16:21 בני ברק: עשרות עצורים בהפגנות החרדים נגד מעצר העריקים

15:45 צפי לפתיחה יציבה בוול סטריט: העיניים מופנות לסין, מניות הבנקים במוקד >>

15:22 המאבק נמשך: ארגוני הנכים מפגינים כעת ליד ביתו של רה"מ בירושלים

14:40 השר בנט: אין לנהל משא ומתן עם ממשלה פלסטינית שנשענת על חמאס >>

13:11 למ"ס: הצמיחה במשק ברבעון השני עמדה על קצב של 2.4%

12:40 מניית תמר פטרוליום צוללת ומשלימה נפילה שבועית של מעל 6%

12:38 מניית אל על יורדת 2.8% ומשלימה ירידה של 19% מתחילת השנה

12:36 מניית שטראוס עולה 1.3% ומשלימה 4 ימי עליות רצופים

ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

לא שחור או לבן: גם אחרי הברקזיט יש סיכוי לשוק אירופי משותף

פרופסור ניראון חשאי, ראש מרכז אספר ליזמות וחדשנות בביה"ס למנהל עסקים של האוניברסיטה העברית, על האינטגרציה הכלכלית שצפויה בין בריטניה לבין האיחוד האירופי אחרי הפרידה

 |  1
Share
הדיון התקשורתי והציבורי על ההשלכות הכלכליות של עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי מתחלק לאלו שמצדדים במהלך למרות העלויות הכרוכות בו, לעומת אלו הטוענים כי העלות הכלכלית של עזיבת האיחוד תהיה גדולה מדי ביחס ליתרונות שהעזיבה נותנת (למשל היכולת לשלוט על היקף ההגירה הנכנסת לבריטניה). באופן מוזר, שני הצדדים מניחים שהבחירה בין להיות או להיות באיחוד האירופי היא בחירה דיכוטומית, כלומר או שבריטניה נשארת חלק מהאיחוד האירופי ונהנית מכל היתרונות הכרוכים בלהיות חברה בו, או שהיא עוזבת את האיחוד ומאבדת את כל היתרונות הללו. למעשה, כמעט אף אחד לא עוצר ושואל מה יהיה ההסכם שיחליף את הסטטוס הנוכחי של בריטניה ומה הסכם כזה נותן.


מסורתית נהוג לדבר על מספר רמות עולות של אינטגרציה כלכלית בין מדינות. הרמה הבסיסית מכונה "אזור סחר חופשי", ובעיקרה היא מאפשרת מעבר של סחורות ושירותים בין מדינות ללא מכסים. החסם העיקרי בסוג הסכם כזה הוא שיש לבדוק את ה"מקור" של כל סחורה הנכנסת למדינה כדי לדעת אם היא זכאית לפטור ממכס. בדיקה זו בפני עצמה מהווה חסם סחר שכן היא לא מאפשרת תנועה חופשית של סחורות ממדינה א' למדינה ב'.

הפתרון לבעיה זו הוא הסכם שמכונה "איחוד מכסים", שקובע רמת מכס זהה לסחורות ושירותים שמקורם במדינות שלישיות למדינות החברות בהסכם. מצב כזה מאפשר לגבות מכס בעת הכניסה של סחורה לאחת מהמדינות, אך חשוב מזאת, מצב כזה מבטל את הצורך בבדיקת סחורות בין שתי המדינות כי הנחת העבודה היא שכבר נגבה מכס על סחורות ממדינות שלישיות (לרוב קיים מנגנון התחשבנות על פי חשבוניות בין המדינות על גביה של מכס במדינה א' כאשר הסחורה מיועדת למדינה ב'). כך מתאפשרת תנועה חופשית של סחורות ושירותים בין מדינות החברות בהסכם איחוד מכסים ללא צורך בתחנות גבול.רמה גבוהה יותר של אינטגרציה היא "שוק משותף" בו מתאפשרים בנוסף לנזכר למעלה גם תנועה חופשית של הון ועובדים בין המדינות. עד הקמת האיחוד האירופי, ההסכם בין מדינות אירופה השונות היה הסכם של שוק משותף. "איחוד כלכלי" לוקח את האינטגרציה הכלכלית צעד אחד נוסף קדימה, שכן הוא כרוך בהקמת רשויות משותפות (רשות מחוקקת, רשות מבצעת ורשות שופטת), מאפשר את קיומו של מטבע מאוחד (שיש לזכור שבריטניה אף פעם לא בחרה להצטרף אליו), מנסה ליצור הרמוניזציה של תנאים מאקרו כלכליים (כמו אבטלה, חובות, גרעון וכיוצא בזה) ומייצר מצב בו אזרח של מדינה אחת החברה באיחוד יוכל לחיות באופן חופשי במדינה אחרת.במידה רבה התועלת או הנזק שייגרמו לבריטניה כתוצאה מעזיבת האיחוד תלויים בסוג ההסכם החלופי אשר היא תחתום עם האיחוד האירופי. קל לראות שאם את החברות באיחוד יחליף הסכם בסגנון של שוק משותף כמעט דבר לא ישתנה, חוץ מזה שבריטניה תוכל לשלוט יותר במי מהגר אליה ולא תהיה כפופה להחלטות של מוסדות אירופאיים בנושא. גם אם ההסכם שייחתם יהיה בסגנון של איחוד מכסים, עדיין סחורות ושירותים יוכלו לעבור באופן חופשי בין בריטניה למדינות האיחוד. נכון, תהיינה מגבלות מסוימות על זרימת הון ותנועה חופשית של עובדים, אבל כלל לא ברור אם במשקים החופשיים של ימינו אלו תהיינה מגבלות כל כך קשות. רק אם בריטניה תעבור להסכם אזור סחר חופשי עם אירופה יש חשש שהצורך בהקמת תחנות גבול באמת יפגע בסחר החוץ הבריטי.

הניסיון ליצור את "ארצות הברית של אירופה" הוא ניסיון מאוד שאפתני. הצלחתו תמיד הייתה מוטלת בספק וקיימות בו מגרעות רבות (תשאלו את יוון שאולי לא הייתה נכנסת לחובות כל כך גדולים אם היה לה מטבע משלה). היתרונות של הסדרי אינטגרציה כלכלית הם רבים ובטוח שאין מקום לתהליך "השתבללות" של מדינות, אבל כמו כל דבר בחיים אולי יותר מדי אינטגרציה כלכלית היא גם לא להיט.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

תגובה אחת בדיון אחד

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
1 Jacob 16/10/2016 12:58 good point (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.