מהם היתרונות בגז טבעי להנעת כלי רכב?

אריה גורן, אנליסט תחום סחורות ב-Bizportal, מתייחס ליתרונות והחסרונות של גז טבעי להנעת רכבים מול הבנזין ולגפ"מ
אריה גורן
לרגל הפיכת ישראל למעצמת גז טבעי ולנוכח הויכוח המתמשך בארץ על מכסות הגז הטבעי ליצוא, הכתבה הבאה מוקדשת למגמה שתופסת תאוצה בעולם - שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב.

נפט ומוצריו מהווים עדיין מקור האנרגיה העיקרי לתחבורה העולמית, אבל השימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב גדל משנה לשנה. כיום נעים בעולם 16.2 מיליון כלי רכב המונעים בגז טבעי ומספרם גדל בקצב של 15% לשנה. מספר תחנות התדלוק בגז טבעי גדל בקצב של 10% לשנה, והגיע כבר ל-21 אלף תחנות תדלוק בעולם כולו. כלי רכב המונעים בגז טבעי נפוצים מאוד במדינות כמו פקיסטן, אירן, ארגנטינה, ברזיל, הודו וסין.



בעוד שעתודות הנפט העולמיות מתדלדלות, עתודות הגז הטבעי העולמיות אמורות להספיק לצריכה של יותר מ-240 שנה. מחיר הגז הטבעי המחושב על בסיס אנרגטי שווה, נמוך בהרבה ממחיר הנפט. מחירי הגז הטבעי נקובים בדולרים למיליון BTU (יחידות אנרגיה). אם נחלק את מחיר חבית הנפט ב-5.8 נקבל את מחיר הנפט למיליון BTU, מכיוון שתכולת האנרגיה של חבית נפט נאמדת ב-5.8 מיליון BTU. מחיר הנפט מסוג ברנט האחרון - 102.64 דולר לחבית - שקול ל-17.7 דולר למיליון BTU - פי ארבעה ממחירו של הגז הטבעי בארצות הברית (כ-4.3 דולר למיליון BTU), ובערך פי שלושה ממחיר הגז הטבעי בארץ.

לאחרונה התפרסמו בכלי התקשורת מאמרים על האפשרות לשימוש בגז להנעת כלי רכב. מאמרים שהתאפיינו בבלבול בין שימוש בגז טבעי המופק מבארות ועיקרו הגז הקל מתאן, לשימוש בגז פחמימני מעובה, גפ"מ (או גז בישול בלשון העם) - תוצר של בתי הזיקוק ומורכב בעיקר מהגזים הכבדים יותר פרופאן ובוטאן.

השימוש בגפ"מ כדלק למכוניות ידוע וקיים בישראל, יותר מ-10,000 מכוניות במדינה כבר עברו הסבה לגפ"מ, הסבה פשוטה יחסית, כיוון שאת התקנת המערכת עושים המוסכים המתמחים בכך בישראל, לרוב בתוך יום עבודה אחד בלבד. עלות ליטר גז זולה בכ-50% מעלות ליטר בנזין במרבית תחנות הדלק בישראל, בגלל מיסוי נמוך יותר על גז הבישול בהשוואה לבנזין. לעומת זאת, אין עדיין שימוש בגז טבעי להנעת כלי רכב בישראל.

בניגוד לגפ"מ, שהופך לנוזל בלחץ של שתי אטמוספרות בלבד ואין כל קושי לאחסן אותו במיכלים, אחסון הגז הטבעי מסובך יותר. גז טבעי שעיקרו מתאן קל הרבה יותר והופך נוזל רק בקירור ל-163 מעלות צלסיוס מתחת לאפס. הוא מובל בעיקר בצינורות. אולם מתברר שאפשר לאחסן גז טבעי במיכלים מיוחדים בכלי הרכב כשהוא דחוס בלחץ של 240 אטמוספרות. רק לשם המחשה, אוויר במיכלי צלילה מאלומיניום נדחס בלחץ של יותר מ-200 אטמוספרות, ובפיתוח מכוניות מונעות במימן משתמשים במיכלים מסיבי פחם בהם נדחס המימן בלחץ של 700 אטמוספרות.

מלבד היותו מזהם פחות, השימוש בגז טבעי להנעת מכוניות גם בטוח יותר לשימוש. בניגוד לבנזין, שבמקרה של תאונה נשפך על הכביש, הגז הטבעי מתאייד מיד. נוסף על כך, טמפרטורת ההצתה שלו כפולה מזו של הבנזין, כך שהסיכוי שיגרום לשריפה קטן יותר. שימוש בגז טבעי מאריך גם את משך חיי המנוע בגלל שריפתו הנקייה, שאינה מותירה שאריות פחם בבוכנות.

שוק הסחורות בשבוע האחרון
במסחר בסחורות בשבוע שעבר נרשמו בעיקר ירידות. מדד הסחורות CRB של תומסון רויטרס/ג'פריס, ירד בסיכום שבועי ב-0.94%. בטבלה שלהלן מפורטים השינויים במחירי הסחורות העיקריות, במדדי המניות ובשערי המטבעות בשבוע שעבר וב-12 החודשים האחרונים.

איך משקיעים בגז טבעי?
באמצעות חשבון ב-ATRADE אפשר להשקיע באופן ישיר ונוח בגז טבעי בשני הכיוונים: קנייה ומכירה.

קרן הסל לגז טבעי United States Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול UNG. ישנן גם אופציות put ו-call על קרן הסל, דמי הניהול 0.85% לשנה.

קרן הסל הממונפת ProShares UltraShort DJ-UBS Natural Gas נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול KOLD. תשואת קרן הסל היא ביחס הפוך למדד Dow Jones-UBS Natural Gas כפול שניים, והיא מתאימה למי שצופה שמחיר הגז ירד. דמי הניהול 1.11% לשנה.

חברת Chesapeake Energy נסחרת בבורסת ניו יורק בסימול CHK. החברה מפיקה גז טבעי בארצות הברית ויש לה שם עתודות גז טבעי של 23 טריליון רגל מעוקב.

*אריה גורן מרצה בכיר בקורסים סחורות וחוזים עתידיים והשקעות בחו"ל במכללת MIBI ללימודי שוק ההון באונליין, www.mibi.co.il .
**אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או למכירה של גז טבעי או כל סחורה, או כלשהי.
תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מיכל רגיל לצלילה נדחס ל-300 אטמוספירות
    hadshen 28/05/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מיכל צלילה רגיל, מאלומניום או פלדה, עומד בדחיסה של 300 אטמוספרות בתלות בסוג הברז. ברז בתקן DIN מאפשר זאת. יש לציין שהמיכל עומד בלחצים שיתפתחו גם אם ישאר בחוץ בקיץ, בקרינת שמש ישירה.
    סגור
  • 1.
    לא הייתי רוצה לנהוג במכונית במיכל גז של 240 אטמוספירות (ל"ת)
    שבח רון 27/05/2013 21:03
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור