תרבות "הקניונים" ומיצובם בעתיד?

מאת אודי קושל, אנליסט נדל"ן וחוב במגדל שוקי הון, מתייחס לשינויים הדמוגרפים והצרכני בכל תרבות הקניונים והמרכזים המסחריים
אודי קושל
אמריקה במשבר כלכלי, אירופה מתמוטטת, מדינות רבות במצב פשיטת רגל, סימנים של עצירה בצמיחה בסין ומה אצלנו? השווקים רותחים, הנדל"ן חזר למכור, הקניונים פורחים ומגדלי משרדים נמצאים בתפוסות גבוהות.

השוק המסחרי אמור להיות מעין מראה של המצב הכלכלי. ככל שיש לאנשים יותר כסף, חלק משמעותי יותר מופנה לצריכה, הצריכה גדלה, הפדיונות גדלים והשוק המסחרי פורח. כמות המבקרים בקניונים בישראל והפדיונות נמצאים בשיא, אנו שומעים בתדירות גבוה מבעבר על עסקאות רכישה והעברת בעלויות שמבוצעות בשיעורי נמוכים.

מעיון בסקירה של עולה כי הוא צופה מיתון, הגירעון הממשלתי צפוי לגדול, ישנו צפי לעלייה במיסים (לאור הגידול בגירעון) ורמת תעסוקה שנמצאת כיום בשיא (כאשר מזהים התרחבות משמעותית בשירותים הציבוריים). אין ספק כי כניסה למיתון, בשילוב העלאת מיסים וגידול באבטלה, יפחיתו משמעותית את כוח הקניה ובהתאם את הפדיונות הצפויים.

ישנם נתונים המציגים כי בעשור האחרון הוקמו מעט מאוד קניונים חדשים (גבעתיים, קריית אונו ועוד). ואילו היום, נמצאים בשלבי הקמה ותכנון רק במרכז ת"א: קניון בשוק הסיטונאי בת"א, קניון עזריאלי בשרונה ת"א, קניונים נוספים במגדלים המתוכננים על דרך מנחם בגין.

מעבר להקמה של קניונים נוספים קרה דבר משמעותי נוסף - תמהיל השוכרים בקניונים השתנה. אם לפני עשור הקניונים היו בנויים סביב עוגנים כגון סניף גדול של סופר מרקט, בתי קולנוע, רשת פארם ועוד, הרי שחלק העוגנים כיום קטן משמעותית באופן שבתי קולנוע כמעט ונעלמו, הסופרים צומצמו בשטחם, וחלה עלייה גדול בתרבות הפנאי והצריכה ובעיקר בתחום ההלבשה. אם בעבר, הרעה במצב הכלכלי עדיין חייבה הגעה לקניון לצורך רכישת מוצרי ה"עוגנים" - הרי שבשבר הכלכלי הבא סביר כי נגיע פחות ופחות לקניון.

חובה גם להתייחס להתרחבות המהירה בעוצמתה של המסחר באינטרנט. היקף המסחר באינטרנט גדל בהיקפים עצומים, אין ספק כי השתנתה תרבות הצריכה בישראל - המסחר באינטרנט מהיר יותר, זול יותר (מחיר המוצר אינו כולל העמסה של דמ"ש יקרים ושכר מוכרים). קרי, אנו צפויים לקנות יותר ויותר מוצרים דרך האינטרנט וההגעה לקניון תהפוך יותר לתרבות הפנאי מאשר לתרבות צריכה. האמור כמובן משתלב עם הנאמר לעיל לגבי שינוי תמהיל השימושים בקניונים.

האם בעתיד אנשים ינצלו את שעות הפנאי בקניונים או במרחבים פתוחים כגון חזרה לרחוב או לטבע? אין לדעת, בתקופה שבה המחשב והאינטרנט הופכים לחלק משמעותי מחיינו, כאשר הרבה מאוד מענייני עבודה, סידורים ועוד ניתן לעשות ליד המחשב או הסמארטפון בבית או בבית קפה, אולי דווקא בתרבות הפנאי נחזור לרחוב ולטבע. שאלה זו ניתן בהחלט יש להפנות לסוציולוגים.

חדשות לבקרים אנו קוראים לאחרונה על המאבק שבין השוכרים בקניונים לבין בעלי הקניונים בעניין גובה דמי השכירות. רק אתמול עלתה השאלה האם מגיעים לקניון בגלל המותג או בגלל המזגן. נראה כי גם השוכרים וגם בעלי הקניונים חייבים להפנים כי קרב ביניהם כמובן מחליש את שניהם.

בחינה של החברות הציבוריות העוסקות בתחום מראה מספר חברות בעלות חשיפה מוגברת לתחום זה הכוללות בין היתר את: עזריאלי קבוצה -1.95% עזריאלי קבוצה 18,120 -1.95% עזריאלי קבוצה בסיס:18,480 פתיחה:18,460 גבוה:18,690 נמוך:18,020 תמורה:41,215,594 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , מליסרון -1.41% מליסרון 16,120 -1.41% מליסרון בסיס:16,350 פתיחה:16,480 גבוה:16,630 נמוך:16,000 תמורה:14,568,245 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , {בריטיש ישראל}, ביג +0.91% ביג 24,490 +0.91% ביג בסיס:24,270 פתיחה:24,350 גבוה:24,490 נמוך:24,220 תמורה:12,059,015 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , אמות -1.29% אמות 1,987 -1.29% אמות בסיס:2,013 פתיחה:2,013 גבוה:2,019 נמוך:1,980 תמורה:11,201,958 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , הכשרת הישוב +4.17% הכשרת הישוב 3,169 +4.17% הכשרת הישוב בסיס:3,042 פתיחה:3,042 גבוה:3,187 נמוך:3,065 תמורה:713,287 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: , אדריאל, מידאס, ועוד.

לסיכום, סביר כי במשך הזמן יחולו שינויים טכנולוגיים ותרבותיים אשר ישפיעו משמעותית על הרגלי הצריכה והפנאי שלנו. סביר כי שינויים אלא לא ייטיבו עם הקניונים והאחרונים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש. הואל וחלק מהמחברות ממנופות בשיעורים גבוהים, שינוי טעמים כאמור יכול להשפיע בצורה מהותית על האיתנות הפיננסית של החברות וחובה על כל משקיע להביא את האמור בחשבון.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה