ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

התמחור, המכירות וכיצד הם משפיעים אחד על השני

מעיין אמסלם, אנליסט בכיר מניות חו"ל במגדל שוקי הון, מסביר מהו בעצם כוח מחיר המוצרים של חברה - האם ישנה אפשרות של העלת מחירים מבלי לפגוע במכירות?
 | 
Share
קשה למצוא עסקים עם כוח תמחור בר קיימא. בדרך כלל סביב עסקים אלו יש חפיר* שמגן עליהם מפני תחרות, ומאפשר להם להמשיך לצמוח לאורך שנים רבות קדימה. חפיר זה נובע ממספר מאפיינים המשולבים יחדיו המאפשרים לחברה להעלות מחירים מעבר לעלויות האינפלציה.


חשוב לציין, כי על רקע מאפיינים אלו והסיכון הנמוך הגלום במודל העסקי, מניות החברות הללו נסחרות במכפילים בריאים (לא רק בסביבת התמחור הנוכחית) שיבריחו משקיעים מלבחון השקעה בהן. כל אחד ואופי ההשקעה שלו, אך ההיסטוריה מראה כי למרות המכפיל הגבוה, החברות הללו סיפקו למשקיעים
תשואה
תשואה
הרווח על השקעה, נמדד בדרך כלל באחוזים
עודפת בסיכון נמוך מהשוק.

בדרך כלל חברות קובעות מחיר על בסיס שלושה קריטריונים:
1. עלות הייצור.
2. מחירי מוצרים מתחרים/תחליפיים.
3. הערך של המוצר עבור הלקוח.

הרכיב השלישי הוא למעשה כוח התמחור האמיתי. ככל ששני הרכיבים הראשונים מהווים חלק קטן יותר במכלול החלטתקביעת המחיר, כך כוח התמחור גבוה יותר.

יש שני סוגים עיקריים של כוח תמחור:
1. נומינלי (המכיל בתוכו את קריטריונים 1+2)
2. ריאלי. כאשר חברה מעלה מחיר על מנת לכסות את עלויות האינפלציה זהו כוח תמחור נומינלי. ישנן חברות שמסוגלות להעביר עלויות בזמן אמת וכאלו באיחור מסוים.כוח תמחור ריאלי מאפשר לחברה להעלות מחיר מעל לעלויות האינפלציה - זהו מאפיין נדיר ועוצמתי, שכן הוא לוקח חלק מכוח הרווחיות של הלקוח. התוצאה היא חוזקה בשורה העליונה, התרחבות מרווחים (שני מרכיבים בנוסחת ה-ROIC) וגידול ברווחיות.כוח התמחור והשפעתו על דו"ח הרווח וההפסד מוערך לעיתים בחסר על ידי משקיעים. אם חברה פועלת במרווח תפעולי של 5%, החברה מעלה את המחיר הריאלי של המוצר ב-1%. אותו 1% הוא למעשה 20% מה-5% - כלומר החברה לוקחת מהלקוח שלה 1% ובכך היא מגדילה את הרווח התפעולי שלה ב-20% (רק על אותו 1% מהמכירות שנבעו מהעלאת מחיר).

נדירות החברות אשר מצליחות להעלות מחיר מבלי לפגוע במכירות. נציין לדוגמה את TransDigm Group, שמוכרת מגוון חלקי מטוסים כמו מערכות התנעה, חיישנים, מערכות כוח, שסתומים ועוד לחברות התעופה. חלקן נמכר ליצרן המטוס בזמן בנייתו, אך החלק הארי הוא מכירות האפטר-מרקט לחברות התעופה המתחזקות את המטוסים ונדרשות להחליף חלקים באופן תדיר.

תהליך אישור החלקים דרך רשות התעופה הפדרלית הוא כזה דרקוני, כך שאין הגיון כלכלי עבור מתחרה להיכנס לשוק הנישתי הזה. המוצרים מתאפיינים בווליום נמוך ובמרווח גבוה, בין היתר לנוכח העלאות מחירים של 4%-5% לשנה, כל שנה ב-20 שנה האחרונות. לאורך השנים, שיעורי הצמיחה של החברה עקפו את הענף התעופה באופן ניכר ובשנות משבר הצמיחה עדיין היתה שם, בניגוד לחברות אחרות בענף.

“The single most important decision in evaluating a business is pricing power. If you’ve got the power to raise prices without losing business to a competitor, you’ve got a very good business.
And if you have to have a prayer session before raising the price by 10 percent, then you’ve got a terrible business
Warren Buffett

חפיר* (Economic Moat) - מונח שנטבע על ידי וורן באפט ומתייחס ליתרון התחרותי של העסק על פני המתחרים.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש
כל הזכויות שמורות לחברת ביזפורטל בע"מ מקבוצת קו מנחה © |תנאי שימוש | לאתר אקטיבטרייל
לחץ לביטול הצגת המידע המורחב על מדד/נייר בבר המדדים, לחיצה נוספת תשיב את המידע.