ישיא קית Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
שלום, אורח התחבר
התיק שלך ריק.
להוספת ניירות לחץ כאן
בוא להיות משקיע מיומן!
קבל שיעור ראשון
בחינם
תודה על פנייתך, נציגינו ייצור איתך קשר בהקדם
לש םירטלזוינה Bizportal
הניוזלטרים של Bizportal
BizTV
BizTV
תועדו םיחותינ רודמ

מדור ניתוחים ודעות

מדור ניתוחים ודעות

תויגתב יכה
הכי בתגיות

המחוקקים משחקים ברגשות הציבור: ההשפעה של מע"מ 0%

אסף אנגל, מנכ"ל גדות נדל"ן, משווה בין הצעתו של ח"כ מופז לזו של שר האוצר, יאיר לפיד, ומצהיר - "ההשפעה זו אותה השפעה, תפסיקו לשחק ברגשות הציבור"
 |  46
Share
מאז פורסם מתווה מופז לשוק הדיור אתמול, אני שומע וקורא את מרבית התגובות. הן נעות בטווח של "מחפש לעשות הון פוליטי" ל"מה זו התכניות ההזויה הזו? הסאב פריים ימוטט את הכלכלה". האמירה האחרונה מתייחסת להצעתו של ח"כ מופז, לאפשר לזוגות צעירים לקבל משכנתא של עד 90% מערך הנכס. כלומר, על זוג צעיר הרוכש דירה עד 1.2 מ"ר, להביא
הון עצמי
הון עצמי
שווי נכסי החברה פחות שווי ההיתחיבויות שלה כפי
של 10% בלבד.


מקובל לכרוך את המספרים של 90% מימון למחוללי משבר הסאב פריים שהביא להתמוטטות בנקים מרכזיים ולמיתון הגדול בשוק האמריקני. אני מסכים שהתכנית, למרות שלא קראתי את כולה, נשמעת מסוכנת, כאילו נשלפה בין רגע ללא מחשבות על השלכות.

מה שמפתיע אותי שלמעט התכנים השונים, גם תכנית מע"מ 0% הייתה אמורה לגרור תגובות דומות, אך שר האוצר נהנה מאשראי ציבורי גבוה מאד. ככל הנראה מתוך אמונה, מוצדקת כשלעצמה, שמעמדת שר האוצר, ניתן גם ליישם רעיונות.

נניח לרגע בצד את תוצאות תוכניותו של לפיד, יהיו אשר יהיו - הן היחידות שיקבעו האם התכנית מיטיבה איתנו האזרחים או שמא תהא בכייה לדורות, ונתמקד בדרך: יום בהיר אחד, או ליתר דיוק, כמה ימים לפני פרסום תכנית משרד השיכון, קם שר בישראל והכריז על גבי העיתונים, כן, לא בשום מקום אחר, בתקשורת בלבד, על תכנית להורדת מס ערך מוסף על דירות. חודשים ארוכים לפני שמישהו, אפילו במשרדו, יודע או מדמיין איך יראה החוק, בחר שר האוצר במדינת ישראל לשתק את אחד השווקים הרגישים בכלכלה הישראלית.

לאופן הביצוע, לא היה ועדיין אין שום הסבר מניח את הדעת להכנסת שוק כלשהו לסחרור, מלבד הרצון לגרוף הון פוליטי - ובכך הוא אינו שונה מבחירתו של חבר הכנסת מופז לקפוץ על הלהט החברתי סביב נושא הדיור ולהציע פתרונות אבסטרקטים. באשר להשלכות המסוכנות למשק, האם פטור קבוע ממע"מ בשווי 2 מיליארד שקלים בריא למשק הכלכלי בישראל? האם כאשר המדינה תרצה לבטל את הפטור היא תוכל לעשות זאת או שמא האוצר גוזר על הדורות הבאים לחיות עם פטור המשרת 7% מהאוכלוסיה, כפי שכולנו מכירים מנסיונות ממשלות ישראל לבטל את הפטור ממע"מ הניתן לבעלי עסקים באילת ללא הצלחה, וכל זאת מטעמים פוליטים בלבד?הגיע הזמן שלא נחכה לשאול רק " איפה הכסף? " בדיעבד, אלא גם " מאיפה הכסף? ". אם נשכיל לדרוש תשובות לשאלות אלו בזמן, אולי נגרום לנציגנו לנהל כלכלה אחראית בזמן אמת ולא נסיונות לכבות שריפות בדיעבד.

חוק המע"מ, כפי שהוא מכונה, העומד על היבט צר מאוד של הבעיה הרחבה - מחירי הדיור בישראל - מסוכן בעיקר עקב האשליות והעיוותים שהוא יוצר, במידה שווה לזו של ח"כ מופז.
משחקים עם הרגשות החזקים ביותר; קרדיט: ארז חרוד, בוצ'צ'ו
משחקים עם הרגשות החזקים ביותר; קרדיט: ארז חרוד, בוצ'צ'ו

לפני כשבועיים אמר בשולי דבריו, הכלכלן הראשי המתפטר של משרד האוצר, מיכאל שראל, כי לפיד לא יכול להפסיד פוליטית מהצעד שלו. אם המחירים ירדו הוא יקבל קרדיט גדול מאד, ואם המחירים יעלו, הוא יאשים את היזמים, הכלכלנים ואותנו, שלא חיכינו כמי שטרפדו את תכניתו.

לצערי, אני לא מסכים איתו וחושב שרגש התקווה, הסיבה העיקרית שהתכנית הזו משפיעה בצורה עמוקה כל כך על כלל הרוכשים, שהנה אולי הפעם יש סיכוי, הוא שהביא לשיתוק שוק הנדל"ן בחודשים האחרונים. אולם אם התכנית לא תשיג את יעדיה, נשוב לתחושות של יאוש ואדישות. אלו, אנו יודעים כבר היום, הרגשות המסוכנים ביותר עבור אזרחי המדינה שמהווים קרקע פוריה לפוליטיקה צינית והרסנית בכל תחומי חיינו.

כשמשחקים עם התקווה שלנו, כדאי לעשות זאת בענווה, בחרדת קודש ממש ולימוד מעמיק של כל האפשרויות וההשכלות, תכונות שאני לא רואה כרגע בתהנהלות שר האוצר.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו ונתקן.
תודה עבור פנייתך, היא תיבדק ותטופל בהקדם שלח
הרשמה לניוזלטרים
הירשם לניוזלטר המומחים של ביזפורטל- כל הפרשנויות לאירועים החמים בזמן אמת
הבתכל בגה

הגב לכתבה

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

שלח
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה

46 תגובות ב-42 דיונים

מיין תגובות לפי: מהחדש לישן מהישן לחדש הרחב תגובות צמצם תגובות
42 רינת תל אביב 09/07/2014 21:46 איפה הכסף? לאן הכסף? כמה כסף?
כותב התור הזה אסף אנגל שואל את השאלות הנכונות לדעתי: לא רק" איפה הכסף? " , אלא גם " מאיפה הכסף? ". אם נשכיל לדרוש תשובות לשאלות אלו בזמן, אולי נגרום לנציגנו לנהל כלכלה אחראית בזמן אמת ולא נסיונות לכבות שריפות בדיעבד".
41 אוריאל רז 09/07/2014 07:35 רק לא במרכז
מחירי הדירות בתל אביב בשיא והקונים מוכנים לשלם כמעט כל מחיר עבור דירה ולו הקטנה והפחות מרשימה ביותר, האם לא כדאי לצאת מהצנטרום ולעבור לעיר מרוחקת יותר(למשל בת ים...זה עתה התבשרנו שתסופח לתל אביב...
40 ישי 08/07/2014 23:33 שוק הדיור במצב הנוכחי
עובדה היא ואין עליה עוררים:ששוק הדיור בישראל יצא מכל פרופורציה. גם אנשים שמרוויחים יותר לא יכולים לקנות בית וחייבים להעזר בכוח עליון או בהורים.אבל האם עכשיו הרגע המתאים להעלו נושא כזה?אני אומרת שלא.כשהתותחים רועמים כדאי שגם אנחנו נשתוק
39 שמרית נתנאל 07/07/2014 22:02 שמענו שאסף אנגל מדבר גם ב"גלובס"
נקרא עוד הערב - מענין מה התחדש
38 אביאל 07/07/2014 21:57 עמדת שר האוצר מקבלת קרדיט מעצם המעמד של השר
גם אנחנו מקווים שעמדת שר האוצר נכונה וצודקת ומתאימה לכולנו(הזוגות הצעירים) ובכל זאת אנחנו שואלים איך היא מעוררת כל כך הרבה התנגדויות אצל יודעי ומומחי הכלכלה.
37 חן 07/07/2014 12:46 לאריאלה
טעויות יש לכולנו ,ובטח בהקלדה ומרוב התרגשות- לא כל יום כותבים מאייל לעיתון ולאינטרנט.רק ששר האוצר לא יעשה לנו טעויות במהלכים שלו
36 אריאלה בן גור 07/07/2014 12:28 שוב טעיתי בהקלדת שמי......(ב34)
טעות לעולם חוזרת
35 בן ציון 07/07/2014 12:26 מחאות - לא עוד
אני מסכים עם כל מילה,אבל מה אתה מציע לאזרח מן השורה לעשות?שוב לצאת להפגנות ומחאות זה ממש לא בשבילי, לא עוד אם יש לך עצה שתועיל להוזיל את מחירי הדיור בישראל או שתשפיע על אי העלתו בעתיד אשמח לשמוע .
34 אריאלה בן גוטר 07/07/2014 11:48 נפלה טעות(אצלי במשפט):משהו יכול להסביר? (ל"ת)
33 אריאלה בן גור 07/07/2014 10:58 מופז?
איך פתאום מופז נמצא בתוך כל הסיפור הזה?מישהו יכוח להסביר?
32 חוה גולד 07/07/2014 09:15 נתונים סותרים
נתונים נתונים ועוד נתונים אני רוצה לדעת מאיפה כל כך הרבה מספרים (כשחלקם סותרים את הנתונים הקודמים מהאינטרנט העיתונים והרדיו והטלוויזיה.כל כך הרבה אינפורמציה - ומכאן גם הבילבול. לאדם מן השורה (כך היינו אומרים פעם) אין אפשרות להבין לאן עליו לפנות.
31 ruth 07/07/2014 08:29 לא נתווכח עם כותרות מהטלוויזיה
היינו רוצים פיתרון אמיתי לבעיות של החיים כאן בישראל (ולא נדבר כרגע על שלום איזורי או המשך שיחות עם הפלסטינאים)
30 גדי 07/07/2014 06:43 הכותרת היא אמיתית מערוץ 2 מהתוכנית הכלכלית ,ואפשר אפילו
אפילו לשאול שאלות על קניית דירה למשל,היום בימים אלו.מעניין מה תהיה התשובה.אני הולך לשאול בשביל כל הזוגות הצעירים.
29 גדי חייק 06/07/2014 23:47 האם זה הזמן לרכוש דירה?
זאת הכותרת כרגע בטלוויזיה.אפשר להתקשר ולשאול גם את השאלה הזאת.
28 יחיאל מהמרכז 06/07/2014 17:40 ממש לא
נשאלה השאלה האם להתמרד?ואני אומר לא למחאות. יותר אפקטיבי לפעול ביחד ולתאם עמדות גם עם היזמים וגם עם הקבלנים. למצוא את הדרך להתקדם לטובת המטרה שלנו.
27 תמי 06/07/2014 09:34 האם נתמרד כולנו? (ל"ת)
26 הללי 06/07/2014 09:05 לא רוצה דירה עם עול אין סופי וחששות שלא נעמוד במשימה
גם אני חושבת לוותר על כל המאבק להשגת דירה - יש מספיק אנשים סביבנו שוויתרו ופשוט חיים בהשכרה מתוך בחירה.מצד שני כדאי שיהיה אי של שקט - דירה משלי. מעניין מה חושב על כך אסף אנגל.
25 שלומי וחגית 05/07/2014 23:26 האם כדאי להיות בעל דירה בימים אלה
הסיבה לירידה בבעלות על דירה הינה ההתייקרות הגואה של מחירי הדיור , כולל דירות עממיות והעובדה שלא בונים כמעט בכלל דירות קטנות , והסיבה המרכזית יותר הינה הפסקת הבנייה הציבורית באופן מוחלט.
24 יוני 05/07/2014 23:19 זמן רב מדי עובר וזה לא לטובתנו
מה קורה מרגע התשלום עבור הקרקע ועד קבלת ההיתרים? עובר זמן רב מדי. - הזמן הזה, עולה ליזם הרבה כסף הרבה מאד. הבירוקרטיה בוועדות משפיעה ישירות על ההוצאות הקבלן לכן כדאי שיטופל קודם כל הקטע הזה בתוך כל ההקלות לרוכשי הדירות.
23 שאלתיאל 05/07/2014 20:39 האם נשב על הגדר ונחכה?
פתאום כל העולם הפך את פניו - כבר הכל לא ברור. האם אומרים שכדאי לחכות להורדת המחירים או לנסות ולהגיע עוד עכשיו לקניה - עוד לפני הבלגן של עליית המחירים, שצפויה להתרחש אחרי החגים
22 אביעזר 05/07/2014 20:34 על העתיד ועל והתקווה שלנו
אהבתי את ההתבטאות של אסף אנגל על הרגשות שלנו: "כשמשחקים עם התקווה שלנו, כדאי לעשות זאת בענווה, בחרדת קודש ממש" - וכל זה על המהלכים האחרונים של שר האוצר
21 כרמית 05/07/2014 12:54 מאריאל העיר לאריאל שר השיכון
השר אריאל ממש מפנטז....
20 יוכי מרקוביץ 05/07/2014 06:19 האם להאמין לדברי שר השיכון אריאל
אחרי פרסום הנתונים בהם נאמר שחלה האטה בקניית דירות חדשות אמר שר השיכון, אורי אריאל, "כל הכבוד לישראלים שעברו לממתינה וסומכים על הממשלה. בשבוע הבא מועצת רשות מקרקעי ישראל תאשר גם את תוכנית מחיר המטרה, ובסוף הקיץ התוכנית תפעל. בשנה הבאה נשב על מרפסת הדירה - והיא תהיה זולה יותר".
19 יהונתן הלוי 04/07/2014 23:52 למדנו משהו מ"כלכליסט"שממש חושב כמו אסף אנגל...
צפויה עלייה משמעותית בביקושים ובמחירים לקראת ספטמבר השנה. "יש פער ענק בין מה שאומרים על הקפאה בשוק הנדל"ן לבין מה שקורה בשטח", שר האוצר הכניס את השוק לבלבול : בחודש באפריל שהתבטא בהקפאה זמנית. במאי זה התייצב ובחודש יוני זה חזר לרמות המחירים והביקושים של שנה שעברה".
18 יואל בן אברהם 04/07/2014 07:25 צפןיה עליית מחירים לקראת הסתיו
נראה שתוכנית המע"מ 0% של שר האוצר, יאיר לפיד, הצליחה להקפיא את שוק הנדל"ן למגורים למספר חודשים אבל לא לאורך זמן. כך לפחות עולה מפרסומים בעיתוני הכלכלה והנדל"ן
17 גיורא 03/07/2014 18:58 אסף אנגל לא מסכים עם שר האוצר
גם אני לא מסכים עם לפיד - בנתיים הכל נראה איזה ספין פוליטי
16 אלון מגבעת עדה 03/07/2014 18:31 3 תוכניות בקנה
לידיעתכם:שומעים על שלו תוכניות שונות.כל תוכנית בנפרד מטרתה להקל על רוכשי הדירות- נחיה ונראה
15 רוני 03/07/2014 18:24 פסימי ללא תקנה
כשאני קורא את דברי קודמי (מר סימן טוב)אני לא יכול שלא לחייך על התמימות הזאת בדבריו.נראה לי שהממשלה לא סופרת אותנו
14 מנשה סימן טוב 03/07/2014 07:07 כדאי שהתוכנית תצליח
אם התכנית של שר האוצר לפיד לא תשיג את יעדיה, נשוב לתחושות של יאוש ואדישות ופסימיות. בידי הממשלה כל האופציות להרים את הפרויקט הזה(0% מע"מ)ולהביאו לכלל הצלחה
13 גל 02/07/2014 23:19 מה יהיה כאן בעתיד?
מצבנו היום גובל בחוסר וודאות שיביא בטווח הקצר לעליות מחירים .המצב כיום לא ברור ואחר כך "אחרי החגים" מי יודע? אולי פעם המחירים גם ירדו.אולי אחרי החגים בשנה הבאה
12 גלעד 02/07/2014 17:02 לא כדאי לערב את התקווה שלנו במשחקים הפוליטיים שלכם (ל"ת)
11 כרמיאל 02/07/2014 16:46 תשובה ל 9 למשה רשל"צ
האם כדאי סתם להשמיץ ולהעכיר את הדברים?
10 רועי 02/07/2014 16:43 יש תקווה
אסף אנגל אומר הפעם במאמרו:"רגש התקווה, הסיבה העיקרית שהתכנית הזו משפיעה בצורה עמוקה כל כך על כלל הרוכשים, שהנה אולי הפעם יש סיכוי".אמרנו כבר אסף הוא אופטימי  
9 משה ראשל"צ 02/07/2014 07:02 אתם מצפים לגדולות מיהיר שלא גמר תיכון ושירת בגלצ
אנשים כאן אוהבים לקבל מתנות כמו 0 אחוז מעמ אבל לא חושבים שזה רק יגביר את הביקוש ובתקופה כזו צריך להקטין ביקוש כדי להוריד מחירים אז לאיזה בועה אתם מתכוונים ?
ארדיטי 02/07/2014 15:25 למי אתה מתכוון: יהיר ולא גמר תיכון? (ל"ת)
8 yaacobi 02/07/2014 05:26 המחירים יעלו או ירדו?
הממשלה אישרה אתמול את תוכנית הפטור ממע"מ לזוגות צעירים הרוכשים דירה מקבלן, חוק הצפוי להיכנס לתוקף ב-1 בספטמבר, אך המחירים הממוצעים למ"ר שיקבעו את רף המחיר העליון לדירה בערים השונות, יתפרסמו רק ב-15 בספטמבר.כל זה מן העיתונות - לא מידע אישי.ומה יקרה בהמשך זאת חידה: יעלו המחירי או ירדו. גם קברניטי המשק לא יודעים בברור
יולה 02/07/2014 15:23 יעלו או ירדו -המחירים
חבל שאין לנו הזדמנות לשמוע מכלכלן מקצועי ןבעל נסיון מה הולך לקרות לכחר שהחוק יכנס לתוקפו
שוקי 02/07/2014 07:41 אין בכלל שאלה - הם יירדו (ל"ת)
אבשלום 02/07/2014 14:50 מנסיוני.....
נראה לי שאנשים כאן לא לוממדים מהנסיון -ואני אומר לכם שהמחירים רק יעלו
7 שריתה 01/07/2014 21:07 יופי של דירה אנחנו עומדים לקבל
תראו מה מכינים לנו: מחדר השינה, דרך גימור המחסן ועד ברז המים הקרים מאחורי המקרר לייצור קוביות קרח - המדינה עומדת לקבוע לראשונה מפרט מדויק וקפדני לעשרות אלפי הדירות החדשות שייבנו בשנים הקרובות במסגרת מכרזי מחיר מטרה וחוק 0% מע"מ. כך עולה ממסמך רשמי שהפיץ השבוע משרד השיכון - לפי כל זה כדאי לחכות
6 יוסף חיים 01/07/2014 17:08 המחירים יעלו או ירדו הכל בסימן שאלה אחד גדול
לפי המאמר של אנגל אסף - "לפיד לא יכול להפסיד פוליטית מהצעד שלו. אם המחירים ירדו הוא יקבל קרדיט גדול מאד, ואם המחירים יעלו, הוא יאשים את היזמים, הכלכלנים ואותנו, שלא חיכינו כמי שטרפדו את תכניתו".ואני שואל למה היינו צריכים לחכות?לגאולה? 
5 אלי מקרית גת 01/07/2014 16:44 איפה הממשלה - היה כדאי שתנווט את המחירי הדיור בישראל
"לממשלה יש את האפשרות למתן את מחירי הדירות, אך היא לא עושה את זה, במקום זאת היא יוצאת בהצעות הזויות של מע"מ 0%, "
4 יוסי 01/07/2014 16:38 תקשיבו למה שכתוב בעיתון
מן העיתונות (bizportal) :מחירי הדירות בישראל גבוהים ב-30% ממה שהם צריכים להיות - הניסיון העולמי לא מעודד ...
3 רוחה מפרדס חנה 01/07/2014 14:40 יושבים וממתינים על הגדר
הציבור יושב על הגדר והביקוש לדירות חדשות צנח לאפס ואני רק תוהה אם שר האוצר מגיע לעיתון bizportal לקרןא את הטורים האלה.
2 אליאור 01/07/2014 14:30 0% מע"מ ועוד
חוק 0% מע"מ, נוגע בהיבט צר מאוד של בעיה רחבה והיא מחירי הדיור בישראל. שמענו על שני חוקים נוספים מקבילים - מתי כל אלה יהיו תקפים?
1 ירושלמי 01/07/2014 12:24 אין זכות לכל בעל אינטרס להשמיע כרגע את דעתו..
בשעת חירום לאומית זו עדיף היה והיית נמנע מלפצות את פיך..
כללי
מדורים
שווקים
שירותים
טאבו ישיר
תמיד מעודכנים לאתר טוויטר לאתר פייסבוק RSS Mail Red mail
חפש