מתלבטים למי להצביע? אתם הולכים להכריע מי תהיה הפתעת הבחירות

אריה רותם, המנהל המקצועי של מכון הסקרים TRI מחקרים אסטרטגים, על הבוחרים שהולכים להכריע ולקבוע מי תהיה הפתעה בחירות 2015

אריה רותם, צילום עצמי

בכל מערכות הבחירות לכנסת, מאז המהפך המפורסם של 1977, יש לפחות מפלגה אחת שמוגדרת כ"הפתעת הבחירות". ב-1977 הייתה זו המפלגה הדמוקרטית לשינוי (דש) שהפתיעה עם 15 המנדטים שלה שהביאו את המהפך המפורסם. הפתעות בולטות נוספות היו צומת עם שמונה מנדטים ב-1992, מפלגת המרכז ב-99' עם שישה מנדטים, שינוי ב-2001 עם 15 מנדטים, וכמובן מפלגת הגמלאים - הפתעת מערכת הבחירות של 2005 - שגרפה שבעה מנדטים שאף אחד לא ניבא לה. בבחירות שהתקיימו לפני שנתיים הייתה זו יש עתיד שהפתיעה כאשר מרבית הסקרים נבאו לה כעשרה מנדטים, אך היא ביססה את מעמדה בכנסת כמפלגה השניה בגודלה  עם 19 מנדטים.

<
יש דרכים רבות להסביר את תופעת "הפתעת הבחירות", חלקן מצביעות על טעויות דגימה סטטיסטיות, חלקן מדברות על מגבלה אינהרנטית של הסקרים לקבל ניבוי מדויק וחלקן מצביעות על חוסר מקצועיות של מכוני הסקרים. במאמר זה אנסה להסביר את התופעה מזווית שונה. תופעת ההפתעה בבחירות יכולה, לדעתי, להיות מוסברת ב"קולות הצפים". הקולות הצפים מוגדרים כמצביעים שאינם בטוחים למי הם יצביעו. אחד הממצאים העקביים בסקרי הבחירות, שחוזרת על עצמה בסקרים של מערכת הבחירות הנוכחית, ש-15%-20% מהמתכוונים להצביע, אך מציינים שהם אינם יודעים או בטוחים למי הם יצביעו - זהו פוטנציאל עצום של יותר מ-20 מנדטים. כדי לנסות לפצח את סוגיית הקול הצף, מכוני הסקרים נוהגים לשאול את המתלבטים לאיזו מפלגה הם נוטים להצביע. הנתונים מעידים על כך שקרוב למחצית מהמתלבטים אינם יודעים להשיב על שאלה זו. מתלבטים אלו מוגדרים כ"גרעין הקשה של הקול הצף" שהפוטנציאל האלקטורלי שלו הוא כעשרה מנדטים.

<
בניתוח לאחור של דפוסי ההצבעה למפלגות המפתיעות, נמצא כי חלק ניכר מהמצביעים שלהן נמנה על המתלבטים שמחליטים למי הם יצביעו ממש ברגע האחרון. בראיונות עומק שקיימתי לאחר בחירות 2005 עם מצביעי מפלגת הגמלאים, נמצא שכל המרואיינים הגדירו את עצמם כקולות צפים ממש עד לימים האחרונים, וחלקם אף ציינו שכאשר הם נכנסו לקלפי הם עדיין לא היו בטוחים למי יצביעו.

<
בניתוח דפוסי ההצעה של מצביעים אלה זוהו דפוסי התנהגות שמבוססים על מספר עקרונות. העיקרון הראשון והחשוב ביותר הוא שהנטייה שלהם היא להצביע למפלגה שתעבור את אחוז החסימה (באופן אירוני אינם רוצים שקולם ילך לאיבוד). העיקרון השני הוא שהם נוטים להצביע למפלגה חדשה, שעדיין "לא הספיקה" לאכזב אותם. ולבסוף הם מחפשים מפלגה שהצבעה עבורה יכולה להתפרש כסוג של אמירה מחאתית, אנרכיסטית ולעתים הומוריסטית ("דחקה"). מפלגת הגמלאים ענתה בצורה מושלמת על כל שלושת התנאים (לאחר שבסקר האחרון, שפורסם ממש לפני הבחירות, הם הסתמנו כמי שעובר את אחוז החסימה). יש עתיד ב-2013 ענתה על שניים מתוך שלושת התנאים, מה שגרם למפלגה זו להיות הפתעת הבחירות.

<
השאלה המסקרנת, אם כן, לאן ילכו עשרת המנדטים של הגרעין הקשה של המתלבטים, שיקבעו מי תהיה הפתעת הבחירות. להערכתי (האינטואיטיבית שאינה מבוססת על נתונים), מרביתם יתפזרו בין כל המפלגות, וייתכן שחלקם ילך למפלגות החדשות יחסית כמו יש עתיד (בעיקר בזכות עבודת השטח והנוכחות המסיבית ברשתות החברתיות), וכולנו של כחלון. למרות הסתירה הפנימית המובנית בצורך לנבא מי תהיה הפתעת הבחירות, ייתכן שהפתעת בחירות 2015 היא שלא תהיה הפתעה, או שהיא לא תהיה עוצמתית כמו במערכות קודמות.

תגובות לכתבה(35):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 15.
    של המגזר אולי תשתכנעו (ל"ת)
    תסתכלו על המשדר 12/03/2015 17:06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    ההפתעה בבחירות: הליכוד יקים ממשלה ואז השמאל יבלע קובע!
    אבי קול 12/03/2015 17:01
    הגב לתגובה זו
    5 1
    למרות כל השנאה...האלופים הפטפטנים...ההכפשות של הרצוג וציפי...למרות השקרים והכפשות של ידיעות אחרונות והארץ...למרות שאירופה וממשל ארה"ב מעוניינים בהפלת הליכוד באמצעות עמותות שמקבלות מיליוני $...ולמרות עליהום באופן אישי נגד ביבי ואשתו בצורה המכוערת ביותר...בבחירות 2015 ההידרדרות של השמאל...המרכז...והעיתונאות וערוצי ה-TV הגיעו לשפל ללא בושה!!!
    סגור
  • 13.
    יש בודאות של 99% דיל של יש עתיד+כולנו עם הרצוג!
    צופה 12/03/2015 15:33
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כל תומכי הליכוד חיזרו הבייתה מיד!
    סגור
  • 12.
    יש בודאות של 99% דיל של יש עתיד+כולנו עם הרצוג!
    צופה 12/03/2015 15:32
    הגב לתגובה זו
    1 2
    כל תומחי הליכוד חיזרו הבייתה מיד!
    סגור
  • 11.
    השר סילבן הממונה על שימור המונופולים במשק
    יונס 12/03/2015 12:50
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השר לשימור המונופולים והוועדים החזקים במשק בגיבוי הליכוד, מר סילבן יצליח כנראה גם את הדלקנים בתחנות הדלק להפוך למונופול.
    סגור
  • 10.
    הגעתי למסקנה כי לא שווה להצביע לאף מפלגה (ל"ת)
    tudc 12/03/2015 09:53
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 9.
    מי שרוצה להוריד את יוקר המחיה ומחירי הנדל"ן צריך
    מושה 11/03/2015 21:51
    הגב לתגובה זו
    4 2
    לבחון במי תומכים באופן מסיבי כל גופי התקשורת שמוחזקים ע"י הטייקונים ובמי הם נלחמים מלחמת חורמה ומנסים לקעקע את דמותו ידיעות וYNET שייכים לנוני מוזס משרת הטייקונים גלובס לפישמן (מחזיק במלאי גדול של קרקעות ) ערוץ 2 שייך ל: ורטהיים הבעלים של בנק מזרחי החברה למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) יצחק תשובה הבעלים של הפניקס,אקסלנס, קבוצת דלק ועוד משפחת עופר- החברה לישראל כיל בנק מזרחי ועוד משפחת שטראוס - שטראוס עלית ועוד ובטח יש עוד כמה טייקונים וחברות בבעלותם ששכחתי אגב בנק מזרחי שולט על 33% משוק המשכנתאות, הוא עלה מאוד בשנים האחרונות בעקבות כך ויש לו אינטרס ברור להמשך התנפחות המחירים בנוסף היו"ר של בנק מזרחי גם קיבל מענק גדול אחרי פרישתו בהיותו שר במפלגת יש עתיד התקשורת אוהבת את יאיר לפיד ובוז'י הרצוג ושונאת שנאת מוות את נתניהו בשני המקרים היא יודעת למה!!
    סגור
  • 8.
    הוא יקבל מדתיים חרדיםאף חילוניים (ל"ת)
    לפי דעתי אלי ישי 11/03/2015 19:09
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור
  • 7.
    יהדות התורה ג'
    מאור 11/03/2015 13:07
    הגב לתגובה זו
    11 1
    אני חושב להצביע ליהדות התורה בגלל שיעקב ליצמן היה (סגן) שר הבריאות הכי טוב שהיה בישראל מאז קום המדינה
    סגור
  • אני חושב כמוך. לדעתי, גם משה גפני היה יו״ר ועדת הכספים
    אזרח רמת גני 11/03/2015 13:40
    הגב לתגובה זו
    26 1
    הטוב ביותר מאז קום המדינה. שני אישים אלה כדוגמא, מסמלים לדעתי את שיא היושר וההגינות, כמו גם את טוב ליבם, דאגתם, מקצועיותם ומסירות נפשם למען הציבור כולו!!! רק אנשים כאלה, כמו גם יתר חבריהם מיהדות התורה יפעלו באופן הטוב ביותר לציבור כולו ויוכלו להחזיר לשכבות החלשות ולמעמד הביניים את החיוך לפנים.
    סגור
  • טען עוד
  • הלוואי והציבור ישכיל לבחור בהם. (ל"ת)
    רינה מפ״ת 16/03/2015 17:55
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • לרמת גני ומאור, אתם היחידים שמאמינים לשטויות שלכם
    אחד 11/03/2015 15:03
    הגב לתגובה זו
    1 27
    כי יהדות התורה זו מפלגה סקטוריאלית שדואגת רק לחרדים.
    סגור
  • מפלגה זו אינה סקטוריאלית כלל וההיפך הוא הנכון! זוהי
    הינך טועה בגדול! 11/03/2015 16:19
    הגב לתגובה זו
    18 2
    המפלגה היחידה בארץ שדואגת ותדאג לכל הציבור הרחב, ללא משוא פנים וללא שום הפליות. כל חבריה אנשים הגונים וישרים והם יעזרו לכל יהודי באשר הוא: חילוני, דתי, מסורתי, חרדי במידה שווה! אין במפלגה זו איפה ואיפה! צריך כיום לעזור במיוחד לשכבות החלשות ולמעמד הביניים, וידוע כמעט לכולם (חבל שאתה נמנה בין אלה שטרם יודעים עדיין) שכל המועמדים במפלגה זו הינם אנשים טובים, הגונים ישרים ומקצועיים, וכי הם יעזרו לכולם במידה שווה ללא שום משוא פנים! זוהי האמת לאמיתה וחבל כאמור שהגבת קודם כפי שהגבת.
    סגור
  • לא נכון כלל מה שכתבת! מפלגה זו תעזור לכולם במידה שווה
    למגיב מתחתי 11/03/2015 23:56
    הגב לתגובה זו
    30 1
    וגם לכל הסקטורים השונים, כולל ספרדים ואשכנזים, דתיים וחילוניים - כולם יהודים יקרים בעיני מפלגה זו וזוהי גם המפלגה היחידה שאינה גזענית כלל! בברכה, תושב העיר ר״ג
    סגור
  • כן כן רק לסקטור האשכנזי חרדי (ל"ת)
    לפי דעת 11/03/2015 19:11
    הגב לתגובה זו
    2 14
    סגור
  • 6.
    בנט הפתעת הבחירות
    הצלף 11/03/2015 10:06
    הגב לתגובה זו
    5 21
    אל תאמינו לסקרים !! בנט קיבל 20% רייטינג בגב האומה בערוץ 10 צפיית שיא בנט קיבל 43% בעימות מתוך 100 אלף איש בנט מקבל תמיכה ענקית מהציבור לא יודעים לספור אותו אתם תופתעו
    סגור
  • 5.
    הציוני כל הזמן מנסה מניפולציות
    במקום תוכן המחנה 11/03/2015 00:38
    הגב לתגובה זו
    17 2
    הצבעת לפיד קיבלת ביבי. זה כל כך מצחיק. הם לא מבינים שאנחנו לא מתרשמים משטויות ולא רוצים לבחור לפי חישובי קואליציות כי זה לא אמיתי. כל הזמן מנסים להגיד שהם באמת ראויים.זה לא דבר שאומרים. האג'נדה חשובה והיא לא משהו
    סגור
  • 4.
    קלה, הגעתי למסקנה כי לא שווה להצביע לאף מפלגה, למעט
    לאחר התלבטות לא 10/03/2015 20:43
    הגב לתגובה זו
    43 6
    אולי למפלגת יהדות התורה, אשר מצטיירת בעיני כמפלגה הישרה וההגונה ביותר, אשר תדאג לכולם באופן שווה וללא משוא פנים. למרות שאני אדם חילוני, אני שומר על מסורת ישראל וחשוב לדעתי שמפלגה כזו שדואגת לשכבות החלשות ולכולם וגם לשמירה על ערכי ישראל תהיה חברה בקואליציה.
    סגור
  • תסביר איך מפלגה שרוצה לכלוא חסרי רכב בשבת
    טוקבקיסט קטן מטעם 11/03/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    3 11
    בבתיהם יכולה להיות מוגדרת כמי שדואגת לשכבות החלשות.
    סגור
  • או תתפלא, אך אינני מטעם אף אחד! הבעתי את דעתי הפרטית
    אינני יודע אם תופתע 11/03/2015 16:28
    הגב לתגובה זו
    10 2
    ובכל מקרה, הבנתי מתוכן כתיבתך כי הינך נמנה על אחד מאותם שונאי דת ויהדות שרק רוצים כל הזמן להשמיץ ולהכפיש את הציבור הדתי, המסורתי והחרדי כאחד! אני מציע לך לקרוא שוב את השטויות שכתבת - כליאה בשבת בבית של מחוסרי רכב?! תגיד לי מאיפה הקרצת את דברי ההבל והשטויות האלה, אם לא משינאת עזה לדת, ליהדות ולמסורת ישראל!!! תתבייש לך!!!
    סגור
  • כל פעם שאתם לא רוצים להתמודד אתם קוראים "שונאי דת"
    מתחמקים מהאמת 11/03/2015 22:15
    הגב לתגובה זו
    3 23
    מי שאינו מחזיק רכב, נותר ללא תחבורה ציבורית משישי בערב למשך כל הסופש: לא יכול לנסוע למשפחה , לחברים, לים , לאן שלא יהיה, אז כן הוא כלוא בביתו. בגלל הכפייה הדתית של נציגיך החרדים בכנסת. וכל פעם שאתם לא רוצים להתמודד עם האמת ועם ההשלכות של אותה כפייה דתית, אתם צועקים "שונאי דת", "שונאי יהודים" כו'. פשוט אין לכם שום טיען ענייני כאשר מציגים בפניכם את האמת הכואבת
    סגור
  • לא נורא!
    יניב 12/03/2015 12:18
    הגב לתגובה זו
    8 2
    כבשה בין שבעים זאבים. צריך קצת זכויות לשרוד פה. לא נורא אם אין תחבורה ציבורית בשבת. קצת צביון שבתי לא תזיק למאגר הזכויות שאנו כל כך זקוקים לו. מקוה שאתה לא כזה נאיבי שאנחנו פה בכוחנו. אגב, גם בן גוריון שלא היה פנאטי הבין את זה ואחריו כל ראשי השלטון ולא רק מהסכמים קואליציוניים שהם נהגו להפר בזה אחר זה. אני כותב כאדם שמוגדר חילוני אך עם קצת צניעות ואחריות גלובלית. אולי כשתגדל תבין!
    סגור
  • אדון תושב ר"ג , אתה מוכיח בדבריך את מה שנאמר
    גם אני תושב ר"ג 12/03/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    0 7
    ראשית כל אינך מכיר אותי ולכן על סמך מה אתה אומר שאני שונא וסולד מדתיים? יש לי חברים לעבודה דתיים איתם אני מיודד ביותר. אני מאמין שאיש באמונתו יחיה, והבעיה שלי זה לא עם הציבור הדתי/חרדי אלא עם הפוליטיקאים שלהם שמאלצים את מפלגת השלטון תהה אשר תהה לקיים חוקים שמהווים כפייה דתית, כגון אסור תחבורה ציבורית בשבת. אתה ממשיך להטיח שאני שונא דתיים כי זו התגובה השגורה כשמעבירים ביקורת על ההתנהלות הציבורית ( לא הפרטית) של המפלגות הדתיות , מעבר לזה אין לך שום טיעון ענייני לעובדות (הידועות לכל) שאני מעלה.
    סגור
  • הינך טועה וגם מנסה להטעות!!! ושוב אני שב ומדגיש
    תושב ר״ג 12/03/2015 09:25
    הגב לתגובה זו
    7 0
    כי אינני כותב מטעם אף אחד וכי אני מביע את דעתי הפרטית בלבד. כפי שאני מתרשם שוב מהמשך תגובותיך, הינך ממשיך להשתמש בדמגוגיה זולה כדי לנסות להשמיץ ולהכפיש את המפלגה הישרה וההגונה ביותר שיש לנו בארצנו! מפלגה זו לא הטילה אף פעם כפיה דתית על הציבור ואף אחד אינו כלוא בביתו כפי שהתבטאת כאן בדברים שלא היו ולא נבראו! הדברים שכתבת הם פרי דמיונך בלבד ו/או אולי המשך שינאתך וסלידתך מדתיים ואין להם שום אחיזה במציאות! העובדה שיש לצערנו הרבה שונאי דת ויהדות, ערכים,מסורת ישראל וכל מה שקשור, הינה עובדה ידועה לכולם ואין זה סתם טיעון אלא דברים כהוויתם!
    סגור
  • 3.
    על העם להעניש ולמחוק את הליכוד!
    ירושלמי 10/03/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    12 11
    על עשור של עושק והתעללות באזרחים! על שיעבוד דור שלם למשכנתאות מפלצתיות, על זה שהאזרחים מונעים אוכל מפי ילדיהם או שלא מביאים בכלל ילדים בשל יוקר המחיה! על הפגיעה בחוסן הלאומי שלנו בגלל עשרות אלפי צעירים שעזבו את הארץ, ורבים וטובים רק מחפשים איך לברוח מכאן! על היאוש הרב, על ההתנשאות והזלזול באזרח! הלאה מפלגת הרשע! הלאה הליכוד! נקמת הדור הצעיר!
    סגור
  • אתה קורבן של התעמולה בתקשורת נגד נתניהו
    אלי 11/03/2015 19:00
    הגב לתגובה זו
    7 3
    גם בימים האפלים ביותר של המפלגה האחרת לא הייתה הסתה מטורפת כזו בתקשורת. אתם מיעוט שהעם קץ בו מזמן ואין שום געגועים למפלגת הלבנים.
    סגור
  • את הליכוד, אבל יותר אשמים הם יש עתיד וציפי לבני למשל
    לירושלמי - האשמת רק 10/03/2015 18:57
    הגב לתגובה זו
    52 1
    אשר הצטרפו לקואליציית הרשע והטילו את רישעתם וגזירותיהם הרעות על השכבות החלשות ומעמד הביניים! גם נפתלי בנט אשם בכך שהצטרף לממשלת הרוע הזאת, רק בשביל הכבוד האישי והכיסא!
    סגור
  • בראשותו של ליברמן, היתה שותפה לכל הרוע הזה והגזירות
    וגם ישראל ביתינו 10/03/2015 20:06
    הגב לתגובה זו
    31 1
    הקשות והאכזריות שהוטלו על הציבור של השכבות החלשות והעניות, כולל זה של מעמד הביניים.
    סגור
  • 2.
    הכתבה
    מצביע מרכז שמאל 10/03/2015 16:32
    הגב לתגובה זו
    2 6
    יש לי הרגשה שאלי ישי יספק הפעם את ההפתעה
    סגור
  • יעבור את אחוז החסימה וחבל על כל קול שיצביע עבורו, כי
    לדעתי האישית, הוא לא 10/03/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
    15 2
    הקול הזה פשוט יילך לאיבוד וכאילו שלא הצבעת!!! גם בבחירות הקודמות הלכו למשל לאיבוד כל הקולות שהצביעו עבור אמסלם, ואפילו עבור הרב אמנון יצחק הצדיק!!!
    סגור
  • 1.
    מפלגת יהדות התורה תדאג באופן הטוב ביותר לשכבות החלשות
    דעה אישית 10/03/2015 12:52
    הגב לתגובה זו
    27 6
    העניות ולמעמד הביניים! זוהי המפלגה היחידה שפיה וליבה שווים וכל חבריה אנשים הגונים וישרים!!!
    סגור
  • אני חושב בדיוק כמוך. (ל"ת)
    רס״ן במילואים 10/03/2015 19:18
    הגב לתגובה זו
    15 2
    סגור
  • גם
    טוראי במילואים 10/03/2015 21:28
    הגב לתגובה זו
    2 13
    אני לא חושב בדיוק כמוך.
    סגור
  • לא נתפלא אם תמשיך להישאר טוראי! (ל"ת)
    לטוראי במילואים 10/03/2015 22:23
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור
  • למה? רק המפלגה שלך מקדמת בדרגות? (ל"ת)
    אלי 11/03/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
    0 9
    סגור