הרשת החברתית 2 (מחפשים את המטמון)

עידו צביקל, מנהל קשרי יועצים במיטב בית השקעות, מתייחס לניסיונותיה של ענקית הרשתות החברתיות, פייסבוק לעלות את רמת הכנסתה. האם שווה השקעה?
עידו צביקל
מאות מיליוני סטאטוסים נכתבו מאז הונפקה חברת facebook למסחר בשנה שעברה. שהוכתרה תוך מספר שבועות כאחת הגרועות בהיסטוריה, לאחר שהמניה, שהייתה אחת ההבטחות הגדולות של המשקיעים בארה"ב ובעולם לקראת שנת 2012, נפלה בחדות, ממחיר הנפקה של 45 ד' תוך זמן קצר הנייר צפה מלמטה על שער ה-20 ד'.

ב-31 לאוגוסט 2012 שער המניה הגיע למחיר שפל של 17.55 ד', הפרשנים, האנליסטים ומנהלי ההשקעות בעולם ערכו תחרות מי קוטל את החברה בצורה הקיצונית ביותר . מאותו רגע, מניות החברה טסו ביותר מ-50%, כאשר בסוף השבוע שעבר החברה סיימה מהלך עליות חד של יותר מ-50% וחזרה להיסחר מעל לשער של 30 ד' - עדיין רחוק ממחיר ההנפקה, אבל בהחלט זינוק מרשים ביותר.

השאלה היא האם מדובר בתיקון בלבד לירידות החדות שהחלו מיום ההנפקה, או שהמספידים של הרשת החברתית ששינתה את העולם הולכים לאכול בקרוב את הכובע שלהם?

איפה הכסף?
כאשר מנסים לנתח את מניית facebook, צריך לקחת בחשבון מספר גורמים שכולם בסופו שדבר מובילים לאותה שאלה - מאיפה יבוא הכסף? או במספרים, כיצד חברה ששווה היום 62 מיליארד ד' ונסחרת במכפיל רווח של 45, תגדיל את ההכנסות והרווח שלה בכדי להתקרב לחברה דוגמת google שנסחרת כיום במכפיל חזוי של 15 לשנה הקרובה.

כאשר רואים את המהלכים שהחברה עשתה מיום ההנפקה שלה, בהחלט ניתן לראות שיפור כלשהו מאז ימי הרכישה של אינסטגרם במחיר "" של מיליארד ד', אך החברה עדיין עומדת בפני השאלה הגדולה - איך הופכים מיליארד משתמשים מכל רחבי העולם להרבה מאוד כסף?

החברה שמנסה להילחם באלוהים (של האינטרנט)
בחודשים האחרונים במקביל לעלייה החדה במחיר המניה, רחשה הרשת שמועות על הודעה משמעותית של facebook שהולכת לשנות את כללי המשחק. השמועות נעו בין הכרזה על מערכת הפעלה סלולרית ועד השקה של טלפון סלולרי, ה- facebook phone.

המשקיעים היו באקסטאזה ורבות דובר על כך שהכלי העתידי של facebook הוא גם נקודת התורפה העיקרית שלה כיום, חוסר היכולת להשתמש במכשירים הסלולריים לטובת הכנסות. כיום, למרות גרסאות משופרות למשתמשי הטלפונים החכמים ומחשבי הטאבלט, החברה עדיין מתקשה לייצר רווחים משמעותיים מתחום זה, הבעיה שמדובר כאן בתחום שתופס נתח גדול יותר ויותר מצד הציבור הרחב (בעיקר הציבור שאילו המפרסמים מנסים להגיע).

בשבוע שעבר הגיעה מסיבת העיתונאים המצופה, ואפשר לומר שהמשקיעים נשארו עם חצי תאוותם בידם. מצד אחד החברה זרקה לאוויר פצצה רצינית שפותחת חזית מול google, שנחשבת כיום לשער הכניסה לעולם האינטרנט ובשונה מ-facebook מצליחה לעשות מזה הרבה מאוד כסף. מצד שני, הפצצה כנראה לא הייתה מהסוג שהמשקיעים ציפו לה ובשני ימי המסחר מאז הפרסום מניות החברה צללו ב-5% וירדו שוב מתחת למחיר של 30 ד'.

עושים LIKE לחוכמת ההמונים
אז מה ייחודי במנוע החיפוש החדש של facebook? האם הוא יכול לאיים על google? והשאלה הגדולה - האם החברה תצליח לייצור את ההכנסות שהיא כה זקוקה להם?

מדובר במנוע חיפוש חדשני, שבניגוד למכשירים הקיימים כיום, לא מבוסס על מידע שקיים ברשת אלא במידע ששותף על ידי מיליארד המשתמשים של הרשת החברתית, אם על ידי סטטוסים, שיתופי מיקום, פרסום תמונות או לחיצה על כפתור ה-LIKE. בעזרת מנוע זה המשתמש יקבל למעשה תשובות לשאלות שלו על בסיס המידע שהחברים שלו שיתפו, בין אם מדובר על המסעדה הטובה ביותר בלונדון, הבר הטוב ביותר בברצלונה או לאיזה מוזיאון מומלץ ללכת בפעם הבאה שאתה מבקר בניו יורק. ניתן לומר שמדובר כאן בניסוי מעניין ביותר בחוכמת ההמונים, שטוענת שכאשר אתה שואל מספר רב של אנשים שאלה מסוימת ממוצע התשובות יביא תשובה הקרובה ביותר לתשובה הנכונה.

עד כאן הרעיון מאחורי המוצר נראה מעניין ביותר, אך השאלה היא שוב האם ניתן לעשות מזה כסף? הבעיה הגדולה איתה facebook צריכה להתמודד, היא כיצד פייסבוק משיגה הכנסות ממנוע חיפוש שצריך להיות נקי מהשפעות של שדרוג תוצאות על ידי תשלום.

בנוסף עולה החשש שבקרוב נראה פעילות אגרסיבית של חברות שינסו לשדרג את מיקומם על ידי פעילות שיווק אגרסיבית לטובת השגת מספר רב של הקלקות - דבר שישדרג את מיקומם במנוע, אך במקביל יפגע בחווית המשתמשים באתר, שירגישו יותר ויותר שבמקום רשת חברתית צעירה ובועטת, הם נמצאים בהפסקת פרסומות ארוכה במיוחד שעוד מבקשת ממך לעשות עליה like.

סטטוסו של יום
בסיכומו של דבר צריך לזכור מספר דברים:
- Facebook הוא כבר הרבה יותר מאתר. החשיבות שהרשת החברתית הזו תפסה במערכות הבחירות בארה"ב ואצלנו בישראל, מבחינת העברת מסרים היא דוגמא לעוצמה ולכוח שיש לאתר הזה שיש לזכור החל לתפוס תאוצה רק ב-5 שנים האחרונות.
- גם את google לא הקימו ביום אחד, לכן את ההשפעה של מנוע החיפוש החדש ניתן יהיה לבחון רק בעוד מספר חודשים או אפילו שנים.
- ה-mobile הוא העתיד - בסופו של דבר השוק העיקרי אותו צריכה facebook לפצח הוא שוק הסלולר. ללא יכולת אמיתית לייצר הכנסות משוק זה קשה לראות את החברה מנצלת את הפוטנציאל של מיליארד המשתמשים שיש לה.

בסופו של דבר צריך לזכור ש-facebook כנראה לא תחליף את google בקרוב אבל myspace שהושקה מחדש, google+ ואפילו Microsoft שהכריזה על השקה של רשת חברתית חדשה, שואפות לנגוס בעסקי הליבה של facebook עצמה. לכן, לפני שהם מנסים להשתלט על האינטרנט יש להם לשמור על הבית.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(2):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    פייסבוק
    משה 23/01/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניתוח מעניין מאוד של החברה
    סגור
  • 1.
    נו באמת...
    יחזקאל 21/01/2013 19:20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפחות תראה רצון להבין את התחום...
    סגור