14:26 תתכוננו לחושך ביציאה מהעבודה - תוך מספר ימים עוברים לשעון חורף >>

12:43 סוריה: הקואליציה כבשה מידי דאע"ש מאגר נפט מהגדולים במדינה

11:39 בזק תקנס ב-11 מיליון שקלים לאחר שהפרה את הוראות השוק הסיטונאי >>

10:25 ח"כ עזריה: הצעת החוק לאיסור חקירת ראש ממשלה - לגיטימציה לשחיתות >>

09:42 תיקון: ההסכם של לוויתן עם Heerema הינו מחודש אפריל

07:56 השנה האקדמית נפתחה - שביתת מרצים ב-17 מכללות

07:53 טראמפ: הבסנו את דאע"ש בעיר ראקה הסורית - נשמור על השלום באיזור

07:50 פעיל חמאס נעצר הלילה כשברכבו 70 אלף שקלים שיועדו למטרות טרור

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

הגדלת המיסוי על בעלי שלוש דירות - פגיעה אנושה בצורך בוודאות

גיא שטורם, עורך דין המתמחה בדיני מקרקעין ושותף במשרד שיפמן, ספיר שטורם ושות', על הגזירה החדשה של השר כחלון
 |  22
Share
בתקופה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, נמתחה מכיוונים שונים ביקורת קשה על כוונתו של שר האוצר משה כחלון להעלות את המיסוי על בעלי שלוש דירות ומעלה. היה מי שטען כי מדובר בגזירה בולשביקית, אחרים טענו כי המדובר בצעד המחזיר את מדינת ישראל לימי מפא"י העליזים. מאמרי דעה נוקבים ציינו כי הצעת האוצר אינה מבחינה בין בעלים של דירות בשווי של 20 מיליון שקלים לבין בעלים של דירות בשווי של 3 מיליון שקלים, והזהירו כי עלות השינוי תגולגל על ציבור שוכרי דירות.
 
למרות הביקורת הרבה, לא עלתה על סדר היום אחת הבעיות המטרידות ביותר בהצעת האוצר. הכוונה היא לשרירותיות שבה מתקבלות החלטות במדינת ישראל, בעיקר בכל הקשור לענייני מיסוי, והשפעתן של החלטות אלה על רמת הוודאות שהציבור זכאי לה בהשקעותיו.
 
ברור לכולנו שיש אנשים שמעדיפים להשקיע בשוק ההון, אחרים קונים דירה, חלקם קונים חנות או משרד, ומרביתנו קונים רכב. כשאנחנו קונים נכס, לצד העדפותינו (טעם אישי, שנאת סיכון וכו'), אנחנו לוקחים בחשבון גם את ההשלכות הכספיות של אחזקת הנכס, ואת המסים הכרוכים בקנייתו ובמכירתו, כפי שידועים לנו במועד שקיבלנו את ההחלטה לרכוש את הנכס.
 
וודאות זו מהווה גורם קריטי בקבלת ההחלטה איזה נכס לרכוש והאם לרכוש את אותו נכס.
 
לצורך ההגזמה, אם נדע שבמקום 'טסט' לרכב בכל שנה נידרש לבחון את הרכב ארבע פעמים, נשקול שוב האם לקנות רכב שני, ואם מס השבח יעמוד על 80%, סביר להניח שנבחר להשקיע באלטרנטיבה אחרת שאיננה נדל"ן. על פי אותו הגיון, אדם שגר בדירה בבעלותו וירש דירה נוספת, והוא מתלבט האם להשקיע 500,000 ש"ח בשוק ההון או לקנות דירה להשקעה באילת, צריך להכיר את מכלול השיקולים הכרוכים בכך.
 
אם נניח, לצורך הדוגמה, ששכר הדירה שיקבל אזרח ישראלי מדירתו השלישית עומד על 4,000 ש"ח בחודש, הרי שלמעשה, הגזרה החדשה (1% בשנה מערך הדירה השלישית, או עד 1,500 שקל לחודש) מטילה מס של עשרות אחוזים על הכנסותיו של אותו אזרח מדירה זו. זאת, בנוסף למסים שמשלם ממילא אותו אדם בגין השכרת נכסיו. הטלת מס בדיעבד, יוצרת אפקט נוסף של חוסר וודאות, וודאות שהינה הכרחית לניהולו של שוק יעיל.
 
לצד המטרה החשובה של ויסות מחירי הדיור בישראל, לציבור נחוצה וודאות - וודאות לגבי מנגנוני הפנסיה והחיסכון לטווח ארוך, מס ההכנסה, שיעור מס החברות, יציבות המערכת הפוליטית ועוד.
 
אין עוררין על כך שכל צרכן, בכל תחום שהוא, פועל בתנאי אי ודאות בנוגע לאורך חייו, לשערי הריבית, לרמות המחירים של מוצרים שונים וכמובן בנוגע לרמת האינפלציה. ואולם, התנהלותם של קברניטי הכלכלה, בניסיון כמעט נואש לווסת את מחירי הדיור, מגדילה באופן משמעותי את חוסר הוודאות של הציבור בגזרות המוטלות כל שני וחמישי.
 



הכותב הוא שותף במשרד שיפמן, ספיר שטורם ושות', המתמחה בדיני מקרקעין (לרבות תביעות במקרקעין), התחדשות עירונית ומשפט מסחרי.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

22 תגובות ב-18 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
18 אלי 16/08/2016 20:38 מאז המחאה ב2011 השיון על שינויי מס בנדלן כל הזמן באוויר
לטעון שזה בא בפתאומיות זה לא אמת.
17 שלומי 16/08/2016 09:05 מותר לשנות כללים
כמו שבמיסוי שוק ההון או מיסוי חברות או "התאמה" אקטוארית של פנסיה, כך נכון לשנות כללים גם בנושא שוק הנדלן הישראלי. תזכורת - מדינת ישראל קיבלה החלטה שלא מממשת למסות שכ"ד מעל 4000 ש"ח. מקווה שאת מיסוי 3 דירות ומעלה יממשו מקווה שגם המיסים ילכו לרווחה ולא לשטחים ....
16 רענן 14/08/2016 07:44 למדנו מצויין
הורסים את מפעל החיים (ממש...) של בנאדם מבוגר. עשירים לא משכירים דירות ומתעסקים עם שוכר והאסלה. יש פה ושם אדם אמיד בעל כמה דירות אבל זה לחלוטין לא מאפיין את רוכשי הדירות להשקעה. המשכירים פוחדים. הפכו אותם לאוייבי המדינה. אין להם במה להתבייש ! אנשי עמל, שקנו ולקחו הלוואות רצח כדי להבטיח את קיום משפחתם. בכל ההסטוריה היהודית, כדי לקחת רכוש ושלא בצדק. הסיתו נגד מי שעמל בזיעת אפו. למדנו מצויין.
קליפ 14/08/2016 14:25 המס פחות מחצי אחוז 0.5% מערך הדירות!!!
אדם מן היישוב. מחזיק 10 דירות ברעננה. בקושי ישלם 1500 ש"ח על רכוש של 30,000000 30 מיליון!!! זה סיבה לבכי? העו"ד כותב המאמר מודה שיש לו בית דירות של 24 פנטהאוזים.!! זה וודאות ככה מתעשרים על חשבון העם!!!
15 אזרח מודאג 13/08/2016 23:27 תשעה באב
כל חיי שכרתי דירה. כמו שליהודים באירופה לא היו קרניים, ככמה גם לאנשים הנחמדים, חלקם פנסיונרים לא היה. אני קורא את התגובות המרושעות של חלק מהכותבים ואני מתפלץ: האם מישהו הצליח להסית נגד המשכירים? מה חטאו? . כנראה ששנאת חינם זה לחם חוקינו. אחזור לקרוא את מגילה איכה
14 מרגש 13/08/2016 23:12 בעל דירה שהגיב בגלובס
אלי שלום,אינני מכיר אותך. אבל מכתבו של יהודה חלפון, שכה היטבת להקדים לו דברים, נגע לליבי. ראשית אומר כי אני בן 60, לא נולדתי עם כפית זהב. אולי עם כפית בדיל...כל חיי הייתי עצמאי, עבדתי מבוקר עד לילה. בגיל צעיר איבדתי את הורי ונאלצתי להשרד, שנים רבות. כמי שהאבדן והרעב (הרעב ממש,כן) לא זר לו, החלטתי לשים את כל מה שיש לי בדירות, מן הסתם קטנות ובאיזורים שלא היו מבוקשים, וכך, במשך 40 שנה רכשתי כמה נכסים, עם הלוואות דרקוניות בצידן. לכל נכס שילמתי מס רכישה ומיסים מלאים. כאשר שמעתי על החלטת שר האוצר, בתחילה לא האמנתי. מידיעתי, רוב בעלי הדירות הקטנות הם כמוני. מעמד ביניים ממונף. ״טייקונים״ לא משקיעים בדירות ולא מתעסקים בסתימות ביוב ונזילות. אלי מכובדי: תחושתי היא שהפופוליזם הפוליטי הביא להחלטה שאין בה שום הגיון וצדק: הרי לי ברור כי אם היו לי שתי דירות ששוויין 80 מליון שקל (כמו להרבה טייקונים (אהוד ברק, שרי אריסון, ועוד ועוד) הרי בהחלטת שר האוצר, מצבם טוב יותר משלי. לעניין ה״רווח״: כאיש כלכלה אתה יודע שהתשואה מדירה עומדת על כ-3% וזה במקרה הטוב: ההוצאות לא מוכרות, התיקונים ״מנקים״ חלק מהרווח ובאם נדרש שיפוץ, מחקת שנים של
קליפ 14/08/2016 14:30 כחלון מגן על ח"כ שלכולם דירות יוקרה
גילוי נאות. כמו כולם גם אני מסתיר כמה דירות יש לי. גילוי נאות. גם אני מביע דיעה תוך הסתרת נדל"ן שלי!!!!! אתה נשמע איש ישר. חרוץ. חכם. הבעייה שהחוק נועד לתקוע סכין (דקירה) באדם הפשוט עם שתקוע עם 10 דירות....בדימונה.ערד
13 נפתלי 13/08/2016 08:15 ומה אם יורידו את סף המס שלך ב-20 אחוז גם אז תתנגד
ומה אם יורידו את סף המס שלך ב-20 אחוז גם אז תתנגד בטענה בצורך לוודאות
12 קליפ 12/08/2016 20:13 מה שוודאי שאתה מחזיק לפחות 20 דירות
איזה צדק יש במס על רווחי הון? מי שמחזיק עשרות עד מאות דירות ישמח לקצת וודאות ( המס הוא ודאי!) ובנוסף ודאי שיגדל כל שנה!!! כך ששוב יצא שעו"ד תחמנים על גבול הפשע. בקיצור בכייני. חפש מי ינענע אותך!!!
שוקו 13/08/2016 08:56 5 כנגד עין רעה
קנאי אומלל
11 שוקו 12/08/2016 19:10 נקודת איזון בשוק- לקרוא עד הסוף
העלאת מס הרכישה ורפורמה בחישוב מס השבח (ביטל הפטור וחישוב ליניארי) הביאה להקטנת הכדאיות בהשקעה והוציאה כבר המון משקיעים מהשוק. זה מקדם את האג'נדה של מקבלי ההחלטות. צריך להגיע לנקודת האיזון בין הצורך לדירות בשכירות (ביקוש) לבין ההיצע. לא ניתן לבטל לגמרי את ההיצע. צריך לזכור שלא כולם רוצים לקנות דירה ולא כולם יכולים בכל נקודת זמן בחייהם לרכוש דירה (חלק מחכים לחתונה, לפתיחת קרן, יציבות בעבודה, סיום לימודים וכדומה) ולכן צריך להשאיר מספיק היצע. הגדלת מיסים על בעלי נכסים תקטין את היצע הדירות להשכרה ואז מחירי השכירות יעלו עוד. ומי יידפק?? כולנו. תרתי משמע. עכשיו יפונו אלפי שוכרים מדירות של כאלו שיחליטו למכור ואלו המסכנים יחפשו דירה אחרת, לעיתים פחות ראויה אך בגלל היצע נמוך בשוק השכירות - יצטרכו לשלם עליה יותר... נוכחנו לדעת בשנים האחרונות שכל רפורמה מביאה להעלאת מחירים. המשקיעים אינם הבעיה והפתרון צריך להגיע מהממשלה ולא מהמשקיעים. אחרי הכל, הרפורמה הזו תפנה עוד אלפים בודדים של דירות - טיפה בים ממה שבאמת מנסים/ רוצים לשווק...
10 זה בכל תחום ולא חריג 11/08/2016 21:12 המיסוי על הדלק השתנה בין לילה, מס רווחי הון וכן הלאה
אין לזה שום קשר לנושא המיסוי על 3 דירות ובעיני זו אפילו בחירה מאולצת כי מדובר במס נמוך מאוד ועל ציבור מצומצם ובעל נכסים
9 הרצל 11/08/2016 12:51 צורך בודאות???
מה לגבי הוודאות של חסרי הדירה? זה מעניין מישהו? תאמין לי משקיע עם 3 דירות חי בודאות הרבה יותר גדולה גם עם המס שיבוא
8 משה 11/08/2016 11:21 בעל 9 דירות.
לא עושה צבא ולא משלם מיסים. זה המוטו שלי!!!!!!!
7 בעל דירות 11/08/2016 10:20 מס השוכרים הגדול יצא לדרך
6-7% העליתי מחיר הקיץ. אין אופציה בחידוש חוזי שכירות חדשים ושנה הבאה אעלה ב 7-9% כל המס על השוכרים +4% למקרה שכחוש ואמיר לוי שני הליצנים יחליטו למסות גם את שתי הדירות האחרות!
שששששש.... 11/08/2016 11:10 תמיד אפשר למכור
אתה יכול פשוט למכור את הדירה ולהישאר עם שני דירות. ולתת לזוג צעיר את האופציה לקנות מוצר צריכה בסיסי שנקרא קורת גג. עזוב אין סיכוי שתעשה כך עדיף שיסעו לגור בברלין איפה ששרפו אותנו לפני 70 שנה. מה שיוביל לאובדן של אוכלוסיה צעירה בארץ והישארות של ערבים וחרדים בלבד.שיהיה בהצלחה לכולנו (תרתי משמע)
6 ששששש.... 11/08/2016 07:44 כתב טיעון - תעשו העתק הדבק לבגץ
גם אם ביזפורטל הוא לא הגוף הכי חכם ומבקש ממך להתראיין לכתבה , אתה יכול לענות בסירוב ולהגיד ביושר שאתה מנוע מאינטרסים זרים מלהגיב.אהה סליחה מר שטורם שכחתי לרגע שהמילה יושר לא הולכת יד ביד עם המקצוע שלך
5 עמך ישראל.. 10/08/2016 13:13 מה לעשות.!!
אכן הכותב מאיר עוד נק' חשובה על האופן שכולנו למעשה משקיעים בנדלן וכרגע עלתה רמת חוסר הוודאות והכדאיןת הכלכלית בקניית דירה.ובפרט אם ישנה משכנתא על הנכס.בשילוב כל הגורמים ייתכן שכחלון מתחיל ברגעים אלו גילגול של כדור שלג שלא יעשה טוב לא למחזיקי הנדלן ובטח שלא לכלל המשכירים
4 אנונימי 10/08/2016 12:17 עוד אינטרסנט...אין וודאות בהשקעות...גם בשוק ההון העלו א
כולם מדברים מתוך פוזיציה...בסופו של דבר אם המהלכים האלו לא יצננו את המחירים בשוק הדיור אז עליית הריבית תעשה זאת בעוצמה ואז באמת הרבה אנשים יפגעו מהמשבר שיבוא
3 מישהו 10/08/2016 12:14 כמה בתים יש לך (או למקורביך) תגיד?
יותר חשוב שמי שאין לו יוכל לקנות בית במחיר שפוי, שעו"ד גיא וחבריו ישקיעו את כספם במקומות אחרים.
2 רונלד סטורס 10/08/2016 12:10 צורך בוודאות ? זכות יסוד ? (ל"ת)
1 גוגו 10/08/2016 11:52 מי שנולד כאן או שבחר לחיות כאן בחר באי ודאות כדרך חיים (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש