מה אומרת הנפקת פייסבוק על השוק?

אורי גלאי, מנכ"ל סיגמא בית השקעות, מתייחס להנפקתה הצפויה של ענקית הרשת החברתית, פייסבוק, והשפעתה על השוק בכלל
 | 
בשנת 2004 הונפקה חברת גוגל במה שנחשב ל'הנפקת האינטרנט הגדולה ביותר' של אותן שנות פוסט פיצוץ בועת האינטרנט בארה"ב. בזמנו, הונפקה ענקית הרשת לפי שווי של כ-23 מיליארד דולר או 85 דולר למניה. המשקיעים לא מיהרו לרכוש את המניות בהנפקה אחרי שחוו על בשרם את פיצוץ הבועה וצניחת שוויין של חברות האינטרנט בעשרות אחוזים.

דווח כי בקרוב יונפקו לציבור בראשונה מניות חברת הרשת החברתית פייסבוק. לא הרבה ידוע על החברה עצמה והמודל העסקי שלה. אולם עוד בטרם נחשפו המספרים, הוערך שוויה של החברה ב-75-100 מיליארד דולר. לשם ההשוואה מדובר בפעמיים שוויה של בוינג, סיטי או פעמיים וחצי שווייה של טבע. המחיר מגלם של כ-77, דומה למכפיל בו הונפקה גוגל, אלא שלגוגל היו פי 5 הכנסות.

היום נסחרת גוגל בשווי של 194 מיליארד דולר (596 דולר למניה) המגלמים מכפיל רווח של 20 על רווחים של כ-10 מיליארד דולר בשנה. ישנם מודלים שונים להערכת שווי חברות לפי תחומי ואופי פעילותן ובהתאם להעדפת האנליסט המסקר. הערכת שווי לחברות אינטרנט אינה עניין פשוט, שכן בניגוד לחברות 'רגילות' בהן המודל העסקי ומקורות הרווח ברורים, כאן אין כמעט מידע לגבי המודל העסקי, וגם מקורות ההכנסה והרווח מעורפלים ומשתנים.

בשנות התפתחות בועת האינטרנט בסוף שנות התשעים זה נראה בצורה חדה וברורה. חברות הונפקו ונסחרו במחירים מופקעים ללא הבנה מצד בעלי המניות מה מצדיק את השווי הגבוה. גם לאחרונה נזרקים לאוויר שוויים גבוהים בהנפקות חברות אינטרנט כמו גרופון, זינגה, פנדורה, וכעת גם פייסבוק.

שווי של 100 מיליארד דולר נשמע דמיוני למדי, ולא ברור מהו מודל הערכת השווי והנתונים עליהם מתבססת ההערכה. שווי כזה לחברה שמרוויחה כ-1 מיליארד דולר בשנה כנראה שבעיקר מתבסס על ציפיות לגבי העתיד.

פייסבוק יושבת כיום על אחד ממאגרי המידע הגדולים והאיכותיים בעולם. כמות המידע שאוספת החברה מדי יום על 850 מיליון משתמשים הינו רב ערך ועשוי להתחרות במאגרי המידע של גוגל. אם פייסבוק תדע למנף את המידע שברשותה לטובת פרסום ממוקד ויעיל, היא עשויה להגדיל באופן משמעותי את רווחיה ולפזר את מקורות ההכנסה שלה.

למרות זאת, פייסבוק אינה גוגל ויהיה לה קשה מאוד לחקות את הצלחתו של מנוע החיפוש, לכן בשלב זה השווי נראה גבוה מדי. מחיר כזה אולי יצדיק את עצמו בעתיד אם פייסבוק תדע לקרוא את השוק ולפתח מודל עסקי דינמי ולהגדיל את ההכנסה פר משתמש העומד כיום על כ-4.25 דולר לשנה.

הצלחתה של הנפקת פייסבוק תיתן לנו תמונה טובה על מצב הרוח בשווקים, והיא תהיה פרמטר נוסף בהערכת כיוון השוק. מוצלחת עם ביקושים גבוהים ובשווי גבוה תהיה אינדיקציה טובה לאופטימיות של המשקיעים וחזרתם לשוק אחרי הבריחה של השנה האחרונה. הנפקה מוצלחת תיתן רוח גבית לשווקים, לכן יהיה מעניין לעקוב מקרוב אחר תוצאות ההנפקה גם בהסתכלות רחבה.

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
תגובות לכתבה(0):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה