15:49 חברון: נעצרה נערה פלסטינית שהצהירה על כוונתה לבצע פיגוע >>

15:07 תתכוננו לחושך ביציאה מהעבודה - תוך מספר ימים עוברים לשעון חורף >>

12:43 סוריה: הקואליציה כבשה מידי דאע"ש מאגר נפט מהגדולים במדינה

11:39 בזק תקנס ב-11 מיליון שקלים לאחר שהפרה את הוראות השוק הסיטונאי >>

10:25 ח"כ עזריה: הצעת החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה - לגיטימציה לשחיתות >>

09:42 תיקון: ההסכם של לוויתן עם Heerema הינו מחודש אפריל

07:56 השנה האקדמית נפתחה - שביתת מרצים ב-17 מכללות

07:53 טראמפ: הבסנו את דאע"ש בעיר ראקה הסורית - נשמור על השלום באיזור

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

משקיעי נדל"ן? לא בבית ספרם של משה כחלון ואלי כהן

זה התחיל בהצעות המיסוי הכבד של כחלון והגיע עכשיו להצעה של ח"כ כהן, שלפיה לא יינתן מימון למשקיעים. עמית דובקין, יועץ תקשורת, תוהה איך הממשלה מצפה שהרכבת תמשיך לנוע כשכל הזמן עוצרים את הקטר שלה
 |  30
Share
בימים אלה פורסם כי ח"כ אלי כהן (כולנו), חבר בכיר במפלגתו של שר האוצר משה כחלון, המשמש בכנסת כיו"ר ועדת הרפורמות, פנה לבנק ישראל בבקשה יוצאת דופן: לא לאפשר למשקיעי נדל"ן לקבל מימון משכנתה לרכישת דירה. הסיבה, אליבא דכהן, העובדה שבנק ישראל נאלץ בשנה האחרונה להעלות באחוז את הריבית על המשכנתאות (למרות שהריבית במשק לא עלתה כלל), זאת משום שהמערכת הבנקאית לא יכולה לעמוד בסכומים האדירים של מימון משכנתאות.


הבקשה החריגה  הזו של כהן, שמן הסתם תואמה עם כחלון, שהוא מנהיג מפלגתו, ועם שר השיכון יואב גלנט, מצטרפת לשורה של החלטות מעוררות מחלוקת, בלשון המעטה, שגרמו בשנה האחרונה לקריסה כמעט מוחלטת של שוק משקיעי הנדל"ן בישראל, מכ-30-35 אחוז מהשוק בעבר הלא  רחוק, לכ-15-18 אחוז בקושי כיום.

ההחלטה הראשונה, מיוני 2015, הגדילה באופן דרמטי את מס הרכישה על דירות שאינן משמשות את הרוכש למגורים, והוסיפה בפועל מאות אלפי שקלים למחיר הדירה הבסיסי. ההחלטה השנייה, הנמצאת על המדוכה כבר חודשים ארוכים, היתה להשית אחוז אחד מס על כל מי שבעלותו 3 דירות לפחות, זאת ללא קשר למיקום ועלות הדירות הנוספות. וכעת, כלהב החרב המתהפכת, באה ההצעה האחרונה שמן הסתם תוריד את הכורת על שוק המשקיעים המפרפר ממילא בין החיים למוות.צר לי, אבל מדובר כאן ללא ספק בהגיון כלכלי עקום. ראשית, כל הנתונים מצביעים על כך שבמהלך עשרות השנים האחרונות שוק המשקיעים תרם רבות מאוד ליציבות ואף לפריחת שוק הדיור, הזרים סכומי עתק למשק הישראלי, יצר מסה קריטית של דירות להשכרה, ובמיוחד לצעירים באזור הביקוש, והיווה חלק בלתי נפרד מהפיכת הכלכלה הישראלית לחלק בלתי נפרד מהכלכלה המערבית המתקדמת.יש בשורה של צעדים שנויים במחלוקת אלה, לפגוע פגיעה של ממש בכוחות השוק החופשי, במיתוגה ותדמיתה של כלכלת ישראל, שלא לדבר על הברחה סיטונית של משקיעים, הן מהארץ והן מחו"ל. שנית, החלטה זו, דוגמת קודמותיה, תביא בדיוק לתוצאה הפוכה שתפגע דווקא בשכבות העממיות ששר האוצר מבקש לסייע להן. ככל שיהיו פחות דירות להשקעה בשוק, יהיו פחות דירות להשכרה, ומחירי השכירות רק יעלו וגם אותן דירות שכן ייוותרו, בעלי הדירות יגלמו את המס החדש במחירי השכירות. שלישית, יש בבקשתו של ח"כ אלי כהן בבחינת "לחפש את האור מתחת לפנס": הסיבה האמתית לכך שכמות המשכנתאות שהציבור הרחב לוקח לא קשורה כלל ועיקר למשקיעים אלא בראש וראשונה לעובדה שמחירי הדיור נוסקים כלפי מעלה, ולכן משכנתה ממוצעת שנלקחה ב-2016 הנה סביב ה-800 אלף שקלים, זאת לעומת כ-400 אלף שקלים בלבד לפני עשור שנים.

המשקיעים, בל נשכח, הנם הקטר המוביל של שוק הדיור בישראל, ומרכיב חשוב ביותר בכלכלה בכלל. בלעדיהם שוק זה עלול להיכנס לקיפאון עמוק, ולהגיע למצב של רמות מחרים גבוהות ביותר, אבל עם פחות עסקות ופחות קבלנים ויזמים שמעוניינים לקדם פרויקטים. מצב זה, כמובן, עלול להכניס את המשק כולו להאטה רבתי. לכן המלצתי לח"כ כהן ובמיוחד לשר האוצר משה כחלון: הרף. אל תתערב בשוק החופשי עם כל מיני גזירות שונות ומשונות. להפך, תן לכוחות השוק לעבוד. תעודד השקעות, תעודד יזמים וקבלנים, תוריד חסמים ביורוקרטים, תוריד תקורות מיותרות דוגמת עלויות פיתוח, תעודד התחדשות עירונית, מה שיתרום למיצוי זכויות הקרקע באזורי הביקוש. החזר את ההטבות שהיו בעבר לרוכשים דירה בפריפריה. רק כך, ובאמצעים נוספים, תוכל להחזיר את שוק הדיור בישראל לפסים.
 

*עמית דובקין הנו יועץ תקשורת ובעלי משרד "עמית יחסי ציבור"
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

30 תגובות ב-19 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
19 אחד 20/09/2016 13:19 ארץ ישראל לעם ישראל
אחת הכתבות ההזויות שקראתי. תבינו, עם ישראל הגיע לארץ ישראל לא כדי שמשקיעי נדל"ן, קבלנים, מתווכים וכל מיני פונקציונרים יעשו עליו סיבוב. את זה כחלון, ביבי וממשלת ישראל מבינים מצוין. משקיעי הנדלן תפנימו - עם ישראל לא זקוק לכם ומבקש ומתחנן תרדו מאיתנו.
18 משה 20/09/2016 12:14 מדוע מדיניות המס מעודדת רכישת דירות ?
צריך להשוות את המס על הכנסות שכ"ד כמבס שנגבה על דיבדנדים וריביות.
17 משה 20/09/2016 12:12 מדוע אפליית המס נמשכת ?
האפיק היחיד שלא ממוסה ונותן פטור שנתי לבעלי ההון של כ 60 אלף שקלן לשנה .
16 משה 20/09/2016 12:11 שטויות למכביר
המשקיעים ימכרו את הדירות למי ? למי שאן דירה אזי הביקוש לשכירות ירד. למשקיע אחר אז לא קרה דבר. מספיק לשקלף אותנו.
15 שוקה 20/09/2016 10:00 וואי וואי וואי
ביזפורטל, על ראשכם הבושה והכלימה, מה זה גיבוב השטויות המטורף הזה????
14 בר 18/09/2016 09:02 תשובה לטיפש
כל דירה שמשקיעי הנדלן לא יקנו אותה יקנה אותה זוג צעיר וכך יחסך שוכר אחד הטיפש מטעה את הקוראים להניח שדירה שמשקיעי נדלן לא קונים אותה נשארת ריקה ולא עומדת להשכרה
13 רועי 17/09/2016 13:44 ולתומי חשבתי שהקטר זה ההייטק שמייצר מקומות עבודה
משקיע שרוכש דרה ביד 2 מייצר מה בדיוק? משרת תווך עמית דובקין אתה לא המגבון הכי לח בחבילה
12 t 16/09/2016 17:09 אחד המאמרים היותר מטומטמים שקראתי
לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שקניית דירות על ידי משקיעים לא תורמת לכלכלה ולו אגורה שחוקה אחת. להבדיל מהשקעה בבורסה, שם הכסף משמש לפיתוח של חברות יצרניות (לפחות חלקן), השקעה בדירה היא רק סיבוב כספי. כמו תשלומי העברה, רק הפוך.
1 22/09/2016 21:13 אתה הוא המטומטם קניית דירות = מיסים ...
קניית מטבחים ריצוף מוצרים חשמל רהוט עובדים וכו'
11 חיים 16/09/2016 16:03 כבר מתארגנות קבוצות לעתירה לבג"צ.
זה לא מס, זה קנס/ פרוטקשן. מס זה על הכנסה. ולרוכשי דירות היו הרבה מיסים, לידיעת המתלהמים. גם על שכר דירה מוטל מס. כחלון לא מסוגל להודות בטעות הקריטית ואז הוא "הולך עם הראש בקיר".
רועי 17/09/2016 13:45 חחחחחחחחחחחח זה חוקי לחלוטין
אולי תפסיקו לקשקש שטויות , מי שמרוויח יותר משלם יותר מס ככה זה עובד
אומר את האמת 16/09/2016 21:43 המס שמוטל
על שכר דירה נמוך ולא משתווה לבורסה לכן יש להעלות את המס
10 dw 16/09/2016 15:46 איך קטר אם שיעורם 15% ?
צר לי עמית אבל אי אפשר גם וגם. תחליט: או ששיעור המשקיעים גבוה, ואז הם קטר, או ששיעורם ירד, ואז הם קרון. 2. מדוע בעצם לתעדף אספני נדלן ע"פ משקיעים באפיקי השקעה אחרים? מדוע בעצם משקיע בגזית גלוב ב 10,000 שקל נדרש לשלם 25% מס על דיבידנד 4% שהוא מקבל (400 שקל), בעוד חברו המשקיע בדירת 3 חדרים בפ"ת במיליון שקלים ומקבל 40,000 לא משלם בכלל? אז עכשיו מתחילים מעט לתקן את עיוות המיסוי וממסים אספני נדלן. אספן שלא מתאים לו לשלם מס יותר ממוזמן למכור דירתו ה 3 ולנתב הונו לאפיקי השקעה אחרים. זכותה של מדינת ישראל הריבונית לנתב את טעמי ההשקעה של המשקיעים בתחומה. רצוי גם להוריד את מס רווחי הון מ 25% חזרה ל 20%, וכך לעודד עוד נדלניסטים לממש דירתם ולהסיט ההון לאפיקי השקעה אחרים.
חיים 16/09/2016 16:05 לידיעתך,למשכיר יש הרבה הוצאות על דירה.
יש מסלול מס לפי המס השולי של הנישום ואז הוא רשאי להכניס הוצאות. מס 10% זה על המחזור ללא ניכוי הוצאות. אז קודם תלמדו את העובדות .
9 אבי 16/09/2016 13:11 מאז שהחלו להגביר את התחלות הבניה המחירים רק עלו. לכן
הגיע הזמן להפסיק עם הטירוף של ביצוע יותר ויותר ממשהו שלא עובד. עצירת הביקושים תפיל את המחירים כמו שקרה בארה"ב, אירלנד וספרד. ב 2006 דיברו על מחסור חמור בדירות, ב 2008 הקבלנים הפסיקו לבנות כמעט לגמרי אבל המחירים נכנסו לחמש שנים של ירידות מחירים. לכן עצירת ביקושים היא מעולה לזוגות הצעירים ורעה רק לחשבון הבנק של הקבלנים ושל יח"צנים
אומר את האמת 16/09/2016 21:42 צודק (ל"ת)
8 מני 16/09/2016 11:57 למה משקיעי נדלן פטורים מהמיסים של משקיעי בורסה?!
מבקש תשובה לשאלה למה לתת הטבות למשקיעי נדלן (פטורים ממס עד סכום מסוים ואחר כך מס מופחת) שברובם אפילו לא מדווחים על הכנסות?! למה משקיע בבורסה משלם 25 אחוז מהשקל הראשון של רווח? למה חוסר השוויון והצדק?! להזכיר לכולם, בבורסה נמצאים הכספים של הפנסיות וקרנות השתלמות גמל של כולנו!
עינת 19/09/2016 08:54 אין מיסים על גמל ופנסיות
המס על הבורסה גבוה בעיני ולכן הבורסה נראית כך היום .אדם שקונה דירה משלם כבר 50 אחוז מס למדינה בעוד כשאתה קונה מניות אתה משלם 25 אחוז רק על הרווח .כספי הגמל והפנסיה פטורים ממיסים והחברות לא ממשות רווחים כל הזמן .מי שמשכיר דירה משלם 10 אחוז מס ללא התחשבות בתיקונים או בעיות עם דיירים ,ללא התחשבות במשכנתא .בעלי הדירות הם לא הבעיה ,מדיניות הממשלה ועודף המיסים שלה היא הבעיה.
7 שי 16/09/2016 07:12 הם קוברים את הכלכלה! לא הכל זה הייטק (ל"ת)
6 אריה 15/09/2016 21:52 שכחת דבר אחד:חברות בנייה זרות שייבנו הכל בחצי מחיר וזמן
כתב יקר בעל משרד יחסי ציבור : אתה רוצה ביקוש והיצע חפשי ללא מגבלות? בבקשה היצע חופשי זה גם יבוא חופשי של 100 חברות בנייה זרות מח"ול שיבנו הכל בחצי מחיר בחצי זמן ומשבר הדיור נפתר במכה.
אומר את האמת 16/09/2016 21:41 משבר הדיור יפתר
כשיוציאו את המשקיעים מחוץ לתמונה.
t 16/09/2016 17:11 הבעיה היא התכנון והוועדות
צוואר הבקבוק איננו בקבלנים, וגם לא ביזמים. לכן חברות בנייה זרות לא יפתרו את הבעיה. הבעיה היא בביורוקרטיה ממשלתית שגורמת לכך שמאז רכישת הקרקע עד סיום הבניה עוברות למעלה מעשר שנים.
משה 16/09/2016 09:28 תגובה לאריה
גם אם יביאו חברות בניה זרות ולא יהיה מי שקונה את הדירות הם לא יבנו כחלון מכניס גול עצמי המשקיעים לא יקנו כי מטילים עליהם מיסים מטומטמים ואז מחירי הדירות יעלו כי הקבלנים לא יוכלו למכור את הדירות לכן לא יבנו
5 אדם 15/09/2016 19:17 האם זה מצב נורמלי שנדרשות מעל 200 משכורות חציוניות
לדעת הכותב זה מצב נורמלי שנדרשות מעל 200 משכורות חציונית לרכישת דירה חציונית , זה כמובן לא מצב בועתי אלא מצב של שווי משקל. הביקוש הספוקלטיבי לדירות של המשקיעים נובע בגלל הריבית הנמוכה והעדר אלטרנטיבה סולידית. אין שום אפשרות להגדיל ההצע במהירות לכן הטיפול היחידי היעיל זו פגיעה במשקיעים ! והצעד הזה מתבקש.
4 אמיר 15/09/2016 17:10 זה המצב
לנהל משרד האוצר בהגיון יכול רק כלכלן לא קשור למערכת פוליטית . מצב הזה לא יתכן בישראל , לכן אין לצפות למעשים חכמים , אלא למיני הברקות לצורכי איש ומפלגתו .
3 צור 15/09/2016 15:54 כחלון מוריד לקבלנים את המוטיבציה לבנות.
בממשלה דיברו על זה שיש צורך השנה ב60,000 התחלות בנייה חדשות אבל הנתונים של המחצית הראשונה של השנה שפורסמו אתמול מראים שבמקום שיהיו 30,000 התחלות בנייה היו רק 24,000 ואם המגמה הזו תמשיך עד סוף השנה ייווצר מצב שהשנה התחילו לבנות פחות דירות מאשר בשנה שעברה. למה שלקבלנים יהיה מוטיבציה לבנות עם כחלון מבריח משקיעים מצד אחד ומצד שני הוא מושיב על הגדר עשרות אלפי רוכשי דירה ראשונה שבמקום לרכוש הם ממתינים להגרלות בקזינו של מחיר למשתכן?? הירידה בכמות ההיצע בזמן שהאוכלוסייה גדלה תוביל לעלייה במחירי הדירות
אומר את האמת 16/09/2016 21:41 לא נכון
האמת התגלתה אין בעיה בהיצע של דירות יש המון דירות ריקות במדינה. הבעיה היא במחירים הלא הגיוניים וברמת המיסוי הלא שיוויונית שגרמה למשקיעים לנהור לשוק הדיור.
2 אין משילות 15/09/2016 14:57 החלטות פקה פקה
מס על דירה שלישית, הוצאת מכונות המזל של מפעל הפייס - אף אחד לא מתרגש מאף החלטה. כולם יודעים שברגע שיכנס שר אחר למשרד האוצר ההחלטות יגולגלו אחורה. אישית אני די בטוח שהמס על דירה שלישית יצא ברגע האחרון - ויקימו ועדה.
1 עמיר 15/09/2016 14:37 הכל נכון וידוע, גם לכחלון
מס שגוי, נוסחה אדיוטית ולא מעודכנת שתתקף בהתי משפט על ימין ועל שמאל, פגיעה לא שוויונית. כחלון יודע זאת מצויין. הבעיה היא שכפוליטיקאי, הוא חייב להיות ״לא לחיץ״ וחוץ מזה, האגו. הוא חושב שאסור לו לסגת, אז איך הוא יראה? עוד דוגמא להתנהגות שאינה הולמת ושאינה הגונה והנובעת מראייה פוליטית צרה.
אומר את האמת 16/09/2016 21:39 מס שגוי???
אדוני הנכבד זהו המס הצודק ביותר בעולם, לא שיוויוני? כשיתחילו לשלם עבור רווחי הון מהשקל הראשון כמו משקיעי הבורסה אז נגיד שזה שיוויוני.
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש