השפנים החדשים: מיסוי בעלי 3 דירות? "פתרון" שרק מייצר כותרות

עידן פלגי, מנהל פיתוח עסקי בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחבר בדירקטוריון פורום הצעירים של מרכז הבנייה הישראלי, על החלטת המיסוי החדשה של כחלון, ובעיקר על הבעייתיות הלא קטנה שבה
עידן פלגי, צילום: יח"צ
כפי שרובכם יודעים, שר האוצר משה כחלון מקדם חוק שעל פיו יוטל מס על מחזיקי שלוש דירות ומעלה. מדובר בהחלטה פופוליסטית, שברור שאינה עולה בקנה אחד עם שוק קפיטליסטי וכלכלה חופשית. קיימות אפשרויות לפתור את משבר הדיור על ידי יצירת היצע משמעותי של דירות, על ידי זירוז הליכי התחדשות עירונית כמו פינוי בינוי, הקלת הביורוקרטיה התכנונית, הבאת עובדים זרים לענף, ביצוע יחידות דיור ע"י המדינה ועוד, אבל במקום זה - שוב מחפשים שפנים.
סיטואציה שאני מרבה להיתקל בה בשנים האחרונות היא צעירים, עד גיל 40, עם הון עצמי של כחצי מיליון שקל (חיסכון, הלוואות ועזרת המשפחה), שעדיין לא מתאפשרת להם קניית דירה באזור המרכז, שם גדלו ונשארו לגור. אז מה הם עושים? קונים מספר דירות קטנות להשקעה וממשיכים לשכור דירה במרכז. הם קונים דירות קטנות בנות 2-3 חדרים באזורי הפריפריה המרוחקת כמו באר שבע, ירוחם, דימונה, הקריות, עכו, עפולה ועוד. לעתים הצעירים הללו רוכשים את הדירות בשותפות עם חברים או משפחה ממעגל שני, וזה אומר שיחול עליהם התיקון לחוק מכוון שהוא נוגע בכל אדם שמחזיק בשליש דירה ומעלה.
באזורי הפריפריה מחירי הדירות נמוכים, וזה אומר שעל הדירה הראשונה ישלם אותו צעיר 25% הון עצמי, כ-100,000 שקל, ועל הדירה השנייה והשלישית שם כ-250,000 שקל על כל דירה. מיותר לציין שלאותם סכומים לא קטנים הצטרף בזמן הרכישה של הדירה השנייה והשלישית מס רכישה גבוה של 8% ששווה כ-80,000 שקל. סך הכל, שווי הדירות לזמן שנקנו הוא כ- 1.4 מיליון שקל - פחות מדירת 4 חדרים בפתח תקווה או באר יעקב, ואפילו לא מתקרב למחירי תל אביב.
בהיעדר חלופות השקעה בעקבות סביבת ריבית נמוכה והלוואות זולות מאותה הסיבה, אפשר להבין את החבר'ה הצעירים שעשו פעולה זו. בנוסף, יש לקחת בחשבון שמאז שקנו בשנים האחרונות התרחשה עלית מחירים ואותן דירות שקנו בכ-400,000 שקל שוות היום כ-600,000 שקל ומעלה.
כעת, השפן  החדש של כחלון רוצה לגבות מהם מס שיוטל על הדירה השלישית בגובה אחוז משוויה של הדירה עד לתקרה של 1,500 שקל לחודש לדירה, משמע 18 אלף שקל בשנה. זה כמובן אבסורד, שכן כל הכנסותיה של הדירה משכירות מגיעה לכ-2000 שקל לחודש. זאת אומרת שגובה המס על הדירה השלישית יהיה כ-500 שקל לחודש, על פי חישוב של 1% מ-600 אלף שקל חלקי 12 חודשים, שככל הנראה יגרור את בעלי הדירות להעלות את גובה השכירות, מה שיפגע ישירות באוכלוסיות החלשות ששוכרות את הדירות הללו.
כדי לשים את המספרים בפרופורציות: מס הרכישה ששילמו אותם "משקיעים" משתווה ל-13 שנים מס על ריבוי דירות!
לא יתכן שהמס יהיה זהה לכולם, הן לאותם צעירים שרכשו מספר דירות קטנות בפריפריה ושמהשכרתן הם מממנים את מחירי השכירות במרכז הארץ, והן לאדם אמיד שגר בתל אביב בדירה בשווי 10 מיליון שקל, והחליט לקנות להשקעה דירה נוספת בתל אביב בשווי 5 מיליון שקל ודמי השכירות בגינה הם כ-8,000 שקל לחודש. אצלו השפן לא ידפוק בדלת כדי לגבות את המס הפופוליסטי.
מהצד השני, התקבלה החלטה נוספת שקובעת כי ייקבע מנגנון מקוצר לחיוב במס שבח בשיעור של 20% בלבד מהשבח. פועל יוצא שצפויים להרוויח ממנו רוכשי הדירות להשקעה שרכשו החל מ-1.1.2014, שיחסכו 5% במס השבח שעומד היום על 25%. החלטה זאת עשויה להתבטא בחסכון של כ-10,000 שקל ממכירת דירה ששוויה 600,000 שקל (ונרכשה לפני כשנתיים ב-400,000 שקל).
לסיכום, במקום להמשיך ולעסוק בפתרונות קוסמטיים והיקפיים שיוצרים בעיקר כותרות, הגיע הזמן שהממשלה, שר האוצר וראש הממשלה ב-8 השנים האחרונות יטפלו בבעיות האמתיות בשוק הנדל"ן – היצע הדירות.
תגובות לכתבה(42):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 31.
    המכנה המשותף של כל הפתרונות שמגיעים מהממשלה
    המכנה המשותף 17/12/2016 13:31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הוא כסף שעובר מהאזרחים לקופת המדינה ומשם אלוהים יודע מי לוקח את הכסף שום פתרון אמיתי לא הגיע מהממשלות שלנו וגם ככל הנראה לא יגיע
    סגור
  • 30.
    אני מרוויחה 2000 שח
    רונית 30/08/2016 14:35
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעבודתי כמטפלת בקשישים ללא קביעות ופנסייה,הצלחתי איכשהו למשכן את דירתי ולקנות 2 דירות בפריפרייה אז זה אומר שאני עשירה?.כמובן שאני משלמת משכנתא קבועה
    סגור
  • 29.
    הציבור השפוי נגד המס
    יהב 25/08/2016 23:09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הציבור מביע כעס נגד המס. בכל מקום אתה שומע תגובות בין כועסות לבין מפוחדות. לא של בעלי רכוש. אלא של העם הפשוט .
    סגור
  • 28.
    הציבור מתחיל להבין
    ירדנה 25/08/2016 11:43
    הגב לתגובה זו
    2 1
    כופר ומס אריסים על רכוש שנקנה לפני שנים בעידוד הממשלה, הצהרה רשמית של פקיד בכיר להכריח אנשים למכור את רכושם שנצבר בעמל רב והממושכן, להביא משפחות שלמות, בטענה ההזוייה שהן מיעוט בעם למצב כלכלי ירוד בעשור השלישי לחייהם. טרוף של מדינות חשוכות. בשום מדינה נורמלית לא היו מעיזים לעשות זאת. כנראה שהציבור מתחיל להפנים שבמקום שרודפים חלק מהעם בסוף גם ירדפו אותו
    סגור
  • 27.
    מיסוי
    מיסוי מטוטם 24/08/2016 23:12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה רוצה כחלון שנתחיל להשקיע בחו"ל למשל בברלין. מה הריבית שאנו מקבלים על הכסף שלנו כלום. ואם תשקיע בבורסה לא מובטח כי תרוויח. די חלס על התיכום המטומטם. תפתרו את בעית הדיור . זה שהדיור עולה זה בגלל הממשלה ויש לה הרבה הכנסות. נמאסתם
    סגור
  • 26.
    לא הוגן שיש רווקים מכוערים שלא הצליחו בחיים הרומנטים
    חוק בנות יפות 24/08/2016 21:56
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אז כל אבא לשתי בנות ומעלה יפות צריך לבחור את הפחות יפה מביניהן ולתת אותה לבחור מכוער ועני כי לא הוגן שרק היפים והעשירים יוצאים עם יפות! כחלון העם דורש את חוק הבנות היפות!
    סגור
  • 25.
    עשרה אחוז
    שמואל 24/08/2016 18:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אף אחד לא מזכיר שבעלי הדירות משלמים כבר עשרה אחוז מס
    סגור
  • בודדים באמת משלמים (ל"ת)
    עזוב... 29/08/2016 14:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 24.
    קש לכ דיכפין
    המקושש 24/08/2016 15:23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מקוששים לנו במוח קש כדי שנתווכח ונריב . מה חשבתם שכחלון יפגע באוצר ובבנקים ? מחירי הדירות רק יעלו (הוא כבר הודיע הבוקר שהם ירדו רק ב5 אחוז , יעני מתחיל בנסיגה !) המס על דירה שלישית ומעלה יגרום רק להעלאת מחירי הדירות למה אף אחד לא שואל מדוע כחלון לא הטיל את המס על ההכנסות מהדירות במקום על מספרי הדירות ? זה הרי הכי נכון הכי חכם , הכי צודק והכי תכליתי ! הוא הרי גמר איזה שהוא קורס מבוא לכלכלה . מה הוא לא יודע את זה ? התשובה ברורה לדחוף קש במוח לעם ישראל והעיקר , שמחירי הדירות לא ירדו , מקסימום 5 אחוז . איזה פארסה !
    סגור
  • 23.
    שורש הבעיה
    אמיר 24/08/2016 08:25
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ממשלת ישראל , עקב התחיבותיה פנסיוניים והחזקת מאת אלפי עובדי מדינה מיותרים , תפשות רגל , אם לא תגרוף מסים גבוהים ממה שאפשר , לכן ממשלה , כולל כחלון , לא מעונינת באמת להוזיל דיור , אלא לעשות משהו (מחיר למשתכן ) למראית עין , כדי להיטיב עם דעת קהל . נפילה גדולה במחירי דירות עלולה לא רק לפגוע בבנקים , אלא גם בתקציב ולהביא מדינה למצבה של יוון , רק במקרה זה אין מצילים (איחוד אירופי ) . לכן אין סיכוי שממשלה יעשה משהו ממשי להוזלת דיור וכל מה שהיא עושה זריעת חול לעיניים . פיתרון למצב יכול להיות רק חיצוני מן העולם , אך בישראל דירות זולות יביאו לאסון כלכלי , כך שלא יהיו נהנים מכך .
    סגור
  • טען עוד
  • 22.
    רווח ענקי של עשרות אחוזים- ברור. מס - מה פתאום... (ל"ת)
    זוהי חזירות. עובדה 24/08/2016 08:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 21.
    שורש הבעיה
    אמיר 24/08/2016 08:00
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ממשלת ישראל , עקב התחיבותיה פנסיונים עתידים והחזקת מאות אלפי עובדי מדינה מיותרים למעשה יפשות רגל , אם לא תגרוף מסים גבוהים ממה שאפשר .
    סגור
  • 20.
    כאילו הטבה
    אהרון 24/08/2016 07:33
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אין כמעט שום הטבה בכותרת שמורידים מס שבח מ25 ל20 זה בתנאי שויתרת על כמה הוצ אז בעצם אין שום הטבה רק פישוט הליכים
    סגור
  • 19.
    הבכיינות של האינטרסנטים מראה כמה זה פתרון נכון
    צעד בכיוון הנכון 24/08/2016 07:20
    הגב לתגובה זו
    2 3
    שוק הנדלן מווסת מצד ההיצע על ידי הבנקים, העיריות , וועדות התכנון, הגיע הזמן לווסת גם את צד הביקוש על ידי מיסוי. הספסרים שנהנים מהויסות הזה צועקים כמו קוזאק נגזל, אבל אסור לוותר להם, אחרת דור שלם של צעירים לא יוכל להגיע לדירה
    סגור
  • הגיע הזמן שתלך לעבוד
    משה 24/08/2016 15:08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הגיע הזמן שתלך לעבוד,תפסיק לבכות ואז תוכל לרכוש דירה. מה יש לך עם הדירות שאנשים ישרים הרוויחו משכורות, שלמו מסים קנו דירות. בשום מקום ובשום אופן זה לא על חשבונך. אתה יכול גם היום לקנות דירה. הבכי לא יעזור לך.
    סגור
  • 18.
    עוד אחד בא לצעוק מהפוזיציה שלו כמשווק דירות למשקיעים (ל"ת)
    המס מוצדק והגיוני 23/08/2016 22:40
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • הוא לא משווק דירות... (ל"ת)
    תיקון קל 24/08/2016 13:37
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 17.
    לבטל את הקנס על דירות לא מושכרות של אזרחים מן השורה
    mi 23/08/2016 21:09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משרד הפנים שיטיל את הקנס של 220שח למר לשנה על דירות של תיירים -אלה דירות רפאים שלא לקחו פי 5 מיסים וגרמו לצעירים את בעית הדיור ולהוציא עובדים זרים -תתפנינה אלפי דירות להשכרה
    סגור
  • 16.
    כולם להירגע זה לא יעבור החברה בוועדת
    יוס 23/08/2016 20:56
    הגב לתגובה זו
    1 1
    הכספים הולכים לעצור את השטות הזאת. באחריות!!!.
    סגור
  • 15.
    ביבי חייב לרסן את כחלון
    י 23/08/2016 20:04
    הגב לתגובה זו
    2 1
    זה מזכיר את הבולשבקים שרדפו את כל מי שיש לו עסק.
    סגור
  • 14.
    כחלון מביא את המשק למיתון
    רפי, כלכלן ת"א 23/08/2016 19:21
    הגב לתגובה זו
    3 1
    המשקיעים נעלמים, חברות העוסקות בהשקעות מעבר לים מגבירות פעילות שווקית, יזמים ממתינים. כחלון הורס את המשק. ככה זה שפועלים מהבטן ולא מהראש.
    סגור
  • 13.
    נראה לי שהממשלה תתפרק (ל"ת)
    צחי 23/08/2016 16:37
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 12.
    לא הוגן (ל"ת)
    יוסי 23/08/2016 15:24
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 11.
    ומה יקרה אם אותם חברה יגידו
    טוני 23/08/2016 14:12
    הגב לתגובה זו
    2 2
    וואלה,עשינו קופה יפה,בואו נמכור נשים את הכסף בבנק - למה להיות דרמטי,מי בדיוק יפסיד מזה?אז נכון הליברליזם יפגע,אבל אנחנו לא חיים באוטופיה,המחירים עלו ולא גרמו לבניה מטורפת שתנצל את המחירים הגבוהים לרווחים מהירים והאמת לא מעניין אותי אם אשמה המדינה או הקבלנים בפועל דירות עלו פי שתיים בכל הארץ,אז לא אכפת לי אם אחד הצעדים להפוך את המגמה הוא מס חדש.
    סגור
  • לא חוקי
    mi 23/08/2016 21:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    נוגד את חוקי יסוד של כבוד אדם וחרותו וחוק הקנין
    סגור
  • 10.
    אני רק שאלה לכחלון
    ראובן 23/08/2016 10:30
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אני בן 80 וקיבלתי בירושה 3 דירות מושכרות בדמי מפתח . שכר הדירה כ 180 ש"ח לדירה לחודש האם אצטרך גם אני לשלם את המס ?
    סגור
  • 9.
    מס לחלוטין לא הגיוני.
    בני 23/08/2016 09:53
    הגב לתגובה זו
    8 2
    אדם עם 2 דירות במרכז הארץ שמכניסות לו המון כסף יהיה פטור לגמרי מהמס החדש הזה ואדם עם 3 דירות בפריפריה שמכניסות לו גרושים יחטוף בומבה אך ורק בשביל שהמצביעים של כחלון ימחאו לו כפיים על זה שהוא מתעלל במי שיש להם יותר משתי דירות ותוך התעלמות מזה שבעלי הדירות הם לא פראיירים שיסכימו פשוט לחטוף מכות - הם יגלגלו את המס, לפחות בחלקו, לשוכרים. זה מס ש"התרומה" הסופית שלו תהיה לעצבן את כולם.
    סגור
  • 8.
    מס כחלון
    אזרחית מודאגת 23/08/2016 07:49
    הגב לתגובה זו
    6 2
    בשום מקום בעולם מס כזה לא יעבור. האם שמעתם על מדינה שבאמצעות ענישה וכופר מכריחה אנשים לאבד את רכושם? הפכנו להיות עולם שלישי. מדאיג מאד. אני לא שמה שקל במדינה הזו.
    סגור
  • 7.
    3 דירות ב2.4 מליון נקנו כי לא יכול לקנות דירה במרכז????
    אריה 23/08/2016 02:24
    הגב לתגובה זו
    7 3
    דוגמא מופרכת לחלוטין .משרד האוצר בדק ומצא כי בעל 3 דירות טיפוסי הוא בן 56 עם הכנסה חדשית ממוצעת של 46000שח
    סגור
  • מס על סהכ ההכנסות בלבד
    mi 23/08/2016 21:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מסים על סך ההכנסות כולל אנשי צבא שעכשיו ח"כ. להצהיר על כל ההכנסות כולל משכ"ד ועל זה לשלם מס. מספיק שמשלמים על האוטו והדלק והסופר וכל השאר שאליטה קטנה נהנית ממנו
    סגור
  • 1.4 מיליון ולא 2.4 כפי שכתבת (ל"ת)
    שים לב לפרטים 23/08/2016 17:36
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 6.
    לא חסר דירות (ל"ת)
    אין בעיית הצע 22/08/2016 22:37
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 5.
    האם היצע דירות ייזור
    נקודה למחשבה 22/08/2016 19:53
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אם חלק משמעותי יקנה עי משקיעים?יכולות המשקיעים גדולות מאלו של הצעירים וכך דוחפים עליות מחירים.השוק חופשי להשקעה גם בחול ומי שימכור בארץ יכול להשקיע 50 אחוז נניח בחול.
    סגור
  • 4.
    ומה עם פנסיונרים?
    פנסיונר 22/08/2016 17:19
    הגב לתגובה זו
    3 1
    פתחו את קופות הפיצויים לקחו משכנתא וקנו דירות . עכשיו פוגעים לנו בפנסיה.
    סגור
  • 3.
    העם הנאור נגד המס (חוץ משתו לי אכלו לי) (ל"ת)
    רמי 22/08/2016 17:12
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    מס של משטרים אפלים. פגיעה בזכות לחיות בכבוד
    אלי 22/08/2016 17:09
    הגב לתגובה זו
    7 1
    הזכות לקניין היא אחת מזכויות האדם והאזרח והיא מבטיחה את זכותו של כל אדם לשמור רכוש שהוא צבר או שנצבר על ידי משפחתו, שאותה הרוויח או שבו זכה, ללא חשש כי רכושו ילקח ממנו ללא סיבה מוצדקת. כל דבר שיש לאדם שהוא בעל ערך כלכלי יכול להחשב כקניין לצרכי הזכות לקניין.
    סגור
  • אז למה שכר גבוה משלם יותר מס?
    אורן 24/08/2016 00:33
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זכות הקניין גם פה נפגעת ,לא?ובכלל זה המס צודק מס בא לסדר עיוותים
    סגור
  • אתה משלם מס ארנונה בגלל שיש לך דירה גם זה פגיעה בקניין (ל"ת)
    אריה 23/08/2016 02:47
    הגב לתגובה זו
    4 2
    סגור
  • גם אני נפגעת צו ארנונה הזויה
    mi 23/08/2016 21:20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך להתאגד ולענין עורכי דין להגשת בגץ.
    סגור
  • ארנונה זה תשלום על שירות של עיריה, לא קשור לקנין (ל"ת)
    אחת 23/08/2016 12:27
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • כנראה שאת לא מכירה את צו הארנונה לנכס לא מושכר
    mi 23/08/2016 21:21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מאוד קשור לצו הארנונה ונוגד את זכות הקנין
    סגור
  • 1.
    פתרון שמיצר כותרות והרבה מאד נזק !!! לכולם !!! (ל"ת)
    בן אהרון 22/08/2016 17:03
    הגב לתגובה זו
    6 1
    סגור