אין קונים - המקום בו תוכנית הדגל של כחלון מורידה מחירים

ככל שכחלון מבליט את ה"עממיות" של מחיר למשתכן - כך מידרדרת הפעילות

 |  (74)
תכנית מחיר למשתכן הינה בעייתית ביותר, נולדה בחטא, וככל הנראה גם תיקבר קבורת חמור בעתיד הלא רחוק. באופן פרדוקסלי, ככל ששר האוצר כחלון מבליט את ה"עממיות" על מחיר למשתכן ותוקף את אותם קבלנים שמסרבים להשתלב בה, כך גם הדימוי והמיתוג של תכנית שהיתה אמורה להיות גולת הכותרת של הפעילות שלו, הולך ומתדרדר, וכך גם יתר חלקי השוק נרתעים ממנה כמו נשוכי נחש. פגיעה קשה במיוחד היתה בשנתיים האחרונות, ובמיוחד בשנה האחרונה בשוק הדירות יד שנייה.
מבדיקה שנערכה במשרדי התבררה תופעה מעניינת. בעוד שבפרויקטים יד שנייה שאינם סמוכים למחיר למשתכן, היו השנה עסקאות סבירות, וירידת מחירים ממוצעת של כ-4 אחוזים בקירוב לעומת המחיר המקורי שהתבקש על ידי המוכרים עבור דירתם, הרי שבאותם מקומות בהם נבנים פרויקטים של מחיר למשתכן הפער בין המחיר המקורי לבין המחיר הסופי הרקיע עד כדי 6 אחוזים בממוצע, ולעתים אף יותר.
קיימות לכך 3 סיבות עיקריות: האחת, הפרויקטים של מחיר למשתכן יצרו לפתע תחושה של היצע דירות משמעותי באותם מקומות. לפתע בעלי הדירות יד שנייה נוכחו לדעת שיש להם הרבה מאוד מתחרים. אמנם מדובר בהשוואה, לכאורה, לא סימטרית, בין דירה חדשה לדירה יד שנייה, אולם העובדה שבמחיר למשתכן הדירות נמכרות במחירים מפוחתים, הגבירה כמובן את הלחץ על המוכרים שחששו להיוותר ללא קונה, והביאה אותם במקרים רבים להורדת מחירים הרבה מעבר למה שחשבו מלכתחילה.
השנייה, היעלמות המשקיעים מהשוק. עד לשנתיים האחרונות היה אחוז נכבד של משקיעים שרכשו דירות יד שנייה.  על מנת לבלום מגמה זו, ביוני 2015 הוחלט להעלות משמעותית את מס הרכישה. לאחר מכן, ב-2016, התחיל הדיון על מס דירה שלישית. כל אלה הבריחו כמעט כליל את המשקיעים. היעלמותם צמצמה משמעותית את זרימת הקונים הפוטנציאלים, מה שיצר לחץ נוסף על המוכרים.
השלישית, אולי המשמעותית ביותר, הינה המיתוג הנמוך שממנו סובלים כבר היום הפרויקטים של מחיר למשתכן. למרות שאולי זו לא היתה כוונת המשורר, קרי כחלון, ההתייחסות הן בקרב הקונים, הן בקרב יתר חלקי השוק, הן בקרב הקבלנים והיזמים, והן בציבור הישראלי כולו, הינה שהמחיר למשתכן מהווה בפועל "ברירת מחדל", פרויקט עממי עם מפרט עממי, גימור עממי ובנייה עממי, על כל המשתמע מכך. באופן פרדוקסלי, אולי שלא בצדק, "נדבקו" כל אותן שכונות ותיקות הסמוכות למחיר למשתכן, ובשורה ארוכה של ערים, בדימוי ה"עממי".

זה נכון, למשל, לגבי מודיעין, נכון לגבי הקריות בצפון (ביאליק, מוצקין, אתא וכו') ונכון לגבי שורה ארוכה נוספת של ערים, בעיקר בפריפריה. במרכז הארץ, אדגיש, תופעה זו הינה פחות בולטת, מהטעם הפשוט שבכל זאת מדובר בליבת איזור הביקוש, בין אם מדובר בהרצליה או רמת גן, ולכן המשמעות של קירבה למחיר למשתכן נמוכה הרבה יותר.
מחיר למשתכן פוגעת, לצערי, לא רק בשוק הדירות יד שנייה, אלא בפועל גם בפרויקטים חדשים שהרבה קבלנים מעדיפים כיום לדחות, או לפחות להשהות, את תחילתם. הסיבות לכך כלכליות ופסיכולוגיות כאחת. בהרבה מקרים מתקשים מאוד הקבלנים להתחרות ברמות המחירים האטרקטיביות, כביכול, של מחיר למשתכן.
מצב זה, לטעמי, יוצר בעיה כפולה ומכופלת המעלה תהיה רבתי האם שר האוצר מתכוון להקריב את שוק הדיור כולו על מזבח מה שהוא מכנה "פרויקט הדגל"? מחיר למשתכן, בל נשכח, לא נולד אצל כחלון אלא עוד בשנות ה-90 של המאה שעברה כתכנית נישה נקודתית ויעילה למדי לאוכלוסיות מסוימות. אבל להקריב את שוק הדיור כולו, לטובת מה שיתברר בסופו של דבר כעורבא פרח? לשר האוצר כחלון פתרונים!

הכותב הוא ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן.
 
תגובות לכתבה(74):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 51.
    נשמע כמו חרטא ברטא של אדם אינטרסנט
    אבירם 01/12/2017 01:26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קיבל הרבה כסף מהקבלנים על הכתבה הזאת
    סגור
  • 50.
    כחלון אל תרתע אתה בסוף צודק תכין 180000 דירות עם הסינים (ל"ת)
    מיכה 29/11/2017 13:43
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 49.
    יאללה סתום כבר .עוד אחד עם אינטרסים (ל"ת)
    pshay 28/11/2017 13:05
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 48.
    וזה עוד השמאי הממשלתי
    תומי 28/11/2017 10:32
    הגב לתגובה זו
    3 0
    מפחד שהמחירים ירדו שחס וחלילה יקרה משבר... טמבליקו, המשבר קורה כי מחירי הדירות גבוהים מעבר לכל פרופורציה. כשרוב הכסף הולך על בטון למשך 30 שנה אנשים נחנקים.
    סגור
  • 47.
    מחיר למשתכן נניח. מס דירה שלישית OK. אבל למה?
    רוני 28/11/2017 07:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כבר מעל ל6 שנים לא מטפלים ב156,000 דירות רפאים. שיחרור ל 1/3 מהם לשווק היה מונע העלאת מחירים כבר הרבה שנים או מוריד היום מחירים, ולא רק מעט את קצב עליית המחירים. זו הבועה - ואותה צריך לפוצץ - למה כחלון לא עושה זאת? וזה כל כך קל דיבורים על מס דירה שלישית הבריחו את השקעות הנדל"ן לחו"ל. מס על דירת רפאים היה מידית מפנה דירות אלו להשכרה ולמכירה ובמקום שמחירי השכירות יעלו גם הם היו יורדים.
    סגור
  • 46.
    לפני שתעשה עוד נזקים
    פחלון הבייתה 27/11/2017 14:53
    הגב לתגובה זו
    1 4
    שיישארו הרבה אחרייך.
    סגור
  • 45.
    נשמע לי כמו...
    שלמה 26/11/2017 13:14
    הגב לתגובה זו
    8 1
    כתבה עממית
    סגור
  • 44.
    הרבה כסף שחור של פשע מתגלגל בנדלן
    הרבה כסף שחור של פשע 26/11/2017 11:41
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זה מוסיף לבלאגאן
    סגור
  • 43.
    מחיר למשתכן משיגה את מטרתה מעולה
    שמואל 26/11/2017 10:28
    הגב לתגובה זו
    18 3
    עוזרת לזוגות צעירים לקנות בית לחיות בו ( לא נכס למשקיע, אלא בית לחיות) ומורידה את מחירי הדיור באיזור. כל מיש זה פוגע לו בהשקעה טוב שכך ובשתו. אין מקום למשקיעים במוצר בסיס כמו בית !!!!!
    סגור
  • 42.
    "מחיר למשתכן פוגעת, לצערי, לא רק בשוק הדירות יד שנייה"
    תומי 26/11/2017 09:12
    הגב לתגובה זו
    24 1
    מה זאת אומרת פוגעת יא שמאי מטומטם? המוכרים נאלצים להוריד מחיר כלפי מי שאין ברשותו דירה! כל השיח שלך הוא מאינטרס, אפשר להקיא מהכתבות שלך.
    סגור
  • טען עוד
  • 41.
    שמאי אמור להבין את שוק הנדלן , אתה לא מבין (-: (ל"ת)
    הגולש 26/11/2017 02:42
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • 40.
    תכנית מחיר למשתכן הינה בעייתית ביותר, ...לקבלנים (נגמרה
    כחלון 25/11/2017 19:40
    הגב לתגובה זו
    16 1
    החגיגה על התחת של הרוכשים), נולדה בחטא: חטא ההשתנה על בפרצוף של הקבלנים. חטא מהסוג של מיסוי דירה שלישית ומעלה.
    סגור
  • 39.
    לא קונים דירה במחיר בועה (?)
    בועטון 25/11/2017 17:51
    הגב לתגובה זו
    9 2
    מי שיש לו דירה לא ירצה למכור תוך הורדת מחיר (5% זה לא נחשב), מי שרוצה לקנות מחכה לשווא שהנה הנה אוטוטו "הבועה מתפוצצת" והקבלנים חכמים, הם מאטים את הקצב..ויוצרים ביקושים כבושים שהולכים ומתמלאים להם לאט לאט (כל החברה של ."לא קונים דירה במחיר בועה") שמחכים ומחכים..והמחירים זוחלים להם למעלה, מקסימום נעצרים..מי שרוצה לקנות במחירים נמוכים מוזמן לעפולה, קרית גת ושאר אזורי הפריפריה..מי שמחכה לירידת מחירים ברמת גן, גבעתיים, בת ים, חולון, תל אביב..צפוי להתבדות ולהמשיך לכתוב פידבקים, כחלון הצליח בדבר אחד..הוא עצר את הריצה של המחירים כלפי מעלה..לאיפה הולכים מפה? לפי דעתי לשנתיים-שלוש של קיפאון טוטאלי (באזור הפריפריה יש סיכוי לירידות של 10-15-20 אחוז במחיר מה שכמובן לא צפוי להשפיע על אזור המרכז)..ומשם כנראה המשך עליית מחירים כותב התגובה הוא אינו אינטרסנט, עובד וותיק בבנק בתחום המשכנתאות.. בעל דירה בריבית קל"צ של 2% למגורים ולכן לא ממש אכפת לי מה יקרה לריבית/למחירי הדירות
    סגור
  • 38.
    כגודל הבועה גודל הקריסה מחירים ימשיכו לרדת
    מיטל 24/11/2017 10:45
    הגב לתגובה זו
    24 6
    לא משנה כמה לוביסטים ואינטרסנטים יכתבו וינסו לפמפם את הבועה,הציבור מאוחד וחזק לשבור יחד עם כחלון את הקרטל .
    סגור
  • המחירים עולים אבל תמשיך לחלום על ירידות...
    חןמוס 25/11/2017 14:40
    הגב לתגובה זו
    2 12
    מחירים עולים ואתה משקר ומספר על ירידות..מעניין איזה כדורים אתה לוקח?
    סגור
  • עוד לחוץ..
    תומי 28/11/2017 10:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תשמור טוב על השמנת שלך, היא נחתכת בחצי בקרוב.
    סגור
  • 37.
    שנת 2017 תזכר כפיצוץ הבועה השוק מת
    אביב 24/11/2017 10:42
    הגב לתגובה זו
    22 5
    דירה לא תעלה יותר 600 אלף, קבלנים יפשטו רגל הם בלחץ אין מכירות , יש עשרות אלפי דירות לא מכורות ,מינוף גבוהה הבלוף נחשף גלנט צדק הכל בועה אחת גדולה ורווח חזירי.
    סגור
  • 600 אלף
    600000 26/11/2017 22:57
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ב 600 אלף שקל אפשר לקנות אחלה ג'יפ BMW
    סגור
  • ואז תתעורר מהחלום שאתה נמצא בו
    חומוס 25/11/2017 14:42
    הגב לתגובה זו
    2 7
    איזה סרטים אתה אוכל אה ..שלא קנית דירה בזמן . אתה מפנטז להחזיר אחורה את הזמן אבל לצערי אתה תתבדה מהסיבה הפשוטה שלאפאחד אין אינטרס לירידת מחירים לא לבעלי הדירות ולא לבנקים וקבלנים
    סגור
  • 36.
    שמאי כהן נקווה שלקוחותיך לא זוכים לרמה הנמוכה של מאמריך (ל"ת)
    לקוח 24/11/2017 09:01
    הגב לתגובה זו
    9 1
    סגור
  • למה אתה יורד על שמאי כהן ?
    warren_buffet 25/11/2017 02:11
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ואתה ממש חכם גדול ואינטרסנט גדול
    סגור
  • 35.
    אז מה הבעיה זה בדיוק מה שכחלון רוצה להוריד מחירים
    אחד העם 23/11/2017 19:36
    הגב לתגובה זו
    17 2
    על פי השיטה של ארז שהוא ראש השועלים אם המחירים עולים זה טוב ואם הם יורדים זה רע. אבל כחלון נבחר כדי להוריד מחירים וזה מה שרע בעיני השועל שלו.
    סגור
  • 34.
    הכותב הוא מטעם הקבלנים
    הצדיק מסדום 23/11/2017 19:34
    הגב לתגובה זו
    13 1
    בפועל מחיר להסתכן מוריד את המחיר שלפחות 20 אחוז...אבל גם זה יקר
    סגור
  • 33.
    לא קונים במלכודת דבש מחיר למסתכן
    רועי 23/11/2017 19:22
    הגב לתגובה זו
    12 8
    וכמובן לא בשוק החופשי עד שהמחירים יחתכו ב70 אחוז מחיר למסתכן זאת תוכנת לתחזוק הבועה.....
    סגור
  • 99%
    רן 25/11/2017 09:10
    הגב לתגובה זו
    2 2
    לרועי אולי תרשום 99 % ...או אולי ישלמו לך שתיקח דירה
    סגור
  • 32.
    עוד מנותק
    עומר 23/11/2017 18:26
    הגב לתגובה זו
    10 2
    תתחבר למציאות. מחיר למשתכן מיישר את המציאות העקומה של יזמים חסרי שובענומחירים מנופחים ללא סיבה (מלבד חזירות יזמית)
    סגור
  • 31.
    בלה בלה בלה
    טלי 23/11/2017 18:10
    הגב לתגובה זו
    16 1
    זכינו במחיר למשתכן ונקנה רק בו גם הוא לטעמנו יקר אבל זאת המציאות השוק הפרטי איבד פרופורציות מזמן עם המציאות
    סגור
  • 30.
    הכותב הוא ארז כהן, שמאי מקרקעין ומשפטן.
    שישקו 23/11/2017 17:24
    הגב לתגובה זו
    16 2
    פחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
    סגור
  • 29.
    3 שנים מהיום - מחירי הנדלן נחתכים במעל 50%
    דן 23/11/2017 16:31
    הגב לתגובה זו
    26 5
    לגזור ולשמור
    סגור
  • 50% מצויין
    50% ? 26/11/2017 22:59
    הגב לתגובה זו
    0 1
    כשירדו 50% אז אקנה עוד דירה
    סגור
  • 9
    רן 25/11/2017 09:10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפי החישוב שלי יקח 9 שנים
    סגור
  • במעל 100% (ל"ת)
    גו 23/11/2017 18:19
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 28.
    מס דירה שלישית עוד יתגלה כאחד הפשעים הגדולים של כחלון (ל"ת)
    נ 23/11/2017 16:22
    הגב לתגובה זו
    4 22
    סגור
  • מס דירה שלישית - יפיל אותך, כחלון (ל"ת)
    מיואש מכחלון 23/11/2017 21:45
    הגב לתגובה זו
    2 12
    סגור
  • כבר עכשיו יודעים שזה פשע ענק ביבי שותף.מיתון מטורףבדרך (ל"ת)
    ע 23/11/2017 19:41
    הגב לתגובה זו
    2 8
    סגור
  • אספן דירות הפושע הפך חצי מליון משפחות לחסרי דיור (ל"ת)
    אספן שלם מס מייד 23/11/2017 18:20
    הגב לתגובה זו
    7 2
    סגור
  • אל תהיה טיפש זה יחזור אליך ומשפחתך בבומרנג המחירים יצלל
    ן 23/11/2017 21:52
    הגב לתגובה זו
    1 3
    מחיר הדירה של ההורים שלך יצלול ורק נדמה לך שתרוויח. גם המדינה מפסידה מליארדים מהקיפאון אין הכנסות ממשקיעים ובקרוב מיסים חדשים שיפגעו במשפחתך ובך לסיכום כולם מפסידים .
    סגור
  • מחיר הדירה של הוריו יצלול כמו שכל מחירי הדירות יצללו
    תומי 28/11/2017 10:34
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כלומר, השדרוג לדירה אחרת יהיה משמעותית זול יותר במקרה של ירידת מחירים. אתם מסתפקים מתחושה של עושר מדומה, אבל למעשה כל שדרוג דירה הופך להיות משימה משמעותית מורכבת יותר במקרה כמו המחירים של היום.
    סגור
  • 27.
    הכותב הינו אינטרסנט ודוגמא קלאסית לפייק ניוז
    שמאי קטן שלי 23/11/2017 16:17
    הגב לתגובה זו
    24 1
    הוא כותב שהתכנית נכשלה אבל באותה נשימה אומר שהביאה לירידת מחירים. אם כך תכנית מחיר למשתכן מצליחה להשיג את המטרה - ירידת מחירים, ונקווה שהיא תימשך ביתר שאת.
    סגור
  • שמת לב לסתירה בדבריו - אז התכנית מצליחה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 23/11/2017 18:30
    הגב לתגובה זו
    6 2
    סגור
  • 26.
    כל פעם אני נופל בפח וקורא את השטויות של השמאי האינטרסנט (ל"ת)
    קישקשתא 23/11/2017 16:00
    הגב לתגובה זו
    19 1
    סגור
  • 25.
    דירה במחיר למשתכן זהה לשוק החופשי רק בחצי מחיר (ל"ת)
    הכותב שמאי רמאי 23/11/2017 15:56
    הגב לתגובה זו
    12 1
    סגור
  • 24.
    ארז שמאי או ?אתה מטעה ..כחלון כבר סייע להמון ואתה מקנא (ל"ת)
    נחום 23/11/2017 15:55
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 23.
    כתבת פמפום של קבלנים לחוצים
    סמי 23/11/2017 15:32
    הגב לתגובה זו
    24 0
    כתבת חירטוט מטעם הקבלנים. המחירים עלו מעל 100% בעשור והשכר לא עלה כמעט, זה דווקא בסדר גמור הא? חבורת נוכלים. רגע לפני תחילת 2018, שאז נכנס לתוקף החוק שמפחית מס שבח לבעלי דירות מרובות, ויציף את השוק בדירות, הקבלנים מפוצצים את כל העיתונים בכתבות נגד מחיר למשתכן בתווקה לתפוס את הדגים האחרונים הטפשים. הקריסה החלה, בירושלים, הרצליה ות"א כבר יש ירידות בפועל של 5-10% לפי אתר מדלן, הקבלנים עושים במכנסיים, ומעלים את תקציב השיווק לקראת סוף השנה. אל תפלו בפח ואל תקנו, המחירים יורדים ויכולים לרדת גם 50%.
    סגור
  • 22.
    אל תאמר כחלון אלא נוכלון
    אחד העם 23/11/2017 15:19
    הגב לתגובה זו
    4 20
    זה שמו החדש של האיש
    סגור
  • אתה משקיע נדלן או יזם חזיר ?
    עומר 23/11/2017 18:28
    הגב לתגובה זו
    5 1
    כי רק שני הסוגים שבנושא הם האוייבים של מר משהנכחלון.
    סגור
  • אל תאמר משקיע דירות אלא מש-כישלון (ל"ת)
    משקיע שוקע 23/11/2017 15:58
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 21.
    שבוע הבא.כל הגזלנים ביחד באילת.
    ישראל ישראלי 23/11/2017 15:14
    הגב לתגובה זו
    10 2
    שותים יין ואוכלים סטקים ורואים הופעות עח הזוגות הצעירים. ושלא יעבדו עליכם.
    סגור
  • 20.
    כן כן "עממי"
    י 23/11/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
    18 1
    אני זוכה בגליל ים, מתאים לי מאוד ה"עממי" שאתה מדבר עליו
    סגור
  • 19.
    תכנית מחיר למשתכן הינה בעייתית ביותר ...לקבלן ולמשקיע
    חחח 23/11/2017 14:29
    הגב לתגובה זו
    20 2
    כל עכברי הלובי יוצאים מחוריהם. הספינה טובעת; הבועה מתפוצצת.
    סגור
  • 18.
    חבל שלא קראתי מי כתב את המאמר .לא הייתי ממשיך לקרוא (ל"ת)
    אבי 23/11/2017 14:13
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 17.
    כולנו שמחים שדנקנר ובן דב "הוקרבו" על מזבח הסלולר הזול
    צעיר 23/11/2017 14:11
    הגב לתגובה זו
    14 1
    בקרוב כל היזמים שזלזלו במחיר למשתכן, יאכלו את הדייסה של עצמם. בעיקר אלו שהימרו שתהיה התפרצות ביקושים ולא ניסו למכור את המלאי שלהם כשעוד היה אפשר להיפטר ממנו בהנחה קלה.
    סגור
  • 16.
    כתבה מגמתית, לא רואה איפה הבעיה
    אלכס 23/11/2017 13:53
    הגב לתגובה זו
    31 1
    כוונת התוכנית היתה להוריד מחירים, אם זה מה שקורה - התוכנית מצליחה
    סגור
  • 15.
    די להכניס לנו לפה הלוואות כשהריבית רגע מלקפוץ
    פחלון 23/11/2017 13:45
    הגב לתגובה זו
    7 0
    הציבור שבע מהלוואות כבר, רוצים 4 קירות במחיר שפוי! די לגמור כבר את מעמד הביניים! ממשלה חזירית בראשות האשכנזי העוזר לעשירים
    סגור
  • 14.
    תכניס דיסקליימר
    כלכלן 23/11/2017 13:41
    הגב לתגובה זו
    26 1
    הכותב הינו שקרן ובעל אינטרס. מחירי הדירות בישראל במחירי בועה עצבניים, ורק עשירים מאוד יכולים לקנות. בנוסף תציין בדירות היד שנייה - שישראלים שקנו את הדירות פח שלהם בכמה עשרות אלפי דולרים מעוניינים לקבל היום כמה מאות אלפי דולרים, למרות שלא שיפצו, שמצב הדירות היום פחות טוב ושכל ישראל גנבים!
    סגור
  • צודק
    4RT 23/11/2017 17:15
    הגב לתגובה זו
    5 2
    הכי צודק! עם של נוכלים וגנבים. איכסה
    סגור
  • 13.
    במקום "פגיעה" תגיד תחרות
    עירית 23/11/2017 13:38
    הגב לתגובה זו
    12 0
    למחירים המנופחים שבעלי דירות מבקשים יש עכשיו תחרות במחירים מוזלים. ההגדרה של פיצוץ בועה היא כשהפרייר האחרון כבר לא מוכן לשלם את המחיר. אז האסטרטגיה עכשיו היא להכפיש ולהזנות את הפרוייקט? קבלנים שלא רןצים לבנות כי קשה להם להיפרד מרווחי העבר צריכים להענש בקנס וכ'
    סגור
  • 12.
    שמן חזיר. מה קרה הורדת את התמונה???לא יעזרו לך ולמשרד
    ממי 23/11/2017 13:21
    הגב לתגובה זו
    10 2
    שלך כל ההטעיות האלה בשקל עשרים. במדינה מתוקנת היו שופטים אותך לוקחים לך את הרישיון ושולחים אותך לכלא.
    סגור
  • 11.
    עצוב מאוד.. המחירים יורדים..
    אלי 23/11/2017 13:20
    הגב לתגובה זו
    13 2
    בכי בכי בכי רע רע רע
    סגור
  • מחירים יורדים במיאמי..לא בישראל
    מחירים עולים 23/11/2017 16:10
    הגב לתגובה זו
    1 8
    בארץ ישראל המחירים הרימו ראש ובקצב שנתי של 4.5%...למה הרימו ראש כי בתחילת השנה הקצב לעלייה היה נמוך כ2% ובשלושה חודשים אחרונים המדד קופץ. מעליות של 0.1 עלה ל0.4% בחודש.
    סגור
  • שכחת רק לציין פרט קטן
    Ty 23/11/2017 18:23
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שלעומת שנה שעברה הם בירידה. שהשוק בקיפאון שעשור לא נראה כאן. שמחירי הדיור בישראל ׳מוקפת האויבים׳, יקרים מבכל מקום באירופה ביחס להכנסה חודשית . ושבתל אביב והרצליה (האזורים הכי מרכזיים),כבר יש ירידה בפועל בין 5-10%. אהההה והכי חשוב שכל מביני דבר מודים בלב שלם שאין פה באמת מחסור ושמחירי דיור בדרך למטה.
    סגור
  • מחירים בעלייה. 4.5% מתחילת שנה לפי הלמ"ס
    מןס 25/11/2017 14:46
    הגב לתגובה זו
    1 4
    מחירים יורדים במצרים אולי...בארץ בנתיים רק עולה
    סגור
  • 10.
    ירידת מחירים כלל ארצית = הקרבה של כלל שוק הדיור
    לי 23/11/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    11 1
    לא הבנתי, הכותב אומר שכחלון צריך לבחור בין ירידת מחירים כלל ארצית, לבין מחיר למשתכן. הכותב שוכח שמחיר למשתכן נועדה כדי להביא לירידת מחירים כלל ארצית.
    סגור
  • 9.
    תודה לאל שיש עוד אנשי מקצוע שיש להם מושג מימינם לשמאלם,
    נתן 23/11/2017 13:11
    הגב לתגובה זו
    1 7
    שר האוצר הצליח לתקוע מקלות בגלגלי המשק, ולזה לא צריך הרבה חוכמה וכישורים, רק מוטיבציה להצליח בכול מחיר, גם אם יגרום להרס שוק הנדלן כולו.
    סגור
  • 8.
    צודק
    צודק 23/11/2017 13:01
    הגב לתגובה זו
    2 7
    צודק
    סגור
  • צודק
    צודק 23/11/2017 15:38
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צדיק
    סגור
  • 7.
    כחלון כשלון, תכנית גרועה ומעוותת (ל"ת)
    יש ר א לי 23/11/2017 12:59
    הגב לתגובה זו
    2 17
    סגור
  • 6.
    אין עבודה. אין פרנסה.
    איגוד השמאים 23/11/2017 12:52
    הגב לתגובה זו
    10 0
    קשה. קשה.
    סגור
  • 5.
    עוד אינטרסנט צווחני ... (ל"ת)
    חחח 23/11/2017 12:47
    הגב לתגובה זו
    20 0
    סגור
  • 4.
    בגלל אנשים כמוך אני יודע שלא קונים דירה במחיר בועה!!! (ל"ת)
    אדי 23/11/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    15 1
    סגור
  • 3.
    הכובת הינו אינטרסנט ויושב בללץ וגוסס ציפורניים (ל"ת)
    אריק 23/11/2017 12:28
    הגב לתגובה זו
    22 1
    סגור
  • 2.
    ארז יש לי רעיון- אולי שיורידו מחירים ?!
    טובה 23/11/2017 12:23
    הגב לתגובה זו
    12 0
    על מה בדיוק מתבססת עלית המחירים של 4 השנים האחרונות ? על כלום....
    סגור
  • מבוסס על תוספת מיסוי וספסרות ממשלתית בקרקע (ל"ת)
    אוהד 23/11/2017 15:29
    הגב לתגובה זו
    1 2
    סגור
  • 1.
    לא הבנתי מה הוא רוצה ומי משלם לו (ל"ת)
    ירוני 23/11/2017 12:19
    הגב לתגובה זו
    28 1
    סגור