פעולותיו של דראגי לגישור הפערים באירופה מתקשות במבחן המציאות

אורית לוין, אנליסטית בנקים וטכנולוגיה, מזרחי טפחות, מתייחסת להחלטותיו של יו"ר הבנק האירופי המרכזי, מריו דאגי, והתנגשותיהן עם המציאות
אורית לוין
מריו דראגי, נשיא הבנק האירופי, נשא נאום לפני כשנה וחצי, בו הצהיר על כוונתו לשבור את הקשר האכזרי בין מצב המדינות לבנקים שלהן, ולתמוך ישירות בבנקים. השוק הגיב בעליות חדות. מאז הולכים וגדלים הפערים בין מדינות הצפון לאלה שבדרום היבשת, ועם הזמן מתברר, שיישום החלטותיו נתקל בקשיים רבים.

הצפון העשיר והדרום העני
ברוב מדינות מרכז וצפון אירופה, בעיות הגירעון התקציבי נמצאות בשליטה. מצב הכלכלה משתקף גם בנתוני הבנקים, כאשר היקפי האשראי הבעייתי בהם גבוהים מהממוצע בבנקים האמריקנים, אך הם יציבים וסך ההון ורמות הנזילות משתפרים. במדינות דרום אירופה, הגרעון נמצא בשיאו ושיעורי האבטלה דו ספרתיים. מבחינת מצב הבנקים, רובם מחזיקים באגרות חוב של ממשלותיהם, הנמצאות בסיכון גבוה, וכן אשראי שניתן בביטחונות של נכסי נדל"ן חסרי ערך כמעט - כל אלו עלולים להביא למחיקה משמעותית ואיום על יציבות הבנקים.

שינוי מבני של גוש האירו
בנאומו האחרון, דראגי הודיע על מספר שינויים מבניים בגוש האירו, שנועדו לטפל בפערים בין הצפון לדרום. הרעיון, שהועלה כבר לפני למעלה משנה, שכל מדינות גוש האירו יפעלו יחדיו לסייע לבנקים, שהינם במוקד המשבר. כך, גם מדינות בעלות מגבלות תקציב יוכלו לקבל סיוע ישיר לבנקים שלהם, ולטפל באופן ממוקד בבעיה, מבלי להרחיב את הגרעון הגבוה גם כך. בנוגע לבעיית חוסר האמון בבנקים בקשיים, דראגי מציע לבצע מבחני לחץ, שיבחנו את איכות הנכסים של אותם בנקים בתנאי קיצון של משבר. רק הבנקים שיעמדו במבחנים, וימצאו כניתנים להתאוששות, יקבלו סיוע.

ולבסוף, הוא מציע להקים גוף אכיפה, שיכפה את החלטותיו ויקבע אמות מידה אחידות שהבנקים יצטרכו לעמוד בהן. באופן הזה, לא תצטרכנה להתקבל יותר החלטות סיוע אד הוק, שיפגעו בעיקר במשלמי המסים של המדינות הצפוניות.

אבל דרגי לא פתר את כל הבעיות
פתרונותיו של דראגי טובים, אבל חשוב לזכור שבגוש האירו לוח הזמנים מאוד איטי. מנהיגי גוש האירו נפגשו באוקטובר האחרון והחליטו על לוח זמנים כדלקמן:
- החל נובמבר 2014 - הבנק האירופי המרכזי יוכל לפקח על 130 בנקים בתחומו, ולהחליט להשתלט על בנקים קטנים יותר, במידת הצורך. במידה ובנק כלשהו יתמוטט במהלך אותה שנה, לא יהיו לו את הכלים לסייע לו.
- ב-2015 יוקם מנגנון פיקוח אחיד לכל גוש האירו, וגם אז, לא יהיה לו המימון הנדרש לסיוע, משום שטרם התקבלה החלטה סופית וברורה מהיכן ימומן.
- הקמת גוף אכיפה חוקית תבוצע רק ב-2018, כעשור לאחר המשבר. ככל הנראה, המנהיגים של גוש האירו מעדיפים שמשלמי המסים ימשיכו לממן עד אז את קריסתם של הבנקים בתחומם.

יש מבחן, אין לחץ
מבחני הלחץ, שדראגי הציע, בעייתיים בפני עצמם. הם בוצעו מדי שנה במהלך השנים 2009-2012. בכל אחד מהמבחנים, תרחישי הקיצון לא היו חמורים דיים, כך שהם פספסו לחלוטין את מצבם הקשה של הבנקים בקפריסין, אירלנד וספרד.

דראגי בנאומו, מדגיש שוב ושוב את הצורך במבחני לחץ אמינים. אך יש יותר מדי אינטרסנטים בגוש האירו, שיעדיפו לצמצם את הסיוע ולהקל שוב במבחני הלחץ. העמדה הרווחת בקרב המדינות העשירות, שאי אפשר להשתמש בכספי הסיוע כדי לחלץ כל בנק, וצריך לאפשר לחלקם פשוט לקרוס. הדוגמא של קפריסין, בה רוב כספי הפיקדונות והחסכונות של הבנקים פשוט הולאמו, היא פתרון מועדף על המדינות היציבות יותר.

הרבה הצעות מעט מעשים
אחת האפשרויות להחזרת האמון במדינות הגוש, היא הנפקת אגרות חוב של כל גוש האירו, שאינן משויכות למדינה ספציפית. באופן הזה, הקושי של מדינה אחת יקוזז עם הצמיחה במדינה אחרת, והאג"ח לא תסחרנה בתנודתיות כה רבה. הצעה נוספת הינה לאפשר לקרן הסיוע שהוקמה לפעול כבנק וללוות מהבנק האירופי המרכזי, זאת כדי לממן את הבנקים בקשיים, ובמקום להסתמך על תקציב מוגבל בהיקפו.

כשמריו אומר לא
מריו דראגי פסל את אותן ההצעות משיקולים זהים. שתי ההצעות ייצרו מבנה חדש לגוש האירו, מאוחד יותר, המשקף סיכון שווה לכל המדינות ובעל מחויבות הדדית לבנקים. זאת בדיוק הבעיה של המדינות היציבות יותר - מצד אחד הן נהנו כל השנים מהסחר עם שאר מדינות אירופה ומעוניינות להישאר במבנה של גוש אירו אחד. מצד שני, הן לא רוצות שהסיכון והקשיים של המדינות החלשות ידביקו את כלכלתן.

וכך, תוך היעדר שיתוף פעולה מוחלט, ממשיך גוש האירו להתנהל בעצלתיים ממשבר אחד למשנהו.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מבחני לחץ
    דניאל גלעד 05/12/2013 13:24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ראשית , עלי להודות לאנליסטית לוין על מאמר משובח זה. מאחר והתחום מעניין אותי , רציתי לשאול כמה שאלות , אך אסתפק בשתי שאלות (כלליות ): האם מבחני נלחץ שנעשו באירופה דומים לאילו שנעשו בארץ . והשאלה השניה אם ניתן להסביר במספר משפטים מועט מה נדרש היה כדי שמבחני הכלחץ יהיו יותר יעילים ונכונים .
    סגור
  • 1.
    אירופה
    מנטליסט 05/12/2013 10:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבה חשובה. בזמן האחרון אני שומע שיש סימנים להתאוששות בגוש האירו וחלק מהמדינות שוב צומחות. והנה פתאום מדברים על ריבית פיקדונות שלילית ומסתבר שגם ברגולציה יש עוד דרך ארוכה. תודה אורית על כתבה מאירת עיניים.
    סגור