למשקיע האולטרה סולידי, מה האפשרויות כעת?

איציק קבסה, סמנכ"ל בבית ההשקעות הדס ארזים, מתייחס לריביות הנמוכות כ"כ בשוק - ובהתאם לאפשרויות העומדות בפני המשקיע הסולידי
מר זהבי הוא לקוח סולידי ושמרן שבעשורים שחלפו בחר לבצע את השקעותיו בשמרנות ובסולידיות תוך הקפדה על שלושה כללי השקעה בסיסיים.

הכלל הראשון הינו כלל בסיסי הסובר כי כפי שעמל קשות להשגת כספו כך הוא מצפה שהכסף שחסך יעבוד עבורו וייצור הכנסה מעבר לעליית המדד בכדי שלא תהיה שחיקה בערך הכסף.

הכלל השני הוא יצירת עדיפות להשקעה באג"ח הממשלתי על פני השקעה באג"ח קונצרני, ולבסוף נדרשת נזילות של הכסף שהרי אנחנו חיים במציאות בה אין לדעת כיצד הדברים יתפתחו. אחת התקופות האהובות על מר זהבי הייתה בשלהי ינואר 1999 אז עמדה על 13.5%. גם בשנים 2002-2003 ריבית בנק ישראל הייתה גבוהה ונעה בטווחים של בן 8% ל- 9%, אלה היו "שנות הזוהר " של המשקיעים הסולידיים.

אך אבוי המציאות החדשה טפחה על פניו. פעילות הנגידים בעולם לרבות סטנלי פישר גרמה לכך כי ריבית בנק ישראל עומדת היום על 1.75%, בעוד שתחזיות האינפלציה נעות בטווחים של 1.8% עד 2% סביב מרכז היעד של בנק ישראל.

לפני שנבין מהן הפעולות שעליו לנקוט בתיק ההשקעות, נבחן את האלטרנטיבות המרכזיות להשקעה הקיימות עבור רמות הסיכון של מר זהבי:
הדרך המוכרת והידועה היא דרך הפיקדונות הבנקאיים. המערכת הבנקאית נותנת ללקוחותיה ריבית נמוכה במונחים היסטוריים (באופן כולל הריבית נעה בטווחים שבין 0.5% ל- 1% ואף יותר מכך תלוי במצבו הפיננסי של הלקוח) ריבית זו נגזרת מריבית הפריים העומדת על 3.25%.

פתרון סולידי נוסף הינו השקעה במק"מ (מלווה קצר מועד) המונפק ע"י המדינה ומגלם ריבית הנעה סביב 1.65% ברוטו. לחלופין ניתן לרכוש קרן כספית המשקיעה במק"מ ולקבל ברוטו דומה.

אם כך הם פני הדברים על מר זהבי לנקוט בצעדים הבאים על מנת שיוכל לעמוד ביעדים אשר הציב לעצמו:

- בחלק השקלי בתיק בכדי לקבל תשואה הגבוהה מ-2%, הוא יידרש להאריך במקצת את המח"מ ולרכוש אגרת חוב שקלית מסוג "" ממשלתי במח"מ 2.8שנים אשר מגלמת תשואה הגבוהה מ-2%, הדגש המרכזי הוא שמירה על קצר בינוני.

- בכדי שיוכל לקבל הגנה אינפלציונית עליו לבחור קונצרני צמודות בעלות דרוגים גבוהים, גם כאן נדרש מח"מ קצר וממוצע התיק צריך לנוע סביב שנתיים.

- לבחור סדרות הנהנות מסחירות גבוהה, נזילות וכמובן יכולת שרות של החוב.

- להימנע ככל שניתן מסיכון מנוף הזמן, כלומר הארכה משמעותית של מח"מ התיק עלולה במצבים של ירידות לפעול בכיוון ההפוך ולייצר הפסדי הון משמעותיים.

- לוותר על תשואות גבוהות ומפתות ולהסתפק בתשואות הנמוכות, תוך הבנה כי אנו נמצאים בזמנים בהם שמירה על ערך הכסף מהווה אתגר בתיק ההשקעות.

הצורך לנקוט בעמדה דפנסיבית בחלק האג"חי בתיק הכרחי לטווח הקצר, עד אשר יאושר תקציב המדינה. כמו כן שוק האג"ח בהמתנה להתבהרות התמונה בנושא טיפול בגרעון בתקציב המדינה המוערך בכ- 40 מיליארד שקל.
ההשפעות לטווח הקצר של הנקודות הנ"ל עלולות לגרום לתנודתיות באפיקים המוגדרים כסולידיים ועל כן הפעולות שהוצעו לעיל מטרתן לייצר תשואה ריאלית חיובית תוך הגדלה מינימאלית של הסיכון.

מר זהבי זכור, כי לא כל הנוצץ הוא זהב...

*הכותב עשוי להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך.
תגובות לכתבה(16):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 11.
    לדעתי אג"ח קונצרני מדורג במח"מ קצר הוא סולידי במידה.
    צביה מהרצליה 27/02/2013 14:05
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנסיוני מייעוץ השקעות בסניף בנק מוביל אני מסכימה עם ההנחה שאג"ח קונצרני צמוד ומדורג טוב במח"מ קצר יכול לשרת את צורכי הלקוח הסולידי בתקופות כאלה.
    סגור
  • 10.
    ברגע שכתב אג"ח קונצרני הבנתי שזה לא סולידי
    נשר 27/02/2013 10:57
    הגב לתגובה זו
    0 2
    האם המטרה היא קידום השקעה באג"ח קונצרני?
    סגור
  • 9.
    קבסה הראש שלך קטן מדי (ל"ת)
    חיוך של ג'וקר 27/02/2013 09:41
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 8.
    סופסוף ביזפורטל מדברים על עקרונות ההשקעה הסולידית
    ינון מרמת השרון 27/02/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה עוזר למי שרוצה לשמור על ערך הכסף ולא להיכנס להרפתקאות.
    סגור
  • 7.
    ציפיות...
    רימה מהמכולת 26/02/2013 16:14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בגדול הצדק איתך, אבל אני חושבת שבטווח הקצר יהיו ירידות בממשלתי כי השוק תימחר ירידת ריבית, לכן חשוב לשים לב! ו"אם אתה רוצה לדעת עוד על אפקט המנוף והמשקולת, תשאל את רימה מהמכולת!"
    סגור
  • 6.
    היום חסכון צמוד מדד עדיף !!
    עדו 26/02/2013 16:13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מרוב עצות לא רורים את היער יש חסכונות צמודי מדד (תשואה נמוכה, אפס סיכון) אין עמלות אין מסוי של עליית מדד באינפלציה מעל 1.5% עדיף על כל ההשקעות המדוברות ויש גם תוכניות ל 10 שנים עם נקודת יציאה, כך שאם יהיה שינוי אפשר לצאת מהם לאורך הזמן ועדין עדיף להשקיע חלק מהתיק בסיכון גבוהה, בפיזור רחב, בסוף זה מנצח (אני לכל אורך כל תקופת המשבר בחמש שנים אחרונות משקיע באג"ח זבל, מוחק חלק מההשקעה ועדין יצאתי ברווח נאה)
    סגור
  • 5.
    עמלות הבנק קנייה ומכירה
    שאלה לאיציק 26/02/2013 11:57
    הגב לתגובה זו
    2 1
    0.25 אחוז לכל כיוון \ אז מה עשינו פה ? פקמ של 1.5 אחוז הרי יש בנמצא וגם אם נשיג 0.15 אחוז עדיין לא משפר את המצב בהרבה
    סגור
  • עמלות
    איציק 26/02/2013 12:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קניה מכירה של מק"מ ברוב הבנקים העמלה תהיה 0.1% לכל כייוון, האתגר הוא בשמירה על ערך הכסף , עד לתקופה שהריבית תעבור למגמת עלייה
    סגור
  • האם מקמ יגן מפניי התפרצות אינפלציונית ?
    תמיר 26/02/2013 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    האם אגח קונצרני של הבנקים צמוד מדד בתשואתם הנוכחית יגנו מפניי התפרצות אינפלציונית או ישמרו את המונח '' מדד '' נכון להיום ?
    סגור
  • מקמ
    איציק 26/02/2013 15:33
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מלווה קצר מועד נרכש בנכיון ומגלם תשואה שקלית,אינו מהווה מכשיר המשמש הגנה מפני עליית מדד.
    סגור
  • 4.
    חסר לי כלל.
    אמיר 26/02/2013 11:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מר זהבי עובד לפי 3 כללים. אבל הכותב תאר רק 2 כללים. לאיפה הלך כלל 3?
    סגור
  • 3 הכללים
    איציק 26/02/2013 12:36
    הגב לתגובה זו
    0 0
    1- שמירה על ערך הכסף 2- עדיפות לממשלתי על קונצרני. 3- נזילות
    סגור
  • 3.
    רוב הכסף של הציבור סולידי
    שולמית 26/02/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
    2 0
    חשוב שמערכת העיתון תעודד טורים מן הסוג הנ״ל
    סגור
  • 2.
    בתקופה כזו צריכים לשים את הכסף במקום בטוח
    דודו 26/02/2013 11:15
    הגב לתגובה זו
    5 2
    יש לי סכום כסף שצברתי ורוצה להשקיע אותו. כמו שהיועץ כאן המליץ אני גם מחפש אפיק סולידי, קצר מועד ונזיל. לא רוצה סיכונים והרפתקאות. בגלל הירידה בריבית חשבתי על פיקדון כמו רימונים מדד של מזרחי שנותן לי את מה שאני מחפש (סולידי בשילוב של נזילות וצמידות למדד). אני מסכים ומבין, בלית ברירה ובצער, שאנו נמצאים בזמנים בהם שמירה על ערך הכסף מהווה אתגר בתיק ההשקעות ואלה לא זמנים להרפתקאות פיננסיות, בוודאי לא לאדם שלא יכול להרשות לאבד את שחסך.
    סגור
  • בתרחיש הקיצוןהבא ...
    רואה נכוחה 26/02/2013 16:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    משבר משכנתאות כאן , יש לחשוב היטב האם הבנק המדובר הוא מספיק גדול בכדיי לא לתת לו ליפול... עיין ערך '' משבר subframe''
    סגור
  • 1.
    עננים אפורים באופק
    רפאל 26/02/2013 11:00
    הגב לתגובה זו
    2 2
    תזמון טוב לתוכן המאמר
    סגור