20:30 לקראת תנודה חדה במדדים השבוע? שימו לב למצב הקיצון שמאיים להתפרץ >>

17:09 מחאת הנכים: כביש החוף נפתח לתנועה לאחר שנחסם למשך כשעה

17:03 שר החוץ הסעודי בנאומו באו"ם: "לא רואים סיבה להמשך הסכסוך הישראלי-ערבי

16:56 פרשת ישראל ביתנו: כתב אישום נגד איש העסקים משה קליסקי

13:55 מניית כלכלית ירושלים מרכזת מחזור חריג של 32.5 מיליון שקל >>

13:33 מדד SME60 ממשיך לתקן מעלה - מזנק עוד 1.4%

13:08 שטייניץ מגיב על החקירות בסביבתו >>

10:31 אקסלנס ברוקראז': "התקלה בתמר - אירוע חיובי לבזן" >>

10:16 תאת טכנולוגיות: חוזה בשווי של 40 מיליון דולר עם חברת תעופה גדולה >>

10:09 אירונאוטיקס רוכשת את Chassis Plans תמורת 6 מיליון דולר >>

10:05 טראמפ: איראן משתפת פעולה עם צפון קוריאה, הסכם הגרעין לא מוצלח

08:10 מזור חוזרת עם פער חיובי של 4.1%

08:10 טאואר חוזרת עם פער שלילי של 2.3%

08:10 טבע חוזרת עם פער שלילי של 1.2%

22:30 סגירה יציבה בוול סטריט: אפל איבדה עוד 1%, טסלה צללה >>

22:42 ג'ון מקיין הודיע כי החליט להצביע נגד ההצעה הנוכחית לביטול "אובמהקר" >>

20:26 העליות בזהב נחלשות לאחר סיום המסחר באירופה

18:26 טסלה השלימה ירידה בזק של 9% מהשיא, הזדמנות או סכין נופלת? >>

16:48 מדד הפחד (הויקס) קופץ 3.5% עם פתיחת המסחר בוול סטריט

16:00 תיק המניות של הקרן הגדולה בעולם - הנה ההחזקות המרכזיות >>

11:11 סגירה שלילית בבורסות אסיה: האנג סנג איבד 0.8%, ניקיי ירד 0.25% >>

08:46 היורו מטפס 0.3% מול הדולר ל 1.19 דולר ליורו

08:22 בורסות אסיה: מדד ההאנג סנג מאבד 0.8%

20:56 ענקית החיפוש רוכשת את חטיבת הפיתוח של HTC תמורת 1.1 מיליארד דולר >>

18:26 בורסות אירופה: הקאק מטפס 0.6%

15:39 רשות ניירות הערך האמריקאית: האקרים פרצו למאגר וגנבו מידע פנים >>

09:54 הזהב נופל מתחת ל-1300 דולר ברקע לזינוק בתשואות

08:51 ביל גרוס: "אם הפד' ימשיך לדבוק במדיניותו, ארה"ב בדרך למיתון" >>

08:22 מגמה חיובית הבוקר בבורסות המזרח: הניקיי מטפס 0.3%

23:05 סגירה מעורבת לאחר הצהרת הפד': מניות הטכנולוגיה משכו למטה, הבנקים עלו >>

17:57 אפל מאבדת 2.7% ברקע לביקורות מאכזבות על מוצר הדגל >>

11:48 אחד הסקטורים הבולטים של השנה האחרונה ממשיך להיחתך, הזדמנות קניה? >>

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

תרחיש הקיצון בשוק הדיור תופס תאוצה - ורצוי להיערך לכך

 |  93
תקופה קריטית
Share
משרד האוצר מציג, בשמחה לא מוסתרת, נתונים המעידים על קיפאון בשוק הדיור הישראלי. פקידי האוצר טופחים על כתפיהם וממהרים להסביר את הקיפאון בצעדי מדיניות שניהל המשרד בשנים האחרונות. מאידך, הסיבות העיקריות האפשריות להסבר הקיפאון כמעט ואינן מוזכרות - מחד עליה חדה בריבית על משכנתאות ומאידך, היותו של שוק הנדל"ן בשלב מאוד מתקדם של המחזור העסקי.


אם משרד האוצר צודק, הרי קיים סיכוי סביר שהקיפאון הוא זמני, כאשר בסופו של דבר השוק יעכל את צעדי המדיניות וימצא פתרונות ומעקפים. אם, לעומת זאת, הגישה השנייה נכונה, הרי שקיים סיכוי שהמחזור העסקי הנוכחי הגיע לידי מיצוי לאחר 10 שנים של שוק תוסס, הרבה מעל הצפוי, ושוק הנדל"ן נכנס לתקופת מיתון שיכולה להימשך גם מספר שנים, כשהדבר תלוי בעוצמת התיקון כלפי מטה - ככל שהתיקון יהיה חריף יותר, תקופת הנסיגה תהיה ארוכה יותר.

מהנתונים עולה כי היקפי אישורי הבנייה, התחלות בנייה ומספר הדירות הבלתי מכורות עלה והגיעו לשיא של כמה שנים. ללא שינוי במגמה הנוכחית, עודף ההיצע יגיע לשיאו בתוך 12 חדשים. המשך המגמה שבוודאות תוריד מחירים תלוי במידה מרובה בהתנהגות הריבית על משכנתאות. אירוני למדי שבעוד שעלות הכסף לבנקים הוזלה בחדשים האחרונים, ריבית על המשכנתאות עלתה. אם הדבר נובע ממדיניות הבנקים להשאת רווחים הרי שהם גורמים לעצמם נזק שכן גמישות הביקוש גבוהה מיחידתית. כלומר, עלייה בשער הריבית תגרור שיעור גדול יותר של ירידה בכמות המבוקשת של משכנתאות, כשזו מצידה תגרור האטה בשוק.אם אכן אפשרות זו סבירה יותר, משרד האוצר חייב לשנות את גישתו שכן מיתון בשוק הנדל"ן יגרור מיתון בכל ענפי הכלכלה (שהרי תחום הנדל"ן מהווה כ-40% מסך עושרו של הציבור) וטוב מוקדם מאשר מאוחר.פירושו של דבר שמעצבי המדיניות חייבים להיערך לאפשרות שההאטה בשוק הנדל"ן תהיה חריפה במיוחד (אולי בשל צעדי המדיניות המצמצמים שננקטו בשנים האחרונות) ולנקוט בצעדים מקדימים מונעי האטה. החשוב מכל - אסור לחכות עד אשר אפשרות זו תתממש שכן עיקרי מדיניות חייבים להיות בניגוד למחזור העסקי (Countercyclical) ולא בתגובה מאוחרת למחזור.

מאת: עלי קריזברג, פרופ' למימון ונדל"ן באוניברסיטת בר אילן ומחבר הספר "מחירי נדל"ן אמת או פיקציה"
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

93 תגובות ב-52 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
52 מת מצחוקקק 27/07/2017 14:14 העלה את אותו מאמר לפני שנה וחצי
עוד בדיחה שמקבל במה... רשם את אותו הדבר לפני שנה וחצי בטח חוזר על אותה מנטרה כבר עשור בתקווה שזה יקרה מתי שהו והוא יגיד אמרתי לכם ..... ביזפורטל מאכזבים עם כתבות ממוחזרות!!
51 רועי 07/06/2017 09:14 לכל המומחים, תרחיש הקיצון יפרק לגורמים את הפריפריה כמו
שכבר קרה בעבר במקומות אחרים אנשים ינהרו לאזור המרכז ולמדינת תל אביב
50 דורון 04/06/2017 10:28 מצב מסוכן - צריך לזכור שהכל השערות ודעות
10 שנים מפמפמים המחירים יורדים , עד שהבן אדם מתחיל לחפש דירה ואז הוא מבין שהכל שטויות והמחירים אש , מדבר מנסיון על אזור המרכז כמובן , התלבטתי מאד אם לקנות לפני 3 וחצי שנים , חשבתי שהמחירים ירדו , בדדיעאבד מזל שקניתי הייתי צריך לשלם היום עוד בערך 270 אלף שקל .
טעות 04/06/2017 11:54 מינוס 150,000שח לא פלוס 270,000 (ל"ת)
49 V 04/06/2017 09:28 חבורה של טיפשים.מס דירה3גרם לאובדן אמון והברחת משקיעים
עד שלא תצא הודעה מתקנת דחוף מכחלון המטורף שהפיל תשוק השוק יפול חזק ואחריו כל הצעירים שרכשו בשלוש שנים אחרונות וישלמו על כך בחיים כמו כן גל פיטורים ונפילות מפעלים גם בנקים ... כחלון גמר את כלכלת ישראל ודינו כלא
אריק 05/06/2017 23:26 צעירים שקנו מצר עליהם אבל מה לעשות
הם היו העדר שתדלק את המחירים אז עכשיו אם יפסידו את הבתים לבנקים הבנקים ימכרו בחצי וצעירים אחרים יותר אחראיים שלא היו מוכנים לשלם כל כך הרבה ירוויחו, מישהו מפסיד מישהו מרוויח.
48 ממי 02/06/2017 21:44 כל הנדל"ן הזה לא מקדם את המדינה לשום דבר, הם לא מייצרים
כלום, רק ממחזרים כסף. כל אחד בה ונותן יותר משנתן הקודם. אומנם משלמים מיסים וגם זה באופן חסר לעומת יתר אפיקי ההשקעה, כמו השקעה במניות טכנולוגיה שגם משלמת מיסים וגם מקדמת את המדינה בהמצאות, טכנולוגיה, יצירת מקומות עבודה, הבאת השקעות וכסף זר מחו"ל, שבעסקה אחת יכולים להביא פי כמה כסף זר ממכירת 20000 דירות למשקיעים זרים (ראו מובליי וויז ועוד). המשך עליית הנדל"ן לא יוביל את המדינה הזו לכלום רק למרמור, הרחבת פערי השכבות ויצירת פשע נוסף.
47 האטה זה רע חכולם 01/06/2017 19:40 זה עוד יחזור להומלסים כמו בומרנג לפנים (ל"ת)
46 ירון 01/06/2017 11:33 להערכתי - זו כתבה היסטורית - לא פחות !
פעם ראשונה שמישהו בתחום הנדל"ן יוצא בקריאה "תצילו אותנו". קריאות מהסוג הזה ישמעו הרבה בעשור הקרוב. פשוט לא לגעת. העסק מתמוטט. ד"ש לדמארי.
רגיעון 13/06/2017 11:53 אז תשלח עוד כמה פעמים שנדע שאתה רגוע :-) (ל"ת)
45 ירון 01/06/2017 11:29 להערכתי - זו כתבה היסטורית - לא פחות !
פעם ראשונה שמישהו בתחום הנדל"ן יוצא בקריאה "תצילו אותנו". קריאות מהסוג הזה ישמעו הרבה בעשור הקרוב. פשוט לא לגעת. העסק מתמוטט. ד"ש לדמארי.
44 מחירים בעליה 31/05/2017 23:48 מחירים עולים. כל פרסומי האוצר זה פסיכולוגיה בגרוש
פרסומים של נתונים חלקיים על ידי נערי האוצר כדי להציג הישגים זה מראה שלא הבינו שם מה צריך לעשות וזה פשוט להגדיל נפחי בנייה.מחירים עולים במרכז הארץ וזה מה שיקבע את השוק. אולי בקרית שמונה או עפולה או כרמיאל מחירים יירדו כי בינינו מי רוצה לגור שם...אין עבודה ותחבורה.
43 ע 31/05/2017 20:19 מס דירה 3 היה נסיון של כחלון להסתהלפגיע בדמוקרטיה.לכלא (ל"ת)
Ff 02/06/2017 15:40 צודק .....כחלון שיעוף מהממשלה וישב בכלא הוא חייב לשלם (ל"ת)
42 Yt 31/05/2017 13:25 מי שעוד לא הבין הפצצת אטום מס ד3 שהטיל כחלון גרמה לבלגן (ל"ת)
41 שחרזדה 31/05/2017 13:12 נדלן = ריבית נקודה כול השאר שטויות במיץ (ל"ת)
40 י 31/05/2017 13:07 המחירים בצלילה גם מחיר למשתכן בצלילהזהירות הכל יורד פחד
לא קונים עכשיו כלום יושבים על הגדר תהיה מפולת כתוצאה ממס דירה 3 שניסה הנוכל כלון להטיל ולהבריח משקיעים שלא מאמינים בו ולא יחזרו עד שהאיש כחלון והדרך שלו יכנס לכלא .
ליאת 31/05/2017 23:44 מחירים עולים במרכז
לא מבין מי מספר שמחירים יורדים. אני כבר חצי שנה בחיפוש דירה בפתח תקווה קרית אונו וגבעת שמואל ומחירים עלו.
חיים 10/06/2017 15:43 שטויות, אנשים מורידים מחירים כל כמה ימים בדוק! (ל"ת)
איל 01/06/2017 10:49 מחירים יורדים באזור ראשון לציון (ל"ת)
ניב 04/06/2017 09:50 אתה פשוט משקר
בראשון מערב המחירים עולים ראה קרית גנים קרית ראשון וכו
39 וכחלון מבין לדעתך? 31/05/2017 12:02 ברור שהדבר המשפיע ביותר על מחירי הדיור זה מחזור העסקים
כל השאלה אם הכחלוניזים המכוער והפופוליסטי ברמה מבישה בכלל יבין או יפעל, להגן על רמת הפעילות במשק, לאחר שיצא בהצהרות ניצחון כמו בתחום הסולולר כאשר התקשורת ניפחה את חלקו (שהיה שלילי מחריד) ברפורמה שהייתה צריכה לצאת לדרך הרבה זמן לפני, ורפורמה שנעשתה בדרך הכי גרועה שאפשר שכן למעט השגת מחיר היעד (הוזלת מחיר השימוש) נעשו כל הטעויות האפשריות, החל מהרס והשמדת חברות ומשקיעים, הפלת ענף התקשורת, הקפאת ההשקעות בענף והפיכת ישראל למדינה מפגרת בתחום ההשקעות בתשתית התקשורת, (את זה לא אני אומר אלא מנכ"ל משרד התקשורת פלבר, שאמר באחד הראיונות שאינו ישן בלילות), שלא לדבר על גרימת הפסדי עתק למשקיעים, לקרנות הפנסיה הגמל וההשתלמות עקב ההתפרעות של הכחלוניזים.
38 אופטימוס 31/05/2017 11:36 מתארגנת תביעה
נגד שר האוצר !על הונאת הציבור באופן מכוון מתמשך וביודעיןובגרימת נזקים בלתי הפיכים לרבבות בני אדם משפחות וילדים .
37 x 31/05/2017 09:23 xxx
האוצר ורשות המיסים ''הצליחו'' בגדול הערימו קשיים על יהודים שרצו להשקיע בארץ וכספם (וגם הם) פונים לארצות אחרות הורדת מחירי הדירות -אם בכלל- לא יעזרו לזוגות צעירים שרוצים להיות במרכז ,,ששם המחירים לא ירדו ומיתון משמעותי שיפגע בכלכלה מגיע בקרוב
י 31/05/2017 13:09 מחירי נדלן יואדים יפגעו בכל מי שקנה דירה ובמי שלא קנה . (ל"ת)
36 יש ר א לי 30/05/2017 22:07 מחיר המלט עולה, שכר עובדים עולה, קראו:
עלות להעסקת מנופאי עלתה לפי 2 (בצדק, לאחר ההפגנות שלהם לאחרונה), מחירי קרקע פרטית בעלייה משום שכחלון לא משווק לשוק משפרי הדיור אלא רק למחיר למשתכן... ויש עוד. אז איך המחירים ירדו? מחיר למשתכן מתברר שזה כשלון כי הקונים מחכים שנים וצריכים לשלם משכנתא וגם שכר דירה, מעלים להם מחיר לאחר הקנייה ואיכות הדירות תהיה ירודה (מישהו חושב שהקבלנים יפסידו?), התוצאה ברורה.
אלדו 31/05/2017 11:22 מחיר מלט הוא 200 ש"ח לטון
עלייה של 1000% תייקר חומרי גלם עבור דירה בודדת בכעשרת אלפים ש"ח - מחירי הדירות עלו בכמיליון
שמטוב 31/05/2017 08:39 מחירי הדירות עלו השנה ב- 15 אחוז כי המשכנתאות עלו
מנצלים את העובדה שרוב הקונים לא מבינים את מחיר הכסף. חמיר הדירות הוא לא רק המחיר הנקוב לקבלן אלאלא תשלומי משכנתאות. הריבית על משכנתאות עלתה ב- 1 אחוז ולכן בפרישה של 20 שנה תוספת המחיר (דרך משכנתא ל- 20 שנה) עלתה בשיעור 20 אחוז של החזרי המשכנתא. אם לדוגמא הקונה משלם במזומן שליש מחיר ואילו את השאר הוא משלם במשכנתא הרי תוספת המחיר לדירה היא 13.3 אחוז (שני שלישים מוכפלים ב- 20 אחוז). אם המשכנתא פרושה לזמן ארוך יותר תוספת המחיר דרך משכנתאות תהיה יותר מ- 15 אחוז). פריירים, תשכחו מירידות מחירים. עובדים עליכם בעיניים.
שמור לי 30/05/2017 22:59 מחירי השימורים יורדים (ל"ת)
35 דוד 30/05/2017 19:35 התגובה תהיה מאוחרת למחזור - כי ככה מתנהלים דברים בארץ
לא קונים ושוכרים דירה במחיר בועה!!! התיקון בוא יבוא, והוא יגיע מהאזרחים שקצו בלשלם מחירים מופרחים על בלוקים.
חיים 10/06/2017 15:45 התגובה בנדלן איטית כי זה נכס לא נזיל כמו בבורסה. (ל"ת)
34 קוקו 30/05/2017 18:09 ירידת המחירים טם תהיה היא רק לעשירים כי הריבית עולה
למעשה כבר עלתה 1% השנה
33 ישראלי 30/05/2017 18:06 המחירים תקועים כבר חצי שנה = מחירים יורדים
הולכת להיות תגובת שרשרת
שמטוב 31/05/2017 08:41 שקרים ופנטזיות. המחירים בחצי השנה האחרונה עלו בהרבה
במחיר קניה, עלו יותר מ- 5 אחוז, בהחזרי משכנתא עלו ב15 אחוז ויותר.
רון 03/06/2017 00:27 גם בקרית השרון המחירים רק עולים
אולי בקרית שמונה ושלומי המחירים יורדים.אולי?
32 משה 30/05/2017 17:40 נוכלים בריביירה
והאמת היא כשהמימשלה מאויימת בגלל ההון הרב שבידי הציבור אז היא מתכננת ועושה תרגיל שמגלח את כספי הציבור ומבטל את האיום את זה עשתה ב-83 כשהפילה את מניות הבנקים שבהם רוב הציבור היה מושקע והיום זה דרך ייקור הדיור ועד שהממשלה תיווכח שרוב הון הציבור ניספג וניגמר האיום לא יוזלו מחירי הדירות והגיע הזמן שתבינו את האמת ומה זה כלכלה
31 גיא 30/05/2017 17:38 נוקט בטקטיקת ביבי הידועה
נצעק מיתון.... נפחיד את כולם... אולי ככה נמשיך להרוויח כמו שהרווחנו. לא מיתון ולא נעליים הרווחים בנדלן חסרי פרופורציה וחזיריים. הציבור סוף סוף מבין את זה ולא מוכן להיות פראייר. והאדון הנכבד בכתבה ירוויח קצת פחות כסף זה הכל.
30 G 30/05/2017 17:29 מס דירה3הביא אתהאסון בנושא הנדלן וכלכלה בדרך לריסוק
המס ושאלתו היא מעשה ביריונות מבית פחלון שיכניס אותו לכלא
א 30/05/2017 18:53 בלגן מוחלט אף אחד לא מבין מי נגד מי פחד לקנות דירה צודק (ל"ת)
29 זה יגמר בבכי 30/05/2017 16:57 מיליאדי שקלים זורמים להשקעה בחו"ל
כחלון מעודד צעירים לקנות דירות בפריפריה במחיר למשתכן. הצעירים הפכו למשקיעי נדל"ן המבקשים להשכיר את הדירה ולשכור דירה במרכז ליד העבודה וליד ההורים ששומרים על הילדים ... במקביל, ישראלים עם כסף רוכשים נדל"ן בחו"ל שיניב להם כ- 8% תשואה שנתית לעומת 2.8% בישראל ... בקרוב, הביקושים להשכרת דירה במרכז יפגשו עם את מלאי הדירות המצומצם, מה שיביא להכפלת שכ"ד בישראל
28 אבשלום 30/05/2017 16:41 לעלי מהסמול הפרופסור יש 7 (שבע) דירות!! אספן סדרתי!!!
כמובן אין לדעת כמה דירות יש לעלי המכובד. אך עצם העובדה שהוא מסתיר בכל דרך אפשרית את מס' הדירות שאסף מסבירה את הפאניקה עוד לפני ירידת מחירים של מחצית העכוז!!
27 אזרח 30/05/2017 16:36 זו תהיה המגמה ל 5 שנים הקרובות.ככול שבועה מתעכבת יותר
כואבת.לכן כדי להמתין ולהתעורר בעוד 3 שנים לבדוק יציבות מחירים ואז לשקול רכישת דירה.כול המקדים מפסיד.
26 ריקי 30/05/2017 16:27 התערבות
נכון להיום ישנה התערבות מצד בנק ישראל בהקפאת ריבית. על מנת שלא תהיה ירידה בשוק הנדלן וכדי שהבנקים לא יפגעו, בנק ישראל דואג שהריבית לא תעלה. מדוע כשהדירות עלו מאות אחוזים לא הייתה התערבות של האוצר? מדוע ששוק ההון קרס ב-2008 האוצר לא התערב? כאשר שוק הנדל"ן עלה ואזרחים לקחו מהבנקים מאות מיליארדים משכנתאות כולם החרישו, עליית מחירי הדירות הכניבו לבנקים אויר לעוד 10 שנים, גם הממשלה נהנתה מגביית המיסים, שוק הנדל"ן צריך לתפקד טבעי, גם עצירת הריבית תקופה כה ארוכה היא לא הכרחית, כל עוד הריבית אפס ישנה התערבות בשוק הנדל"ן.
25 אדם 30/05/2017 16:26 הכותב מציע להמשיך הצמיחה המלאכותית
הכותב מציע להמשיך הצמיחה המלאכותית על ידי עושק הזוגות הצעירים! הצעה הזויה ונובעת מאינטרסים!
24 אדי 30/05/2017 16:15 לא אכפת לי מיתון לא מיתון פשוט לא קונה דירה במחיר בועה! (ל"ת)
דני 04/06/2017 10:23 חוכמה גדולה
אין לך כסף איך תקנה
23 ן 30/05/2017 15:38 עם הממשלה או בלעדיה שוק הנדלן בדרך למטה
אין כסף שיכול לתמוך בשוק לנוכח הפער האדיר בין מחיר דירה למשכורת ממוצעת, פער הגדול במערב. גם אם תרצו וגם אם לא שוק הנדל"ן הולך להתקרר שנים על גבי שנים וזאת לאחר עליות שמשקפות עליות של 50 שנה במחיר תוך עשור ולכן התיקון יהיה ממושך וארוך . צריך להשקיע בשאר המשק ולתת לאוויר הנדלן לצאת במקביל. להוריד מס רווחי הון, להשקיע בתשתיות ומפעלים ולתת לנדלן לרדת. כל עליה במחיר בנדלן תעצים את הנפילה ולכן צריך לעשות הכל על מנת לעצור את הבועה .
22 דודו 30/05/2017 14:54 אסור לממשלה להתערב בתיקון בשוק הנדל"ן. תיקון זה בריא
דווקא החזקה מלאכותית של הנדל"ן ברמה גבוהה היא הרבה יותר מסוכנת.
21 לולה 30/05/2017 14:39 זה כבר לא כל כך בידים של האוצר
הציבור הכריע - לא קונים דירה במחיר בועה
20 אלי 30/05/2017 14:38 קצת על הפרופ׳
״פרופ' עלי קריזברג הוא מרצה למימון בנדל"ן. מרצה באוניברסיטת בר אילן, וכמו כן הרצה באוניברסיטאות רבות, ביניהן NYU, קולומביה, הטכניון ומכללת נתניה. לזכותו נסיון של 34 שנים ביזום נדל"ן בארץ ובחו"ל ויעוץ לחברות הגדולות ביותר במשק הישראלי.״ לא יזיק גילוי נאות בכתבה שהפרופ׳ עסוק ביזום בנייה וירידת מחירי הנדלן תפגע בו אישית.
יאיא 30/05/2017 15:54 חפירה מיותרת -
האם יש טעות בכתוב? מניסיוני 35 שנה בשוק , כן תהיה האטה כן תהיה ירידה ותוך 10 שנים המחירים יהיו גבוהים מהיום האם גם סטירת מיתון מצלצלת - לא ניתן לשלול בכל מקרה כל 10-0 שנה יש סינוס למטה אבל בסיכום הכולל כבר 40 שנה הכל בעליה
19 איציק 30/05/2017 14:30 לא קונים ולא שוכרים דירה במחיר בועה
חבל לכולם על הזמן
דודו 30/05/2017 15:48 לא שוכרים דירה? אתה עדיין גר אצל ההורים? (ל"ת)
18 דן 30/05/2017 14:22 בועה בהפתעה ? ממש לא
כשדירה בישראל שווה מעל 160 משכורות ....ודירה בארה"ב ובמדינות אירופה מהשורה הראשונה שווה עד 60 משכורות ......לא צריך להיות חכם בכדי לדעת מה יקרה . 3 שנים מהיום מחירי הנדלן נחתכים במעל 50%....
אמיר 30/05/2017 15:43 אל תהיה בטוח
קח את שוק הרכב כדוגמא. מחירי הרכבים בארץ מופקעים ואינם פרופורציונאלים כלל למחירם בארצות שמעבר לים ועדיין שוק הרכב חיי ותוסס בתוך בועה למעלה מ 20 שנה.
שטויות 31/05/2017 00:29 שטויות
מי שמחזיק את שור הרכבים זה חברות הליסינג וחברות שמעניקות רכב לכל עובד. אחוז הרוכשים הפרטיים נמוך משמעותית ביחס לכמות האוכלוסיה. גם הבועה הזאת תתפוצץ
17 צפוני 30/05/2017 14:22 תאוריות וספקולציות ללא הרף
ב-2007 כאשר המחירים היו נורמלים ואף אחד לא שיער שיגיעו עד הלום לא היה מיתון ולא בטיח ,למה כואב לכם שפשוטי העם יוכלו סוף סוף לחיות בבית משלהם , האם רק העשירים ראויים ? וגם אם אכן תהיה קצת האטה בכלכלה ,לאן יש למהר כולם מגיעים לאותו הבית בסופו של דבר ,לטעמי עדיף קצב איתי יותר של צמיחה לטובת צימצום פערים לא כן אדוני הפרופסור ? שיהיה לכל עם ישראל חג שבועות שמח ומחירי דירות הגיוניים
16 צודק 30/05/2017 14:02 צריך להוריד ריבית משכנתא מייד
ריבית בנק ישראל 0.1% וריבית משכנתא לדיור קרוב ל5%! כך מוכרים ב"הנחה" למשתכן.
15 סמי 30/05/2017 13:42 הפחדות על מיתון.. עוד שקר.
ככל שהמחירים ירדו ככה יותר צעירים יוכלו לקנות, ובנוסף תעלה ההכנסה הפנויה כך שהציבור יוציא כסף על ענפים שאינם דיור, שכרגע אין לו יכולת להוציא. מי שירויח פחות על כל דירה זה הקבלנים והבנקים. מה רע בזה? כשהמחירים עלו 100% זה היה טוב ושהם מתקנים זה מסוכן ורע? אגדות, כמו האגדות שהמחירים תמיד עולים. הנה הם יורדים. שום מיתון. תורידו מחירים ותמכרו.
יאיא 30/05/2017 15:56 גם אם תהיה ירידה זה זמני
במודל 30-40 שנה היו עליות וירידות אבל בסהכ יש תמיד התאוששות ועליה
מה קרה סמי? 30/05/2017 13:58 מה אחי הדירות שלך בצלילה ? (ל"ת)
14 כלכלן 30/05/2017 13:39 ירידת מחירי הנדלן טובה לכלכלה
כולם כבר יודעים, ירידת מחירי הדיור, טובה לזוגות הצעירים, שהם המנוע של הכלכלה ירידת מחירי הנדלן טובה לעסקים, כי יהיה יותר כסף לזוגות הצעירים להוציא בשווקים, בעסקים, וצרוך שירותים. כל כלכלן מתחיל יודע את זה ירידת מחירי הנדלן מביאה לצמיחה
ו 30/05/2017 14:56 פגיעה בהכנסה העיקרית של משמע פגיעה קשה באזרחים ובכלכלה (ל"ת)
13 א 30/05/2017 13:34 לא הבנתם ירידת מחירי נדלן זה אסון כלכלי שיפגע בישראל .
חזק מאוד כחלון חשב שזה גבינת שמנת או כיכר לחם שהמחיר יורד אך כאן הסיפור שונה מדובר בהלם כלכלי חזק מפיגוע שירסק משפחות בנקים מפעלים ועוד כחלון חייב להחזיר את המשקיעים מהר יתכן שמשפטית מס דירה 3 היה צעד פלילי קיצוני שיכניס את כחלון לכלא וכל השותפים
קולט אינטרסנטים 30/05/2017 15:19 תחזור לחור שלך ואל תפריע לצמיחה
ירידת מחירי הנדלן טובה לעסקים יותר כסף פנוי לזוגות הצעירים, יותר כסף לעסקים שיהנו מכוח הקניה שלהם
קולט אינטרסנטים 31/05/2017 02:37 למה ככה אחי...
אני מאוד מסכים עם התוכן הכלכלי והנקודה שהטוקבק שלך מעביר... רק קצת פחות מזדהה עם הדרך... לא צריך להתלהם אח יקר....דברי חכמים בנחת נשמעים... וגם למה להתחזות אחי...
ד 30/05/2017 15:13 ספר לנו עוד אגדות.
ספר לנו עוד אגדות.
ג'קי 30/05/2017 15:08 שתה כוס מים תרגע קודם
הנדלן יתרסק בכל מקרה אבל עדיף שבמוקדם לפני שהמדינה תתרסק
ו 30/05/2017 14:58 ו
חזק מאוד וצודק
12 אא 30/05/2017 13:29 זהירות-האוצר יגרור את כל המשק למיתון !
רוצים לטפל באיבר אחד בגוף אבל מזיקים לכל הגוף ! ז ה י ר ו ת !!
כלכלן 30/05/2017 15:07 הפוך גוטה -
הטיפול בנדלן יציל את כל המשק יעורר צמיחה יציל את העסקים ויציל את הזוגות הצעירים ירידת מחירי הנדלן זו ברכה לכלכלה זה הדבר הכי טוב לכלכלה
אלי 01/06/2017 11:21 אין שום טיפול בנדל"ן, חוץ מכמה ססמאות הסתה
ומחיר למשתכן לחלק קטן מאוד ואפילו שם המחירים גבוהים. ה"טיפול" היחיד הוא היצע וביקוש והריבית על המשכנתא.
מה קרה 30/05/2017 13:59 מה אחי הדירות שלך בצלילה חופשית ? (ל"ת)
11 המומחה 30/05/2017 13:28 לא קראתי את הכתבה אבל ללא ספק הבלון כבר התפוצץ וטוב שכך
מישהו שאכפת לו מהילדים שלנו.
10 המשקיעים לא פראיירים 30/05/2017 13:22 המחירם עוד לא ירדו בשקל והפרופסור כבר יוצא בכותרות... (ל"ת)
ד 30/05/2017 15:14 בהחלט פראייר מי שקונה עכשיו. (ל"ת)
מה קרה 30/05/2017 13:59 ירדו ירדו רק שלך יש דירות ואתה עמוק בקקי (ל"ת)
9 אחת העם 30/05/2017 13:18 מי נתן לה רשיון לא יעזור לכל הנלחמים בכחלון (ל"ת)
8 מוטי 30/05/2017 13:05 לא עשו כלום
כמו שהממשלה לא עשתה כלום עד היום היא לא צריכה לעשות כלום
ישראל ישראלי 30/05/2017 15:57 כי אין כלום רק בועת נדלן לפני פיצוץ (ל"ת)
7 ברק 30/05/2017 13:01 לא הייתי נותן להם לנהל חנות מכולת, הם לא מבינים בכלכלה. (ל"ת)
6 אריק 30/05/2017 12:37 פרופסור בגרוש, מלמד שתארים לא מלמדים על חכמה
לא יודע מה הוא מלמד אולי מדעי היופי כי בכלכלה אין לו מושג.
מה קרה 30/05/2017 14:00 אריק היקר מצב הדירות שלך בצניחה חופשית (ל"ת)
5 אודי 30/05/2017 11:49 פשוט בושה...
שהפרופסור הנכבד מעיז בכלל להצביע על בועת הנדל"ן כמניע צמיחה ושחס וחלילה ירידת מחירים (שלא לדבר על ניפוץ הבועה) תגרום למיתון. לשיטתו, יצירת בועה ועלית מחירים עד הכפלתם ויותר זה בסדר, אבל ירידת מחירים זה אסון. הבנתם את הסימטריה של האדון ?? פשוט ביזיון.
ן 30/05/2017 15:42 תחשוב לעצמך, איך הגיעו אליו...האם מישהו
בעל אינטרס עומד מאחוריו???? להההה
4 איש אחד 30/05/2017 09:02 לא מבין
לא מבין איך ירידת מחירי הדיור תפגע בכלכלה. להיפך, קניית דירה להשקעה לא תורמת במאומה לתוצר, לפעילות במשק, לצמיחה. השקעה במניות, ציבוריות ופרטיות, תורמת. לא קניית דירה. הדבר היחיד שיכול להיפגע הוא יציבות הבנקים. אז שיתכבדו הבנקים בבקשה ויורידו את רמת הסיכון (גם אם זה אומר יותר התייעלות ופחות חזירות).
ד 01/06/2017 18:54 רוצים להעזיר טיקונים על חשבון הציבור
איך רכישת מיות תורמת לכלכלה.אולי רק לטייקונים. רוצים להעביר הון מהציבור הרחב לטייקונים ולחברות שכאשר יסתבכו בחובות שוב הציבור יממן אותן. ממש לא חכם !!!
3 גג 29/05/2017 17:41 לא בוא נמשיך
לקנות דירה הבנייה רוויה במיליונים אם שכר חיציוני אמיתי 6 אלף נו באמת ,אם ירד העולם ואישתו יתמוטטו ,די נהרגנו כבר החור השחור של הדיור גרם לפגיעה משמעותית בדמוגרפיה , ביצוא ובתעשיה ובענפיים הרבה יותר חשובים במשק מבנייה.
מה קרה 30/05/2017 14:01 נגמר האוויר החלה הצניחה המיוחלת והאכזרית ב 60 אחוז (ל"ת)
2 נתן 29/05/2017 17:28 מוטב שהממשלה לא תעשה דבר
החשיבה שהמדינה צריכה להלחם במחזור העסקים היא שגיאה קיינסיאנית שראינו כמה היא מזיקה ב 2008. זה רק מנפח בועות חדשות. עדיף לתת למשבר לקרות ולהסיר חסמים מבניים כמו שכר מינמום או מגזר ציבורי גדול.
1 לא מבין 29/05/2017 16:11 לא מבין
יש מישהו שהבין את הפרופסור ועם כן ה ס ב ר בבקשה
אתה לא לבד 29/05/2017 23:28 גם הפרופסור הזה לא מבין
מציע להמשיך לזרוק כסף זול להמשיך במגמת ה "צמיחה" . אוהב בועות הבחור או סתם עוד מושחת
ג'קי 30/05/2017 17:26 עוסק ביזום ובנייה בקיצור אינטרסנט בשקל (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש