21:17 מטבע הביטקוין נסחר לראשונה מעל 6000 דולר ליחידה

20:46 התאגיד ששואף להשקיע 880! מיליארד דולר בעשור הקרוב בסקטור הטכנולוגיה >>

18:44 סגירה יציבה בבורסות אירופה: הדאקס קרוב לרמת ה-13 אלף הנק'

08:53 שוק המט"ח: הדולר מתחזק 0.6% מול היין לרמה של 113 יין לדולר

08:07 בורסות אסיה: מדד האנג סאנג מטפס 1%

21:09 הסיבות שהביאו לתנודה החדה הבוקר בשווקים, האם יש סיבה לדאגה? >>

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

מעדיפים רכב או בית? על המניה השנואה שאני אוהב

אסף נתן, מנהל בקרן הגידור עדן אלפא, על השקעה נגד העדר בחברת אשראי בענף הרכב, שמציעה יכולת צמיחה בכל מצב שוק ובמיוחד במשברים
 |  4
Share
קרדיט אקספנטס (Credit Acceptance Corporation) היא חברה אמריקנית הנותנת הלוואות סאב-פריים לשם רכישת רכב. הלוואות סאב-פריים הן הלוואות הניתנות לאנשים עם היסטוריית אשראי בעייתית, לרוב אנשים מעוטי יכולת. מתברר כי כמעט מחצית מכלי הרכב המשומשים הנרכשים בארצות הברית הם על ידי לווי סאב-פריים.


קרדיט אקספטנס זיהתה את הבעיה המרכזית במודל מכירות רכב יד שנייה בארה"ב - חוסר יישור האינטרסים מול הדילר. הדילר תמיד ינסה למכור את הרכב במחיר כמה שיותר גבוה ולדחוף כמה שיותר "תוספות" לעסקה כדי לנפח אותה, ולאחר מכן למצוא חברה שתממן את הלקוח בשל מצבו הכלכלי החלש. לא אכפת לו אם הלקוח יחזיר את ההלוואה או לא, את הכסף שלו הוא קיבל.

קרדיט אקספטנס פועלת באופן שונה מחברות המימון האחרות. לפי המודל של קרדיט אקספטנס, החברה תממן לדילר רק חלק משווי הרכב שאותו הוא מכר, כך שיחד עם המקדמה שקיבל מהלקוח בעת רכישת הרכב, הדילר מורווח מעט על הרכב, אך משמעותית פחות מאשר אם היה מבצע עסקה עם מממן רגיל. מצד שני, החברה מבטיחה לדילר השתתפות של 80% בקרן ובריבית הגבוהה שישלם הלקוח, אחרי שתקבל חזרה את כל המימון שנתנה לדילר. בחברות המימון הרגילות הדילר היה מרוויח רק את הקרן, את הריבית כולה היתה גובה חברת המימון. מנקודת המבט של הדילר, אם אכן בחר להשתמש בקרדיט אקספטנס כדי לממן את רכישת הלקוח שלו, עתה אין תמריץ להגדיל את העסקה כמה שיותר. עליו לוודא שהלקוח אכן יכול לשלם על הרכב קרן וריבית, כי אחרת הרווח שלו יפגע. כדי ליהנות מהאפסייד הוא צריך להיות בטוח שהלקוח ישלם - גם אם זה אומר למכור במחיר מעט נמוך יותר.בעיתות של תחרות אינטנסיבית בין חברות המימון בשוק כפי שיש כיום, הדילרים נוטים ללכת על האופציה הקלה, קרי למכור את ההלוואה בשלמותה לחברת מימון ולשלשל את הכסף לכיסם באופן מידי. הם משתמשים בקרדיט אקספטנס רק כשאין ברירה - כאשר למשל ללקוח אין כלל היסטוריית אשראי או כאשר היא בעייתית עד כדי כך שאף חברת מימון אחרת לא מוכנה לקנות את ההלוואה.איך קרדיט אקספטנס עושה זאת? בעזרת מודל ממוחשב המסוגל לבצע חיתום להלוואה בתוך 9 שניות, החברה מציינת את גובה המקדמה שיש לשלם על הרכב ואת גובה הריבית. תיאורטית, אם המקדמה גבוהה מספיק אזי כל מממן יכול להציע הלוואה לכל לווה, אותו דבר גם לגבי הריבית. עם זאת, עצם העובדה שהחברה מאפשרת לדילרים לפרסם "אשראי מובטח" מהווה גימיק מכירות חזק.

פועל יוצא מצורת המימון הזו הוא שהחברה חשופה רק ל-20% מהדיפולט של הלקוח, בעוד שהדילר חשוף ל-80% מהדיפולט, כך שכמעט כל הסיכון מרחף מעל הדילר.

ללקוח ניתן אשראי שלא היה מצליח לקבל בשום מקום אחר. יש לו הזדמנות לבנות היסטוריית אשראי חיובית, אם ישלם בזמן הוא יכול לקנות רכב. בארצות הברית רכב חשוב יותר מאשר בית, זאת כיוון שהמרחקים למקום העבודה ולקניות בסופרמרקט גדולים מאד. נזכיר כי בזמן משבר הסאב-פריים ב-2008 אנשים רבים העדיפו להפסיד את ביתם מאשר את רכבם - חלק מאנשים אלה עברו לגור באוטו (!).

השנאה בשוק ההון
התעשייה שהחברה פועלת בה היא בעייתית בלשון המעטה. ישנם הרואים בחברה הזו ככריש של שוק אפור העושק את החלש, ויש אחרים הרואים בה כזו הנותנת הזדמנות פז לאשראי זמין עבור מעוטי היכולת והזדמנות לקנות רכב, שבעזרתו יוכלו להגיע לעבודה ולשקם את היסטוריית האשראי שלהם. מן הסתם נקודת המבט השלטת היא נקודת המבט הפופוליסטית ולכן אוהבים לשנוא את החברה הזו, מה שלא הפריע לרווחי החברה לעלות באופן מטאורי ב-16 השנים האחרונות ולמניה שלה לעלות פי 60 (!).

החברה שומרת על סטנדרטי גביה גבוהים. חברות אחרות הפועלות בתחום נחקרו וקיבלו קנסות מהרגולטור על התנהלות לא תקינה מול לקוחות, קרדיט אקספטנס נחקרה על ידי מספר רגולטורים אך מעולם לא נמצא פגם בהתנהלותה ומעולם לא קנס אותה אף רגולטור.

75% מהמניות הצפות של החברה מושאלות למוכרים בחסר, זהו נתח ענק בכל קנה מידה. להערכתי, החברה מתנוססת אי שם בראש הטבלה של המניות עם יתרות השורט הגבוהות ביותר. כדי לכסות את יתרת השורט צריך מסחר של 25 ימים מלאים. הטענה המרכזית של המוכרים בחסר היא שעוד מעט המחזור העסקי החיובי שאפיין את שוק הרכב בארה"ב מאז שנת 2011 עומד להתהפך ונחזה בפיצוץ בועת הסאב-פריים (הפעם בשוק הרכב) ורווחי החברה יתרסקו.

גם במקרה של פיצוץ הבועה החברה תרוויח - כנראה הרבה יותר
בשנת 2008, כשהתפוצצה בועת הסאב-פריים בארה"ב, החברה הגדילה פי 4 את הרווחים שלה. הסיבה לכך היתה שהרבה חברות מממנות אחרות חוו זינוק בשיעור הדיפולטים או שנסגרו מקורות המימון שלהן, ולכן חלקן פשטו את הרגל או לא יכלו לתת הלוואות חדשות. בשנים 2008-2009 החברה התלוננה שאין לה מספיק כסף כדי לספק את הביקוש האדיר שנוצר להלוואות שלה, פשוט כי כל השחקנים האחרים נמחקו או הפחיתו את נפח הפעילות שלהם.

בארה"ב אנשים ללא היסטוריית אשראי יקנו רכב בכל מקרה - לא משנה מה קורה בשוק הסאב-פריים של המממנים. החברות שכיום נותנות הלוואות בריבית נמוכה מידי ובמח"מ ארוך מידי, קרוב לוודאי שתיתקלנה בבעיות בהמשך הדרך, בעוד שקרדיט אקספטנס הכינה מבעוד מועד מספיק "תחמושת" לעבוד במשך שנה וחצי ללא מימון חיצוני, לכל מקרה של "מחנק אשראי". לדבריהם, הם מייחלים לפיצוץ הבועה ולהקלה בתחרות, שכיום מקשה מאוד על החברה להגדיל את רווחיה.

המשקיעים שמכרו בחסר את מניות החברה שמים את החברה באותו סל ביחד עם חברותיה, למרות שהיא עובדת במודל אחר לחלוטין. סביר להניח שמשבר בשוק הסאב-פריים לרכבים בארה"ב יגרום לחברה להגדיל את רווחיה, שהרי פיצוץ בועת הסאב-פריים יגרור יחד עמו הפחתה חדה בתחרות.

דבר נוסף שכדאי לשים לב אליו - כשמחיר המניה יורד מעבר לרף מסוים אותו מגדירה ההנהלה, היא מבצעת קניה של מניות בשוק. בעשר השנים האחרונות מספר המניות של החברה נחתך כמעט בחצי. אם המחיר ירד יותר מעבר לאותו רף, יתכן שהחברה תבצע הצעת רכש לחלק ממניותיה כמו שעשתה בעבר ועשוי להיווצר "שורט סקוויז" אלים במניה.

אם אכן תתפוצץ בועת הסאב-פריים ונתעלם מהתנודתיות הצפויה, לא נתפלא אם לאחר שיתפזר האבק ובטווח של ארבע עד חמש שנים מחיר מניות החברה יכפיל או ישלש את עצמו, גם אם בטווח הקצר יתכן שמחיר המניה ירד יחד עם כל הסקטור.
 

 
גילוי נאות: אין לראות באמור לעיל המלצה. המידע יכול להיות שגוי, לא מלא, חסר או לא מקיף ומשקף את דעת הכותב בלבד. אסף נתן מנהל את קרן הגידור עדן אלפא. לכותב ולקרן יש עניין אישי במניה והכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ אישי מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

4 תגובות ב-3 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
3 ג'וש 28/12/2016 10:18 נגמר עידן ה-value.
מתחיל עידן הביג דאטה. נגמר עידן הכלכלנים מתחיל עידן המתמטיקאים.
2 אבנר 27/12/2016 09:39 יש כ"כ הרבה מניות אחרות בארהב איכותיות יותר. כנראה קפצה
לך בסקרינר.
אחד העם 29/12/2016 11:33 כדי שהתגובה שלך יהיה אמין-ציין 305 מניות שלדעתך-איכויות
כך יזכרו אותך לטוב ברכות -וחג שמח
1 יגאל . ר"ג 26/12/2016 16:21 תודה על הזרקור . מאמר מצוין על מנייה בשוק אשראי הרכב.
בארה"ב לדעתי בארץ מתחיל להיות דומה...
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.