14:27 באר שבע: הערב יתקיים מצעד הגאווה הראשון בעיר

09:01 טבע הפרה פטנט לתרופה של 'גלקסו' ותשלם 235 מיליון דולר >>

13:23 חברת סולארפיינט חתמה על הסכם למיזוג לחברה הבורסאית אור סיטי >>

12:53 ארה"ב לטורקיה: "נשיב את כלי הנשק מהכורדים רק לאחר ניצחון נגד דאעש"

12:47 כביש 6 לדרום נחסם לתנועה ממחלף שורק עקב משאית שעולה באש

11:50 בלגיה: נעצרו 4 חשודים במעורבות בפיגוע בבריסל

10:58 בנט על אולמרט: "אסור להפוך אותו לאדם שפגע בביטחון המדינה" >>

10:15 ארדן: "שער שכם יעבור שינוי חסר תקדים במערך האבטחה"

09:30 השר ליברמן: "יש להגיע להסכם אזורי לפני הסכם עם הרשות הפלסטינית"

08:57 בני ברק: מדריכת פנימייה בת 22 נעצרה בחשד לביצוע עבירות מין בחניכות

08:46 ארבעה בני אדם נעצרו בחשד להלבנת הון בהיקף של מיליוני שקלים >>

08:36 דיווח: ארה"ב, רוסיה וירדן הסכימו על הקמת "אזור בטוח" בדרום סוריה

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות
לאן מכאן

7 נורות אזהרה נדלקו בשוק הדיור - והסיכון המסתמן ברור

 |  45
לאן מכאן
Share
בחודש שעבר התקיימה בניו יורק הועידה השנתית של ראשי הבנקים למשכנתאות בארצות הברית. 3 כלכלנים בכירים, שון באקטי, דאג דאנקן ומייק פרטאנטוני, ניתחו את דיוני הוועידה ושלושתם הצביעו על סכנה אפשרית, בין 20%-30% שהמשק האמריקאי ייכנס למיתון, הרבה כתוצאה ישירה ממשבר משכנתאות, בדיוק כפי שקרה לפני עשור שנים, ב-2007, במשבר הסאב-פריים.


בין הגורמים המרכזיים אותם ציינו הכלכלנים הוזכרו נושא גובה הריבית על המשכנתאות,
העובדה שמרבית האמריקאים מיצו את מסגרת האשראי שלהם עד תום, מגמת הירידה היחסית במכירת מכוניות (אינדיקציה למצב השוק) וכן מצבן הפיננסי של חברות רבות. נכון, הכלכלה האמריקאית איננה "תאומה סיאמית" לכלכלת ישראל, ובכל זאת קיימות מספר נורות אזהרה ששומה גם עלינו לשים לב אליהן.

נורת אזהרה ראשונה - ירידה משמעותית במכירת דירות, כפי שאנחנו רואים ברבעונים האחרונים, היתה מאז ומתמיד נורת אזהרה מהבהבת לכניסת המשק כולו להאטה, שלא לדבר על מיתון. כך קרה, לדוגמא, בשנים 2001-2004, שאמנם התאפיינו בתיקונים טכניים של מחירי הדיור כלפי מטה, אולם בו זמנית גם ירידה תלולה במכירות.נורת אזהרה שנייה - מכירות רכב. כן כן. יש לכך קשר למצב השוק כולו. בחודשים האחרונים היינו עדים, לראשונה, לירידה במכירות, זאת לאחר שנים רצופות של עלייה. ירידה זו, לטעמי, מצביעה על מצוקה בשוק כולו, וקשורה קשר גורדי אמיץ לירידה במכירת דירות.נורת אזהרה שלישית - גם אצלנו, כמו בארצות הברית, יכולת הישראלי הממוצע להחזיר משכנתא הינה מוגבלת בעליל. העובדה שבחודשים האחרונים קיימת מגמה עקבית של ירידה בלקיחת משכנתאות איננה מקרית. עם ישראל פשוט הגיע לקצה גבול יכולת המימון שלו.

נורת אזהרה רביעית - מחזקת עוד יותר את קודמתה: בשנה וחצי האחרונה חלה עלייה תלולה בריבית על המשכנתאות, יותר מ-50 אחוזים(!), מה שהגדיל את ההחזר בממוצע בכ-500-1000 שקלים יותר לעומת 2015.

נורת אזהרה חמישית - אם ניקח בחשבון שמרבית לוקחי המשכנתאות הינם שכירים המשתייכים למעמד הבינוני ומטה, ורובם הגדול יזדקקו, בנוסף למשכנתא גם להשענות על שני כלי רכב לנסיעה מהדירה שבפריפריה או ערי הלווין אל העבודה במרכז, נבין עד כמה בעיית ההחזר חמורה.

נורת אזהרה שישית - מקרה אליעזר פישמן והדיון הציבורי הסוער שעקבותיו, מראה עד כמה מערכת שוק ההון, ובראשה הבנקים הגדולים, עלולה להיות פגיעה. הבנקים, שהעניקו בנדיבות רבה מיליארדים לפישמן, העניקו בשנים האחרונות עשרות רבות של מיליארדים משכנתאות ובבוא עת חדלון הפרעון, תהיה להם בעייה לא קטנה. לא רק ללווים.

נורת אזהרה שביעית - זליגת המשקיעים אל מחוץ לשוק, צריכה להטריד לא רק את שוק הדיור, אלא גם את כלכלת ישראל כולה. לא ייתכן שבעידן גלובאלי חוצה גבולות עם משק חופשי ופתוח, ייתנו מקבלי ההחלטות בקלות דעת בלתי נסבלת לרבבות משקיעים, ישראלים כזרים, לחמוק אל מתחת לרדאר. תהיה לכך, לצערי, השפעה קשה כבר בשנה הקרובה על המשק.

ניתוח נורות האזהרה לעיל (וקיימות גם נוספות) מלמד על סיכוי למיתון שאיננו פחות מזה שהצביעו עליו הכלכלנים האמריקאים, ואולי אף גדול ממנו. לכן על מקבלי ההחלטות אצלנו לתת את הדעת על כך ש"מחיר למשתכן" ו"הסכמי גג" הינן אולי סיסמאות יפות שכבודן במקומן מונח, אולם בינתיים, לצערי, כלכלת ישראל, שבשנים האחרונות התאפיינה בהחלט בצמיחה נאה ויציבות יחסית, צועדת אל הבלתי ידוע. חומר למחשבה.

מאת: ארז כהן, שמאי מקרקעין ולשעבר יו"ר לשכת השמאים.

מחירי הדירות לאן? הנה הנתון העדכני והאמין ביותר למצב השוק - לכתבה המלאה

 
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

45 תגובות ב-29 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
29 כשיאבד את העבודה? 17/06/2017 16:51 מה יעשה מי שלקח חוב על רכב ודירה וגר בפריפריה (ל"ת)
28 אורן 15/06/2017 14:58 גם השמאים מודים שהשוק במשבר
לראשונה השמאים מודים שיש משבר בשוק הדיור. עד עכשיו הם סיפרו שהמחירים ממשיכים לעלות ללא קשר לעובדות.
27 סמדי 14/06/2017 18:39 מחירי הדירות
לשוא תגידו שהמחירים ימשיכו לעלות. המחירים יורדים כי אין ביקוש,אין ביקוש כי כולם יודעים שהשוק בצניחה. הגענו לנקודת רוויה אף אחד לא יכול לגייס כזאת כמות של הון ראשוני ולהשאר משועבד שנים על שנים למשכנתא . אני גרה בשכירות ואמשיך לגור בשכירות,
26 איציק 13/06/2017 12:35 תמשיכו לצעוק מפולת ואני אמשיך לקנות
עוד דירה ועוד דירה ועוד דירה
ממי 13/06/2017 13:25 מתאים. (ל"ת)
25 בן אהרון 13/06/2017 05:02 עדיף לקנות דירה חדשה בהנחה על דירה ישנה במחיר מלא.
המדינה נותנת הנחה של מאות אלפים, אין סיבה לקנות דירה יד שנייה.
24 אדם 12/06/2017 17:22 צריך להיות אידיוט בשביל לקנות דירה במחיר בועתי!
הסיבה למיתון זה מחירי הדיור שהגיעו למחירי חלל ולא משאירים כח קניה. כידוע , בועות מתפוצצות!
23 משקיע וקורא מבין 12/06/2017 16:25 ביזפורטל? יוסי פינק? הלו...
זה ניראה כמו יחצנות שקופה , אתמול "מומחה" כתב הפוך.. היום זה לשעבר .. בחייאת תהיו רציניים קצת....
22 לא קונה דירה 12/06/2017 15:21 במחיר בועה !!
כמו שכל האנליסטים אומרים, נחכה עוד כמה חודשים והמחירים ירדו.
21 מוריס 12/06/2017 15:06 נורה אחת גדולה
כשהמשקיעים הפסיקו לקנות דירות והתחילו לגרוע דירות הקבלנים הפסיקו לצאת במכירות פרה סייל המיועדות ברובן למשקיעים. כלומר שנתיים קדימה ייווצר מחסור בשוק אבל עם מס דירה שלישית ובלי משקיעים ההתאוששות תהיה ארוכה והמחירים יטוסו לשמיים.
20 לא משובש ולא מעוקצך. 12/06/2017 14:00 אסור לקבל את דבריו של מי שכל יומיים
מכוון דבריו לברור מאליו על מנת להיות רלוונטי ,המצב כעת ולא משנה מי או מה יאמר שוק הדירות בדרך למטה,בדיוק כמו כשהוא היה בעלייה ששום דבר לא גרם לה להיעצר,מכיוון שכך לא דעתו לכאן ולשם היא שתעצור את הירידה ,מתי זה יעצר ומשתנה שוב,הנבואה ניתנה לשוטים ,מה שברור שלטפס מעלה זה לקח איזה שמונה שנים...
אז אתה טוען 12/06/2017 16:28 שרק בעוד שמונה שנים השוק יחזור לחיים..
יפה ,אין מה למהר ואין צורך לקנות כי מחר גם כך המחיר יהיה נמוך יותר..
19 זה המסר של הכתבה 12/06/2017 12:50 השקעות שעוברות לחו"ל זה מעולה לכלכלה שלנו- זה מסייע ל
זה מסייע לבנק ישראל במאבקו הממושך להחליש את שער השקל. לא סתם בנק ישראל רוכש עשרות מיליארדי דולרים כבר 8 שנים. ככל שיותר משקיעים ימכרו דירות בארץ וישתמשו בכסף לרכישת דולרים או יורו, ואז לרכישת נכסים בחו"ל, ככה יחלש שער השקל שהוא היום חזק מדי, ופוגע במגזרים יצרניים וחשובים יותר מנדלן, כמו מגזר הייצוא
18 זה המסר של הכתבה 12/06/2017 12:48 אם בארזים נפלה שלהבת... לא תהיה שום התפרצות ביקושים!! (ל"ת)
17 אלי 12/06/2017 12:34 מיתון בענף הדיור מוביל למיתון בכלכלה
מי שציפה שהמחירים ירדו משמעותית כדי שיוכל לרכוש דירה עשוי למצא עצמו מפוטר ללא הכנסה וללא דירה (להסרת ספק אין הכוונה לעודד רכישה במחירים המטורפים האלה). גם "תיקון" משמעותי בשוק ההון עלול להאיץ את מגמת המיתון. באוצר צריכים לשבת אנשים שחושבים לא רק על הבחירות הקרבות אלא על כלכלת ישראל לטווחי זמן ארוכים ועל המשמעות של צעדיהם על העתיד הקרוב והרחוק. נקווה שלא נאמר בסוף התקופה שהאוצר התנהג כמו פיל בחנות חרסינה.
ממי 12/06/2017 17:06 בדיוק הפוך
דירה שנמכרת במיליון ואז כעבור שנה במיליון מאתיים וכעבור שנתיים במיליון וחצי לא מביאה כלום לכלכה חוץ מלהעביר כסף מכיס לכיס. כסף שלא ילך להשקעה בדירות ילך להשקעה בבורסה, שם גם המס יותר גבוהה וגם הכסף הזה מנוצל ליצירת טכנולוגיות, מקומות עבודה וקידום המשק בכלל. לך לישון אלי, נראה שאתה זה שימצא את עצמו ללא הכנסה.
אמיר 12/06/2017 13:12 הפוך גוטה
ירידת מחירים תביא ליותר הכנסה פנויה מה שימריץ את הכלכלה. כרגע הצמיחה היא נטו על הלוואות השביל לקנות בסופר. כרגע מחירי הדירות הם שמביאים עלינו את המיתון
16 אדי 12/06/2017 12:09 לא מעניין אותי מיתון שמיתון פשוט לא קונה דירה במחיר בועה!!! (ל"ת)
15 מומו 12/06/2017 12:09 כחלון תן גז קדימה כל הכוח הם מפחדים (ל"ת)
14 בני 12/06/2017 11:50 עובדי הסקטור הציבורי
רוב תושבי מדינת ישראל עובדים בסקטורים הציבוריים. מקום עבודתם מובטח , הם לא חוששים ממיתון.
13 י 12/06/2017 11:35 כחלון חייב לעלות לשידור ולהתנצל מייד על מס ד3אחרת לכלא (ל"ת)
12 י 12/06/2017 11:31 מס דירה3גרם לאובדן אמון המשקיעים.יקח זמן והרבה שיחזרו (ל"ת)
11 י 12/06/2017 11:28 כחלון דאג להבריח משקיעים ולהפיל את המדינה ודינו לכלא (ל"ת)
משקיע 12/06/2017 13:08 שם עליך
אני משקיע בשבילי רוצה לשלם שכר דירה גבוה בבקשה אחרת תחזור להורים שלך אתה צודק כחלון לכלא
10 חנן 12/06/2017 11:21 כשהמחירים עלו הוא מחה כפיים מאושר
עכשיו הוא נלחם בירידת מחירים בשם ״דאגה לכלכלת ישראל״ בואו ניתן לו פרס ישראל!!!
9 עבודה בעיניים 12/06/2017 10:26 על איזה צמיחה אתה מדבר
צמיחה שמבוססת הלוואות של מעמד הביניים לצורך רכישת רכב ודירות זו לא צמיחה זו עבדות. הכל פה זה פירמידה.
אין חדש 12/06/2017 12:36 אלה בערך הדברים שאמרה נגידת בנק ישראל (ל"ת)
8 eli 12/06/2017 10:24 אינטרסנט שהבין שלומר "מחירי הדיור רק יעלו לנצח" כבר לא
עוזר.. אז החליף אסטרטגיה - מחירי הדיור יירדו אבל זה יוביל למיתון ולכן חייבים להפסיק את מחיר למשתכן ולהתחיל להעלות שוב את המחירים אחרת יהיה רע!! אז מבחינתי, כאדם חסר דירה, השיקול היחיד שצריך להנחות את שר האוצר ובשבילו הוא נבחר הוא מחירי הדיור. מה יקרה לכל אלו שקנו דירה במחירי בועה זה לא מענייני. אני הזהרתי אותם מראש. עכשיו הם יאכלו אותה וזה לגמרי בעיה שלהם. אני לא צריך לסבול מזה, שוב, אחרי שסבלתי כל השנים האלה.
7 סתם אחד!! 12/06/2017 10:10 למה לא קניתי ב2008??? למה לא מכרתי ב 2016??? (ל"ת)
6 שאול 12/06/2017 10:06 כדי להשלים את התמונה, יש לקחת בחשבון גם את השקל החזק
והשפעותיו העתידיות השליליות על המשק כמו סגירת מפעלים שעובדים לייצוא או העברתם לחו"ל, מה שיביא בעקבותיו לגלי אבטלה וחדלות פירעון של המפוטרים.
5 אמיר 12/06/2017 09:43 כחלון מנהל חובבני. מה לו ולכלכלה? (ל"ת)
4 ירון 12/06/2017 09:37 יש את זה יותר בלחץ להוריד את המחירים?
חחחחחחחחח
תומי 12/06/2017 10:31 חחחח
נראה מי צוחק בסוף טמבל.
3 מתווך 12/06/2017 09:27 ללא ספק נראה שמחירי הדירות בדרך מטה (ל"ת)
חשפן 12/06/2017 09:36 ללא ספק אתה מתווך כמו שאני ארז כהן (ל"ת)
2 כלכלן מתחיל 12/06/2017 09:26 7 תשובות ל-7 נורות
זו התוצאה כשנותנים לפוליטיקאים לנהל את הכלכלה ברור שהמשקיעים יוציאו את כספם מהשוק הישראלי ההשקעות בפרויקטים בחו'ל גדלות שוב הבנקים עושקים בהגדלת משכנתאות מכירת דירות בשל מס דירה שלישית תוריד הצע דירות להשקעה המשק יאבד השקעות והכנסות עקב ירידה גדולה בענף יווצר מחסור גדול בדירות למגורים והמחירים לא ירדו מי שמניע את הכלכלה גם לטובת אלו שאין להם הם בעלי האמצעים הם גם(רובם)זכו לכך ביושר ובעבודה קשה אז רצוי שהפוליטיקאים יצאו לכולם מהורידים ויתנו לשוק להתנהל בחופשיות
תומי 12/06/2017 10:01 לתת לשוק להתנהל בחופשיות?
ראינו לאן זה הביא אותנו.. לא תודה. שימסו משקיעים ויוציאו אחוז מהם מהשוק, מחירי הדיור פה בלתי נסבלים וזו התוצאה כשמשקיעים מתחרים על הדירות עם האזרחים "הרגילים".
בן אהרון 13/06/2017 05:00 המשקיעים בחוץ. למה הקונים לא מגיעים במקום המשקיעים?
עדיף לקנות דירה חדשה בהנחה מדירה ישנה במחיר מלא. הציבור לא טיפש.
באמת? 12/06/2017 12:48 איך הצליח לעבוד על אנשים עם הסיסמה "המשקיעים אשמים"
נראה שמה שרצה שהמשקיעים יפטרו מדירות במחירי הפסד שיגרמו להורדת מחירי הדיור וכמובן על חשבון המשקיעים ולתפארת משרד האוצר.
אלי 13/06/2017 19:28 אכן המטרה שהמשקיעים ימכרו
החכמים ימכרו ברווח, הטפשים ימכרו בהפסד. בעיה שלהם. זה באמת לא מטריד אותנו ההפסדים של המשקיעים
1 יעקב מביזפורטל 12/06/2017 09:17 המחאה הגדולה יחד נוריד את מחירי הדיור בפייסבוק ניצחנו!!
לא קונים ומשתעבדים ל4 קירות במחיר חזירי!! חפשו בפייסבוק את קבוצת המחאה הכי גדולה מאז 2011 "המחאה הגדולה יחד נוריד את מחירי הדיור"
חושף 12/06/2017 09:40 מחירים עלו ועולים
איך בדיוק ואת מי ניצחתם? שוק הדיור בהאטה. קבלנים עצרו בשטח התחלות בנייה. סיימו ב 2016 רק 40000 דירות לעומת 58000 משקי בית שנוספים כל שנה לביקוש...איך ואת מי ניצחתם?
ממי 12/06/2017 17:08 כל הביקושים מופנים למחיר למשתכן.
בכל מקרה אתה יכול למכור גם ב 20 מיליון שקל דירה, אנשים פשוט לא קונים.
ג'קי 12/06/2017 10:35 השוק מפוצץ בדירות היצע יש
העניין של המחירים הו אפסיכולוגי גרידא. ברגע שזה נפתר המחירים למטה וחזק