האם זה הזמן הנכון לתמחר מחדש את מניית מכבי ת"א?

אופיר פרבר, מנהל שיווק בקסם מדדים, על צדקתה, כן או לא, של מחאת אוהדי מכבי ת"א אל מול העלאתם האפשרית של מחירי המנויים - האם ה"מניה" דורשת תימחור מחדש?
אופיר פרבר, צילום עצמי
מחאת ארגון האוהדים של מכבי תל אביב בכדורסל, Gate 11 במשחקי גמר הגביע, האפילה אפילו על הזכיה בתואר עצמו. מבט ראשוני מהצד מעלה שתי שאלות, כיצד קובעים מחיר הוגן למוצר שאין לו תחליף? והאם אין כאן סוג של ניצול הזדמנות כלכלי טהור של ארגון האוהדים, שמוביל את המחאה, לקבע מחיר בתקופת השפל - כלומר, אם המניה ירדה, זה הזמן לתמחר מחדש, לקנות וליהנות לאורך זמן? הרי גם הפסימיסטים ביותר מבין אוהדי מכבי תל אביב לא מאמינים שהעונה הבאה תהיה דומה במשהו לעונה הזאת.
לא לקוחות, אוהדים
מחיר המנוי (חידוש מנוי) ליציעים שמאחורי הסל למעלה (היכן שיושבים, סליחה, עומדים, חברי ארגוני האוהדים) עלה העונה 1,300 שקלים. נכון, המנוי כולל גם כניסה למשחקי הליגה שלא כל האוהדים מנצלים ובנוסף, את החישובים המפורטים ביצע כבר דיוויד פדרמן במפגש העיתונאים, ולכן, נביט רגע אל התרחיש המחמיר ביותר (כזה שלא כולל עלייה לשלב הפלייאוף ביורוליג) - מתי כל האוהדים מנצלים את המנוי? או במילים אחרות, מתי ההיכל מתמלא (ולא בגלל שהוזמנו למשחקים אלפי ילדים - פעולה מבורכת לכשעצמה)? זה יקרה בעונה הבאה בלפחות 15 משחקי בית ביורוליג, מול הפועל ירושלים והפועל תל אביב (כאשר מרבית הסיכויים שלפחות אחת מהן תגיע להיכל לפחות פעמיים). נניח לצורך העניין שמדובר ב-18 משחקים - המשמעות של 1,300 שקלים למנוי היא תמחור של 72 שקלים למנוי פלוס בונוס על כל שאר משחקי הליגה ומשחקי הפלייאוף באירופה.
יבדקו נא ראשי המחאה כמה עולים כרטיסים להצגות ילדים, מנויים לקבוצת הכדורגל של המועדון, כרטיסים למופעי סטנד-אפ ויבינו היטב שמצבם לא רע בכלל - וזה עוד לפני הבונוסים.
נעבור לנקודה השניה, לפני קצת יותר מעשור זכו יושבי ההיכל (ואנוכי ביניהם) לצפות בדור של שאראס, פארקר ווויצ'יץ' קורעים את אירופה במחיר של 1,000 שקלים למנוי. כך שלכל מי שטוען שמכבי חייבת פיצוי ללקוחות על העונה הנוכחית - יש להביט על התמחור לטווח ארוך, אחורה וקדימה, ולא להיצמד לצילום מסך נקודתי וזמני שכל אוהדי הקבוצה מצפים שיהפוך במהרה לזיכרון רחוק. נסיון להציג את ביצועי העונה הזאת כבסיס לתמחור המנוי בשנים הקרובות, חוטא לעבר וככל הנראה חוטא לעתיד.
לאיזה יצרן מגיע יחס טוב כזה?
כולנו כצרכנים מצפים לשירות הטוב ביותר מכל ספק שנפגוש בדרך. אנחנו לא רגילים לזכור חסד נעורים לארגונים שפעם סיפקו לנו מוצר מצוין וכיום הם מפגרים אחרי המתחרים. על השאלה הזאת ענו מובילי המחאה בעצמם - "לא לקוחות. אוהדים". זה ההבדל בין לקוח לאוהד. בין צרכן זר לאוהד שמונע על ידי אהבה לקבוצה והרצון המלא והכן שהיא תצליח.
המון אמוציות מלוות את מחאת האוהדים, וקשה שלא להביע דעה בעניין. אם מביטים אל העניין בעיניים של אוהד, איזה אוהד יגיע למשחק במטרה מכוונת למחות ולבצע פעולה שתפגע בהצלחת הקבוצה שלו (לא עדיף להישאר בבית?!)? אם מביטים על העניין מנקודת ראות של לקוח - למרות שאף אחד לא אוהב לשלם יותר כסף על אותו מוצר, הרי שמעבר לשדרוגו של המוצר בעונה הבאה חשוב לזכור שמדובר כאן בתיקון של עיוות כלכלי - מחיר המנוי בשערים שמאחורי הסלים הוא נמוך מדי.
מובילי המחאה מדגישים את היותם אוהדים ומבטלים את הזווית ה"צרכנית", נראה לי שאם הם באמת היו מתכוונים לכך, הם היו נהנים מארבעים דקות של עידוד בגביע ולא היו מובילים מהלך שמזכיר יותר את מחאת הקוטג' מאשר ביטוי של אהבה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(1):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    האוהדים רוצים הצגת פאר מפוארת
    רונן 23/02/2016 20:51
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במחיר של תיאטרון ילדים. אז עם כל הכבוד אז בבקשה לרדת מהעץ ולהגיד הרבה תודה למכבי על הרבה שנים יפות
    סגור