22:30 סגירה יציבה בוול סטריט: אפל איבדה עוד 1%, טסלה צללה >>

22:42 ג'ון מקיין הודיע כי החליט להצביע נגד ההצעה הנוכחית לביטול "אובמהקר" >>

20:26 העליות בזהב נחלשות לאחר סיום המסחר באירופה

18:26 טסלה השלימה ירידה בזק של 9% מהשיא, הזדמנות או סכין נופלת? >>

16:48 מדד הפחד (הויקס) קופץ 3.5% עם פתיחת המסחר בוול סטריט

16:00 תיק המניות של הקרן הגדולה בעולם - הנה ההחזקות המרכזיות >>

11:11 סגירה שלילית בבורסות אסיה: האנג סנג איבד 0.8%, ניקיי ירד 0.25% >>

08:46 היורו מטפס 0.3% מול הדולר ל 1.19 דולר ליורו

08:22 בורסות אסיה: מדד ההאנג סנג מאבד 0.8%

20:56 ענקית החיפוש רוכשת את חטיבת הפיתוח של HTC תמורת 1.1 מיליארד דולר >>

18:26 בורסות אירופה: הקאק מטפס 0.6%

15:39 רשות ניירות הערך האמריקאית: האקרים פרצו למאגר וגנבו מידע פנים >>

09:54 הזהב נופל מתחת ל-1300 דולר ברקע לזינוק בתשואות

08:51 ביל גרוס: "אם הפד' ימשיך לדבוק במדיניותו, ארה"ב בדרך למיתון" >>

08:22 מגמה חיובית הבוקר בבורסות המזרח: הניקיי מטפס 0.3%

23:05 סגירה מעורבת לאחר הצהרת הפד': מניות הטכנולוגיה משכו למטה, הבנקים עלו >>

17:57 אפל מאבדת 2.7% ברקע לביקורות מאכזבות על מוצר הדגל >>

11:48 אחד הסקטורים הבולטים של השנה האחרונה ממשיך להיחתך, הזדמנות קניה? >>

15:47 הערב ב-21:00: הנה התחזיות לקראת האירוע המרכזי של החודש בשווקים >>

11:54 הפאונד הבריטי קופץ 0.5% מול הדולר ל 1.35 דולר לפאונד

10:21 בורסות אירופה: המסחר נפתח בירידות שערים קלות, הקאק מאבד עד 0.1%

08:19 בורסות אסיה: מדד הונג קונג מטפס 0.3%

08:07 האירו עולה 0.1% מול הדולר ונסחר ברמה של 1.2 דולר לאירו

19:46 מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם - "ביטקוין זו בועה" >>

16:09 מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק נחקר במסגרת פרשת בזק >>

15:41 בולטות בת"א: טבע נופלת 3%, פלוריסטם יורדת 4%

13:51 פרשת בזק: הותר לפרסום - גם מנכ"ל חלל תקשורת נחקר >>

13:00 כחלון חתם על צו שיאפשר נסיעה חינם בקו כרמיאל - אחיהוד >>

12:45 בולטות בת"א: טבע נופלת ביותר מ-4%, ארית מזנקת 7%

10:53 יציבות בבורסות אירופה - הדאקס משיל 0.15%

08:19 הניקיי היפני משלים פערים - מזנק הבוקר 1.7%

08:18 טאואר חוזרת עם פער שלילי של כ-0.5%

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

הפתרון בשוק הדיור שמקבלי ההחלטות חייבים להתייחס אליו

 |  6
שוק הדיור
Share
לאחרונה היו לא מעט פרסומים בכלי התקשורת על הצורך בהגדלה ניכרת של תקציב התחבורה והתשתיות של מדינת ישראל מכ-60 מיליארד שקלים לכ-600 מיליארדים במהלך העשורים הקרובים. נתונים אלה התבססו על מחקרים אקדמיים שנערכו לאחרונה כמו גם שורה של מקבלי החלטות, כולל שר התחבורה עצמו, שדוחפים כל העת להגדלת התקציב. מצד אחד אני בהחלט מסכים שקיים כיום "תת תקציב" ברור בנושאים אלה הכוללים לא רק תחבורה, אלא גם תשתיות אנרגיה, חשמל, גז, מים וכו'.


ישראל, בכך אין ספק, מפגרת בעשרות שנים לעומת מדינות אחרות ב-OECD, ובכלל, בפיתוח התשתיות. מצד שני, השימוש הערטילאי משהו בנתונים אסטרונומיים, מטריד אותי ותחושתי, שללא "שילוב כלים" של מקבלי ההחלטות הן בתחום הדיור והן בתחום התשתיות, נתונים מרשימים אלה יישארו על הנייר.

לכן הצעתי שלכל פרוגרמה משמעותית, שהינה מעבר ל-500 יחידות דיור (או "מספר אצבע" אחר שיוחלט עליו), תשלב באופן אוטומטי את כלל מקבלי ההחלטות בתחום התשתיות. טכנית, פעולה זו קיימת כבר היום, אולם לצערי איננה ממוסדת די צרכה וגם ההסתכלות האסטרטגית חסרה מאוד. דוגמה מובהקת לכך מייצרים כיום הסכמי הגג עם העיריות, שאמורים לקדם כ-230 אלף יחידות דיור, אולי בהמשך אף יותר, בכל רחבי הארץ. הסכמים אלה נחתמו, ברובם הגדול, מבלי שיהיה לכך כל סימוכין בנושא התשתיות. ישנן אינספור דוגמאות לכך, הן בערי פריפריה קטנות הצפויות לצמוח ולהיות ערים גדולות, אולם גם בלא מעט ערים במרכז הארץ הסובלות כבר היום מבעיה קשה של היעדר תחבורה ציבורית זמינה, היעדר יציאות וכניסות אל הערים, בעיות פקקים מתארכים והולכים, שלא לדבר על בעיות מחסור במקומות חנייה.ערים דוגמת באר שבע, נתיבות ואשקלון, עתידות להוסיף מאות אלפי תושבים חדשים במהלך העשור הקרוב. אשקלון, לדוגמה, עתידה להכפיל את עצמה(!) ולהפוך למטרופולין של 300 תושבים בקירוב. כבר היום נתקלים התושבים בערים אלה בבעיות לא פשוטות הן תחבורתיות, הן העדר מוסדות ציבור ותשתיות. דוגמה אחרת, ממרכז הארץ, הינה דווקא של ערי השרון, פתח תקוה, ראש העין, רמת השרון, רעננה, הוד השרון, כפר יונה ועוד, שעתידות להוסיף אף הן מאות אלפי תושבים חדשים, כשערים "קטנות" יחסית דוגמת ראש העין והוד השרון, עתידות להגדיל פי שניים את מספר התושבים.קיימת כאן ללא ספק דילמה רצינית: מחד גיסא קיים מחסור גדל והולך של דיור בשוק, ובמיוחד באזור הביקוש במרכז הארץ. אין ספק שאפשר ואף צריך, ובמדינה כה קטנה, צפופה וענייה מאוד בקרקע עודפת (!) לנצל את זכויות הבנייה, בין אם מדובר במערב רמת השרון, או עוטף ראש העין. מצד שני צודקים ראשי הרשויות, וחלק נכבד מהתושבים, בכך שהם חרדים מהבאות, שחלילה לא יצליחו בעוד כמה שנים לצאת אל מחוץ לעיר בדרך לעבודה בעיר הגדולה. לכן שומה על מקבלי ההחלטות, יד ביד עם קידום התכניות (ולטעמי קיימת חשיבות חברתית, כלכלית ולאומית בקידומן!), ובד בבד לדאוג לפתרון תחבורתי מלא ולתשתיות מוסדות ציבור, תעסוקה, בילוי וקניות כהלכתן.

ניקח לדוגמה, עיר כמו הוד השרון, שהינה עתירת קרקעות, חשוב וצריך לקדם בה את התכניות המסתכמות בכ-17,000 יחידות דיור, אולם בשום פנים ואופן לא לעשות זאת ללא קידום עוד 2 יציאות נוספות מהעיר, הן באזור המערבי בואכה צומת ירקון והן במגדיאל שבמזרח עם חיבור לכביש 40. בד בבד יהיה צורך לקדם גם מערך תחבורה ציבורית זמין, חדיש וידידותי, בין אם מדובר בתוספת תחנות רכבת, שאטלים, או אוטובוסים על נתצ"ים מיוחדים.

פתרונות אלה אינם נמצאים בשמיים, אלא בידי מקבלי החלטות בשר ודם. ככה זה עובד במדינות ה-OECD וגם במדינות עולם שלישי, ואין שום סיבה שבעולם שזה לא יעבוד גם אצלנו!

הכותב הוא ארז כהן, שמאי מקרקעין ולשעבר יו"ר לשכת השמאים
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

6 תגובות ב-6 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
6 תומר 26/07/2017 12:01 כבישים במרכז
פשוט בלתי נסבל כבר כיום ואני לא יכול אפילו לדמיין מה יקרה אחרי שכל התוכניות הגרנדיוזית להכפלת הדירות במרכז הארץ יצאו לפועל.
5 בני 24/07/2017 10:44 זהו ארז? התאיישת מלנסות לעצור את פיצוץ הבועה וחזרת
לעסוק במה שאתה מבין בו סופסוף?
4 יעקב 24/07/2017 09:32 אם תעכבו אחרי עלויות פיתוח בשנים האחרונות.
הם בעליה מתמדת מכיוון שנכנס שם עוד ועוד שיקולים לפיתוח של כבישים וכד' אולי לא מספיק. משרד השיכון עושה עבודה טובה ויש לו את הנתונים. לא יודע מה רמת הקשר עם משרד התחבורה והאם זה נכנס בעליות פיתוח
3 אדי 24/07/2017 09:09 אנחנו מדינת עולם שלישי בכל מה שקשור בתחבורה (ל"ת)
2 shay 24/07/2017 09:08 אין שום פתרון המחירים ממשיכים לעלות
נקודה
1 monka 24/07/2017 09:05 קטסטרופה תחבורתית
תחבורה ציבורית ברמת עולם שלישי, אט אט בבטחה צועדים לעבר אסון תחבורתית באותם ריכוזי אוכלוסיה חדשים שצצים כמו פטריות,
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.