ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

מחירי הדירות: ארז כהן מסביר מדוע לראשונה מזה 10 שנים - הוא צופה שינוי מגמה

כהן, לשעבר יו"ר לשכת השמאים, כותב ל-Bizportal על שינוי המגמה המתקרב - "אולי אפילו ברבעון הנוכחי"
ארז כהן, צילום: גטי אימג'ס ישראל
במשך עשור שנים נתוני משרדי מצביעים בבירור על מגמת עלייה עקבית במחיר הדיור. נתונים אלה נשענו על בעיית ההיצע הדל לעומת הביקושים, אותה צפינו עוד ב-2005, ובעיקר על מגמת ההורדה בריבית על ידי בנק ישראל, תחילה על ידי הנגיד פישר ובהמשך ע"י הנגידה פלוג. אדגיש, הגורמים הללו שרירים וקיימים גם ב-2017, ואפילו ביתר שאת. הפער בין הביקושים להיצע לא רק שלא הצטמצם, אלא אף התרחב. הריבית הנמוכה במשק תיוותר על כנה עוד זמן רב. לכאורה אין שום סיבה שבעולם שמגמת העלייה במחיר הדיור תמשך. יחד עם זאת, ולמרות הכל, ניתוח משרדי צופה שינוי במגמה, אולי כבר במהלך הרבעונים הקרובים, אולי אף ברבעון הנוכחי.
שלוש הסיבות העיקריות לשינוי בהערכה:

1. למרות הריבית הנמוכה במשק, הבנקים למשכנתאות העלו במהלך השנה וחצי האחרונה באופן ניכר את הריבית על לוקחי המשכנתאות. אמנם מנתונים שפורסמו השבוע עלייה זו נבלמה, אולם עדיין העובדה שהיתה עליית ריבית אפקטיבית בשיעור של כ-50% יותר לעומת מחצית 2015, נותנת כבר היום את אותותיה התנהגות שוק הדיור. פחות ישראלים רוכשים דירות וגם היקף לקיחת המשכנתאות, על פי ההערכות, יירד באופן עקבי במהלך הרבעון הקרוב, ובכלל.

אמנם נתוני הלמ"ס שפורסמו בחודש שעבר ומצביעים על ירידה, לכאורה, בכ-1.7 אחוזים במחירי הדיור ברבעון הקודם, שנויים במחלוקת, ובעיקר בשל שיטת החישוב שלהם המייצרת ממוצע טכני בין סוגי דירות שונות בתכלית, אולם ברור, על פי כל המחקרים וההערכות, שמספר העסקות בפועל אכן ירד, ובאופן משמעותי למדי.

2. מאז הכפלת מס הרכישה, ביולי 2015, החל תהליך הדרגתי, אולם עקבי, של ירידה באחוז המשקיעים מכלל רוכשי הדירות. נכון ליוני 2015 אחוז המשקיעים עלה על 30% והם היוו ללא ספק את הקטר המוביל של שוק הדיור. מאז, חלקם בשוק צנח עד כדי כ-15% בלבד, ולפי כל הסימנים, הוא עלול אף לצנוח הרבה יותר. אדגיש כי מגמה זו אף החריפה, מאז מחצית 2016, כשנודע ששר האוצר כחלון מקדם את החוק למיסוי דירה שלישית בבעלות.

עוד לפני שהחוק נכנס בכלל לתוקף, הוא יצר פאניקה מוחלטת בשוק הדיור, הביא למשקיעים רבים, הן ישראלים והן משקיעי חו"ל, להיפטר מהדירות שבבעלותם, ולמרבה הצער הביא לתוצאות הפוכות חלוטין מכוונת כחלון, עלייה בשכר הדירה, מה שפוגע בשכבות החלשות השוכרים דירה, ופגיעה קשה גם בכיסם של רבבות ישראלים המעמד הבינוני שהשקיעו בדירות על מנת שתהיה להם פנסיה ראויה בבוא היום.

3. תכנית מחיר למשתכן מורידה באופן מלאכותי את מחירי הדיור. ברור כי ברגע שקיים אחוז מסוים של דירות בפרויקט שהינן זולות משמעותית מיתר הדירות, עובדה זו לכשעצמה תוריד את הממוצע. השאלה, כמובן, האם רוב רובם של רוכשי הדירות נהנו עד כה וייהנו בעתיד מירידת מחירים זו? התשובה היא שלילית.
בשורה התחתונה, לצערי אין שום סיבה שבעולם לפתוח בקבוקי שמפניה לרגל השינוי הצפוי במגמה לאחר 10 שנים. הננו מעריכים כי 2017 תתאפיין בראש וראשונה במגמה של חוסר יציבות ובלבול בשוק הדיור. המשקיעים, שרובם כבר נמצאים בפועל בחוץ, ינטשו את שוק הדיור סופית. עובדה זו, לכשעצמה, תוריד את מספר העסקאות בשוק, ובד בבד, ומכיוון שדירה טיפוסית הנרכשת על ידי משקיע יקרה משמעותית מהממוצע בשוק, עובדה זו תוריד באופן מלאכותי את רמות המחירים באחוזים אחדים. כך גם, כאמור, הדירות שישווקו בשנה הקרובה, ובכלל, במסגרת מחיר למשתכן.

הבעיה - רוב רובם של הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, לא ייהנו כלל ועיקר מירידה זו, משום שהיא לא תכלול את ממוצע הדירות הטיפוסיות הנרכשות על ידם. היזמים והקבלנים, מבחינתם, לא יאהבו אף הם את המגמה, ואת העובדה שהם מצליחים, בדוחק, למכור פחות דירות מבעבר. כך גם מערכת הבנקים ושוק ההון, ששוק עצבני ומתנדנד איננו משאת נפשם כלל ועיקר.

על מנת לבלום תרחיש בעייתי זה, הננו ממליצים לממשלת ישראל על הצעדים הבאים:

1. לבטל לאלתר, וללא שהיות, את המיסוי על דירה שלישית, ולנסות להחזיר לפחות חלק מהמשקיעים אל שוק הדיור.

2. לשקול מחדש את מדרגות מס הרכישה ולנסות למתן אותן. לפחות לגבי דירות שעלותן עד 3 מיליון שקלים.

3. לשקול מחדש את תכנית מחיר למשתכן, שעד כה אינה עומדת בציפיות, ולהחליף אותה בהטבות דיפרנציאליות לרוכשי הדירות, כפי שהיה בעבר. למשל, רוכשי דירות בפריפריה ייהנו מהלוואות ומענקי מקום.

4. לפתור קבלנים בפריפריה מהיטלי הפיתוח שמייקרים שלא לצורך את הדירות.

5. להעניק תעדוף להתחדשות עירונית. למשל, יותר זכויות לתמא 38. מסלול "ירוק" מהיר לפינוי בינוי.

6. קידום וזירוז תכנון קרקע לבנייה באיזור הביקוש במרכז הארץ. לדוגמא, לעודד רשויות מקומיות להפשיר קרקע היכן שאפשר. נכון להיום הרשויות נוטות להעדיף הפשרה לעסקים, זאת בשל ארנונה נמוכה למגורים לעומת ארנונה הרבה יותר גבוהה לעסקים.

7. לתת לכוחות השוק לפעול ולא לצאת כל שני וחמישי בהצהרות שרק מבלבלות את כל השחקנים.חומר למחשבה.
תגובות לכתבה(58):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 47.
    לא כדאי להשקיע בדירות מי יודע איזה חוקים מטורפים ימציאו (ל"ת)
    2 10/03/2017 09:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 46.
    כשמשקיעים העלו מחירי הדירות זה לא היה "מלאכותי"?
    ירידה זה "מלאכותי"? 04/03/2017 17:55
    הגב לתגובה זו
    5 0
    כמה צביעות!
    סגור
  • 45.
    ארז שים לב שאתה פוגע בכל ציבור השמאים.
    שמאי מקרקעין. 04/03/2017 08:52
    הגב לתגובה זו
    6 2
    במטרה להעלות את קרנו של משרדך, אתה פוגע בקרנו של מקצוע השמאות. מי שמך כנביא, תפקידנו לנתח את השוק והשווי בשוק, מי כמוך יודע ששמאי מעריך הווה ועבר בלבד, והעתיד שמור לכלכלנים, יועצים וכו'. עשה טובה לכל ציבור השמאים ותפסיק לפגוע בכולם למטרותיך הברורות...וביזפורטל קחו לתשומת ליבכם, שמאים לא מעריכים מה יהיה..בכיר ככל שיהיה השמאי, אין לו יכולת כזאת.
    סגור
  • 44.
    לא הבנתי מה הוא מציע
    חנן 03/03/2017 16:14
    הגב לתגובה זו
    5 0
    מה הוא מבקש? להעלות את מחירי הדיור או להורידם??? מקווה שלפחות הוא יודע מה הוא רוצה
    סגור
  • 43.
    בסטונר בשוק מבין יותר ממך (ל"ת)
    רוית 03/03/2017 12:16
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 42.
    כרגע הרבה משקיעים קונים
    יוסי מתווך 03/03/2017 05:44
    הגב לתגובה זו
    3 13
    מי שיש לו מזומן פועל בהגיון ומשקיע בדירה מה עדיף? בורסה?! שיסחטו ממנו דמי ניהול?!
    סגור
  • מעניין...
    רמי 03/03/2017 10:52
    הגב לתגובה זו
    8 2
    הנתונים האמתיים מרשות המסים מראים שהקניות של המשקיעים בשפל של שנים והם מוכרים הרבה יותר מאשר קונים, אבל יוסי המתווך אומר שהמשקיעים קונים. למי להאמין? אני ממש מבולבל..
    סגור
  • 41.
    נגמרה החגיגה (ל"ת)
    מיקי 03/03/2017 04:49
    הגב לתגובה זו
    8 2
    סגור
  • 40.
    ערמת שטויות
    דניאל 03/03/2017 00:36
    הגב לתגובה זו
    10 1
    אני לא בטוח שהכותב מאמין לשטויות של עצמו.
    סגור
  • 39.
    לא קונים את העצות שלך...לא קונים במחיר בועה!!! (ל"ת)
    אספו 02/03/2017 22:45
    הגב לתגובה זו
    10 0
    סגור
  • טען עוד
  • 38.
    כל עצה מלמיליאן
    אחי 02/03/2017 19:52
    הגב לתגובה זו
    4 3
    אולי תעשו עוד כתבה עם העצות של דונס?
    סגור
  • 37.
    חחחחחחחחחחחחחחחחח (ל"ת)
    חחחחחחחחחחחחח 02/03/2017 18:29
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 36.
    הפוזיציה מדברת
    גיגסי 02/03/2017 18:09
    הגב לתגובה זו
    22 0
    זה שהוא שקרן, מניפולטור, מדבר מפוזיציה של קבלן משרתם של אדונים המנצל את מעמדו זה לחוד, הרי לפי התגובות כאן אף אחד לא לוקח אותו ברצינות. אותי מטריד למה ביזפורטל משתף פעולה עם הטינופת הזה ונותן לשרץ הזה במה?
    סגור
  • 35.
    סופבועה=שנים מונופול נדלניסט+תקשורת לפסיכו-הרצה עם טיפ
    קבלן,בנק,ממשל=גנבים 02/03/2017 18:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    שנים מונופול לפסיכו-הרצה= תירוץ החזירות הנדלניסטים למנועה פיצוץ סופבועה להגנת על הבנקים= שקר חזירי באישור הממשל ובנק ישראל להמשך ניצול עם טיפש שיהיה משועבד לבנקים ולממשלה במשכנתאות מטורפות של מיליון+( 70-90% )= הבנקים בישראל היו תמיד מפוקחים ל-% קטן למשכנתאות בנדל"ן=פישר ברח + עם פלוג יצרו סופבועה=אפילו פישר לאחר שברח הודע בפרסום לא מזמן שיש בישראל בועה =הם סיכנו את עתיד המדינה יצרו עדר של העם הטיפש הצעיר והוריהם לעבדות של דורי דורות! .... בושה וחרפה של מדינה שמנצל את אזרחיה!
    סגור
  • 34.
    חברה צעירים אל תקנו
    אבי 02/03/2017 17:30
    הגב לתגובה זו
    14 1
    הכח בידכם. שיחנקו עם המחירים המנופחים שלהם.
    סגור
  • 33.
    ארז חבל לך על הזמן
    איציק 02/03/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
    21 2
    אנחנו לא קונים ולא נקנה דירה במחיר בועה
    סגור
  • 32.
    האינטרסנט מציע לשמר בועה כדי לעשוק את צעירים וחסרי דיור
    אדם 02/03/2017 16:35
    הגב לתגובה זו
    24 1
    אכן הצעה בזויה וחזירית. המומחה שכח שכל בועה דינה פיצוץ ,וככל שתתנפח יותר כך הנזק יהיה יותר גדול. כדאי לזכור מה קרה בבועות שהתפוצצו ביפן,ספרד,ארה"ב ואירלנד!
    סגור
  • 31.
    ארז ושות' שמחתי לקרא אותך היום ,הפנמת
    לכל שבת יש מוצאי שבת 02/03/2017 16:26
    הגב לתגובה זו
    17 0
    את רחשי הציבור ועברת כבייכול לאיזור הבטוח..נח לדבר ולהרביץ תורה שמצד אחד זה נכון שהמגמה התהפכה ומצד שני אבל ואבל ו...רק לפני חודש כתבת דברים הפוכים וכבר ישנה מגמה שונה?..תמשיך לכתוב הדבר רק מחזק את הלחץ בו שרוי הצד האינטסי לבלימת המפולת,אבל לא משנה אייזה בלמים ינסו לעצור את העגלה(שמאי לשעבר,יועץ כזה או אחר,בנקאי ,קבלן אוו ייזם בנייה)אין מי שיעצור את ההעגלה.
    סגור
  • 30.
    כל הכבוד לכחלון מול מדינה של נוכלים (ל"ת)
    סמי 02/03/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 29.
    עצות של אינטרסנטים שרוצים להריץ (ל"ת)
    גועל נפש 02/03/2017 16:24
    הגב לתגובה זו
    14 0
    סגור
  • 28.
    עצות אחיתופל של אינטרסנט בזוי (ל"ת)
    ג'קי 02/03/2017 16:05
    הגב לתגובה זו
    16 0
    סגור
  • 27.
    חזיר שמן
    שב בלול 02/03/2017 15:52
    הגב לתגובה זו
    21 1
    לא גזלתם מספיק?
    סגור
  • 26.
    חחחח כרגיל אי אפשר בלי לסיים את הכתבה עם רשימת אינטרסים
    ' 02/03/2017 15:50
    הגב לתגובה זו
    23 0
    טוב שלא כתבת שהיית ממליץ לממשלה להעביר לך לכיס 15 מיליון ש"ח במזומן חחח
    סגור
  • 25.
    ביטול מס שבח לאלתר יצנן במעט את השוק (ל"ת)
    עובד 02/03/2017 14:44
    הגב לתגובה זו
    1 9
    סגור
  • 24.
    כחלון מבריח זוגות צעירים ואנשים משכילים.והם לא זקוקים ל
    טלטל 02/03/2017 14:23
    הגב לתגובה זו
    2 11
    לדירות.בעתיד הקרוב אין סיכוי שמחיר הדירות ירד כי כלום לא השתנה. פשוט לא בונים מספיק וההיצע קטן לעומת הביקוש.אפשר להוריד הביקוש אם יעלו הריבית אבל זה רק ירחיק עוד יותר את הזוגות צעירים מאפשרות רכישה של דירה.
    סגור
  • כחלון הוא הרופא ,ביבי הוא מחולל המחלה .והוא יודע את זה
    בא 02/03/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
    11 1
    זאת מדיניות , מה הוא ילד .
    סגור
  • 23.
    ארז כותב שקרים ביודעין (ל"ת)
    קצת מוסר וערכים 02/03/2017 14:18
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 22.
    אינטרסנט דוחה
    אני 02/03/2017 14:13
    הגב לתגובה זו
    30 3
    אמן כל השוק הזה יתרסק!!!
    סגור
  • 21.
    עצות נהדרות אחת אחת ולכן הכחלון ידחה את כולן
    איש חכם שמבין 02/03/2017 14:10
    הגב לתגובה זו
    5 19
    כחלון, המכונה בלשון הטוקבקיסטים פחלון, אינו אלא בלון נפוח שמכה ללא רחם בכל מה שזז. האיש הרס את ענף התקשורת והותיר אותו מדמם עד היום. ועתה הוא מכה ללא רחמים בשוק הדיור. כבודו העצמי, שנובע כנראה מהמקום ממנו הוא בא, או מאיזה רגש נחיתות אחר, לא ייתן לו להודות בטעויות. כך גם דברי הטינופת שיוצאים מהפה שלו כלפי כל מי שמעז לבקרו. למי ששכח כדאי להתרענן בדבריו הזולים עד כדי אשפתות כלפי רעיה שטראוס האצילה שבנסיונה לגונן על חקלאי הצפון זכתה לקיטונות של הסתה בסיגנון שמזכיר שילטונות אימה. לעומת זאת אם נחזור לכתבה, ארז כהן עושה רושם של אדם מאוד הגון עם הבנה מעמיקה ועצות מעולות. כמובן שכחלון יזרוק את כולם לפח כי "מי זה ארז כהן שילמד את הכחלון מה לעשות".
    סגור
  • כחלון עשה מה שציפו מלפיד וזה לבחור את הזוגות הצעירים
    זוג צעיר 08/03/2017 16:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפיד ניסה להעביר לקבלנים לכיס כסף דרף הוזלת המע"מ כביכול לצעירים. כחלון אמיץ וישר.
    סגור
  • אתה אמיתי?
    חנן 03/03/2017 16:16
    הגב לתגובה זו
    3 0
    או שמליון קופים במשך מליון שנה כתבו את השטויות האלו?
    סגור
  • ארז הגון כמו עראפת באוסלו (ל"ת)
    ג'קי 02/03/2017 16:06
    הגב לתגובה זו
    11 1
    סגור
  • 20.
    קידום וזירוז תכנון קרקע לבנייה באיזור הביקוש במרכז הארץ
    M 02/03/2017 14:04
    הגב לתגובה זו
    10 0
    זה כל מה שבאמת נחוץ. תשחררו קרקעות לבניה במחיר נמוך והפלא ופלא, כל הדברים יסתדרו.
    סגור
  • מס על אדמות שאושרו לבניה והקבלנים יבנו
    זוג צעיר 08/03/2017 16:45
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ד"א זה מס שהיה קיים עד 1999
    סגור
  • באין קרקע באיזורי ביקוש אין ירידת מחירים
    משקיע שפוי 02/03/2017 14:40
    הגב לתגובה זו
    2 10
    זוג צעיר צריך להשקיע בעפולה ולשכור במרכז.
    סגור
  • איזה קשקוש (ל"ת)
    איציק 02/03/2017 16:33
    הגב לתגובה זו
    5 0
    סגור
  • 19.
    כתבה ממוממנת על ידי אינטרסנט ברור (ל"ת)
    ארז 02/03/2017 14:00
    הגב לתגובה זו
    20 1
    סגור
  • 18.
    אתה מדבר שטויות וברור שאתה אינטרסנט
    אחד שמבין 02/03/2017 13:48
    הגב לתגובה זו
    29 6
    הרי כבר הוכח שהטבות לפריפריה לא משרתות את רצון הציבור לגור במרכז המורחב, והרי ברור שהרחבת התמ"א תביא לצפיפות אוכלוסין, והרי ברור שהטבות נוספות למשקיעים בדירות של עד 3 מ'ש"ח תפגע ברוב העם אשר קונה דירות אלו, והרי ברור להחזיר את המשקיעים לא יתרום למחירי הדיור אז תסיק עם השטויות שלך!!! הממשלה צריכה להעדיף אוכלוסיה ללא דיור על פני אוכלוסיה עמידה עם דיור. נקודה. לא שוויוני ולא הייתי רוצה שכך יהיה לנצח ולאורך זמן אבל עיוות שנוצר על ידי הממשלה מחייב פעולה של חוזר איזון נגדי על מנת להטות חזרה את המצב. עד שדירה תהיה מוצר צריכה אפשרי לרוב הציבור ועד שיהיה מספיק היצע וזאת תהיה רק שאלה של בחירה, הממשלה צריכה להפוך את הדיור למקום שלא כדאי למשקיעים וגורמים בעלי מספר דירות. הבנקים ידעו להתנהל ולהרוויח בכל מצב, השמאים יסתפקו באחוז הכנסה מנכס זול יותר, והכסף ממכירת הדירות יופנה לשוק ההון ויתרום לכלכלת ישראל. אז מספיק עם השטויות.
    סגור
  • 17.
    ארז, אתה אינטרסנט שקרן שלא מבין בכלום
    אבנר 02/03/2017 13:47
    הגב לתגובה זו
    35 2
    שהמדינה תוותר על היטלי פיתוח? אז מי בדיוק ישלם אותם? אם לא יוציאו את המשקיעים החוצה איך המחירים ירדו? תפסיק לבלף. זה שאתה בעל עשרות דירות לא צריך לפגוע בצעירים. לך יש אאודי מפואר לצעירים אין כאן עתיד.
    סגור
  • 16.
    לא הבנתי איך
    חסר דיור 02/03/2017 13:38
    הגב לתגובה זו
    27 1
    ההצעות הללו יעזרו לי להגיע לדירה למגורים?
    סגור
  • 15.
    הנה אפשרות נוספת, תורידו מחירים. (ל"ת)
    משלם מיסים 02/03/2017 13:38
    הגב לתגובה זו
    16 2
    סגור
  • 14.
    מציע לו לשתות כוס מים ולנוח
    איציק 02/03/2017 13:35
    הגב לתגובה זו
    32 1
    כי את הבועה הזו נפוצץ בעצמנו , עם התערבות הממשלה ובלעדיה , כי עכשיו שהציבור התעורר והפסיק לקנות במחיר מופקע אף אחד לא יוכל לעצור את הפיצוץ . לצי שעדיין לא הצטרף לדף של המחאה הגדולה בפייסבוק , הצטרפו דחוף לפני שיהיה מאוחר. חפשו בפייסבוק "המחאה הגדולה-יחד נוריד את מחירי הדיור"
    סגור
  • 13.
    ארז, ארז
    משה 02/03/2017 13:28
    הגב לתגובה זו
    22 1
    כל כתבה צוחקים מחדש, כמה אינטרסים משובצים בכתבה אחת. החץ של קרטל הנדלן זה אתה. היית מוסיף עוד תחזית - עד גיל 21 תגיעו לירח ותודה על ההמלצות לממשלה, איפה היית עד היום?
    סגור
  • 12.
    הצעירים בורחים....כחלון תמשיך ותתעלם מאינטרסנטים
    מנחם כלכלן 02/03/2017 13:02
    הגב לתגובה זו
    24 4
    במדינה שבה ראש הממשלה וחברי הכנסת נמנעים מחוק שעוזר לצעירים ומשחרר דירות חייבים לא להותיר לכוחות השוק לפעול ולדרוס את עתיד הצעירים. כחלון יעשה בדיוק מה שעשה לבעלי ההון בתחום התקשורת
    סגור
  • 11.
    ארז אתה
    שוקה 02/03/2017 12:57
    הגב לתגובה זו
    33 2
    מגזים! זו כתבה מרושעת, מגעילה, ואתה אינטרסנט מהסוג הגרוע ביותר שקיים בישראל. אני מקווה שוועדת החקירה תעמיד אותך במקומך!
    סגור
  • 10.
    האיש הזה מייצג בדיוק את הבעיה של המדינה.
    טדי 02/03/2017 12:54
    הגב לתגובה זו
    36 2
    מקבלי ההחלטות במדינה עדיין לא מסינים שהמחירים הגבוהים משעבדים דור שלם. צריך להכניס אותם לכלא.
    סגור
  • 9.
    ארכי אינטרסנט
    ספי 02/03/2017 12:15
    הגב לתגובה זו
    48 1
    ארז כהן הגאון שלמד המון שנים ויצא מפמפם עם תואר אקמי, בעצם מציע להחזיר את הביקושים לרמות של שיא הבועה (ביטול העלאה במס הרכישה ומס דירה שלישית), ובצד הפתרונות נותן הצעות של תלמיד בגן חובה. ישראל 2017 האינטרסנטים לא נחים. שמאי עלאק
    סגור
  • 8.
    סתם קשקשן...הפך להיות לא רלוונטי
    הומלס 02/03/2017 12:11
    הגב לתגובה זו
    24 1
    חוזרות על מנטרות מטופשות שמונעות מפויזיציה
    סגור
  • 7.
    דןק הדיור
    יוני 02/03/2017 12:10
    הגב לתגובה זו
    11 2
    בכתבה של ארז חסרה לי היתייחסות להיצע של דירות אם יגדילו את ההיצע ויעיפו את המשקיעים בהגדלת מיסים והיטלים המחירים יתרסקו וכך צריך
    סגור
  • 6.
    מס על דירה שניה-להכיל את החוק כבר ב- 2017 (ל"ת)
    אבי 02/03/2017 12:05
    הגב לתגובה זו
    32 4
    סגור
  • 5.
    זוכרים את מנכ"ל אשדר שהתראיין כאן לא מזמן?
    גיא 02/03/2017 11:59
    הגב לתגובה זו
    37 1
    זוכרים איך הוא אמר שאין ירידות וההאטה היא זמנית? אז היום אשדר הודיעה שהיא מבטלת את השתתפותה בפרויקט ברמת-גן. ההודעה היום במאיה, כנסו למאיה ותראו. כנסו, אל תתעצלו.
    סגור
  • אתה כנראה לא יודע לקרוא...
    אבי 02/03/2017 12:47
    הגב לתגובה זו
    1 16
    הם בסה"כ הודיעו שהקבלן המבצע יהיה צמח המרמן, ולא בשיתוף עם אשתרום. אשדר עדיין בקבוצת היזמים והפרוייקט שם ממשיך כרגיל. הם מוכרים שם דירת 4 חדרים ב"החל מ-2.57 מ' ש"ח". זה לא סממן להאטה לצערי. להיפך.
    סגור
  • עדכון אודות התקשרות לקבלת שירותי בניה בפרויקט
    תקרא טוב 02/03/2017 14:10
    הגב לתגובה זו
    10 0
    במילים אחרות אשדר מפחיתה את הסיכון בבניה על ידה. הפחתת סיכונים!
    סגור
  • 4.
    ממליץ איך לעלות מחיר?
    מה זה??? 02/03/2017 11:55
    הגב לתגובה זו
    59 1
    איזה חמוד האיש הזה. אחנו בבועה הכי גדולה שמדינה ידעה - והוא ממליץ איך להמשיך לנפח אותה??? לדעתי אם זה היה בשוק ההון - זאת היתה עבירה פלילית
    סגור
  • 3.
    כוחות השוק שדירה שניה ישלם ריבית בנקאית ולא כמחוס
    בעל אינטרס מובהק 02/03/2017 11:52
    הגב לתגובה זו
    21 1
    צריכים רק לבטל את הזכות לקבלת מינוף והלואה זולה על נכס שני ואז יש מספיק כסף לזוגות צעירים לקנות פעם היה הלוואןת מדינה היום כל מערך הלוואות מממן משקיעים מסודרים על חשבון זוגות צעירים
    סגור
  • 2.
    בדיחה לא מצחיקה
    איציק 02/03/2017 11:48
    הגב לתגובה זו
    34 2
    תת רמה של כתבה אין קשר בין הכותרת לבין הכתוב בכתבה ארז כהן הבלבלן ביצים כהרגלו כותב שטויות אם רוצים שהמחירים ימשיכו לעלות - בהחלט צריך להקשיב לאדון כהן .
    סגור
  • 1.
    מה הם יעשו הקבלנים:
    אזרח 02/03/2017 11:39
    הגב לתגובה זו
    14 3
    על-פי מתאר זה האם קבלנים יגשו למכרזי בנייה ? ידחו את התחלות הבנייה בקרקע שברשותם ? מצאי השוק יכתיב להם את התנהגותם. הם לא רוצים להפסיד. ומה תהיה התוצאה בעבור הקונים ?.
    סגור
  • כל המכרזים במחיר למשתכן
    אל תדאג 02/03/2017 12:13
    הגב לתגובה זו
    21 2
    לא ירצו - יש חברות סיניות בהצלחה לקבלנים המקומיים בלשכת האבטלה.
    סגור