות פועלות כאוליגופול והמבנה הזה הולך ומתחזק מאז החל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים.
בתעשיית החלל כדוגמה שולטות 4 חברות על כ-28% מהפעילות. מדובר באיירבס (סימול: EADSY בארה"ב או AIR.PA בצרפת) עם 8.7% מההכנסות, בואינג (סימול: BA) עם 8.5%, לוקהיד מרטין (סימול: LMT) עם 5.9% ונורתרופ-גרומן (סימול: NOC) עם 4.9%. כל החברות הללו הן גם חלק ממבנה האוליגופול שמוביל את תעשיות ההגנה.
תעשיית הביטחון נשלטת למעשה על ידי 10 חברות שמגלגלות כ-60% מכל ההכנסות ובראשן לוקהיד-מרטין, BAE (סימול: BA.L) הבריטית, BA, NOC ו-ג'נרל דיינאמיקס (סימול: GD). גם כאן כל החברות המובילות פעילות גם בחלל. בנוסף חשוב לציין שכל החברות המובילות בשני הסקטורים חודרות גם לתחומים אזרחיים שאינם חלל או ביטחון כמו תחומי הבינה המלאכותית, הרובוטיקה ועוד. זו תוצאה של הרה-ארגון המקיף שעברו החברות מאז משבר 2008.
מתחילת המאה ובמיוחד בעשור האחרון הושפעו התעשיות מכמה התפתחויות שחייבו רה-ארגון מצדן וחשיבה מחודשת מצד המשקיעים. השינויים במצב הפוליטי בארה"ב ובכל העולם, התפתחות גל הטרור, השינויים הטכנולוגיים, מחירי הנפט ומשברי 2000 ו-2008. בשנים 2008-16 ובעקבות קיצוצי התקציב של ממשל הנשיא אובמה, עברה תעשיית החלל האירופית את זו של ארה"ב, ב-2015 כדוגמה צמחה התעשייה האירופית ב-8.2% לעומת 1.4% בארה"ב וזה נכון גם לתחום הביטחוני.
התהליך הזה העלה כמה חברות אירופאיות לקדמת התעשייה כאשר החברות איירבס, BEA ו-Safran (סימול: SAFRY) הצרפתית בלטו במיוחד והאחרונה הפכה, ב-2016, לספקית השלישית בגודלה בעולם, אחרי יונייטד טכנולוג'יז וג'נרל אלקטריק, לתעשיית החלל (מנועים, חלקי מנועים, מערכות הגנה ועוד).
תהליך זה העביר כספים גדולים ממניות החברות האמריקאיות לאירופאיות. במהלך 2017 ובעקבות ניצחונו של טראמפ החל התהליך להשתנות והמומחים מעריכים שעלייתו של הנשיא טראמפ "תחזיר עטרה ליושנה", מה שמשתקף היטב בביצועי חברות החלל/ביטחון האמריקאיות מאז סוף 2016. לדעת המומחים אגב, עתיד התעשיות נראה וורוד למדי כאשר קצב הצמיחה יתחזק והחברות תמשכנה להתייעל ולהרוויח היטב. זו הסיבה שהמלצות ההשקעה בסקטור (שגם מניב דיבידנד נאה) מתחזקות.
עם זאת, חשוב לקחת בחשבון שמדובר בתעשיות שפועלות בסביבה שמושפעת מהחלטות ממשלה, רגולציה כבדה ותחרות שהולכת וגדלה, מוקפות בגורמי אי וודאות ובנוסף לכל הנ"ל אסור להתעלם מהעובדה שרוב המניות המובילות בשני התעשיות נמצאות בשיא. הדעה שלנו היא שלמרות כל האזהרות תחום החלל/ביטחון הוא עדיין אחת ההשקעות העדיפות ומומלץ למשקיע שלא לנסות ולחפש "מציאות" אלא להתרכז בסלים ובקרנות.
למה אלביט מערכות (סימול: ESLT) "נעצרה" בחודשים האחרונים? למרות שמאז היציאה ממשבר 2008 אנחנו סבורים שעדיפים סלים וקרנות על מניות בודדות אנחנו עדיין מחזיקים בכמה מניות בודדות כמו GE, T ואחרות וכן קבוצה של מניות ישראליות כמו אלביט צ'קפוינט, אורמת, פרוטארום ועוד כמה חלומות. למה? כל אחת והסיבות שלה אבל בגדול, כיוון שאנחנו מאמינים שייצוגן בסלים וקרנות רציניים אינה משקפת, לדעתנו, את הפוטנציאל הטמון בהן.
אלביט, כידוע לקוראי הטור, צורפה  לתיק המניות לאחר הרכישה של אל-אופ ב-2000, לאחר האיחוד עם אל-אופ. מבין הסלים שהזכרנו רק סל ה-PPA כולל את ESLT (המהווה 1.34% מהסל). אלביט נכללת, בשברירי אחוזים, בעוד 4 סלים שאינם ממוקדים בהגנה, כמו סל המומנטום ה-DWAQ (המהווה 0.51%) או הסל הבינלאומי IDLB (המהווה 0.19%). אלביט אגב, להבדיל מחברות כמו ORA או CHKP או FRUT, אינה מועמדת לדעתנו לקבל הצעת רכש שהרי המדינה לא תאפשר זאת ובצדק. בנקאי ההשקעה בוול סטריט מודעים לכך. אם הדבר היה בר ביצוע, הייתה אלביט מוצפת בהצעות רכש.
מאז הגיעה לשיא כל הזמנים שלה, 153.13, באוקטובר 2017 ירדה ESLT ב-13% לערך וזאת בניגוד לכל הסלים שהזכרנו. אלביט אינה מכוסה על ידי האנליסטים המובילים שמכסים את חברות ההגנה/חלל הגדולות בוול סטריט וכאמור גם אינה מככבת בסלים ממוקדי הגנה. שלשום השגיחה כנראה חברת האינפורמציה IHS Markit (סימול: INFO) באלביט והעלתה המלצתה מ"החזק" ל"פוזיטיב" והמלצה זו הקפיצה את המניה בפתיחת המסחר ב-3.5%. הבעיה היא ש"ההמלצה" ניתנה בגלל סיבות מטופשות לדעתנו. ב-Markit החליטו להעלות ההמלצה משתי סיבות. הראשונה, בגלל הזרימה המתגברת של כסף לסלי הגנה/חלל והשנייה, בגלל ש"הסנטימנט השלילי לגבי החברה נמוך מאוד", תקראו בעצמכם את השטויות הללו.
אלביט סיימה את 2016 עם מכירות ורווח נקי של 3.26 מיליארד ו-238.8 מיליון דולרים ורווח למניה של 5.54 דולר, מכפיל היסטורי של 24. את 2017 תסיים עם מכירות של כ-3.4 מיליארד ורווח למניה של כ-6.2 דולרים, מה שנותן לה מכפיל 2017 מוערך של 21.5 ואת 2018 תסיים עם מכירות של כ-3.7 מיליארד ורווח למניה של כ-6.65, כך שהמכפיל לשנה הבאה עומד על 20. המכפילים הללו, למרות שלדעתנו עשירים, אינם גבוהים בהשוואה לחברות אמריקאיות דומות כמו L3 Technologies (סימול: LLL) או רוקוול קולינס (סימול: ROC) ותואמים את המכפילים של SAFRAN (סימול: SAF.PA) שכולן ממשיכות לשבור שיאים ואת כולן סוקרים אנליסטים בכירים ביותר.
העליות במניות סלי ההגנה/חלל נישאות על האמונה שטראמפ ימשיך להעלות את התקציבים ואלביט תהנה מכך לא פחות מהאחרות ואולי אפילו יותר בשל הניסיון והידע שצבורים בחברה.
מבט על החברה? 37.9% ממכירות החברה נעשות למערכות אווירייה, 34.9% למה שמכונה מערכות C4ISR שמשמשות למודיעין, מעקב, פיקוד ובקרה, סייבר ו-IT. עוד 13.8% נעשות למערכות יבשתיות מקבילות לנ"ל, 10.7% לאלקטרו-אופטיקה ו-2.8% לשירותי הנדסה ושונות. בקופת החברה כ-180 מיליון דולרים וההזמנות שבצנרת הגיעו, בסוף הרבעון השלישי של 2017 ל-7.641 מיליארד דולרים, 73% מחוץ לישראל וזאת בהשוואה ל-6.836 בתקופה המקבילה ב-2016. 45% מתוך ה-7.641 מיליארד ייכנסו לחברה במהלך הרבעון האחרון של 2017 וב-2018.
החברה משלמת 1.72 דולר דיבידנד לשנה. קבוצת פדרמן (בעלי המלונות שנכנסו לחברה באמצעות הרכישה של אל אופ) מחזיקים ב-45.8% מההון כאשר קרנות פידליטי מחזיקות ב-6.7% (באמצעות 5 קרנות). בצלאל מאכליס משמש כנשיא ומנכ"ל החברה מאז אפריל 2013. האיש, קצין תותחנים שהצטרף לאלביט ב-1991 ועבר את כל תפקידי הניהול הוא מהנדס מכונות ומחשבים וגם בוגר מנהל עסקים מהרווארד. מיכאל פדרמן הוא היו"ר מאז 2000 ומועצת המנהלים מורכבת מתשעה חברים ביניהם דליה רבין, פרופסור יולי תמיר ושוקי גלייטמן.
אז למה המניה ירדה? קשה לדעת ובמיוחד לנוכח ההתלהבות מחברות כאלו בוול סטריט והעתיד שצפוי להן. איני רואה שום סיבה שהירידה קשורה בתוצאות או במכפיל הגבוה יחסית שאינו שונה מהמתחרות כאמור. ישנם משקיעים שאולי חוששים מפגיעת המיסוי החדש בארה"ב באלביט (בהשוואה למתחרותיה האמריקאיות) אבל אלביט רשומה גם כחברה אמריקאית ו-25% ממכירותיה בארה"ב (22.3 באירופה, 21.6 באסיה, 21.5 בישראל, 6.3 באמריקה הלטינית ו-3.3 בשאר העולם נכון לסוף ספטמבר 2017). לא נראה לנו שזו הסיבה לירידות במניה.
הרבעון האחרון, שהיה חזק מהצפוי, בהחלט אינו סיבה לירידות, והרבעונים האחרונים היו חזקים מהתחזיות כך שגם הם אינם הגורם. חבר בארה"ב הביא הסבר מעניין לירידות, "טבע אשמה", הוא אומר. למה? "פסיכולוגית, מועצת מנהלים דומה, חברה ישראלית שרק רבע מעסקיה בישראל, כמו טבע, לא?". לא בדיוק אבל אולי יש כאלו שמכרו ESLT בגלל TEVA.
יש אינדיקטור טכני שקרוי The Relative Strength Index שמודד מומנטום בין 0 ל-100 ושלפיו מניה נכנסת לטריטוריה של "מכירת יתר" כשהאינדיקטור יורד מתחת ל-30. אצל אלביט זה במחיר 131.25 ויכול מאוד להיות שזה, בלוויית "המלצת" Markit עצרה הירידות והחזירה ההיגיון, נחיה ונראה. נראה לנו שאם ההתדרדרות תימשך תיווצר הזדמנות כניסה מעניינת למניה. אבל מי שיקנה רק בגלל המשפט הזה מגיע לו שהמניה תמשיך לרדת.  
** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
תגובות לכתבה(99):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 35.
    אלעל האם אתה עוקב
    טמיר 08/01/2018 20:21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על הכתבההאם אתה עוקב אחרי אלעל ?מה דעתך?
    סגור
  • איני עוקב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 09/01/2018 11:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 34.
    אירונאוטיקס
    שילקה 07/01/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה על המאמר הנפלא. אם אפשר דעתך על אירונאוטיקס, חברה קטנה שהגיעה למוצרים מדהימים חיים וקיימים אבל נראה שיש לה בעיות בהנהלה. יש סיכוי שהיא תתבגר, או שכמו שהיא התחילה כך היא תמשיך?
    סגור
  • מכיר אבל לא עוקב מקרוב כי
    שלמה גרינברג 07/01/2018 18:20
    הגב לתגובה זו
    3 0
    האינפורמציה "דלילה"
    סגור
  • 33.
    למה הכוונה ש"ישראל הפכה לשווייץ"?בתגובה 16 (ל"ת)
    משה 07/01/2018 09:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • חלק מעצמת הפרנק קשורה ביתרות מט"ח (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/01/2018 11:09
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • תודה (ל"ת)
    משה 07/01/2018 17:33
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 32.
    טבע
    משה 06/01/2018 20:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה מה דעתך על טבע?
    סגור
  • נתתי דעתי בהרחבה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/01/2018 11:10
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 31.
    רנו מניות לוייתן ותהנו. לא מניות קטנות. (ל"ת)
    ירדן שוורן 06/01/2018 18:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טען עוד
  • 30.
    קנו דלק רכב דלק קידוחים רציו ודלק קבוצה באחריות (ל"ת)
    פיני דרון 06/01/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 29.
    לא לגעת בטבע. ולא בפורסיט רק בנקים (ל"ת)
    רז 06/01/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 28.
    מה שווה התאגיד אתה מסתכל על 1 שנה
    מירי 06/01/2018 17:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני על 20 שנה. קבל השוואה של שנים. מדד מול מניית דיבידנד... במקרה זה hcp. אל תבדוק רק שנה בה המדד עלה 20% ו hcp ירדה 20כי אחרי שנה כזו... הסיכוי ב15 שנה הבאים הן שהיוצרות יתהפכו..https://www.google.co.il/search?q=spy vs hcp
    סגור
  • 27.
    Chiasma, Inc. (CHMA
    דרור 06/01/2018 17:49
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם הFDA הולך לאשר את התרופה שלה ומה זה יעשה לשער של המנייה?
    סגור
  • תקרא שוב את שאלתך
    שלמה גרינברג 07/01/2018 11:13
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ותגיד לי אתה אם יש מישהו בעולם, כולל בוועדת האישורים, שיכול לענות לך
    סגור
  • 26.
    ציטוט מעניין מחוברת דה מרקר דצמבר 2017
    סמי 06/01/2018 15:13
    הגב לתגובה זו
    2 0
    (כתבה מתורגמת מבלומברג - העולם משוגע השוק סבבה עם זה) "בנק אוף אמריקה פרסם בשנה שעברה מחקר שהראה שהחמצת הסוף של העליות בשוק פרי משמעותה אובדן רבע מהרווחים. יתר על כן, כול מי שהחזיק במניות ממש לפני שהם קרסו בשוק דובי הגרוע ביותר מאז השפל הגדול - עדיין היה מכפיל את כספו כול עוד היה מספיק אמיץ ומרופד פיננסית כדי לא לצאת"
    סגור
  • וזה אומר מה? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 07/01/2018 11:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • ראינו דוגמה חיה השבוע הזה
    צודקים 06/01/2018 23:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי שלא היה בשוק או חס וחלילה היה בשורט - הפסיד יופי של תשואה השבוע.
    סגור
  • לא רק השבוע ב8 שנים האחרונטת
    צודקים2 07/01/2018 08:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יש גורואים כמו גסי פלדר ש8 שנים טחן את המוח שהשוק בועתי. הפסיד 8 שנים של תשואות...והיו עוד.
    סגור
  • 25.
    דליה רבין ויולי תמיר ?
    אריק 06/01/2018 15:01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ועוד חשבתי שהדירקטוריון של "טבע" מיותר....
    סגור
  • יולי תמיר הרסה את המורים עם אופל חדש
    מקוב 06/01/2018 20:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גרועה ביותר. הייתה שרה ממש ממש גרועה.מה לה ולאלביט מערכות... למי ל...קה כדי להגיע לשם? מגעולה
    סגור
  • 24.
    תודה שלמה על הכתבה
    שרה 06/01/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
    4 0
    באם כך עשיתי בחוכמה שהשקעתי בסל ita ולא באלביט מערכות, בושה וחרפה מי בדירקטוריון שלהם דליה רבין ויולי תמיר, בדיחה גדולה ועצובה...עדיף להשקיע בארה"ב ולא בארץ ראו את חברי הדירקטוריון...
    סגור
  • אלביט מערכות איפריה
    דניאל 06/01/2018 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 3
    דליה רבין ויולי תמיר עוצמה גדולה תוספת רצינית לחברה בניהול ומיקצועיות מעולים יישר כח לחברה הכי טובה בישראל ומקום רביעי בעולם
    סגור
  • 23.
    שאלה
    שרה 06/01/2018 12:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    מה פתאום דליה רבין ויולי תמיר בדירקטוריון? גם שם הכל רקוב דואגים לחברים??? מקווה שתפרסמו זאת.
    סגור
  • האמת? גם אני תמה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 14:26
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 22.
    מדוע רייתאון RTN לא מוזכרת בכתבה? (ל"ת)
    יעל 06/01/2018 11:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • שאלה מוזרה והתשובה
    שלמה גרינברג 06/01/2018 14:30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מאותה סיבה שגרומן, טלאדיין ועוד 50 חברות לא מוזכרות, חוסר מקום
    סגור
  • 21.
    אלביט מערכות
    daniel 06/01/2018 10:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אלביט מערכות חברה טובה יציבה, אמינה , מדיניות החברה מעולה מיקצועית ואמינה עובדים טובים ומסורים אין כמו לעבוד באלביט יתרונות מיליונים רבים חוסרים אין כדאי מאוד לקנות יש עתיד
    סגור
  • איש אינו חולק על כך רק
    שלמה גרינברג 06/01/2018 14:32
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה פירוש, "יתרונות מיליונים רבים חוסרים אין כדאי מאוד לקנות יש עתיד"?
    סגור
  • 20.
    PTEC , ARKW
    einatcn 05/01/2018 20:30
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שלמה שלום תודה על הכתבה מעמיקה כתמיד. מה דעתך על 2 קרנות אלו העוסקות בתחומי האינטרנט,והמיידע ?תודה
    סגור
  • ARKW
    שלמה גרינברג 06/01/2018 09:47
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבתי עליה בכתבה על עתיד הרשת, מעניינת PTEC לא מכיר, כנראה טעית בסימול
    סגור
  • 19.
    דוייטשה בנק
    שרון 05/01/2018 20:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סובל. הבנק סובל. מה דעתך שלמה, הוא יחזור לימיו הטובים דוייטשה או דוייטשה. לא מתאים לייקיות הגרמנית
    סגור
  • DB
    שלמה גרינברג 06/01/2018 09:56
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בגדול המניה נופלת בגלל הביצועים. הבנק טוען אמנם שזה קשור במטבעות ובתחום אגרות החוב אבל העובדה היא שההכנסות מתדרדרות. הם ביצעו התייעלות מרשימה אבל לא מצליחים להגדיל ההכנסות ובנוסף ההכנסות מבנקאות ההשקעות איכזבו. דויטשה הוא הבנק הגדול היחיד באירופה שלא השתפר משמעותית מאז 2009 כנראה שדרוש ריענון בהנהלה.
    סגור
  • נכון. באמת אולי רענון בהנהלה. תודה שלמה (ל"ת)
    שרון 06/01/2018 17:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    ארמקו הנפקה
    יעלון 05/01/2018 18:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סעודיה עומדת להנפיק בבורסה את חברת הנפט הגדולה ארמקו.כשיקרה, תספר לנו משהו על זה...
    סגור
  • הם כבר "עומדים להנפיק" כמעט שנתיים אם וכאשר אולי נבדוק. (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 09:56
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 17.
    בסופו של דבר הדולר + מס רווח הון + עמלות ק/מ +דמי שמירה
    משקיע ששקע 05/01/2018 18:37
    הגב לתגובה זו
    4 1
    פשוט גומרים לנו על כל תשואה שנעשה, אם בכלל נעשה. שלמה, אולי תציל המצב, יש הערכה לגבי הדולר? לאן הולך?
    סגור
  • תבדוק השאלה שוב
    שלמה גרינברג 06/01/2018 09:58
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מה הקשר בין הדולר למסים, לעמלות ולדמי השמירה? לאן ה $ "הולך"? לפי חוקי הכלכלה למעלה לפי המציאות ???
    סגור
  • 16.
    ענייני מטבע.
    ספיר 05/01/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלמה תודה על המאמר.האם אתה מתעניין/עןסק בהפרשי מטבעלמשל הדולר ירד כ10% מול השקל ב2017. יש לל תובנות או הערכה אם יחול שינוי במגמה או שהיא תמשך? תודה
    סגור
  • תובנות
    שלמה גרינברג 06/01/2018 10:04
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם חוקי הכלכלה היו עובדים לפי הספר אז ב 2018 צריך היה הדולר להתחזק מול השקל כי הכלכלה האמריקאית מתחזקת מהר מכפי שהתחזקה עד כה והריבית שם תועלה כנראה מספר פעמים השנה. המציאות שונה כי ישראל הפכה לשווייץ LOOK ALIKE עם כול ההשלכות.
    סגור
  • למה הכוונה ש"ישראל הפכה לשווייץ"? (ל"ת)
    משה 07/01/2018 08:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • הכוונה שהמטבע חזק והכל פה יקר
    רז 07/01/2018 19:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    .
    סגור
  • תודה שלמה (ל"ת)
    ספיר 06/01/2018 17:39
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 15.
    צק פוינט תקועה מאז הדוח
    ורדי 05/01/2018 17:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הסקטור (והמתחרה פאלו אלטו) עלו ועולות יפה, וצק פוינט לא.ידוע מדוע? תודה ורדי
    סגור
  • CHKP
    שלמה גרינברג 06/01/2018 10:16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    המניה נפלה חזק לאחר הדוחות המצוינים בתחילת נובמבר 2017 וזאת כיוון שההנחיות אכזבו, כך בדיוק קרה לפאלו אלטו ברבעון הקודם
    סגור
  • 14.
    Ge עולה. האם לדעתך הלחץ על הנייר
    טלי 05/01/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מתחיל להתפוגג או שימים קשים עדיין לפננינו בלחץ על המניה ? תודה
    סגור
  • כול מה שהיה לי לומר על GE אמרתי (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 10:16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • הרפורמה אצלה עוד לא הסתיימה. הייתי מחכה לתיקונצ'יק.
    גד 05/01/2018 21:17
    הגב לתגובה זו
    5 0
    .
    סגור
  • 13.
    סקטור הפחם
    דמרי 05/01/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שלום שלמה וודה על מאמרך.אשמח לדעתך בנוגע לסקטור הכרייה והפחם coal שטרמפ "הפיח" בו קצת חיים. יש מספר מניות מעניינות בתחום ונראות מעניינות כמו naaco. תודה
    סגור
  • 12.
    הלת' קר פרופרטי אינווטסטר
    מירי 05/01/2018 16:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או בסימבול hcp. על פניו חברה ותיקה מאוד מבוססת תחום נדלן שמשלמת כבר עשרות שנים דיבדנד. היום יורדת מתחת 25$ שזה די נדיר אצלה.לא ראיתי מהו מיוחד לרעה לאחרונה. האם ידוע לך משהו בנוגע לירידות בחודשים האחרונים? תודה
    סגור
  • HCP זו רי"ט שעיסוקה בתחום הבריאות
    שלמה גרינברג 06/01/2018 10:30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ואלו, בחודשים האחרונים נפגעו, ראה הסלים בתחום כמו OLD. או REZ. איני עוקב אחרי החברה מקרוב אבל נראה לי שזה חלק "ממחזוריות" בוול סטריט.
    סגור
  • ייתכן שמחזוריות... והחוב שעלה מעט. תודה (ל"ת)
    מירי 06/01/2018 17:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מירי - מה שווה התאגיד (הדיבידנד) אם אנחנו לא יכולים
    לשלוט בו ? 05/01/2018 17:47
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדהים איך את מתלהבת מ "דיבידנד" - כאשר בשנה שעברה כשכול המדדים הגדולים עלו בין 20 ל 30 אחוז המניה הזו ירדה 17 . ובכלל השנה הזו יהיו הרבה הרבה העלאות ריבית דבר שלא בדיוק חיובי לחברות ריט שמלאות בהלוואות. מה אם החברה מחלקת לך דיבידנד אז את מרגישה שאת משקיעה "מתוחכמת"
    סגור
  • אני כנראה הרבה יותר פשוטה ממך
    מירי 05/01/2018 18:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל.... וזה אבל גדול, לאורך השנים התשואה שלי גבוהה בהרבה משלך.כי... אני מתרכזת רק בדיבידנד ולא במחיר המניה ועי זה שאתה מפרפר מפחד ונחנק כמו שאתה נחנק מפחד ומשותק בכל תיקון עמוק או משבר, אותי המחיר לא מעניין אלא רק ה6% מזומן לשנה. הבנת מר מתוחכמי
    סגור
  • מירי - עדיף להחזיק vnq על פני המניה שציינת.
    צדיקוב 05/01/2018 21:16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    גם הדיבידנד המשולם בה די מכובד.
    סגור
  • VNQ אינה בתחום העיסוק של HCP (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לגמרי מסכימה. מחזיקה vnq לא מעט שנים (ל"ת)
    מירי 05/01/2018 22:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • תעודת הסל REZ מחזיקה את hcp
    מה שווה התאגיד 06/01/2018 09:23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    4 אחוז מההחזקה היא hcp ומחלקת דיבידנד קרוב ל 5 אחוז ולא נפלה ב 2017 ב 15 אחוז כמו hcp
    סגור
  • מירי התשובה שלך אלי זה שיא חדש של בורות
    מה שווה התאגיד 06/01/2018 09:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מסביר לך שאת מפסידה כסף ואת מתווכחת איתי שזה לא נכון ואת מרוויחה כסף. אם לדוגמה המדד עלה 20 אחוז, המניה שאת מחזיקה ירדה 20 אחוז ובנוסף חילקה לך 5 אחוז דיבידנד - את משכנעת את עצמיך שהרווחת כסף ? מה יהיה ? האלף בית של דיבידנד מבוסס על זה שמחיר המניה תמיד עולה עם הזמן. כול תקופה החברה מחלקת, מחיר המניה יורד בגובה הדיבידנד ואחכ משלים וממשיך לעלות. בשנת 2017 GE ירדה 45 אחוז - מה עזר למי שהחזיק במניה שהיא חילקה דיבידנד גבוה.
    סגור
  • 11.
    חשבתי שהיא נקבעת בארץ (ל"ת)
    איתי 05/01/2018 15:27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • מה נקבעת בארץ? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 10.
    בעיני הכי מדהים מהכתבה הזו זה שאוכלי ההמבורגרים הנפיקו
    DFEN 05/01/2018 14:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תעודת סל פי 3 על התחום הזה (הונפקה במאי 2017). כאשר בארץ הבנקים מדברים על תמהיל של 25-35 אחוז מניות - אצל אוכלי ההמבורגרים 100 אחוז מניות זה סולידי (להשתולל זה להיות ב 100 אחוז מניות עם תעודות סל פי 3). תוך שנים ספורות אני משער שיהיו גם תעודות סל של פי 5.
    סגור
  • אם גם תקרא הכתבה הסל מופיע בה
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:05
    הגב לתגובה זו
    7 0
    ואוכלי ההמבורגרים כפי שאתה מכנה אותם מחזיקים אותך בחיים אז טיפה כבוד
    סגור
  • 9.
    ppa ממונפת ???
    עמוס סגל 05/01/2018 14:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    התעודה הנל אינה ממונפת והתשואה שלה דומה לאחרות המוזכרות בכתבה !!!
    סגור
  • 8.
    ppa ממונפת ???
    עמוס 05/01/2018 14:40
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התעודה הנל אינה ממונפת והתשואה שלה דומה לאחרות המוזכרות בכתבה !! מלבד זה הכל נכון ומדויק..
    סגור
  • זה בדיוק מה שכתוב בכתבה, תקרא ולאחר מכן תגיב בבקשה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 7.
    שלמה-תחום הצריכה הפרטית
    roei 05/01/2018 14:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כתבה נהדרת, כתמיד. שאלה-האם אתה מסכים, ולו במקצת, עם "כלל האצבע" לפיו בירידות הסקטור "חוטף" פחות ? אני מתכוון יותר למרכולים, חטיפים, מזון, שתיה קלה, אלכוהול וכו'.... תודה מראש.
    סגור
  • איזה סקטור "יורד פחות"? (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • PBJ לדוגמא.
    roei 05/01/2018 21:14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    .
    סגור
  • הכתבה אינה עוסקת בצריכה (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 14:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • Xlp
    אבי3 05/01/2018 18:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני מניח שהכוונה לxlp, ואכן מבחינה היסטורית ממה שאני יודע זה הסקטור הכי יציב בוול סטריט, גם שיש עליות וגם שיש ירדיות התזוזה של הסקטור הנל יחסית רגועה,זו בחירה שלך האם אתה רוצה להרוויח פחות ולהפסיד פחות(על הנייר) או ללכת הפארמה והטכנולוגיה שעולה יותר אבל יורד יותר בהתאם בזמן קשים
    סגור
  • הכתבה עוסקת בתחום החלל/ביטחון (ל"ת)
    שלמה גרינברג 06/01/2018 14:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אני לא קשור לדיון הנל
    אבי3 07/01/2018 09:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אבל יש כאן הרבה שאלות שלא קשורות לכתבה
    סגור
  • אבי-כיוונתי לpbj-חטיפים, שתיה וכו'
    roei 06/01/2018 08:32
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אבל גם מה שכתבת עזר, ותודה על התשובה.
    סגור
  • כה ראיתי אחרי זה
    אבי3 06/01/2018 09:33
    הגב לתגובה זו
    3 0
    לדעתי הסל שהבאת(הסתכלתי על ההחזקה שלו), הוא יהיה פחות יציב באופן כללי מהשני בגלל הסגנון שלו בלבד(יותר אוכל ובדכ זבל לעומת שלי שיש לו גם חברות צריכה של סבונים וכדומה).
    סגור
  • 6.
    ppa ממונפת ???
    עמוס 05/01/2018 14:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התעודה הנל אינה ממונפת , התשואה שלה דומה לאחרות שמוזכרות בכתבה . מלבד זה הכל נכון ...
    סגור
  • אתה מבלבל בין PPA ל DFEN (ל"ת)
    DFEN ממונפת 05/01/2018 16:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 5.
    שלמה האם גם טאואר ברשימה
    יאיר 05/01/2018 14:25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    של מניות שלא נכללות בהרבה סלים אבל בהחלט מעניינות, בהמשך לרשימה המעניינת של צק פוינט פרוטרום ואורמת. האם לדעתך טאואר גם יכולה להרשם?תודה על המאמר
    סגור
  • דעתי על טאור ידועה וברורה
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    פשוט שכחתי להוסיף אותה
    סגור
  • תודה שלמה (ל"ת)
    יאיר 06/01/2018 08:18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    שלמה, זו פעם ראשונה שאני רואה שאתה נותן חשיבות
    משה 05/01/2018 14:11
    הגב לתגובה זו
    1 1
    לאינדיקטור טכני (RSI), אני טועה? ובכלל, אשמח לשמוע את דעתך לגבי עד כמה ניתן לקבל החלטות לגבי מועד הכניסה/היציאה על סמך שילוב של אינדיקטורים טכניים (לאחר שהתקבלה כבר, לגבי המניה הספציפית, החלטה שמבוססת ניתוח כלכלי פונדמנטלי, אך את המועד אולי כדאי לשקול בשילוב הטכני)?
    סגור
  • להסתמך על האינדיקטור הזה זה כמו להסתמך על ספר הזוהר.
    רז 05/01/2018 21:12
    הגב לתגובה זו
    8 0
    .
    סגור
  • נותן חשיבות? תקרא שוב (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 3.
    תוכל להמליץ לי .....
    משה 05/01/2018 13:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ETF העוסקת בחברות סליקה תודה
    סגור
  • לא (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:10
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • "תודה רבה לך "
    משה 07/01/2018 14:34
    הגב לתגובה זו
    2 3
    ממש יצור אנטיפט אתה
    סגור
  • משה - תמחק את המילה "להמליץ" על כול ההטיות שלה כשאתה
    פונה אל גרינברג 07/01/2018 15:36
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אתה רוצה לסבך אותו עם הרשות לניירות ערך ? יש לו הסכם יעוץ איתך ? הוא יודע מי אתה ?
    סגור
  • תודה אבל
    שלמה גרינברג 08/01/2018 08:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    משה יודע זאת ואני לפיכך נהנה להרגיז אותו
    סגור
  • אוי ממש .............
    משה 08/01/2018 15:13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תגובה של אדם בוגר כנראה עם הגיל גם השכל נהפך ילדותי . ולא אני לא יודע זאת הייתה יכול להגיב בצורה מכובדת ולא אנטפטית .
    סגור
  • מה יש למחוק הוא כל היום ממליץ על מניות ...
    משה 08/01/2018 08:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ותעודות סל פתאום אני שואל אותו עם הוא מכיר איזה תעודת סל שעוסקת מסליקה הוא נהיה לי פרנואיד ואנטיפט
    סגור
  • אשמח לראות המלצה אחת (ל"ת)
    שלמה גרינברג 09/01/2018 11:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    שלמה שלום . מה לדעתך קורה עם פלוריסטם ? (ל"ת)
    ממתין 05/01/2018 10:57
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תעלה בקרוב ממידע פנים
    דניאל 06/01/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תהייה הפתעה בקרוב עלייה מטאורית !!!!
    סגור
  • נתתי דעתי אין ספור פםעמים - אין חדש (ל"ת)
    שלמה גרינברג 05/01/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    שלמה אתה תותח. אין עלייך. תודה 4בה (ל"ת)
    יבגני 05/01/2018 09:36
    הגב לתגובה זו
    5 1
    סגור
  • שלמה הוא תותח שיורה עקום (ל"ת)
    ליבגני 09/01/2018 15:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • אין עליו ואין תחתיו.תודה 4בה. נסה לרשום משפט מטומטם זה
    ואדים 06/01/2018 17:28
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בשפת אימנו חתיכת אויל וכסיל בלאט.
    סגור
  • אוכל אותך שמפרגנים לשלמה, פוריטן.
    ארז 07/01/2018 19:22
    הגב לתגובה זו
    4 1
    .
    סגור
  • כן מכוון שהוא......