ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

עזבו אתכם הצעות חוק: הנה השינוי שיכול להוזיל משמעותית את מחירי הדיור

אסף אנגל, מנכ"ל משותף בקבוצת "אנגל-שביט" המייעצת ומלווה קבוצות בתהליך רכישה מיזמים, מציג את הדרך הפשוטה להוזלת מחירי הנדל"ן
 |  38
מחירי הדירות
Share
בתחומי הספורט מטיבים לתאר תפישת מציאות אודות שחקן דרך האימרה "אתה טוב כמו המשחק האחרון שלך". אותו משפט נכון גם לגבי שיקולי התמחור היזמים אודות הדירות שהם מציעים לשוק הרחב. בהתאם להוראות סעיף 105א לחוק מיסוי מקרקעין, תקנות מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה - מאגר מידע) התשס"ג 2003 ותקנות מיסוי מקרקעין (שבח מכירה ורכישה - תנאים למסירת מידע) התשס"ג 2003, נקבע כי מידע אודות סכום עסקאות נדל"ן שבוצעו יהיה חשוף ונגיש לציבור הרחב.


חוק חופש המידע הוא דבר מבורך, שברוב המקרים עוזר לנו להתקדם כחברה מתוקנת. אלא שהחלתו במובנו הרחב והמלא בשווקים א-סימטריים גורמת לעיתים דווקא לפגיעה באזרח. מאז הפך המידע לנגיש באתרי רשות המיסים ובאתרים מקצועיים נוספים, הפך שיקול שווי העסקה האחרונה לשיקול כבד משקל עבור היזמים. רוכש שמכבד את שיקול דעתו, בודק תחילה את מחירי העסקאות בסביבת המגורים בה הוא מעוניין לקנות דירה.

שוק הנדל"ן הוא שוק ייחודי בכך שהמוצר אותו הוא מוכר, דירת המגורים, אינה מוצר בעל מחיר אחיד ואין מוצר אחד דומה למשנהו - דירה בקומה השלישית אינה עולה כדירה בקומה הרביעית, דירה עם נוף פתוח לא מתומחרת כדירה הפונה אל שדרת מבנים גבוהים (על אף ששתיהן יהיו בגדול זהה ובאותה הקומה) ועוד ועוד.

אוכל להעיד ממקור ראשון כי עסקאות רבות לא מגיעות לכדי מימוש, גם אם החברה היזמית הייתה יכולה להרשות לעצמה את המחיר שהציע הרוכש. אולם התחשיב שלה לא מוכפל בדירה אחת, אלא בהנחה כפול יתר העסקאות שנותרו בפרויקט. כמו כן מבצעים רבים, שמתוכננים על ידי המוכרים בשוק היד הראשונה, לא יוצאים לפועל בדיוק מאותה סיבה - הדירה בפרויקט שלך שווה כמו מחיר העסקה האחרונה שלך .

למרות היותה "שקטה", ההשפעה של תקנה זו על מחירי הדירות היא השפעה מכרעת, שמהווה מכשול גדול עבור אותם היזמים, שגם אם היו מעוניינים להוזיל ולהנגיש דירות מסויימות לקהל או רוכש ספציפי, נמנעות מכך. היה מאד פשוט להציע לחסום או להגביל לאנשי מקצוע את המידע. יחד עם זאת, כאזרח במדינה, אני עדיין חושב שחוק חופש המידע, במיוחד כאשר הוא מעיד על עסקאות בהן מעורב גוף ממשלתי כרשות המיסים, חייב להישמר נגיש ככל הניתן לציבור גדול וללא הגבלות.

בחזרה למטרתו המקורית של החוק יש להציג את רמת המיסוי על עסקה בלבד, ובכך להמשיך ולפקח על רשות המיסים. ניתן אף להרחיב אותו בשיחרור החסם המונע מיזמים להפחית מחיר במקומות נקודתיים בהם יכולים או רוצים, ולהציג תמונה מלאה יותר - אין די בפרסום כתובת העסקה, גודלה במ"ר והקומה. צריך לציין האם העסקה כוללת בתוכה את שכר טרחתם של עורכי הדין? עלות זו מגיעה עד כדי 1.5% ממחיר העסקה, וכיום אין לנו דרך לדעת האם נכללה או לא. בנוסף צריך לציין את כיווני הדירה, האם העסקה כללה מיזוג אויר או הכנה בלבד, האם העסקה כללה מחסן וכמה חניות?
- כל אלה הם פערים שיכולים להגיע להרבה מעל 30 אלף שקלים.

כל המידע הזה שיכול להסתכם בהפרשים של עשרות ומאות אלפי שקלים שאינם ידועים לציבור הרחב, והוא נדרש, כאמור, לקבל תמונה כוללת ממאגר מידע חסר. מצב זה מביא להבנה מוטעת בעת ההחלטה באם לבצע את הרכישה או לא, וחמור מכך, מדובר במאגר מידע שמונע בעצם קיומו במתכונתו הנוכחית, ירידת מחירים. זהו צעד קטן, פשוט, א-פוליטי ומתבקש מבחינת מנהל תקין, שיכול לעשות הבדל במחיר הדירה הבאה שתרכשו - הרבה יותר מחוקים ושמות גרנדיוזים אחרים. לא תמיד אנחנו יכולים לשנות את המציאות, אבל אנחנו בהחלט יכולים לשנות את תפישתה.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

38 תגובות ב-31 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
31 יואל 07/10/2014 08:27 השקיפות כאילו גילו מילה חדשה
כולם פתאום מדברים על "השקיפות" כדאי שתחול על כל ממשרדי הממשלה
30 שרית 06/10/2014 23:14 ירידת המחירים
מה מונע את ירידת המחירים - גם המידע החסר לנו הצרכניםועל כך דיבא אסף במאמרו - שקיפות
29 מאיר 06/10/2014 23:12 מע"מ 0% מתאים לנו,לכולנו
עמדת שר האוצר בעניין מע"מ 0% מקבלת קרדיט מעצם המעמד של השר גם אנחנו מקווים שעמדת שר האוצר נכונה וצודקת ומתאימה לכולנו(הזוגות הצעירים) ובכל זאת אנחנו שואלים איך היא מעוררת כל כך הרבה התנגדויות אצל יודעי ומומחי הכלכלה.
28 בן ציון גבאי 06/10/2014 23:09 שוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה
ידוע לכול ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים וזוגות צעירים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים.
27 בן ציון גבאי 06/10/2014 20:41 שוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה
ידוע לכול ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים וזוגות צעירים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים.
26 אליה גפן 06/10/2014 16:10 ירידת המחירים נדחתה לאחרי החגים...ואנחנו מחכים ומקווים
המחירים של הדירות בעליה - לא מה "שסוכם" עם שר האוצר
25 סיליה 06/10/2014 10:10 השקיפות שעליה דיבר אסף אנגל כותב הטור הזה
השקיפות כדאי שתגיע גם לקק"ל. ומי הזכיר את הנושא הזה במילים אלה ממש - רביב דרוקר בשיחתו היום בבוקר ברשת ב
24 חיים בן צבי 06/10/2014 08:23 שקיפות - דובר על כך בטור שלפנינו
איפה השקיפות במקרקעי ישראל איפה השקיפות בקק"ל(קרן קיימת לישראל)
23 אמונה 06/10/2014 00:40 כדאי להיות אופטימים
נכון שיש אי וודאות במה שיביא לנו העתיד אבל בואו ונהיה אופטימים. העתידהוא חידה אבל ניתן צ'אנס לשינוי לטובה
22 נעמה בנעיזרי 05/10/2014 12:09 חוק חדש -6עדיין בצפייה לראות מה יביא איתו החוק הזה
"סוף סוף עושים" אמר - מי אם לא - שר האוצר לפיד.נראה אם יחול שינוי במדינתנו
21 ruth 03/10/2014 11:21 בברכת שנה טובה
גמר חתימה טובה שנשמע בשורות טובותלאסף אנגל התחקירן והעיתונאי שלנו ולכל קוראי הטור הזה
20 תמרה 03/10/2014 07:50 עדיין אי ודאות
רוכשי הדירות העתידיים לא מאמינים שכל התוכנית הגרנדיוזית של שר האוצר, תצליח להוביל לירידת מחירים של הדירות בישראל. לדברי יודעי דבר:- הקונים מבולבלים.יותר מתוכנית אחת (יש שלוש) יוצר אי וודאות .
19 תמרה 03/10/2014 06:52 עדיין אי ודאות
רוכשי הדירות העתידיים לא מאמינים שכל התוכנית הגרנדיוזית של שר האוצר, תצליח להוביל לירידת מחירים של הדירות בישראל. לדברי יודעי דבר:- הקונים מבולבלים.יותר מתוכנית אחת (יש שלוש) יוצר אי וודאות .
18 רענן בן גור 02/10/2014 16:48 כדאי למלא את ההבטחות
מה יהיה כאן?צריך לדבר אמת לקראת יום הכיפורים ולתאר נכון את המציאות(המנהיגים שלנו-סימן קריאה. היו בעבר שרי אוצר שידעו לתקן את מה שקבעו -אולי בטעות,ולצאת עם כיוון חדש.
17 אורית 02/10/2014 16:42 ממי נבקש סליחה ביום הכיפורים-עכשיו ברדיו....
ממי נבקש סליחה השנה? מכל אותם זוגות צעירים נבקש סליחה!!! תפתחו עכשיו רשת ב ברדיו
16 אור 02/10/2014 08:02 לא הבנתי כלום
סורי
15 איילה 02/10/2014 08:02 כתבה טובה אבל...
חופש המידע זה נושא גדול וחשוב... בפעם הבאה שווה להרחיב את הדיון
14 אליהו שמ 01/10/2014 21:39 רשות המיסים
אסף צודק שיטת העדר
13 יואל 01/10/2014 16:05 עוד על הנדל"ן
מאזיני הרדיו יכלו לשמוע היום(יום ד) כמה מהתחזיות לעתיד וגם על ההווה בתחום הנדל"ן הכל בהסתמך על סטטיסטיקה מהימנה
12 יואב 01/10/2014 12:01 מדלן
זה מה שיקבע אם המחיר במדלן הוא נטו או ברוטו? אנחנו עדיין לא בתחילת התהליך של קניית הדירה שלנו
11 דריה 01/10/2014 09:13 מה קורה במדלן?
זה מחיר נטו או ברוטו?
10 מירי 01/10/2014 08:54 לו יהי!!!!
הלואי שלקראת השנה הבאה עלינו לטובה יימצא שינוי שיוכל להוזיל את מחיר הדיור
שרי 03/10/2014 07:52 לשנה הבאה עלינו לטובה
מצטרפת אל מירי בכל הלב לו יהי....
9 אייל 30/09/2014 22:36 שהמדינה תתחיל ליזום בנייה של דירות! אין דרך אחרת
כך נעשה בשנות ה 90 כשהגיעו עולים רבים. המדינה הוציאה מכרזים לדירות, אחרת עולים היו גרים ברחוב. המצוקה כעת היא בדיוק כמו אז, ונדרשת התערבות של המדינה אך במקום זאת היא ממשיכה להפקיר את אזרחי ישראל אל השוק ה"חופשי", ועושה זאת מתוך אידאולוגיה. כבר לא צריך חמאס וחיזבאללה, אכזריות הממשלה כלפי אזרחיה בנושא הדיור מספיקה כדי להפוך את חיינו כאן לבלתי נסבלים.
8 מבולבלת כבר 30/09/2014 22:34 לא הבנתי. מה צריך לעשות? (ל"ת)
7 שם טוב 30/09/2014 21:20 זה לא רק שהמידע לא מדוייק
הוא מידע מטעה בדיוק מהסיבות שכתובות בכתבה. אתרים כמו מדלן חוגגים וחיים מהטעיית הציבור
חני 01/10/2014 09:25 תגובה לשם טוב (7)- ממש לא - מאיין האינפורמציה שלך
לא נראה לי שאתה צודק בקטע הזה על המיידע
6 ירון 30/09/2014 20:30 בבניין שלי בוצעה עסקת מכר
מאפוטרופוס שמחירה כלל שכר טרחת עורכי דין בגובה 80,000 ש"ח שליוו את התהליך ושכרם הוכנס למחיר העסקה וכך היא נרשמה גם ברשות המסים. הבנתם?
5 רונן מילר 30/09/2014 20:07 עלויות קניית הדירה רק מתייקרות
קוראי Bizportal יודעים שעלות העסקה שלהם(קניית קורת גג) מתייקרת בעשרות אלפי שקלים בגלל הזמן שעובר עד לכניסת החוק 0%מע"מ.יותר טוב היה לו התקדמו לקניה ורכישה של הדירה המיוחלת, ולא המתינו לכניסת החוק החדש.
4 חנן 30/09/2014 17:30 מה עם מקרקעי ישראל?
כתבת ש "גוף ממשלתי כרשות המיסים, חייב להישמר נגיש ככל הניתן לציבור גדול וללא הגבלות." ואני שואל מה עם גוף ממשלתי כמו מקרקעי ישראל שטין עליו ביקורת ואין איש שמבין בשביל מה נוצר...
גיא אלבג 01/10/2014 09:32 מישהו בתגובות שאל על מקרקעי ישראל...
האם במקרקעי ישראל נותנים לציבור שקיפות?
לאה בר אדון 30/09/2014 20:11 כדאי שכותב מאמרים אלה יבהיר לנו סוףסוף מהו מקרקעי ישראל (ל"ת)
שרית 30/09/2014 20:09 תמיד שומעים על אותו גורם שמאחרי הקלעים ומשפיע על כל מה
שקורה בתחום הנדל"ן - ושמו בישראל "מקרקעי ישראל"
3 ruth 30/09/2014 17:22 המצבים משתנים ועלינו להתאים את החשיבה למצב החדש
ענף הדיור הוא ייחודי בכך שהמוצר אותו הוא מוכר, דירת המגורים, אינה מוצר בעל מחיר אחיד וכל מוצר שונה ממשנהו - דירה בקומה ראשונה אינה עולה כמו דירה בקומה שניה וכו' ולכן החשיבה שלנו הצרכנים צריכה להיות בהתאם.
2 יאיר 30/09/2014 15:01 הצעה- פחות פמפום כתבות נגד לפיד ויותר עשיה
די כבר לברבז ימים על ימים בלהתנגח מול תוכנית שר האוצר? לא יעזור לכם! החוק יעבור והמחירים ירדו. החגיגה בנדל"ן נגמרה. כבר עכשיו דירות יד שנייה די חדשות - 5 שנים בכפר סבא (4 חדרים) נמכרות ב-200K פחות ממה שביקשו תחילה. המחירים בצניחה. היזהרו!
אחמד הטייח 30/09/2014 22:19 אל תיתן למציאות לבלבל אותך (ל"ת)
1 גדי 30/09/2014 09:37 גם בבורסה העסקאות מפורסמות לציבור- והמחירים יודעים לרדת (ל"ת)
בורסאי 30/09/2014 13:02 ההבדל הוא שמדובר בשוק לא מאוזן של רוכש עם בחיים לחברה. (ל"ת)
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש