מחפשים השקעה? איל דבי מסמן מניה בת"א שנסחרת בזול - והיא דבר פשוט נדיר

בטור מיוחד ל-Bizportal מתייחס מנהל מחקר מניות בלאומי שוקי הון למניה גדולה - שלא כדאי לפספס
אייל דבי, צילום: יח"צ
הפתעות, בדומה לאכזבות, הן בעיקר עניין של ציפיות. מדובר בהתנהגות אנושית, אבל הנוכחות שלה בשוקי ההון היא מהיותר בולטות. עונת הדוחות נראית לי לעתים כמו תחרות מוזרה, בה מרוממים את החברות שהפתיעו לטובה - בעוד שהמאכזבות סופגות מהלומה.

אני, כשלעצמי, מייחס חשיבות מועטה לדוח כספי נקודתי, שכן מה שחשוב לטעמי זו המגמה הארוכה ושיווי המשקל אליו תתכנס החברה. אז נכון, בהחלט ניתן ללמוד דברים מתוצאות של רבעון, אבל הן לא יותר מחוליה יחידה בשרשרת ארוכה - זו שמציירת את התמונה הרחבה. עם זאת, מאחר שאין לי לא את היומרה ולא את הכלים לשנות הרגלים, בחרתי להציג בפניכם חברה שנראית לי השקעה פונדמנטלית מעולה - וש"על הדרך" גם הפתיעה ברבעון האחרון לטובה.

דלק רכב -0.4% דלק רכב 2,729 -0.4% דלק רכב בסיס:2,740 פתיחה:2,740 גבוה:2,757 נמוך:2,728 תמורה:1,498,430 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: - תמורה למחיר
קצרה היריעה מלצלול לעומק הנתונים, אבל אין עוד הרבה חברות מקומיות כמו דלק רכב שיודעות לייצר כזה תזרים מזומנים. כשבוחנים את תוצאות הפעילות בשלוש השנים האחרונות, בהן היקף המסירות של דלק רכב היה ברמות יחסית צנועות, רואים כי גם אז תזרים המזומנים השוטף הסתכם בממוצע לכדי 800 מיליוני שקל בשנה. ביחס לשווי השוק של החברה, שנמוך מ- 3.5 מיליארדי ש"ח, זו תשואה נפלאה. יתרה מכך, גם אם מביטים על נקודת הזמן הכי מאתגרת במהלך התקופה, בה תזרים המזומנים ירד לכדי 450 מיליוני שקלים "בלבד", הרי שגם אז תשואת התזרים הייתה דו ספרתית נאה - זו בוודאי תמורה ראויה.

הפתעה לטובה בתחילת השנה
מאחר שמסירות הרכבים קטנו, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ובנוסף גם שערו של מטבע היבוא המרכזי התחזק (הין היפני), הרי שהציפייה הטבעית הייתה להרעה בתוצאות - הן של הרווחיות והן של ההכנסות. אז זו בדיוק הנקודה, שדלק רכב דיווחה על שיפור ועלייה - ההכנסות צמחו בלא פחות משישה אחוזים, וגם הרווחיות השתפרה, שילוב שהוביל לעלייה של כמעט 10% ברווח התפעולי.

השקעה במניה - הפיצוי גבוה לעין ערוך מהסיכון
אין חולק, הרווחים האחרונים של דלק רכב גבוהים ואינם מייצגים, מה שיגרור לשחיקת הביצועים. העניין הוא, וזו בדיוק הסיבה שהמניה אטרקטיבית להשקעה, שגם תחת הנחות שמרניות מתקבלת מסקנה ברורה - שווי השוק הנוכחי נמוך משמעותית מערכה הכלכלי של החברה. גם את אניח שהרווחיות התפעולית תתכווץ בלא פחות משלושים אחוזים, הרי שגם אז הרווח התפעולי המייצג יתכנס לכדי חצי מיליארד שקל בשנה. וגם לגבי ההכנסות, אין כאן שום הנחות חריגות, שכן הנחתי כי היקף המסירות השנתי יוותר ברמות הנוכחיות - 28,000 רכבים בממוצע.

משלמת במזומן
דלק רכב היא אחת מחברות הדיבידנד הנדיבות שיש בבורסה המקומית, שכן לא רק שהיא מאד רווחית - היא גם מחלקת את רובו המכריע של הרווח בצורה עקבית. אין צורך בהרבה חישובים, כל שצריך הוא לקחת את הרווח התפעולי המייצג ולהוריד מיסים, ואז פשוט לחלק את מה שמתקבל בשווייה הבורסאי של החברה. מה התוצאה? תשואת דיבידנד חריגה של 12% על ההשקעה. וחשוב לזכור, התמורה הנדיבה הזו מקפלת בתוכה הנחה לשחיקה עמוקה ברווחיות הליבה.
 
נכס חוץ מאזני
יכולתי לדבר על המותגים החזקים שבבעלות החברה, על "ב.מ.וו" שנרכשה ועברה מהפכה, על איתנות המאזן ועל פרופיל הלקוחות שהפך ליותר מאוזן. אז זה בדיוק העניין, שלמרות הנטייה הטבעית להתמקד בנתונים ובמספרים, ניסיון החיים מלמד כי בסופו של יום אנו משקיעים באנשים. מההיבט הזה, לדלק רכב יש "נכס" בעל משקל ייחודי ותרומה אדירה - מי שהיה שנים רבות המנכ"ל, וכיום הוא בעל השליטה.

שורה תחתונה
דלק רכב היא חברה מנוסה וותיקה, עם פעילות רווחית ויציבה, שמחלקת דיבידנדים ביד נדיבה - ומשום מה נסחרת מתחת לשווייה. אציג זאת על דרך השאלה - כמה חברות מקומיות כבר יש, עם רמת סיכון דומה, שמייצרות באופן עקבי תשואה דו-ספרתית על ההשקעה?

תגובות לכתבה(21):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    אגדת הדיבידנד בבורסת תל אביב
    ירוחם 16/06/2016 14:28
    הגב לתגובה זו
    6 1
    הגיע הזמן שנבין שדיבידנד בארץ הוא אשליה. כי ביום האקס השער נופל בסוף היום שרירותית לפי גובה הדיבידנד. אז מה הרווחנו. לעומת זאת בניו יורק השער ביום האקס משתנה לפי המסחר היומי. מישהו יכול להסביר למה בארץ זה כך. זו פיקציה.
    סגור
  • אין כסף יש מאין
    dw 19/06/2016 08:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדיניות חלוקת דיבידנד חשובה למי שמתכוון להחזיק לאורך זמן (לא יומיים לפני ואחרי החלוקה), ולהיות פחות תלוי בשגיונות שוק ההון. החשיבה היא שבטווח הארוך המניה תתקן את הירידה שחלה בגין הדיבידנד, כי הפירמה תהיה יעילה יותר - לא מחזיקה בבטן מזומן שאין לה מה לעשות איתו. כמובן שאם דלק רכב היתה מצליחה לרכוש מותג קטן נוסף, נגיד סוזוקי, אז זה היה שימוש טוב יותר לכסף שהצטבר, במקום לחלק אותו למשקיעים.
    סגור
  • הפוך גוטה
    שרון 17/06/2016 22:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דווקא בגלל זה. נכון ששער המניה יורד אבל גם הפרמטרים הפיננסיים נראים יותר טוב כמו מכפיל רווח וכו'ואז המניה נראת יותר טוב..
    סגור
  • 9.
    רק לפני שבועיים פורסם שדיסקונט נסחרת 25% מתחת לשווי
    הכתום 16/06/2016 14:12
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אז רשמו ומאז המניה ירדה עוד 4% אז אמרו!!!!! הכל הבל הבלים כשיש כסף על הרצפה אף אחד לא יגלה .אותו אדם יאסוף את הכל לעצמו והמבין יבין
    סגור
  • 8.
    פחחח,יורדת כבר 2 אחוז
    משקיע אומלל 16/06/2016 11:31
    הגב לתגובה זו
    4 2
    כנראה הפרסום בביזפורטל-עובד..
    סגור
  • 7.
    לאוהבי התיספורות..? (ל"ת)
    n 16/06/2016 09:44
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • רק לידיעתך, דלק רכב כבר מזמן איננה של תשובה
    dw 16/06/2016 09:56
    הגב לתגובה זו
    6 0
    גיל אגמון רכש אותה ממנו לפני כמה שנים. כדי לממן את הרכישה הוא נטל חוב מהבנקים, ולכן הוא תלוי בתזרים דיבידנדים, בדיוק כמו אחרון המשקיעים הקטנים. אני מנחש שגם בגלל זה אייל דבי מחבב את המניה. זה קצת כמו אגח. אז אם זה עוזר לך פסיכולוגית אז תקרא למניה "גיל רכב" :-)
    סגור
  • 6.
    מטרת מיזוג - סייפטי
    סוחר נוסטרו 16/06/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
    3 1
    זולה אחושרמוטה יש לחברה צבר פסיכי של הזמנות עבודה ועסקה עם IBM קרובה לחתימה. הבעלים תותח פריצות מגיל 13 יודע לשכנע בדרכים יצירתיות את החברות להשתמש בשירותיו
    סגור
  • 5.
    טור מעניין
    dw 16/06/2016 09:31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    העליתיהו גם בפורום בורסה ושוק ההון בתפוז. אני יכול לנחש שהמניה ירדה מכיוון שהרווחים ממובילאיי היו חד פעמיים + חולשה במותג פורד. אם וכאשר פורד תציע ליבואן רכבים בתמחור תחרותי יותר אז המכירות יוכלו לצמוח.
    סגור
  • 4.
    לקח לי שנים להיפטר ממנה . ברוך שפטרנו (ל"ת)
    דלק זבל 16/06/2016 08:41
    הגב לתגובה זו
    3 2
    סגור
  • טען עוד
  • לא ברור, הנייר דווקא די סחיר
    dw 16/06/2016 09:44
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אם אתה משקיע פרטי, עם השקעה של עשרות אלפים עד מאות בודדות בנייר, אז לא אמורה להיות לך בעיה מיוחדת להכנס או לצאת מהנייר, בכל יום. אם אתה קטן יותר (אלשחים עד עשרות בודדות) אז בכלל אין בעיה. נגיד להבדיל מנייר יתר קטן ונחמד בשם פרידנזון, שבו הסחירות מצומצמת בסדרי גודל.
    סגור
  • הבעיה ההפרש בין שער מכירה לקניה שהוא מוגזם (ל"ת)
    ירוחם 16/06/2016 15:01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • טיפ-שים לימיט
    dw 19/06/2016 09:01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם לא נורא בוער לך לקנות או למכור במיידי - שים הוראה עם הגבלת שער, ותקווה שיהיה ביצוע. ככה תוכל לצמצם קצת את המרווח (ע"ח אי וודאות בביצוע).
    סגור
  • 3.
    שנים היא לא עולה כל פעם מסיבה אחרת חבל להשקיע בה
    דלק רכב 16/06/2016 08:39
    הגב לתגובה זו
    0 2
    המניה הכי זולה זאת כיל. מניה שנפגעה מעלייהום של יחימוביץ ורוזנטל הקומוניסטים . ושל לפיד הכושל. ועל כולם ניצח השורד ביבי . 70% מכיל בידי הצבור המטומטם.
    סגור
  • כיל ירדה כי מחירי האשלג צנחו
    י. 17/06/2016 23:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שום קשר לא לביבי ולא לשלי ולא לקומוניסטים. זה בעצם אפילו להיפך, כי עכשיו כבר לא יהיה להם רווחי יתר, שה"קומוניסטים" הטילו עליהם מס נוסף.
    סגור
  • שים לב, אייל מזכיר את תשואת הדיבידנד
    dw 16/06/2016 09:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתה לא חייב שהמניה תעלה כדי לייצר תשואה. קצת כמו אגח שמשלם קופון. בלי קשר אני מסכים איתך שכיל מעניינת, ונפגעה קשות בגלל רגולציה. יאיר לפיד אישית אחראי לתספורת של חסכונות הציבור בהיקף עשרות מיליארדי שקלים! היתה למדינת ישראל הזדמנות פז לבצע אקזיט בנייר לפני שנתיים, במחיר חלומי, ובאותו זמן אפשר היה לסגור עם פוטאש על המשך תנאי העסקה טובים לעובדים ב 10-20 שנה הקרובות. חבל. זה היה ממש פספוס למשק הישראלי. נחזיק אצבעות שיאשרו לכיל את שדה בריר, מה שיאפשר תעסוקה טובה לאלפי עובדים בדור הקרוב במטרופולין ב"ש. אם מדינת ישראל רוצה למשוך אנשים לדרום אז יש לספק להם תעסוקה טובה. כיל מציעה תנאי תעסוקה פנטסטיים.
    סגור
  • 2.
    לאחר מה שהנבלה עשה בדלק נדלן
    מושון 15/06/2016 17:13
    הגב לתגובה זו
    4 4
    אין מצב שאני ישקיע שקל אחד.וכך אני ממליץ לכולם.איך אומרים פראירים לא מתים רק מתחלפים
    סגור
  • רק לידיעתך, דלק רכב כבר מזמן איננה של תשובה
    dw 16/06/2016 09:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גיל אגמון רכש אותה ממנו לפני כמה שנים. כדי לממן את הרכישה הוא נטל חוב מהבנקים, ולכן הוא תלוי בתזרים דיבידנדים, בדיוק כמו אחרון המשקיעים הקטנים. אני מנחש שגם בגלל זה אייל דבי מחבב את המניה. זה קצת כמו אגח. אז אם זה עוזר לך פסיכולוגית אז תקרא למניה "גיל רכב" :-)
    סגור
  • 1.
    לא מבין. למה לא המליצו בשער 2800 באזור הפריצה?
    דני 15/06/2016 14:35
    הגב לתגובה זו
    5 0
    ...מאז ועד השיא לקח כ7-9 חודשים (תראו בגרף-לא זוכר) וזה לאחר דשדוש של של כמעט שנה בטווח מחירים יציב. זאת אומרת שמישהו שם אסף המון סחורה. תסבירו לי את הלך החשיבה של היועצים האלו...
    סגור
  • זו כתבה פנדמנטלית, לא טכנית (ל"ת)
    dw 16/06/2016 09:36
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • אולי הם רוצים שתקנה, ואז...ואולי?!
    יצחק 15/06/2016 16:14
    הגב לתגובה זו
    7 0
    המנייה תעלה, ואז הם יוכלו לממש את ההשקעה שלהם. ואולי, הם ממש לא יכלו להגיד לך את זה לפני כי הם לא ידעו. אתה לא מכיר את הפתגם, ש"אנליסטים צודקים רק 9 מתוך חמש פעמים"? מבין. מי אמר, "הבורסה אינה עושה שום דבר מרושע; היא פשוט מבצעת את תפקידה, מפרידה טיפשים מכספם". אם תחשוב הפוך מסוחר ממוצע, תהיה הסוחר הטוב. ואין לי מושג בשוק ההון.
    סגור